Vettel-Hamilton konfliktus, Ricciardo-győzelem a roncsderbin
2017. június 25. 14:39
A második Azeri Nagydíj igazi káosszá fajult Baku utcáin, valamint véget vethetett a békének a világbajnokság két főszereplője között, akik egy-egy piszkos, vagy legalábbis annak látszó megmozdulással döftek oda egymásnak. A biztonsági autó mögötti vitatott jelenetekért Sebastian Vettel kapott büntetést, mégis növelni tudta előnyét a világbajnokságban 2 ponttal, mert egy hellyel Lewis Hamilton előtt, 4.-ként futott be, akinek extra látogatást kellett tennie a bokszban a meglazult fejtámasza miatt.
A dobogóra egyikük sem fért fel, ahová egyébként a mezőnynek körülbelül a fele ácsingózhatott a három Safety Car-fázis és egy piros megszakítás által megbolondított futam valamely időszakában. A zavarosban halászva a 10. helyről induló aratott Daniel Ricciardo váratlan győzelmet, mellőle a káprázatosan felkapaszkodó, a verseny elején körhátrányba kerülő Valtteri Bottas és Lance Stroll integethetett a közönségnek a díjátadón.
Bottas a legutolsó pillanatban, néhány méterrel a célvonal előtt előzte meg a Williamst.
"Számított valaki ilyen dobogóra?" - tette fel a kérdést a ceremónia felkonferálója, David Coulthard. A legváratlanabb arc egyértelműen a sokat kritizált Strollé volt. "Zavaros verseny volt, sokan ütköztek. Mi kimaradtunk a csetepatékból, megőriztem a hidegvérem, eljutottam a leintésig, és a tempóm is jó volt - nyilatkozta a kanadai, aki a Forma-1 történetének második legfiatalabb dobogós pilótája lett. - A hétvége előtt ezt el sem hittem volna. Elképesztő."
Rutinosabb vetélytársai közül sokan elvesztették a nyugalmukat, a versenyen számos ütközés borzolta a kedélyeket. Ezek közül nem Hamiltoné és Vettelé volt a legnagyobb, mégis ez váltotta ki a legnagyobb vitát.
Hamilton súlyosabb büntetést adna Vettelnek
A táv harmadánál, a második biztonsági autós periódusban az élen haladó Hamilton vonakodott kigyorsítani az egyik kanyarból, amire Vettel nem számított, és előbb akaratlanul hátulról, majd törlesztésként oldalról direkt nekiment a Mercedesnek. Utóbbit láthatóan szándékosan tette, miközben bőszen integetett riválisának, amiért szerinte "féktesztelte" gumimelegítés közben.
Biztos vagyok benne, hogy nem szándékosan csinálta, de nem vezetett megfelelően
- nyilatkozta ingerülten a leintés után, továbbra is morgolódva, hogy szerinte nem történt kihágás. - Azt kockáztatta, hogy megsérül az autóm, ami be is következett. Néhány éve Kínában ugyanígy vezetett az egyik újraindításnál. Azt gondolom, ez nem helyes."
Bár a Ferrari első szárnyáról leszakadt néhány darab, a futam megszakítása a 22. körben lehetővé tette, hogy a csapat időveszteség nélkül kicserélje a sérült elemet. Vettel a 31. körben kapta meg a sportfelügyelőktől a súlyosnak számító, 10 másodperces stop&go büntetést a második koccanásért, szinte pont akkor, amikor Hamiltont a depóba rendelte a Mercedes a meglazult fejtámla kicserélésére. Ezt biztonsági okból kötelező volt végrehajtaniuk.
Az addig az első két helyen álló versenyző így 22 másodperces hátrányban a 7. és a 8. helyről várhatta a táv utolsó harmadát, Ricciardo, Stroll, Kevin Magnussen, Esteban Ocon, Bottas és Fernando Alonso mögött. Magnussen és Alonso esélytelen volt, hogy tartsa a pozícióját az erősebb autók ellen, és Ocon is csak a 42-43. körig állt ellen Vettel és Hamilton rohamának.
