A Mercedes tönkreverte a Ferrarit a bakui időmérőn
2017. június 24. 14:39
Pályafutása 66. pole pozícióját szerezte meg Lewis Hamilton szombaton, az Azerbajdzsáni Nagydíj időmérő edzésén. Hamilton kirobbanó formában vezetett, a Q2-ben és a Q3-ban is nagy fölénnyel bizonyult a leggyorsabbnak. A brit pilóta még Valtteri Bottasnál is sokkal gyorsabb volt, a két Ferrarit pedig régen verték meg ennyire.
A Q3-ban eleinte Bottasnak állt a zászló, mert az első mért körében kevesebbet hibázott, mint Hamilton, a háromszoros világbajnok a végén azonban már nem nyúlt mellé, és a 2-es, 3-as szektorban elképesztően gyors volt. Hamilton ráadásul nem használta a pályát olyan agresszívan, mint a többiek, pedig elmondása szerint nagy nyomás nehezedett rá.
Ennek oka, hogy Daniel Ricciardo 3 perccel és 33 másodperccel a Q3 vége előtt a falnak ütközött, és leállították az edzést. Mindössze egy felvezető és egy mért körre maradt idő, de a Mercedesek ennek ellenére is fel tudták melegíteni az abroncsaikat, és kétség sem fért ahhoz, hogy az övék lesz az első sor, hiszen az időmérő egyik pillanatában sem tudták őket megszorongatni az ellenfeleik.
A Ferrari régen kapott ki ennyire.
Bár az olaszok autói a 3-4. helyen zárták az időmérőt, Kimi Räikkönen több mint 1 másodperc hátrányt szedett össze Hamiltonhoz képest, és Sebastian Vettel sem villogott, ezúttal kikapott csapattársától, de a második rajtsorba legalább odaért. Max Verstappen az időmérőn nem tudott meglepetést okozni, de így is zsinórban negyedszer győzte le csapattársát.
A Force Indiánál megint van ok az örömre, hiszen Sergio Pérez közvetlenül Verstappen mögött a harmadik rajtsorba került, így ismét meglepetés érik, ha a sorrend felkavarodik a versenyen, de a csapatnál aggódhatnak, mert rögtön mögötte következik Esteban Ocon, és az edzés meglepetésembere, a korábban sokat bántott Lance Stroll.
Az ifjú kanadai először jutott be a Q3-ba,
ráadásul rögtön legyőzte Felipe Massát is, aki az edzés során többször hazardírozott, egyszer szikrázó felnivel súrolta a falat is, tolatnia is kellett, majd pont Ricciardo balesete miatt járt pórul, mert a Williams pilótája pont akkor volt gyors körön, amikor megszakították az edzést. Ezen kívül nem történt az eredményt befolyásoló baleset, bár lehet, hogy a pilóták később panaszkodnak majd.
A Q2-ben kiesettek sorrendjében sem található igazi meglepetés, bár Nico Hülkenberg bizonyára elégedetlen az eredményével, elektromos hiba miatt azonban nem tudott gyorsabb lenni a 14. helynél, és csupán a Sauberrel megint remekül szereplő Pascal Wehrleint tudta megelőzni, miközben Marcus Ericsson az utolsó előtti lett az időmérőn.
A McLarent nem igazán vetik vissza a rajtbüntetések,
mert Stoffel Vandoorne hiába vett részt az időmérőn, csak a 19. lett úgy, hogy Jolyon Palmer műszaki hiba miatt nem tudott autóba ülni, Fernando Alonso pedig a 16. helyet érte el, és esélye sem volt ennél lényegesen jobb teljesítményre. Kiesése után a Sky Sportsnak azt mondta, a McLaren Honda annyira lassú, hogy az ellenfeleik azt hiszik, levezető körön vannak.
Köszöntjük Olvasóinkat az Azerbajdzsáni Nagydíj időmérőjének élő közvetítésében. Hivatalosan ez az első azeri időmérő, de az F1 mezőnye már másodszor küzdhet a legjobb rajthelyekért, mert ez a futam tavaly Európa Nagydíj néven futott. Nemsokára kezdünk, addig ajánljuk az összefoglalónkat a harmadik szabadedzésről!
