Hamilton rajtbalesettel, Verstappen-győzelemmel négyszeres világbajnok
2017. október 29. 19:45
Pillanatok alatt eldőlt a világbajnoki cím sorsa Mexikóban, mivel az összetett pontversenyben állva maradt két pilóta összeütközött az első kanyarkombinációban. Bár mindketten tovább mentek, első útjuk a bokszba vezetett, így azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy ha nem történik valami irtózatos csoda, Sebastian Vettel nem végez az első két hely valamelyikén, ami Lewis Hamilton negyedik vb-címét eredményezi.
A csoda elmaradt, a korona Hamilton fejére került.
Az élről induló Vettel erőszakosan próbálta védeni az 1. helyet a rajtot követően, és nem volt könnyű dolga, mert Max Verstappen és Hamilton is kivetette a hálóját a pozíciójára. A hosszú célegyenesben szélárnyékból támadta a Red Bull, amely a második kanyarnál a pálya széle felé tessékelte, és lendületből megérkezett melléjük a Mercedes.
Az 1. helyet anyatigrisként védő Verstappen visszaverte mindkettejüket, Vettel azonban a következő jobbosnál véletlenül eltalálta Hamilton autóját. Ettől a Ferrarin az első szárny megsérült, a Mercedes bal hátsó kereke leeresztett, így mindkét pilóta a mezőny végére zuhant a korai szervizzel, illetve kerékcserével.
Hamilton érdeklődött rádión, hogy ellenfele szándékosan ütközött-e vele, és a leintés után elismerte, nem sokat látott abból, ami történt. "Szóltam előre, hogy nem veszem lazán az első kanyart, de szerintem nem voltam túl vad - jelentette ki. - A megfelelő helyre kormányoztam az autót, rengeteg helyet hagytam a többieknek."
Utolsó pár előre fuss!
Vettel felzárkózása látványosabban gyorsabban ment, mint Hamiltoné, bár neki sem mindig volt egyszerű feladata. Felipe Massán kicsit fennakadt, aki az első körben elszenvedett defektje miatt szintén korai bokszkiállásra kényszerült, a brazil le is szorította csata közben a németet.
A középmezőny többi tagját valamivel egyszerűbben utasította maga mögé,
de hiába tepert, nem volt esélye arra, hogy elodázza Hamilton világbajnokká avatását.
A 4. helyen ért célba, több mint 50 másodperccel lemaradva a 2. Valtteri Bottastól.
Hamilton meglepő módon küszködött, pedig a Mercedes szerint nem keletkezett komolyabb kár az autóján. Megszenvedett minden egyes előzésért, és csak a 9. helyen futott be, elismerve, hogy "szörnyű módon" szerezte meg a vb-címet.
"A senki földjére kerültem - nyilatkozta korai kerékcseréjéről. - "Fogalmam sem volt, mi a helyzet a tabellával. Arra gondoltam, hogy előrébb kapaszkodjak, és visszaszálljak a versenybe.
Tragédia, ahogy szenvedtem mások megelőzésével."
A Kvjat-szabály megint érvényesült
Verstappen közben senkitől sem zavartatva haladt az élen, pozíciója egy pillanatra sem forgott veszélyben Bottastól. A Mercedes másik pilótáját 20 másodpercre leszakította a célig, pedig nem is tepert istenigazából.
"A start kulcsfontosságú volt. A külső ívet választottam, és ez bevált. Jó volt látni az ütközést, utána egyszerűen elhúztam a mezőnytől - mondta. - Csak vigyáztam a gumikra és az autóra, amely ragyogóan ment."
Akkora előnyöm volt, hogy már arra gondoltam: le kellene vágni egy kanyart, tegyük érdekesebbé a versenyt egy öt másodperces büntetéssel!"
Ezzel harmadik F1-es győzelmét aratta. A Kvjat-szabály miatt nem is lehetett volna másképp: amikor a Red Bull elbocsátó üzenetet küldött az orosz versenyzőnek, a következő futamon eddig mindig Verstappen nyert, ez már a harmadik ilyen eset volt.
Többször rászóltak, hogy ne hajtson olyan keményen, aminek csak módjával tett eleget. Időnként lefaragott a leggyorsabb körön, és rádión egyszer vigyorogva meg is kérdezte, hogy megint így tett-e. Főnökére ezzel ráhozta a frászt.
Még sohasem voltam ennyire nyugtalan egy versenyen, miközben figyeltük a hőmérsékleti és nyomás adatokat az autóban
- nyilatkozta Christian Horner a Sky Sportsnak. - Szóltunk Maxnak, hogy lassítson, de azt felelte, ennél jobban nem tud."