Hamilton a célig üldözte Vettelt, de rendes támadást nem tudott indítani, pedig a Mercedest még arra is megpróbálta rávenni, hogy Bottast utasítsák lassabb tempóra, és így turbulens légáramlást keltsen a Ferrari előtt. A szerzett pontoknak örül, a konfliktusról meg azt mondta, "láthatták, mi történt." Vettel bosszúálló manőverét "veszélyes vezetésnek" minősítette, és a büntetést enyhének tartja.
10 másodperces büntetést kapni ilyesmiért...nem is kell többet mondanom."
Bottas az utolsó helyen is állt
Vettel a rajtot követően került Hamilton mögé, miután Kimi Räikkönen és Bottas kakaskodása szintén ütközéssel végződött a második kanyarnál, ezzel tovább bővült a kettejük csetepatéit tartalmazó lista. A ferraris a 2. helyre próbált felkúszni a külső íven, de a két autó nem fért el a kanyarban.
Bottas húzta a rövidebbet, mert defektet kapott, valamint megsérült az első szárnya, s miután visszadöcögött a bokszba a nagyon hosszú pályán, és a szerelők végeztek a munkálatokkal,
sereghajtóként körhátrányba került. Innen kapaszkodott vissza a 2. helyre.
"Ez mutatja, hogy sohasem szabad feladni - jelentette ki. - A 2-es kanyarba én fordultam be belül, és hely híján nem maradt más választásom, minthogy áthajtsak a kerékvetőn. Az autó felugratott, onnantól nem tudtam irányítani. Versenybaleset volt."
Az előretörésén nagyot lendített az első biztonsági autós időszak – ezt Danyiil Kvjat lerobbant Toro Rossója idézte elő a 12. körben –, amikor ledolgozhatta körhátrányát és utolérhette a mezőnyt, a piros zászlós megszakítás során pedig a szerelők a sérüléseket is be tudták foltozni a Mercedesén. A gyengébb autókon úgy ment át, mint kés a vajon; először Oconnal gyűlt meg a baja, de 7 kör üldözés után, a 39. körben őt is legyűrte, és Stroll nyomába eredt 14 másodperces hátrányból.
Törmeléket és lerobbant autót kellett takarítani
Kicsit meglepő, de az említett intermezzókra nem azért került sor, mert sorra rommá törtek az autók a szűk pályán, és eltorlaszolták volna. A beavatkozó bírók perceken át hiába próbálták eltüntetni a korlát mellől Kvjat élettelen járművét, ezért volt szükség először a Safety Car-ra, melyet később az aszfaltot elborító törmelék hívott vissza kétszer, mielőtt a versenyirányítás piros zászlóval megszakította a versenyt a 22. körben.
A törmelék különböző ütközésekből származott, és Räikkönen vesztét is ez okozta.
A finn a Bottas-féle incidenst megúszta azzal, hogy az 5. helyre, Sergio Pérez és Max Verstappen mögé csúszott, de 1-gyel feljebb lépett, amikor a Red Bull elromlott. Az első újraindításnál Felipe Massa és Ocon faképnél hagyta, majd defektet kapott, és ez annyira megrongálta a Ferrarit, hogy lényegében véget ért a versenye.
Sem Massa, sem a Force Indiák nem tudtak azonban hasznot húzni az élmenők viszontagságaiból: a Williams veteránja akár nyerhetett is volna, hiszen Hamilton és Vettel nyomában, Ricciardo előtt haladt, amíg tönkre nem ment a futóműve.
A Force India pilótái egymást tették taccsra a 20. körben, miután a 4. helyért marakodtak, így zsinórban a második futam után lesz szükség kisebb válságértekezletre az istállónál. Ocon és Pérez a 2-es kanyarban ütközött, a francia gyakorlatilag felkente a palánkra csapattársát, akinek alaposan megrongálódott az autója.
Ahogy Räikkönent, úgy Pérezt is visszaküldték a versenybe a piros zászlós megszakításkor, de végül egyikük sem jutott el a célig. Ocon defektet kapott, de folytatni tudta, és a középmezőny tagjain átlépdelve 6. lett.
A győztes is járt a mezőny végén
A pontszerző helyen végzők közül számos versenyző tanúbizonyságot tett a kitartásáról. A Magnussen mögött a 8. helyen befutó Sainz rögtön az első kanyarnál megpördült, miután gázadásnál félrerántotta a kormányt a tőle jobbról, a bukótérből visszarobogó csapattársát megpillantva – a féktávon kicsúszó Kvjat visszatérését a pályára "őrültnek" nevezte, ezzel tovább mérgesedhet a helyzet a Toro Rossónál, ahol a pilóták két hete, a kanadai időmérőn összekaptak a szélárnyékozás miatt.