A brit pilóta Renault-ja még a harmadik szabadedzésen gyulladt ki, és a Sky Sports szerint kicsi az esély arra, hogy a Q1 végéig az autó menetkésszé válik. Az utolsó sort valószínűleg így is elkerüli, mert Stoffel Vandoorne már 30, Fernando Alonso pedig 40 rajthelyes büntstésnél jár.
Pénteken Sergio Pérez és Jolyon Palmer is összetörte az autóját a már-már híres 8-as kanyarban, és éjszaka eltávolították a rázókövet, így a kanyar kissé tágasabb lett. A sárga vonal jelöli, hogy eddig hol volt a pálya széle.
Udvariassági látogatásról vagy a McLarennek szóló üzenetről lehet szó, mert komoly tárgyalásokat nem szokás nyilvánosan intézni.
Minden F1-es versenyhétvégére készül egy hivatalos programfüzet, amit a helyszínen lehet megvásárolni. Ezt most a pályától távol lévő szurkolók is megtekinthetik, mert a Liberty Media digitálisan is elérhetővé tette.
Büntetés azonban nincs, mert a szezon elején már használt 1-es erőforrást építették be a Ferrariba.
Legalábbis a büntetések terén, mert a BBC szerint sebességváltót is cseréltek az autójában, így már 35 rajthelyes büntetésnél tart. Alonso 40-et kapott már.
Az üzemanyagrendszer miatt lángolt a Renault a harmadik szabadedzésen, nem volt elég idő megjavítani.
A brit fiatal mindkét tesztnapon a Mercedest vezetheti a Hungaroringen, a Magyar Nagydíj utáni kedden és szerdán. Tavaly 3. lett az F3-as Európa-bajnokságon, az idén egyelőre 6. helyezett a GP3-ban.
Otmar Szafnauer szerint új lehetőségeket hozhatna a csapatnak, ha elhagynák a nevükből az India szót, mert már verseny, és indiai szponzoruk sincs. A Sky Sportsnak azt mondta, "talán az év végén" történhet meg a csere, és viccelve megjegyezte, hogy a Jordan és az Otmar Szafnauer Racing nincs a jelöltek között.
Az IndyCar kitett a Twitterre egy teljes kört a híres Road Americáról, amelyen Tony Kanaan sisakrostélyáról kapunk közvetítést. Nem tudni, hogy az F1-ben miért nincsenek ilyen kameraállások, de izgalmas látvány lenne, az biztos.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak megerősítette, hogy hidraulikus hiba merült fel Max Verstappen autóján, de sikeresen elhárították azt, így nincs akadálya, hogy részt vegyen az időmérőn.
Aki biztosra akar menni, már minél korábban megpróbál majd mért köröket teljesíteni, mert bármikor előfordulhat sárga- vagy piros zászló balesetek miatt. Ez nem csak akkor baj, ha az ember összetöri az autóját, hanem akkor is, ha más teszi ezt, és ezzel akadályozza a forgalmat.
Ez ellen szól, hogy a pálya minden egyes körrel tovább javul, hiszen egyre tisztább lesz, és egyre több gumi rakódik le az aszfaltra.
Hét pilóta, a mezőny harmada rögtön kihajtott a pályára. Ennek ellenére a szokásosnál kisebb tétje lesz a Q1-nek, mert az utolsó három hely sorsa már eldőlt Palmer kiesésével, és a McLarenek büntetésével. A McLaren sorsa bár jól ismert, mégis megdöbbentő, hogy a szezon nyolcadik futamán az autókba a hetedik turbófeltöltőt kellett beszerelni. Jövőre az egész szezonban hármat lehet használni.
Egyelőre úgy tűnik, hogy minden rendben a Ferrarival, Vettel rögtön a szuperlágy gumit kapta az autójára. Verstappennél sem volt nyoma annak, hogy bármi is megzavarná az időmérőjét.
1:44.944-gyel a Williams pilótája vezet, de sok versenyzőnek szüksége lesz akár több melegítő körre is. A sok árnyék nem segít a pályán.
