Hamilton az élen, gyorsan kezdett a Red Bull is
2017. május 25. 09:57
Nem hivatalos körrekorddal Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Monacói Nagydíj első szabadedzésén. A Mercedes pilótája 1:13.425-öt ért el ultralágy gumikkal, ami az eddigi leggyorsabb monacói kör a pálya összes korábbi nyomvonalát is figyelembe véve. Hamilton az edzés derekán érte el a köridőt, előtte jellemzően Valtteri Bottas szorította egyre lejjebb a referenciapontot.
A Ferrarik némi fáziskéséssel reagáltak, Vettel csak rövid ideig volt a leggyorsabb, és később is inkább azzal hívták fel magukra a figyelmet, hogy előbb Kimi Räikkönen, majd a négyszeres világbajnok is érintőre vette a falat. Ennél nagyobb vezetői hibákat csak Romain Grosjean követett el, ő kétszer is kicsúszott, de szerencsére baleset nem történt az első 90 perc során.
Ennek ellenére többen is gondokkal küzdöttek a szabadedzés alatt. Max Verstappen autóján sokáig padlólemezt cseréltek, Marcus Ericsson váltóhiba, Nico Hülkenberg pedig az energia-visszanyerő rendszer meghibásodása miatt rostokolt a bokszban, ők ketten nem is tettek meg mért kört. A holland pilóta igen gyors körökkel ellensúlyozta a kimaradást, és végül a 3. helyezett lett.
Valtteri Bottas leszorult a képzeletbeli dobogóról,
de így is megelőzte Daniel Ricciardót, és az edzés egyik csalódását, Räikkönent, aki mindössze a 7. lett, bő 7 tizedmásodperces hátránnyal Hamilton mögött. Feltűnően jól mentek viszont a Toro Rossók, sokáig az első 5 közé is befértek, végül Danyiil Kvjat a 6. lett, Carlos Sainz pedig a 9. helyezett, ami kifejezetten ígéretes, hiszen a többiekkel ellentétben nem ultralágy gumikkal edzettek.
Ebből a szempontból sokáig a visszatérő Jenson Button is kakukktojás volt, hiszen a 2009-es győztes tesztelésre használta az edzést, ismerkedett a számára új MCL32-vel, ezért lágy gumikon körözött, amelyekkel csak az utolsó helyre volt jó. Az utolsó etapjaira aztán kapott ő is ultralágyakat, így Romain Grosjeant, Lance Strollt, Jolyon Palmert és Pascal Wehrleint megelőzte, és
Button a végére Stoffel Vandoorne-t is megközelítette.
A Williams szokás szerint ismét nehezen kezdett Monacóban, Stroll csak a sereghajtók között szerepelt, és Felipe Massa is lassabb volt mindkét Force Indiánál, csak a 11. lett. Nem festett jól helyzet az új színekkel futó Haas csapat számára sem, mindkét pilótájuk küszködött az autóval, Grosjean kétszer ki is csúszott, Kevin
Magnussen autójáról pedig már az edzés elején leszakadt egy alkatrész.
Jó hír a mezőny számára, hogy a sárga zászlók alig kerültek elő, egyelőre senkinek sem kell baleset miatt új autót építeni, és az időjárás az egész hétvége során napsütéses marad, így zavartalanul folytatódhat a felkészülés a délutáni második szabadedzésen.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük Olvasóinkat a Monacói Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A hercegségben szokás szerint már csütörtökön kezdődik a menetrend. Csodálatos az időjárás, és várhatóan ez így is marad egész hétvégén.
Bár Fernando Alonso az Indianapolis 500-at választotta a hétvégén, Jenson Button révén méltó helyettese érkezett a mezőnybe. Farkas Péter őt is kérdezte a helyszínen.
Jön Vettel is, Kvjatnak az útját kellett állni, nehogy összeütközzön a négyszeres világbajnokkal a bokszban. Nemsokára Button is pályára lép, az idén először.
Hamilton és Vandoorne a szuperlágyakat választotta. Valószínűleg a McLaren is csak egy installációs kört tesz meg, de Buttontól nem lenne meglepő, ha később hosszabb etapokat futna, hiszen számára teljesen ismeretlen az idei autó.