Szintén pattanásig feszülhet a helyzet a Saubernél,
ahol a Sky Sports információi szerint Marcus Ericsson azért dühös Pascal Wehrleinra és az istállóra, mert a csapat érdekében elengedte maga mellett, később viszont mégsem kapta vissza tőle a pozíciót, ugyanis túl közel járt hozzájuk Stoffel Vandoorne. A két versenyző egyszer össze is koccant. Wehrlein így az utolsó pontot elcsípve 10 lett, a McLaren idei első pontjait megszerző Alonso mögött.
Bottas az utolsó helyről jutott a dobogóra, de a győztes Ricciardo is járt elég mélyen, konkrétan a 17. helyen, mert nagyon hamar ki kellett állnia a bokszba, hogy a hűtőcsatornájába szorult törmeléket kipiszkálják a szerelők.
Őrült verseny volt, ezt el sem hiszem
- ismerte el. - Tudtuk, hogy (a piros zászlót követő) újraindítás után esélyünk nyílhat a dobogóra, majd értesültünk Lewis és Seb problémáiról."
A verseny félbeszakításakor a 6. helyen állt, de a Force Indiák és Massa Williamse kihullott előle, Strollt megelőzte, aztán Vettel büntetése és Hamilton peche a fejtámasszal az 1. helyre emelte.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük Olvasóinkat az első Azeri Nagydíj élő közvetítésében! A pályán másodszor rendeznek F1-es futamot, de tavaly még Európa Nagydíjnak hívták a futamot. Szokatlan módon, az eddigi egyetlen győztes, Nico Rosberg nincs a mezőnyben, a Mercedes viszont itt van, és megszerezték az első rajtsort is.
Eddie Jordan, a brit Channel 4 újabb vad elmélettel állt elő szombaton: értesülései szerint a Petronas és a UBS a 2018-as szezon végén elhagyja a Mercedes-csapatot, amit a továbbiakban az anyacég sem akar majd finanszírozni, ezért utána csak motorszállítóként vesznek majd részt a sportban. Jordan szerint az igazgatótanács már döntött is arról, hogy a McLaren megkapja az erőforrásokat, a csapatot pedig kínai befektetőknek adják el.
Wolff a műsor élő közvetítésében azt mondta, szereti a viccelődést, de ez túl komoly téma ehhez, és világosan tagadta Jordan állításainak összes pontját. Későbbi sajtónyilatkozatokban tagadta azt is, hogy a Flavio Briatoréval és Niki Laudával közösen elköltött vacsorája során szóba került Fernando Alonso szerződtetése.
Bár a Ferrari gyors volt a pénteki szabadedzéseken, Vettel autójába azóta egy régebbi specifikációjú motor került, ráadásul német lapok arról is spekulálnak, hogy a teljesítményük visszaesett az olajégetős trükk hiánya miatt.
Nem valószínű azonban, hogy szüksége lesz rá, egykiállásos versenyre készülhetünk Bakuban.
Az időmérő egyik meglepetése Lance Stoll volt, aki nem csupán először jutott be a Q3-ba, de Felipe Massát is legyőzte. Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója elárulta, Stroll a múlt héten Austinban, az USA Nagydíj helyszínén tesztelt egy 2014-es Williamsszel, és ezt arra is használta, hogy összehasonlítsa a beállításait Massáéval. Így rájött olyan trükkökre, amiket korábban nem ismert.
Ezt mondta Otmar Szafnauer a Sky Sportsnak, és elárulta, reméli, hogy a Red Bull dolgát is megnehezíthetik. Helmut Marko nemrég kijelentette, megint szeretnének a dobogóra állni.
A spanyol pilóta menedzsmentjének tagja kijelentette, hogy Alonsónak egyelőre a McLarennel van szerződése, és túl korai még a jövöről beszélni. A mellette álló Niki Lauda sokadszorra is elmondta a Sky Sportsnak, hogy a Mercedesnek már van két pilótája, vagyis nem tervezik Alonso szerződtetését.