Carlos Sainz a "szokásos", 8-as kanyarban csúszott ki, de vissza tudott tolatni a pályára. Csak rövid ideig akadályozta a forgalmat.
Hamilton vezet 1:42.384-gyel, Verstappen 1:42.860-nal követi, Räikkönen a 3. helyezett volt 1:43.419-cel, mielőtt megjött elé Pérez.
A Ferrari versenyzője egyelőre a 4. helyre jó, Hamilton és Verstappen mögé Ocon is felzárkózott, így Räikkönen visszacsúszott a 7. helyre, miután Ricciardo is megelőzte őt.
Nagyon gyors volt a pálya végén, és Räikkönent rádión is figyelmeztették, hogy a francia pilóta mögötte halad. Hamilton közben már 1:41.983-nál jár, Verstappen 1:42.544-gyel a 2. helyezett, és Räikkönen is visszatért a 3. helyre 1:42.678-cal.
Hamilton, Verstappen, Räikkönen, Vettel, Bottas az élmezőny sorrendje, Vettel nemrég alaposan elfékezte magát, Alonso pedig forgalomba került, az egyik Red Bullal akadályozták egymást. Grosjean a jobb hátsó kerekével nekicsúszott a falnak, de tudta folytatni az edzést.
Rövid ideig sárga zászló volt a 2-es szektorban, de úgy tűnt, éppen senki sem járt arra. Bő 1 perc van hátra a Q1-ből.
Mindkét autójuk kiesett a Q1-ben, és még büntetéseket is kapnak, úgyhogy az utolsó sorból rajtolnak. Alonso hiába igyekezett annyira, hogy még ki is csszott, végül elbúcsúzott már az első harmad végén.
16. Fernando Alonso
17. Romain Grosjean
18. Marcus Ericsson
19. Stoffel Vandoorne
20. Jolyon Palmer
A Mercedes pilótája jó fél másodpercet vert Verstappenre, majd Räikkönen, Ricciardo, Kvjat és Vettel következett a sorban.
Senki sem használt a szuperlágytól eltérő gumikat a Q1-ben, és ez később sem várható.
Vajon mit szól a Sauber menedzsmentje ahhoz, hogy megint Pascal Wehrlein jutott tovább, és nem Marcus Ericsson?
Műszaki hiba miatt nem tudott részt venni az időmérőn, de abban reménykedik, hogy az F2-es futamhoz hasonló káosz lesz az F1-es versenyen is, így előrébb kerülhet a mezőny végéről (Sky Sports).
Közben Massa majdnem a falnak ment az első mért körén.
Egyelőre Räikkönen vezet 1:42.114-gyel, ennél Hamilton már tudott jobbat, de egyelőre Bottashoz hasonlóan csak lassú, melegítő kört teljesített a Q2-ben.
Egyelőre sokkal szorosabb a helyzet, mint a Q1-ben, de Hamilton még mindig tud 1:41.992-t futni, Bottas 1:42.032-t ért el, Räikkönen még mindig 1:42.114-nél jár. Vettel még csak 1:42.652-vel a 6. helyezett Pérez és Verstappen mögött, utóbbi az autó jobb hátuljával súrolta a falat.
Folyamatosan a határokat feszegeti és hibázgat, korábban tolatott már, féktávokat rontott, legutóbb szikrázva súrolta a falat a keréktárcsájával.
Kevesebb, mint 6 perc van hátra, és Vettel csak a 8. helyen áll, bár a 11. helyezett Sainzot majdnem 7 tizedmásodperccel megelőzi. Egyelőre a bokszban várakozik.
...illetve, már jön ki a pályára.
Egy szédítő, 1:41.275-ös körrel jelezte, hogy igényt tart a pole pozícióra. Ezt még nem most osztják, de a legutóbbi köre majdnem 8 tizeddel gyorsabb Bottasénál. Lehet, hogy szélárnyékot kapott, de ez akkor is szenzációs kör volt.