A Renault-motorok nem bírták a magaslatot
Félelme egyáltalán nem volt alaptalan. A több mint 2 kilométeres tengerszint feletti magasság és az ebből adódóan ritkább levegő megszedték az áldozataikat, méghozzá a Renault motort használók táborában. A mezőny végéről friss motorral induló Daniel Ricciardo a korai kavarodásnak köszönhetően hamar a 7. helyen találta magát, de a 6. körben bekocogott a bokszba, ahonnan nem térhetett vissza.
"Hallottam, hogy a turbó fura hangokat ad, aztán elfogyott az erő" - mondta. Nico Hülkenberg kényelmesen tartotta a 4. pozíciót a kerékcseréjéig, majd a Renault rászólt a 26. körben, hogy álljon félre. 5 körrel később Brendon Hartley erőforrása nem óhajtott figyelmeztető jeleket küldeni, nagyot füsttel egyből eldurrant a Toro Rossóban.
Ennek legnagyobb haszonélvezője Kimi Räikkönen volt,
aki a virtuális biztonsági autós fázis alatt relatíve kis időveszteséggel ment be a bokszba, és átugrotta a jóval rövidebb első etapot választó Force Indiákat. A verseny elején a 3. helyet birtokló Esteban Ocon úgy érezte, a VSC nélkül neccesen, de meg tudta volna őrizni a pozícióját. A Force Indiát az vigasztalhatja, hogy biztossá vált a 4. helyük a konstuktőri tabellán.
A finn gyengén rajtolt, az első kanyarkombináción csak 8.-ként kecmergett át, és a pályán nem tudott mit kezdeni Sergio Pérezzel. Miután ő és csapattársa, valamint Hülkenberg eltűnt előle, fokozta az iramot, és ledolgozta a hátrányát Ocontól és Péreztől.
"A rajt első fázisa nem sikerült rosszul, de a mögöttem lévők erős szélárnyékot kaptak, semmit sem tehettem, megelőztek. Katasztrofális volt az első kör - nyilatkozta Räikkönen. - Türelmes maradtam, és miután kiálltak előlem a bokszba, eleget tudtam hozni rajtuk."
Nem ért célba Marcus Ericsson és Carlos Sainz sem. A Sauberben szintén a motor gyulladt ki, míg Sainz beparkolt a garázsba, miután úgy érezte, hogy oldalra húz az autója. Ekkor már lényegében mindegy volt neki, mert az első körben megpördült és defektet kapott, hamar lemondhatott a pontokról.
A 19. születésnapját épp ma ünneplő Lance Stroll a 6. helyre hozta be a Williamst, miután hosszabbra nyújtott első etapjával átlépett Pérezen. Kevin Magnussen ötödször, Fernando Alonso harmadszor szerzett pontot idén, utóbbi versenye csatákban is bővelkedett. Romain Grosjeannal össze is koccant, Hamilton pedig csak kemény, férfias küzdelemben tudta megelőzni pár körrel a cél előtt.
Köszöntjük Olvasóinkat a Mexikói Nagydíj élő közvetítésében! A versenyzők most érkeznek a rajtrácsra, ideje áttekinteni, hogy az élmezőny miként szerepelt eddig. Nem a Ferrarinak kedvez a statisztika.
Meglepetésre, a két Mercedes csak a második sorba szorult Vettel és Verstappen mögé, de Niki Lauda a Sky Sports műsorában emlékeztetett, hogy nagyon hosszú az út az első kanyarig. Christian Horner is arra számít, hogy Verstappen beáll majd Vettel szélárnyékába.
A Ferrarinak nem maradt vadonatúj ultralágy szettje, de Mario Isola, a Pirelli motorsport menedzsere szerint ez nem lesz gond, mert nagyon gyenge a kopás. 30 körös első etapra számít az ultralágyakkal, utána jöhet a szuperlágy. (Sky Sports)
Niki Lauda szerint Lewis Hamiltonnak ugyanúgy kell vezetnie, ahogy szokott, próbáljon nyerni, és a világbajnoki cím majd jön magától.
A brit pilóta automatikusan nyer, ha az első 5 hely egyikén ér célba, de ha Vettel nem nyer, gyengébb eredmény is elég lehet neki.
A szeptemberi földrengések áldozatai előtt tisztelegnek a nézők csendben, ökölbe szorított kézzel. A 19. körben is várható újabb tiszteletadás a szurkolók részéről.
Mexikóban a tengerszint feletti magasság alaposan befolyásolja az autók működését, a motorok nem kapnak levegőt, és a leszorítóerő is igen gyenge a meredek szárnyállások ellenére is. A pálya kétszer olyan magasan van, mint a hazai Kékestető.