Mariah Carey is fellép Bakuban, tegnap Nicole Scherzingeré volt a színpad, pénteken pedig a korábban nálunk is ismert Tarkan énekelt a közönségnek.
Esőtől biztosan nem kell tartani Azerbajdzsánban, a levegő 27 fokos, a pálya pedig 47. A luxusszállodákkal övezett célegyenesben ez mondjuk lehet, hogy többnek érződik.
A híresen szűk 8-as kanyarban ma is lehetnek akciók, de ha valaki elméri a féktávot, nem lehet majd olyan könnyen visszatolatni, mint az edzéseken. Egy esetleges baleset akár súlyos következményekkel is járhat.
A Honda szerint Bakuban körönként 0,3 másodperccel gyorsabb a most használatos motorjuk a korábbinál, de Fernando Alonso tegnap azt mondta, ő ebből semmit sem érez.
Palmer meg is előzte, de aztán életre kelt a McLaren is, és elindult a felvezető körre a többiek után. Halad a mezőny a rajtrács felé.
Vettel nagy szerencsével kikerülte őket, Bottas defektet kapott és Räikkönen is visszaesett az 5. helyre. Hamilton vezet Vettel, Pérez, Verstappen, Räikkönen és Massa előtt. Bottasnak új első szárnyra is szüksége van.
Sainz is megpördült hátrébb.
A Mercedes előnye 1,9 másodperc, Pérez bőven DRS-távolságon belül van, de még nem lehet nyitni a hátsó szárnyat. Sainz a rádión Kvjatot hibáztatta a baleset miatt. Räikkönen előrébb kívülről próbálta megelőzni Bottast, de a Mercedes pilótája húzta a rövidebbet.
Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:48.039-cel, de Vettel csak bő 3 tizeet kapott tőle. Bottas új első szárnyat és lágy gumikat kapott, de a lehető legrosszabb helyre jött vissza, a 11. helyezett Magnussen mögé, körhátrányban. Így nem tud majd tempót autózni, alighanem csak egy Safety Car segíthetne rajta.
Vettel tartja a lépést Hamiltonnal, de Péreznél sem sokkal gyorsabbak, 2,2 másodperc a különbség az élen. Verstappen nemrég azt jelentette, hogy megsérülhetett az autója, de 1:47.580-nal az övé volt a leggyorsabb kör. Räikkönen szerint az ő autójának a hátulja sem az igazi a baleset óta.
1:46.942-vel, majd 1:46.381-gyel a leggyorsabb köröket futotta, és megkérdezte, hogy minden oké-e Bottasszal, erre elmondták neki, hogy megállt orrkúpot cserélni. Räikkönen a rádión háborgott, azt mondta, nem igaz, hogy megint Bottasszal akadt össze.
A mezőnyben nem tudott előrébb kerülni, ezért most a 17. helyre váltott, de próbál hasznot húzni egy esetleges Safety Car-fázisból. Az előző két szupergyors kör után Hamilton most visszavett, és szinte azonos kört futott Vettellel.
Versenybalesetnek tűnt, Räikkönen nem hagyott túl sok helyet Bottasnak, de neki is el kellett fordulnia a fal mellett. Vettel továbbra is próbálja tartani a tempót Hamiltonnal, de 1-2 tizedet minden körben kap tőle.
Nem büntetik meg a rajtbaleset résztvevőit, és Ricciardót is arról tájékoztatják, hogy az autója nem sérült, támadhat nyugodtan. Már meg is előzte Wehrleint és Vandoorne-t, így feljött a 15. helyre, mivel Palmer is bement a bokszba, és várhatóan ott is marad, mert lelassult az autója.
Hamilton újabb leggyorsabb kört futott 1:46.294-gyel, ez bő 6 tizeddel jobb Vettel legutóbbi körénél.
Próbálja kihozni azt, ami a McLaren Hondában benne van, és a rajtbalesetből is profitálva már a 12. helyen halad. Ericssonnal csatázott, miközben Vettel 1:46.224-gyel a leggyorsabb kört futotta, és végre kezd meglépni Péreztől, Hamilton viszont 3,6 másodperccel vezet.
Ricciardo a szélárnyékot kihasználva egyszerre kettőt előzött a célegyenesben, és már a 13. helyezett. Palmer feladta a versenyt.
