Kisebb meglepetésre a két Red Bull zárta az élen az Azerbajdzsáni Nagydíj első szabadedzését. Max Verstappen az edzés második felében, szuperlágy gumikkal érte el az eddigi legjobb, 1:44.410-es körét, ami bő 2 másodperccel gyorsabb Lewis Hamilton tavalyi körénél az első szabadedzésén. Verstappen ráadásul csapattársának, Daniel Ricciardónak is adott 0,47 másodpercet.
A Red Bull alacsony leszorítóerővel megy Bakuban, de így is a pálya középső, kanyargós szakaszán emelkedtek ki a mezőnyből. Nem volt ez mindig így, az edzés elején egy ideig Felipe Massa, majd Lewis Hamilton állt a köridőtáblázat élén, de a Mercedesek a szuperlágy gumikból egyelőre nem tudták kihozni azt, ami az abszolút legjobb körökhöz kellett volna.
Hamilton az 5. helyet szerezte meg, Valtteri Bottas pedig a 6. lett, őket Sebastian Vettel előzte meg lágy gumikkal, és Sergio Pérez szuperlágyakkal. A Ferrari az első tréningen nem használta a szuperlágyakat, csak lágy gumikkal próbálkoztak, a mezőny hátsó traktusaiban viszont ellentétes taktika is előfordult: a 17. helyezett Fernando Alonso már az elején feltette a szuperlágyat.
A gyors, és bizonyos pontjain nagyon szűk utcai pályán a várakozásoknak megfelelően több kisebb-nagyobb vezetői hiba is előfordult.
Vettel és Kimi Räikkönen többször elfékezte magát, a négyszeres világbajnoknak egyszer tolatnia is kellett, Bottas egyszer megpördült, Verstappen veszélyesen közel ment a falhoz, és a többiek között is alig volt olyan pilóta, aki egyszer sem járta meg a bukóteret. A legrosszabbul azonban Sergio Pérez járt, aki a 8-as kanyarban az autója teljes jobb oldalát összetörte, és előcsalta a piros zászlókat.
Pérez balesete miatt jó 10 percre leállt az edzés,
mert a sportbírók alig tudták kiemelni az autót a pályáról, és a mentés miatt az aszfaltcsíkot teljes szélességében elfoglalták. Először egy munkagéppel próbálták átemelni a várfal boltíve alatt, majd egy trélert küldtek a Force Indiáért, később belátták, hogy inkább egy másik megnyitásnál kell eltávolítani az autót. Mindössze 6 perc maradt ekkor a tréningből.
A leállás a Toro Rossónak jött nagyon rosszul,
hiszen azelőtt egyik autójuk sem tett meg mért kört, Franz Tost csapatfőnök a Sky Sportsnak azt mondta, így tervezték az edzést, de így szinte az egész 90 percet elvesztegették. Addigra viszont lényegesen javult már az eleinte nagyon poros pálya állapota, a forgalom viszont nem könnyítette meg a dolgukat.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük Olvasóinkat az Azerbajdzsáni Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Nemsokára kezdünk, addig ajánljuk az előzetesünket!
Szép lassan az autó után a csapat minden felületén eluralkodik a rózsaszín a Force Indiánál.
Egymás után indulnak a versenyzők a felvezető körre, Stoffel Vandoorne McLarenje kicsit sokáig várt a bokszutca végén, de kiderült, hogy csak rajtgyakorlatra várt.
Max Verstappen autójára felszerelték az aerodinamikai mérésekhez használt "kerítéseket". Ezek általában csak rövid ideig maradnak az autókon. Ugyanígy kezd Ocon autójával a Force India is.
Rádión jelezte, hogy az autó balra húz fékezés során. Lehetséges, hogy a szél befolyásolta, más időjárási körülmény nem zavarhat, mert ragyogós napsütés van Bakuban. Stroll is azt mondta, hogy valami nagyon furcsa a fékpedáljával.
Vandoorne is ezzel kezdett, és Palmer autóján is feltűntek. A levegő 30, a pálya 46 körös, még senki sem teljesített mért kört.
Az előbb elfékezte magát és kicsúszott, de később 1:52.952-vel a nap első mért körét teljesítette lágy gumikkal. Csapattársa, Kevin Magnussen is a pályán van, hasonló konfigurációval.
Magnussennek volt egy nagy elfékezése és az óvárosi szakasz elején majdnem nekiment a falnak is, de 1:50.446-ra javította a legjobb időt, aztán jött Grosjean és 1:49.957-re faragta le a köridőt.
Strollnál a rádió is hibátlanul működik, azon jelentette, hogy már "boldog a fékekkel", miközben Felipe Massa átvette a vezetést 1:48.002-vel. Stroll 1:53.932-nél jár.
Megváltoztatták a kamerák helyét, és a szárny is csupán két apró ponton kapcsolódik az orrkúphoz. Az autó hátulján is megjelentek új, apró szárnyacskák.
Még mindig Massa vezet, már 1:47.797-tel, úgyhogy ha rajtuk múlna, így is maradna az eredmény.
A német pilóta először a 4. leggyorsabb, majd a 2. legjobb időt autózta, 1:48.108-nál jár, miközben Massa kicsúszott, de 1:46.907-re javítani is tudott. Räikkönen is kicsúszott, Verstappen pedig majdnem nekiment a falnak.