1:19.424-et futott, ultralágy gumikkal, Bottas szuperlágyakkal követi és két szektor után csak 0,18 másodperccel lassabb nála.
A finn pilóta hátránya változatlan maradt, 0,187 másodpercet kapott Verstappentől, majd beragadt Sergio Pérez mögé. Hamilton egy lassú körrel kezdett.
Ugyanaz az autó, ugyanolyan gumik, 1 ezredmásodperces különbség a Mercedes 2 pilótája között. Bottas viszont a következő körben 1:16.852-re javít, és magabiztosan átveszi a vezetést.
A finn pilóta 1:15.971-re javított, Hamilton 1.045 másodperces hátránnyal követi. Verstappen közben visszament a bokszba, 3,4 másodperc a hátránya, rajtuk kívül csak Strollnak van mért köre, aki természetesen messze az utolsó.
Már 1:15.408-nál jár, most 1,6 másodperccel gyorsabb Hamiltonnál. Előkerült Ricciardo is, a többiek egyelőre nem sietik el a munkát.
Az installációs kör után máris munkához láttak a McLarennél.
Ehhez persze nem árt újságírónak lenni, de Monacóban tényleg testközelbe kerülhet az F1-es mezőny.
Nagy tempóval átugratott a rázókövön az uszodánál és egy nagy alkatrész bánta az átfényezett Haason. Bottas közben 1:15.111-re javított, Verstappen ultralágy gumival a nyomába eredt, Hamilton és Ricciardo a következő.
Három légterelőből áll az új T-szárnyuk. A Red Bull is beadta a derekát, az RB13-ason is megjelent a nem kedvelt megoldás.
Ultralágy gumikkal egyelőre csak a 8. helyezett, miközben Räikkönen az 5. helyre ért oda, de az ő hátránya is 1,485 másodperc. Button lágy gumival egyelőre az utolsó, 2,4 másodperccel lassabb Vandoorne-nál.
Ez még a legelső felvezető körön történt.
Pontosabban a szalagkorláthoz, az autó bal oldalával horzsolta, de úgy látszik, megúszta. Most mondjuk csak araszol a pályán, de valószínűleg csak a forgalomból próbál kikeveredni.
Tényleg nagyon ráállították a Red Bull sztártervezőjét, hogy tegyen rendet az autó körül, mert személyesen vizsgálja Verstappen autóján a bal első futóművet, majd a fülhallgatóját félretolva egyeztet a versenyzővel.
Közben Räikkönen gondja meggyűlt a forgalommal, Ericsson nem akarta őt elengedni az alagút előtti balosnál.
1:14.289-cel most ő a leggyorsabb, mögötte 0,595 másodperces hátránnyal Ricciardo a 2. helyezett, majd Bottas, Sainz és Verstappen következik.
Egyelőre azonban csak a 4. helyre ért oda 0,8 másodperces hátránnyal. Nemrég volt egy hatalmas elfékezése is az alagút utáni féktávon. Sainz elemében van, szuperlágy gumival is megelőzte Räikkönent, és a 3. helyezett, pedig egyet előznie is kellett.
Ez persze csak részeredmény, de a Toro Rosso pilótája 0,351 másodperc hátránnyal a 2. Vettel mögött, ráadásul szuperlágy gumival futott. Érdemes odafigyelni az olasz istállóra?
Ultralágy gumikkal 0,294 másodperc a hátránya, visszatértek a Mercedesek is a pályára, de egyelőre csak araszolnak, szintén ultralágyakkal.
Verstappen Red Bullját szétszedték a bokszban, mert eltört a padlólemeze. Egy ideig őt nem láthatjuk a pályán.
A Ferrari továbbra is 1:14.289-nél tart, Hamilton 0.066 másodperc hátránnyal követi. Közben a Saubernél is előkerült egy új padlólemez, valószínűleg Ericsson számára, neki még nincs ma mért köre, ahogy Hülkenbergnek sincs.
A finn pilóta hátránya csak 12 ezredmásodperc Vettel mögött. Button még mindig utolsó, de csak lágy gumikat használt eddig.
A Sky Sports szerint elveszett a 4-es fokozata, ez Monacóban elég nagy probléma.
