Eleinte úgy tűnt, az eső tönkreteszi a Malajziai Nagydíj első szabadedzését, ráadásul nem is a környéken megszokott, heves zivatar érkezett meg a pálya térségébe, hanem elhúzódó, de szintén erős esőzés sújtotta a helyieket. Az FIA már az edzés előtt jelezte, hogy határozatlan időre elhalasztják a kezdést, végül 30 perc elteltével kiengedték a pilótákat a pályára.
Fernando Alonso volt az első, aki kihajtott az aszfaltcsíkra, ráadásul megkapta az autójára a glóriát is. Ettől gyorsan megszabadult, a pályát viszont nagyon érezte annak ellenére is, hogy többször kiszélesítette azt. Miután intermediate abroncsokra váltott a mezőny, Alonso a 3. helyre lőtte a McLarent, újabb bizonyítékot nyújtva arra, hogy ha nem számít a motor, ők is versenyképessé válnak.
Az eredmények tekintetében ez az edzés azonban nem róla, hanem a két Red Bullról szólt. Christian Horner pilótái nagyon bizonyultak, eleinte Daniel Ricciardo diktálta a tempót, majd Max Verstappen vette át a kezdeményezést, és végül alaposan feladta a leckét a csapattársának is. Az esőt kedvelő holland pilóta 1:48.962-vel az egyetlen volt 1:49 alatt, és
csak a két Red Bull fért be 1:50 alá.
Persze, a Mercedesek nem erőltették meg magukat, Lewis Hamilton csak az utolsók között jelent meg a pályán, majd a 6. helyen zárt Valtteri Bottas előtt. A két Ferrari már az elején kilátogatott, Sebastian Vettel egyszer ki is csúszott a fűre, Kimi Räikkönen autóján pedig a motorbeállításokat kellett finomítani az installációs kör után.
Jól szerepeltek az újoncok és a beugrók, pedig nem volt könnyű dolguk. A Danyiil Kvjatot váltó Pierre Gasly a 9. leggyorsabbnak bizonyult, 2,2 másodpercet vert a Carlos Sainz helyén tesztelő Sean Gelaelre, de ennél is érdekesebb, hogy a Saubernél a Ferrari tehetsége, Charles Leclerc rögtön gyorsabb tudott lenni a füvön szintén megpördülő Pascal Wehrleinnél.
A Williamst műszaki hiba hátráltatta,
ezért Felipe Massa a mezőnyben egyedüliként nem tett meg mért kört az edzésen, míg Lance Stroll a 8. helyezett lett Gasly és a Renault duója előtt, amiben a beugró Szergej Szirotkin bő 1 tizedmásodperccel felülmúlta a legkésőbb a szezon végén búcsúzó Jolyon Palmert. A Haas beugrója, Antonio Giovinazzi is mindössze 1 tizeddel maradt el Romain Grosjeantól.
Jó reggelt kívánuk minden kitartó olvasónknak a Malajziai Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Esik, mit esik, szakad az eső Szepangban, remélhetőleg a mezőny nem rostokol majd végig a bokszban.
A francia pilóta a 10-es számot választotta magának, és mivel ez még szabad volt, meg is kapta azt. Érdekes, hogy ma négy francia anyanyelvű versenyző ül az autóba, hiszen Esteban Ocon és Pierre Gasly mellett a svájci, de francia licencet használó Romain Grosjean, valamint a monacói Charles Leclerc is lehetőséget kap, igaz, ő egyelőre csak tesztpilótaként a Saubernél.
Határozatlan időre elhalasztották a szabadedzés kezdetét az időjárási körülmények miatt. Mi ettől még itt maradunk!
A Ferrari mindkét fiatal pilótájának megpróbálna lehetőséget adni. Antonio Giovinazzi a Haasnál mehetne Kevin Magnussen helyén, Charles Leclerc pedig - egyelőre - ideiglenesen Marcus Ericsson helyére ülhetne be a Saubernél. Sean Gelael a nem túl boldog Carlos Sainz helyére ugrik be a Toro Rossónál, és Szergej Szirotykin a Renault-nál Nico Hülkenberg autóját kapná kölcsön.
Az ilyenkor megszokott protokoll szerint a Safety Car pályabejárást tart. Olyan hatalmas vízfüggönyt húz maga után, hogy az F1-es autók biztosan felúsznának.
Egy Reddit-felhasználó, edgar510 készítette az alábbi képeket az egyik Ferrari F2001-esről Londonban. Egy másik példányt hamarosan egy vagyonért árverezhetnek el.
Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója a Sky Sportsnak azt mondta, Malajziában mindig számítanak az esőre, de az meglepte őket, hogy ezúttal nem egy rövid, heves zápor jött, hanem kitartó, lassabban eső égi áldás.
Az ismert fotós, Darren Heath szerint a szepangi eső remek alkalom Sebastian Vettel számára, hogy gyakorolja az esős rajtjait, utalva a szingapúri indulásra, noha ennek nem sok köze volt az esőhöz.
Mondanánk, hogy bíztató, de nem az. Jó hír viszont, hogy a helikopterek tudnak repülni, mert köd nincs, és éppen most érkezett egy a paddock melletti leszállóhelyre. Megint kiküldték tesztelni a Safety Cart.