A Toro Rosso a 2-es szektorban állt meg, Verstappen pedig keményen támaja a 3. helyen haladó Pérezt. A Red Bull most sokkal gyorsabbnak tűnik a Force Indiánál.
Motorhibát jelentett a rádión, a Red Bull egyre több helyet veszít, azonban nem ment ki a bokszba. Verstappen már csak a 8. helyezett, és tovább lassul. Kvjat autóját nem tudják elvinni az útból, marad a sárga zászló.
Nincs nagyon veszélyes helyen, de nem tudják elvinni a pályáról. Hamilton azonnal kiállt a bokszba, és Vettel is követte. A különbség 3,7 másodperc volt köztük, és hibátlanul sikerültek a kerékcserék. Követte őket Pérez és Räikkönen is.
A kanadai pilóta nem állt ki kereket cserélni, így Hamilton és Vettel mögött a 3. helyen halad. Ez Péreznek rossz hír, bár új abroncsokkal várhatóan gyorsan tud majd előzni. Az újoncon kívül a teljes élmezőny kereket cserélt, és Bottas is járt kint. A visszajátszás szerint Räikkönen első szárnya sérült.
Hamilton arra panaszkodik, hogy a Safety Car veszélyesen lassan megy.
Ez első ránézésre rossz ötletnek tűnik, de Stroll így is visszajött a 7. helyre. Bottas közben még mindig a 17. helyezett, de legalább visszaveheti hamarosan a körét.
Pérez is arra panaszkodik, hogy a Safety Car nagyon lassú. Ez valószínűleg nem így van, a probléma csupán az, hogy a teljes élmezőny a lágy gumikra váltott, és ezeknek igen nehéz fenntartani a hőmérsékletét. Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke azt mondta, Kvjat autóján elektromos hiba lépett fel, a csatorna riportere pedig megtudta, Strollt azért kellett később kihozni kereket cserélni, mert túl közel volt egymáshoz a két autójuk.
Jó nagy alkatrészek repkedtek, miközben a finn pilóta az ideális ívet elhagyva próbálta visszavenni a körét. A 16. kör végén ismét elengedik a mezőnyt.
Nem alakult jól az új rajt a Ferrariknak, Pérez majdnem legyorsulta Vettelt, Räikkönent Massa és Ocon is megelőzte, így visszaesett a 6. helyre.
Räikkönen autójáról alkatrészek váltak le, és szétszóródtak a célegyenesben. Újra pályán a Safety Car, és a bokszutcán át vezeti fel a mezőnyt.
Mérnöke szólt neki, hogy nagyon közel volt a biztonsági autóhoz az újraindításkor. Az élen álló pilóta ilyenkor lelassít, lemarad a Safety Car mögött, majd versenytempóra vált, de nem szabad utolérnie a bokszutcába hajtó utcai Mercedest. Hamilton most érdeklődik, hogy miért nem VSC fázis van, ha nem történt baleset.
Közben a 9. helyezett Ricciardót érdemes figyelni, mert a bokszkiállások során ő szuperlágy gumira tudott váltani, és már nem kötelező neki sem kiállnia.
Az előbb visszavette a körét, most pedig már a mezőny végére is felzárkózhatott, jelenleg Wehrlein előtt a 16. helyen halad. Simán pontot is szerezhet még, hiszen 32 kör van hátra. A 20. körben újraindul a verseny.
A Mercedes túlságosan lelassított előtte, majd keményen védekeznie kellett Pérez és Massa ellen. Később össze is koccantak a Force Indiák, Pérez és Ocon is visszaesett. Räikkönen is defektet kapott.
Ocon szorította a falnak Pérezt, megint tele van a pálya törmelékkel. Hamilton vezet Vettel, Massa, Stroll, Ricciardo, Hülkenberg, Magnussen, Alonso, Sainz, és Grosjean előtt.
Jobb hátsó defektet kapott törmelék miatt, de a gumi szétverte az autó hátulját. Nincs mit tenni, fel kell adnia a versenyt. Ocon autóját összerakták, most Pérezén dolgoznak a Force Indiánál.
Nem lesz jó hangulat a Force Indiánál, Pérez már a rádión mérgelődött, hogy Ocon miért szorította a falhoz. Az eset hasonló volt, mint a rajtnál Räikkönen és Bottas találkája, de ez szükségtelenebbnek tűnt.