Bottas és Hamilton közben lenyomta Vettelt, a finn pilóta 1:13.828-at futott, Hamilton most 0.117 másodperccel, Vettel 0.461 másodperccel lassabb nála, de ő továbbra is a bokszban van.
Komoly tempóra kapcsolt a Mercedes, Hamilton mindhárom szektorban a leggyorsabb volt, és Vettel hátránya hirtelen 0.860 másodpercre nőtt, ki is jött a pályára. Bottas a 2. helyezett 0.399 másodperc hátránnyal.
Ugyan a köre végére csak 4 ezredmásodperc maradt, de így is tovább javította az eredményét, és 1:13.425-re módosította a mai leggyorsabb kört.
Az energia-visszanyerő rendszerrel van gond, a Sky Sports szerint talán az akkumulátorral. Közben Vettel rója a köröket, de alig tudott javítani, eleinte a forgalommal küzdött, majd szabad pályán is csak 2 tizedet faragott a korábbi legjobbjából.
Kérte a csapatát, hogy ellenőrizzék az autót, mert a 16-os kanyarban érintőre vette a szalagkorlátot. Ricciardo elvette tőle a 3. helyet, 0.525 másodperccel lassabb a Mercedeseknél.
A hajtűkanyarnál található, a háromszoros világbajnok első monacói győzelmének 30. évfordulója alkalmából helyezték el.
A Ferrari pilótája 0.196 másodperces hátránnyal bejött Hamilton mögé, és Bottas elé. Verstappen visszavette a sisakját, és az autója is kezd összeállni, nemsokára várhatóan visszatér a pályára. A gyakorlásra szüksége lenne, mert eddig mindkét Monacói Nagydíján összetörte az autót.
Ugyanott találta el a falat, ahol korábban a két Ferrari is. Erős futóműveket építettek a csapatok.
Még mindig az utolsó, 18. helyezett, vajon a hajrára kap szuperlágy vagy ultralágy gumit?
A WTF1 szerint igen.
A 2009-es világbajnok 1:16.616-ot ért el, ezzel a 18. helyezett, előtte a 17. helyen Pascal Wehrlein áll 1:16.258-cal. Vandoorne a 16. helyezett 1:16.046-tal, szuperlágy gumikon.
Sokáig javították az autóját, majd a 8. helyre tért vissza, de Sainz és Kvjat gyorsan beugrott elé, így most csak a 10. helyezett. Button megelőzte Wehrleint, és elmozdult az utolsó pozícióból.
Megint javított, 1:15.541-re gyorsult, és Palmert és Strollt is megelőzte a 15. helyért. Vandoorne még mindig több, mint 4 tizeddel gyorsabb nála, szuperlágy gumikkal. A rádióüzenetek alapján még nem igazodik el teljesen a kormánykerék gombjain.
Grosjean kicsúszott az 1-es kanyarban, de folytatni tudta, Verstappen megelőzte Räikkönent, és feljött az 5. helyre.
Az első szárnyon emlékeznek a terrortámadás áldozataira. A Red Bull pilótái Nicky Haydennek állítottak emléket a sisakjaikon.
Döntés még nem született, de lehet, hogy gyászszünet is lesz a vasárnapi futam előtt.
12 perc van hátra, úgy néz ki, neki a teljes edzés kimarad a Renault technikai hibája miatt. Ericsson sem teljesített még mért kört, nála a váltóval akadt probléma. Button a 14. helyre lépett előre, Vandoorne-nál stabilan 4 tizeddel lassabb.
Most kisebb dugó alakult ki a Rascasse környékén, Vettel már a hajtűnél jár, de ez a köre így sem elég gyors. Bottast közben betolják a garázsba.
50 másodperccel a vége előtt kiküldték a pályára, ez maximum egy rajtgyakorlatra elég, miután leintik az edzést. Hamilton is csak egy kivezető körön van, miközbena Ferrarik már körök óta kint vannak, de nem tudtak javítani.
A Mercedes pilótája volt a leggyorsabb a Monacói Nagydíj első szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel előtt. Max Verstappen megelőzte Valtteri Bottast, Kimi Räikkönen csak a 7. helyezett lett. Nemsokára jövünk bővebb összefoglalóval!