A holland pilóta feljött a 2. helyre, 1:41.961-gyel, közben a Ferrari kiküldte Räikkönent is a pályára, lehetséges, hogy szélárnyékozni próbálnak Vettellel.
Egy ellenfele a bokszba hajtott előtte a célegyenesben, lehetséges, hogy az ő szélárnyéka segítette egy kicsit, de így meg tudta előzni Verstappent, és feljött a 2. helyre 1:41.911-gyel. Verstappen 961-et tudott, és a bokszban hűteni kell a fékjeit.
Egyelőre élnek az Ezüstnyilak Bakuban, Hamilton 1:41.275-ös körére csak Bottas tudott valamennyire reagálni 1:41.502-vel. Kérdés, hogy ezt tudják-e hozni a Q3-ban is, mert tavaly a Q2-ben születtek meg a legjobb idők.
...pedig mindent megtett ennek ellenkezőjéért.
11. Danyiil Kvjat
12. Carlos Sainz
13. Kevin Magnussen
14. Nico Hülkenberg
15. Pascal Wehrlein
A rádión nagyon örült a kanadai fiatal, hogy bejutott a Q3-ba. Eddig ígéretes a tempója is, csapattársát és a két Force Indiát is megelőzte, de a lényeg még csak most jön.
A rádión mérgelődött, mert Ricciardo feltartotta a Q2-ben, de a Sky Sportsnak azt mondta, "semmi" sem történt, csak a McLaren annyira lassú, hogy a többiek azt hiszik, már a levezető körön vannak. Elnézést kért, mert megtévesztik az ellenfeleiket.
Stroll is várakozik még, lehet, hogy élete első F1-es Q3-as szereplése során csak egy etapot teljesít majd.
A Sky Sports szerint elektromos hiba merült fel a Renault-nál, ezért esett ki a Q2-ben. Közben Jönnek az első mért körök, de még mindenki csak melegíti az abroncsait, a sorrend irreleváns.
Bottas hajmeresztő kört futott, több veszélyes kockázatot is vállalt, de 1:41.274-gyel egyelőre ő vezet, mert Hamilton mélyet fékezett, és ezért "csak" 1:41.428-ra volt képes. Verstappen a 3. helyezett Räikkönen előtt, mindketten 1:42-n kívül van, Vettel pedig csak 43-at tudott, és az 5. helyezett, ráadásul ki is csúszott.
Egykörös super pole lesz az időmérő végén, mert 3 perc 33 másodperccel a vége előtt piros zászlóval megszakították az időmérőt Ricciardo miatt.
Az autó bal hátulját vágta a falhoz, tőle függetlenül Räikkönen is kicsúszott, Vettelt pedig a bokszutca végéről kellett visszatolni, amikor megjelent a piros zászló. Ricciardo a 7. helyen áll, Pérez, Massa és Stroll van mögötte.
Mindössze egy mért körre lesz még idő az újraindítás után, de a Mercedeseknek eddig kettőre volt szükségük ahhoz, hogy igazán felmelegítsék az abroncsaikat. Vajon a többiek tudnak rögtön jó köröket futni? Vettelnek kellene, mivel egyelőre csak a 6. helyen áll.
Elsőként állt ki a bokszutca végére, pedig még be sem jelentették, hogy mikor indítják újra az edzést. A többiek még a bokszban várakoznak.
Ők hárman jöttek ki elsőként a pályára, Räikkönen csak jó fél perccel később gurult ki a garázsból. Mindenki agresszíven melegíti az abroncsait.
Mindössze pár másodperccel az edzés vége előtt fog odaérni a rajtvonalhoz, ráadásul sok autó van előtte, ha bárki miatt sárga vagy piros zászló lesz, pórol jár, és a 6. helyen ragad.
Az 1-es szektorban Bottas még gyorsabb volt nála, Hamilton viszont utána iszonyú tempót autózott, és 1:40.593-mal megszerezte a pole pozíciót Bottas előtt. A második sor a Ferrarié Räikkönen-Vettel sorrendben, Verstappen és Pérez indulhat a harmadik sorból Bakuban. Ocon, Stroll, Massa, Ricciardo zárja a legjobb 10 sorrendjét.