Alonso is ezt javasolta a rádión, mert túl nagy a tempó a bakui pályán. Ez Vettelnek jól jöhet, mert az orrkúpja megsérült, amikor Hamilton hirtelen lefékezett előtte.
Hamilton és a Mercedes szerelői saját szemmel is figyelik, hogy megsérült-e az autó, miután Vettel nekikoccant. A Ferrarin nem látható külső sérülés.
Valami letört valamelyik autóról, lehetséges, hogy Vettel szárnyának véglapja. Hamilton nem gyorsított ki a kanyarból az ominózus pillanatban, Vettel a rádión azt mondta, hogy Hamilton szerinte féktesztelte őt. A német pilóta utána a Mercedes mellé ért, és ráhúzta az autóját, a két első kerék koccant össze.
Ez Pérez fedélzeti kamerája, amikor Ocon nem hagyott helyet számára.
Ez pedig, ami Räikkönen autójának hátuljából maradt a defekt után.
Azt majd a sportfelügyelők eldöntik, hogy jogos-e az, hogy Hamilton nem gyorsított ki a kanyarból, az viszont biztosan nem sportszerű, hogy Vettel utána másodszor is, szándékosan nekiment a Mercedesnek. A szerelők dolgoznak Hamilton autójának hátulján, a sportfelügyelők vizsgálják az esetet.
Maurizio Arrivabene próbálja közben nyugtatni a pilótáját a bokszban. Takarítják a pályát, nem tudni, hogy mikor folytatódhat a verseny. Még 28 kör van hátra, de félő, hogy közben túl sötét lesz Bakuban.
A sportfelügyelők tájékoztatása szerint a verseny helyi idő szerint 18:15-kor folytatódik, vagyis nagyjából 10 perc múlva. Hamilton autóján továbbra is dolgoznak a szerelők.
Igazi káosz alakult ki Baku utcáin a második Azeri Nagydíjon, ahol három Safety Car-fázis után a 22. körben a versenyt is meg kellett szakítani. Kicsit fura, de erre nem azért került sor, mert sorra rommá törtek az autók a szűk pályán, és eltorlaszolták volna, hanem azért, mert az aszfaltot szép lassan elborította a törmelék.
Hamilton és Vettel nagyjából kimaradt a kalamajkákból, övék az 1-2. hely, de közöttük is történt egy vitatható incidens, amikor Vettel kicsit nekihajtott a Mercedesnek a biztonsági autó mögött, és leszakadt egy darab a szárnyáról. Szerinte vetélytársa féktesztelte. Hátvédjeik versenye azonban sokkal rosszabbul alakult: Bottas és Räikkönen ütközött a második kanyarnál, s bár előbbi került körhátrányba a szárnycsere és a defekt miatt, a ferraris az, aki később a mezőny végére esett, ugyanis később ő is defektet kapott, és ez nagyon megrongálta az autóját.
A 3-4. helyről a Williamsek, Massa és Stroll várhatja az újraindítást, részben annak köszönhetően, hogy a Force Indiák ütköztek. Az előző újraindítást követően Ocon felkente a falra csapattársát, Pérezt a 2-es kanyar kijáratánál. Az 51 körös futamnak még több mint a fele hátra van, és 3-an, Palmer, Kvjat és Verstappen műszaki hibából kifolyólag már kiesett. A verseny megszakítása lehetőséget teremt Räikkönennek és Péreznek, hogy a szerviz után visszatérjenek a versenybe.
Kerek-perec azt mondta, hogy a biztonsági autó veszélyes a mezőnyre nézve, és inkább virtuális Safety Car fázist követelt. A Ferrari szerelői egy új első szárnyat cipelnek Vettel rajtszámával, Hamilton autóját is javítják még, miközben ő zenét hallgat.
A Ferrari új első szárnyat kapott, a Mercedest több ponton is javították, de úgy tűnt, voltak alkatrészek, amiket nem lehetett cserélni, és inkább fogóval hajlítottak rajtuk.
Ha szigorúan nyelvtani alapra helyezzük a történteket, akkor Vettel ütközést okozott a Ferrari és a Mercedes között, ezt 5-10 másodperces büntetéssel vagy áthajtásos büntetéssel szokták díjazni.