Alternatív taktikára itt nemigen számíthatunk, hacsak a Safety Car meg nem keveri a kártyákat, a mezőny nagy része valószínűleg ultralágy/szuperlágy leosztást választ a gumik terén.
Pénteken Vettel alatt durrant el egy tűzoltókészülék, most a BBC tudósítója szerint Hamilton panaszkodik, hogy túl forró az ülése.
Damon Hill, a Sky Sports szakértője szerint Bottas elsődleges feladata, hogy a Mercedes "anti Räikkönen eszköze" legyen, vagyis távol tartsa a második Ferrarit a világbajnoki címre hajtó Hamiltontól.
Martin Brundle, a Sky Sports szakértője figyelmeztetett, hogy a hőmérsékletek miatt nem lesz lehetőség hosszú üldözésekre és szélárnyékozásra, ha egy pilóta az ellenfele mögé ér, rögtön előznie kell, különben nem lesz elegendő a hűtés. Elkezdődött a felvezető kör.
Mindketten visszaestek, Hamilton autója defektet kapott, és a mezőny végére került!
A Ferrari első szárnyát cserélni kellett, de elhagyta a bokszot, mire Hamilton beért. Vettelnek két győzelemre és egy 2. helyre van szüksége, hogy világbajnok lehessen, ha Hamilton esetleg lenullázná az utolsó három versenyt.
Vettel jól rajtolt, védte a belső ívet, de a kívülről támadó Verstappennel megint összeakadt, majd a két Mercedes szendvicsébe került. Senkit sem lehetett igazán hibáztatni a balesetekért.
Verstappené a leggyorsabb kör 1:21.601-gyel, mögötte Bottas, Ocon, Hülkenberg, Pérez, Massa, Räikkönen és Ricciardo következik.
Visszaért Vettel elé a 17. helyre. A Ferrari egyébként lágy gumit kapott, így lehet, hogy többet már nem is akar kijönni.
1-1 tizedet minden körben lecsíp, legutóbb 1:21.299-et ért el. Ricciardo is kiállt a bokszba, úgy tűnik, az autója feladta a versenyt, mert a szerelők nem szorgoskodnak körülötte.
A visszajátszás szerint a rajtnál Vettel első szárnyának véglapja letört, amikor koccant Verstappennel, majd az autója alulkormányzottá vált, ezért mehetett neki Hamiltonnak.
A 16. helyen halad 1,1 másodperc hátrányban van a Williams mögött, körönként 4-9 tizeddel gyorsabb nála, de előzni nem lesz könnyű. Hamilton közben azt kérdezte a mérnökétől, hogy Vettel direkt ment-e neki, azt felelték neki, hogy nem biztos.
Az ausztrál pilóta már veszi le a sisakját, és a Sky Sports riportere arról is beszámolt, hogy Massa is jobb első defektet kapott, ezért kellett kiállnia a bokszba.
Ricciardo 2013 és a Toro Rosso óta először esik ki zsinórban két versenyről.
A holland pilóta előnye bő 4 másodperc, Ocon pedig már 12-re van tőle. Hülkenberg kényelemsen autózik a 4. helyen, Räikkönen utolérte Pérezt, de nem nagyon tud mit kezdeni vele.
A rajtbalesetet feljegyezték a sportfelügyelők, de egyelőre nem vizsgálják a történteket.
Mindketten lágy gumikkal mennek, így Vettelnek muszáj megelőznie a Williamst, de egyelőre nincs olyan helyzetben. Alonso összeakadt Grosjeannal, a Haas megsérült, de mindketten tudják folytatni a 11-13. helyen.
Nem lesz további büntetés, elég baj az nekik, hogy mindketten a mezőny végére kerültek. Vettel a 16. helyezett, Hamilton a 20. helyen halad, ez azt jelenti, hogy Vettel így biztosan nem lehet világbajnok az idén. Verstappen 1:21.177-tel újabb leggyorsabb kört futott, és már 5 másodperccel vezet.
Vettel kívülről próbálta megelőzni Massát, a Williams leterelte a Ferrarit a pályáról, és Vettel a pályán kívülről előzte meg Massát. Vettel morog a rádión, hogy Massa leszorította, és azt mondta, hogy az ő orra előrébb volt. A csapatfőnök nyugalomra inti.
1:21.026-ot futott, de Verstappen is képes volt 038-ra, így a különbség alig csökkent, most 5,48 másodperc. Grosjean 5 másodperces büntetést kapott a pálya levágása miatt, amikor Alonsóval csatázott. Vettelt egyelőre nem vizsgálják.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azt mondta, Ricciardo autóján az MGU-H romlott el, de Verstappen autója egyelőre rendben van. Annyira, hogy a 15. körben 1:20.997-tel ő volt a leggyorsabb.