Az Auto Motor und Sport fotói szerint mindkét csapat aerodinamikai mérőkereteket szerelt az autóira, de a Renault-nál levették, amikor kiderült, hogy elhalasztják az edzés kezdetét.
10 perc múlva, vagyis hazai idő szerint 05:30-kor kiengedik a mezőnyt a pályára! A pilótáknak így marad 60 percük, kérdés, hogy mennyire akarnak majd élni ezzel.
A körülmények több helyszíni beszámoló szerint is javulnak, de még mindig nem állt el az eső, csak kevésbé erős. Vettel már bent ül az autóban.
A McLaren új első szárnyat hozott, a Toro Rossón új T-szárny van, a Mercedesen egy apró légterelő jelent meg a diffúzoron, a Ferrarin új a légbeömlő és az oldalsó terelőlapok. Az esőben nem sokra mennek ezekkel.
Hamilton autója viszont nem kapott pilótát, a pontverseny listavezetője egyelőre nem ült be a Mercedesbe.
Räikkönen autójáról lekerültek a gumimelegítő paplanok, és a finn pilóta már ki is hajtott a pályára! Vettel is követi, mindketten a kék jelzésű extrém esőgumit használják, Alonso halad előttük a pályán.
Räikkönen autóján valami probléma van a motor beállításával, és a mérnöke azt is mondta neki a rádión, hogy próbáljon inni az autóban, valószínűleg a folyadék-adagoló kipróbálása érdekében.
Egyelőre azonban fejhallgatót viselve viccelődik a mérnökeivel, esze ágában sincs beülni az autójába. Az újonc Gasly-t viszont most kiengedték a pályára a Toro Rossóval.
Korábban, a Formula Renault-ban ez volt a száma, de gyerekkori hőse, a labdarúgó Zinedine Zidane is ezt a mezt viselte. A számot egyébként korábban Kobajasi Kamui használta az F1-ben.
Gasly szerint nincs sok állóvíz a pályán, ennek ellenére most senki sincs az aszfalton, Ricciardo még csak most ül be az autójába.
Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke a Sky Sportsnak azt mondta, nemsokára ők is kimennek a pályára, hogy tapasztalatot gyűjtsenek. Esteban Ocon már intermediate abronccsal van kint, és a távolban már a felhőzet is elkezdett felszakadozni.
Austinban még visszatér a Toro Rossóhoz, de utána még nem biztosított a jövője a csapatnál. Franz Tost csapatfőnök szerint a Red Bullnál még nem döntöttek Kvjat sorsáról. (Sky Sports)
Az időjárás javulása azért is kedvez a pilótáknak, mert Ocon után Ricciardo is bevállalhatta az intermediate gumikat. Ezekből, az esőgumikkal ellentétben van egy olyan szettjük, amit nem tartogathatnak későbbre.
Majdnem 1 órát kellett rá várni, de Ricciardo megtörte a jeget, és Vettel is követi őt. A Red Bull pilótája 1:55.601 alatt ért körbe a pályán intermediate gumikkal.
Az új leggyorsabb kör 1:54.464 és Hamilton sem tud ennél jobbat egyelőre. Räikkönen 1:54.884-gyel feljött a 2. helyre, a Mercedes pilótája egyelőre a 4. helyezett a négyből.
Elég gyorsan javul a pálya állapota, Verstappen már 1:51.201-nél jár fél másodperccel gyorsabb Ricciardónál. Szirotkin megpördült a 2-es kanyarban, de folytatni tudta az edzést.
A 2-es szektorban az éles, lassú balosban csúszott ki, de megúszta. Közben Bottas kerekei is blokkoltak ugyanott, de ő simán el tudott fordulni. Ricciardo ismét vezeti a köridőtáblázatot, 1:51.194-gyel.
Räikkönen is kiszélesítette a pályát a hátsó egyenes előtti jobbosban. Továbbra is intermediate gumik vannak az autón.
A Red Bull pilótája 1:50.825-re gyorsult, ezzel most majdnem 4 tized az előnye Verstappenhez képest. Bottas, Stroll, Räikkönen és Vettel a további sorrend.
Az ausztrál pilóta 1:49.719-cel ma az első, aki 1:50 alá tudott jutni. Leclerc a Saubernél egyelőre jobban áll, mint Wehrlein, aki meg is pördült a füvön, ugyanott csúszott ki, ahol korábban Vettel is.
Kereken 7 tizedmásodperccel van csapattársa mögött. Közben Jolyon Palmer végigment az egyik kerékvetőn, és szikrákat vetett az autója. Még a végén padlólemezt kell cserélni.
Mérnöke arról kérdezte Verstappent, hogy milyen állapotban vannak a gumik, mert még szükség lehet rájuk a második szabadedzésen. Hamilton közben több megcsúszással is feljött a 3. helyre.
Kiszélesítette a pályát, miután feljött a 3. helyre. Érdekesség, hogy a McLaren az eső ellenére is flow-viz festéket használ az autó körüli légáramlatok vizualizálása érdekében.
Sőt, mindenki másnál is. Intermediate abroncsokkal 1:48.962-t ért el, az edzés jelentőségét viszont jól jelzi, hogy Fernando Alonso a 3. helyezett lett Daniel Ricciardo mögött. Utánuk jött a két Ferrari Räikkönen-Vettel sorrendben, majd Hamilton és Bottas következett.
Köszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk az eredményekkel és az összefoglalóval!