A Ferrari szerelői rohamtempóban újjáépítették az autót, és most futva tolják a mezőny elejére. Räikkönen mégsem esett ki, olyan pillanatok ezek, mintha Le Mans-ban lennénk!
Pérez autóját is megjavították, most ők ketten az utolsók a mezőnyben a 16-17. helyen. Elkezdte a Safety Car is a mezőny felvezetését, az élmezőny szuperlágy gumikra váltott. Fontos lehet, hogy Hamilton új szettet kapott, neki még maradt egy tegnapról.
A Ferrari valószínűleg jobban fel tudta melegíteni az abroncsait, és üldözi Hamiltont, Ricciardo a szélárnyékot kihasználva feljött a 3. helyre Stoll és Massa elé. Egyelőre nincs baleset.
Már korábban is jelentette a rádión, hogy valami nem stimmel, de akkor még azt mondta, hogy talán téved. Most már csak a 8. helyen halad, még Alonso is előtte van a McLarennel a 7. helyen. Aztán visszanyer egy helyet, mert Hülkenberg félreáll a 8-as kanyarban.
Nagy csaták zajlanak a pályán, és már a DRS-t is lehet használni, Bottas feljött a 9. helyre, Räikkönen nincs sokkal mögötte, de csak a 17. helyezett. Hamilton lerázta Vettelt, mögötte Ricciardo, Stroll, Magnussen, Alonso, Sainz, Ocon, Bottas és Grosjean a sorrend.
Hamilton előnye 2 másodpercre nőtt, miután 1:45.577-tel a leggyorsabb kört futotta. Közben a sportfelügyelők vizsgálják Räikkönent és Pérezt, mert az autóikon a bokszutca "gyors sávján" kívül dolgoztak. Ez szükséges rossz volt.
Megkérdezte a rádión, hogy megelőzheti-e Ericssont, azt mondták neki, hogy ha gyorsabb nála, akkor igen. Még mindig mögött autózik a 13. helyen, de utolérte őket Pérez és Räikkönen is.
Az előnye 2,5 másodperc Vettel, és 6,1 másodperc Ricciardo előtt. 1:44.942-vel megint az övé volt a leggyorsabb kör a Mercedesszel.
A Mercedes pilótája egy kézzel vezet a célegyenesben, és próbálja a helyén tartani az alkatrészt. Ha nem marad magától a helyén, biztosan tenni kell vele valamit, mert ez súlyos biztonsági kockázat.
Hamilton előnye kissé csökkent, de még mindig 2 másodperc Vettel előtt, Bottas 22,499 másodpercre van tőle a 8. helyen, miután Oconhoz hasonlóan ő is megelőzte Sainzot, aki így már csak a 9. helyezett.
Új fejtámlát kapott, és a 9. helyre jött vissza, közben Vettel 10 másodperces bokszbüntetést kap, vagyis be kell jönnie a bokszba, és 10 másodpercre meg kell állnia, 3 körön belül. Ricciardo és Stroll küzdhet a győzelemért!
Rezignáltan érdeklődött, hogy mikor vezetett veszélyesen, de tudomásul vette, hogy büntetést kapott. Vettel a 9. helyre jöhet vissza, ha letölti a büntetést, Hamilton egyelőre a 8. helyezett, most előzte meg Sainzot.
A mérnöke azt jósolta, hogy szoros lesz, és igaza lett, a 7-8. helyen halad a két versenyző. Ricciardo vezet Stroll és Magnussen előtt, utánuk Ocon, Alonso, Bottas, Vettel és Hamilton következik a 8. helyen.
Megint az FIA versenyigazgatójának üzent a rádión. Üldözi Vettelt, közben Bottas megelőzte Alonsót, és feljött az 5. helyre.
Alonso nem adta olcsón magát, Vettel alig tudta megelőzni, és Hamiltonnak is nehéz pillanatai voltak, de mindketten lenyomták a McLarent. Hamilton közelebb tudott kerülni Vettelhez. A Ferrari pilótája most a 6. helyezett, Hamilton a 7. helyen üldözi.
A szélárnyék segítségével is gyorsabbnak tűnik a Mercedes a Ferrarinál, Vettelnek nehéz lesz ezt kivédekezni. Olyan tempóban jönnek, hogy a 3. helyezett Magnussen vezetésével haladó vonatot simán utolérhetik.