A 2-es szektor végén egy hajszállal Massa előtt volt, de a kör végére csak 0.12 másodperccel mögötte végzett. Közben a Mercedesek is a pályán vannak, Hamilton a rádión jelentette, hogy az "előzés" gombja nem működik, a csapat azt ígérte, hogy megvizsgálják az esetet.
Bottas 1:47.065-tel a 3. helyen kezdett, Hamilton egyelőre a 8. helyezett 1:47.962-vel.
A Williams egyelőre él a Mercedes-motorral, 1:46.722-vel továbbra is Massa vezet, mögötte Verstappen, Vettel, Bottas, Pérez, Ricciardo, Räikkönen, Magnussen következik.
Pérez állt az élre 1:46.295-tel, de 1:46.617-tel követi. Bottas az óvárosi szakaszban pördült meg a szűk balos utáni dombos jobbosban.
Az Ezüstnyíl állt az élre, 1:45.497 a legjobb kör, Pérez hátránya majdnem 8 tizedmásodperc. A visszajátszás szerint a mexikói pilóta állóra is fékezte az autóját a célegyenes végén, alighanem ennek a lágy szettnek annyi.
Az edzés feléhez közelítve megpihennek a pilóták, jelenleg nincs senki a pályán, sőt Sebastian Vettel ki is szállt az autóból. Egyelőre Hamilton vezet Pérez, Verstappen, Massa, Ocon, Ricciardo, Vettel, Bottas, Räikkönen, Magnussen és Hülkenberg előtt.
Jól láthatóan megsérült az egyik reklám, és rövid ideig sárga zászló is volt a 2-es szektorban, pedig üres a pálya.
Szinte mindenki lágy gumival érte el az eddigi legjobb körét, kivéve Verstappent, ő egyelőre a közepessel 3. helyezett, Ricciado szintén közepessel a 6. a sorban, Alonso szuperlággyal a 13. helyen áll, Wehrlein és Vandoorne szintén szuperlággyal a 15-16. helyezett, Ericsson pedig közepessel a 18. Sainz és Kvjat még nem futott mért kört.
Hülkenbergnek szóltak, hogy a 2-es kanyarban kerülje el a csapdát. Nagy baj nem lehet, különben azonnal leállítanák az edzést.
Verstappen 1:44.762-vel átvette a vezetést, és érdekes módon Bottas nem tudott még a közelébe sem kerülni, szintén szuperlágy gumikkal, csak a 3. helyre jött fel Hamilton lág gumis köre mögé. Egyelőre a brit pilóta sem tud Verstappennél jobb kört futni.
Franz Tost a Sky Sportsnak azt mondta, az edzés elején adatokat gyűjtöttek, és szándékosan várakoznak a bokszba. Egyelőre egyik autójuknak sincs mért köre.
Viszont nem gyorsak. Räikkönen 1,9 másodperc hátránnyal csak a 7. helyezett, Vettel pedg elvette a lábát a pedálról, így maradt az 5. helyen.
A német pilóta az óváros kezdeténél lévő szűk balost inkább nem próbálta meg bevenni, és kénytelen volt dupla sárga zászlók mellett visszatolatni a pályára. Verstappen közben 1:44.410-zel tovább növelte az előnyét, ráadásul már nem Hamilton, hanem Pérez a 2. helyezett.
Ezúttal a 3-as kanyart nézte el, utána pedig mérnökét tájékoztatta arról, hogy forgalomba került. Nem álrult el újdonságot neki, már az adatokból látták, hogy mi történt.
A pálya szűk, kanyargós szakaszánál, az óvárosban ment a falnak. Megpróbálta azt, amit Vettel az előbb inkább nem, és az autó teljes bal oldalát összetörte. Közben kicsit arrébb Räikkönen is kiengedte az autót a bukótérbe.
A Toro Rossók is pont most láttak volna munkához, de kénytelenek voltak visszamenni a bokszba. 16 perc van hátra az edzésből.
Pérez a pálya egyik legszűkebb pontjánál, a 8-as kanyarban törte össze az autót, a hátsó kereket teljesen leszakítva a Force Indiáról. Az autót kikerülni is nehéz lett volna, a roncs eltávolításához pedig a teljes pályát igénybe kell venni, ráadásul egy nagyon szűk megnyitáson kell kiemelni az autót. Ebből a versenyen is simán piros zászló lehetne.
A sportbírók megpróbálták a munkagéppel átemelni a roncsot a vár egyik boltíve alatt (!), aztán rájöttek, hogy ez nem fog menni. Utána jött egy tréler, ami szintén behajtott a pályára, de végül ezt sem használták, hanem a munkagéppel elvitték az autót egy másik megnyitáshoz, ahol a falon kívülre emelték a Force Indiát.
Több, mint 10 percet szerencsétlenkedtek vele, a versenyzők már fel is sorakoztak a bokszutca végén, hogy még néhány kört megtehessenek az edzés végén.
A holland tinédzser már nem akar gyorsabb kört futni, egyelőre 1:44.410-zel ő vezet Ricciardo és Vettel előtt, a Ferrari pilótája viszont lágy gumikon futott. Nagy a forgalom a pályán.
A végén nagy volt a forgalom, és többb versenyző is hibázott, végül senki sem tudott javítani. Meglepetésre a két Red Bull végzett az élen, mögöttük Vettel lett a 3. helyezett, de lágy gumikkal.