Ezzel romlottak Vettel és Hamilton dobogós esélyei, Magnussent ráadásul utolérte Vettel és Hamilton is. A visszajátszás szerint összekoccant a két Sauber, a 10. helyért csatáznak, ami most Ericssoné.
Vettel az 1-es kanyarban tette ezt, így lélegzetvételnyi előnyhöz jutott Hamiltonhoz képest, és száguldhat ismét Bottas után az 5. helyen. Ricciardo továbbra is vezet Stroll és Ocon előtt.
A szélárnyékot kihasználva felzárkózott Ocon mögé, és 1:44.933-mal új leggyorsabb kört is futott. A DRS segítségével simán megelőzte Ocont a célegyenesben. Most Vettel érkezik a Force India mögé.
Hiába igyekezett Ocon után, esélye sem volt előzni, így Hamilton most felzárkózhat, és a következő körben akár mindkettejüket megtámadhatja. Az előző körben Bottas újabb leggyorsabb kört futott 1:44.398-cal, 1,3 másodperccel volt gyorsabb Strollnál.
Pérez kiesett, mert eltört az ülése.
Nem volt sokkal gyorsabb a Ferrari, de Ocon nem nehezítette meg a dolgát. Vettel most üldözheti a száguldó Bottast, aki valószínűleg utolérheti még az előtte 11 másodperccel haladó Strollt.
Ocon valamiért szívósabb volt a Mercedes, mint a Ferrari ellen, de Hamilton szép manőverrel körbeautózta ellenfelét. Bottas az előző körben megint abszolút leggyorsabb volt 1:44.315-tel, majdnem 1 másodpercet hozott Strollon.
Bottas a 43. körben 1:44.036-ot ért el, Vettel nem tudja tartani vele a lépést, így ő önerőből biztosan nem tud előrébb kerülni, Bottas viszont 1,2 másodpercet hozott Strollon, pont a futam végére érheti utol ellenfelét.
Azt mondta a mérnöke, hogy minden szektorban zöldet várnak tőle, vagyis egyéni legjobb időket. Stroll ezt most nem tudja hozni, Bottas viszont 1 másodperccel gyorsabb nála. Igazán nagyot viszont Hamilton megy, aki 1:43.840-et futott, majdnem 3 tizedet hozott Vettelen, aki egy hajszállal szintén gyorsabb volt Bottasnál.
Most az övé a leggyorsabb kör 1:43.630-cal, majdnem 6 tizedet hozott Bottason, de még mindig messze van tőle. Hamilton közelebb jár hozzá. Alonso közben megint arra panaszkodik, hogy nincs elég teljesítménye, de megnyugtatják, hogy a nagyszerű, 9. helyen halad.
Bottas 1:44.109-et, Vettel 43.576-ot, Hamilton 43.469-et ért el a legutóbbi körben, ez egyébként abszolút legjobb idő is. Hamilton azt kérte a rádión a csapattól, hogy tartsa fel Vettelt.
A brit pilóta azt kérte, hogy Bottas tartsa fel Vettelt, de mérnöke azt mondta, hogy Strollt próbálják elkapni. Vettel 1:43.441-et futott, ez új leggyorsabb kör. A Saubernél közben taktikáznak, Wehrlein helyet cserélt Ericssonnal, és üldözi a 9. helyezett Alonsót, ha nem éri utol, a helyet visszacserélik a svéddel.
Megjavították a Ferrarit, de utána már teljesen tét nélkül ment, most inkább feladja a versenyt, így büntetlenül cserélhetnek váltót az autójában.
Vettel 2 másodpercre van Bottastól, de legutóbb egyforma kört futottak, Bottas 2,6-ra Strolltól, Hamilton másfélre Vetteltől.
Az előző körben bő 4 tizedet hozott a Ferrarin, még egy esélye van, hogy riválisa elé kerüljön a hosszú célegyenesben.
Hamilton közelít hozzá, már DRS-távolságon belül van hozzá, de Vettel egyelőre tartja magát. Bottas sem tudja támadni Strollt.
Szinte célfotó döntött Bottas és Stroll között, aki így is minden idők második legfiatalabb dobogósa lett. Vettel bejött Hamilton elé a 4. helyre, a további sorrend Ocon, Magnussen, Sainz, Alonso, Wehrlein, Ericsson.