A francia pilóta nem nehezítette meg Vettel életét, inkább egyszerűen elengedte őt. Vettel most a 14. helyezett és Grosjeant üldözi a 13. helyért. Verstappené a leggyorsabb kör 1:20.989-cel, az előnye 5,782 másodperc.
1:20.898-cal megint az övé a leggyorsabb kör, nagyjából annyival javít mindig, amennyivel kevesebb az üzemanyag az autójában. Grosjean is elengedte Vettelt, így a német pilóta feljött a 13. helyre. Hamilton beragadt Sainz mögé a 19. helyen.
Pérez pont ekkor jött ki a bokszba kereket cserélni, lágy gumikat kapott, így Räikkönen megszabadult tőle, és feljött az 5. helyre. Bottas közben felülmúlta Verstappen leggyorsabb körét.
Időlegesen, persze, de most nagyon jó körök kellenének a Ferrari pilótájától. Räikkönen rögtön egyéni legjobb kört futott 1:21.399-cel, majd abszolút leggyorsabb középső szektorral folytatta.
A hátránya viszont 6,5 másodperc volt a Force India mögött, így a francia pilótát Räikkönen aligha fogja megelőzni őt.
A brit pilóta mörög is, hogy örület ilyen helyen lenni. Verstappen talán segíthet Hamiltonnak, hogy megelőzze a 18. helyezett Sainzot.
A következő áldozat Fernando Alonso lesz, Vettel most valószínűleg nagyon szurkol, hogy a spanyol pilóta inkább álljon ki a bokszba.
Hamilton panaszkodik, hogy nem tud közel kerülni Sainzhoz, valószínűleg a hűtés miatt hátrébb parancsolták, és elképzelhető, hogy a padlólemeze is sérült, de a Sky Sports szerint a Mercedes nem lát semmit a telemetrián, ami hibára utalna. Bottas is lekörözte Hamiltont.
Nincs szerencséje a német pilótának, az 1-es szektorban kénytelen volt félreállni. Az előző 5 versenyen ez a negyedik kiesése, a rádión szóltak neki, hogy álljon meg, mert nem biztonságos az autója.
Verstappené a leggyorsabb kör 1:20.848-cal.
A spanyol pilóta egyébként sem előzékeny a némettel, most viszont még a DRS-t is használhatja a védekezéshez, mert pont Ericsson mögött halad. Így hiába gyenge a Honda motor, nem lesz könnyű legyőzni Alonsót.
Valószínűleg kereket is cserél majd, rádión szólt, hogy szerinte a gumik nem fogják végig bírni, a mérnöke azt mondta, hogy alternatív terveik is vannak. Hamilton most Wehrleint támadja, Vettel közben továbbra is Alonso mögött rostokol a 10. helyen.
Alonso már nem sokáig nyithatja a DRS-ét, mert eltűnt előle a Sauber. Hamilton simán megelőzte Wehrleint, és feljött a 16. helyre.
Megszabadult Wehrleintől is, és rögtön abszolút leggyorsabb első szektort futott, majd egyéni legjobb eredménnyel folytatta. Vettel megelőzte Alonsót, és feljött a 8. helyre, most szabad előtte a pálya.
Egyik szektorban sem volt abszolút leggyorsabb, de mindenhol egyéni legjobbat ért el és 1:20.698-cal üldözi a 7. helyezett Magnussent.
A 2-es szektorban hosszú füstöt eregetett, majd az autója ki is gyulladt. VSC van érvényben.
Verstappen, Bottas, Gasly, Hamilton is új abroncsokat kap. Hamilton szuperlágyakra vált.
Érdekes, hogy ő lágy gumikat kap a használt szuperlágyak helyett. Vajon Vettel odaér a kerékcseréhez a VSC alatt?
38 körre ultralágy gumit kapott a német pilóta. Vajon ezzel akarnak célba érni vagy Safety Carban reménykednek?
Kevés időt vesztett a VSC alatti kerékcserével, így megtarthatta a 3. helyet. Verstappen, Bottas, Räikkönen, Ocon, Stroll, Pérez, Magnussen, Vettel, Alonso, Massa a pontszerzők sorrendje, Hamilton a 16. helyezett. Vettelnek legalább a 2. helyre fel kell jönnie, ez most esélytelennek tűnik.
Lágy gumikkal 1:20.649-cel diktálja a tempót, de Bottas is csak alig volt lassabb nála. Vettel is igyekszik, de neki még ez volt a kivezető köre.
1:20.116-tal iszonyú tempóra váltott, jó fél másodperccel lassabb a többségnél, és új körrekordot is futott. Hamilton feljött a 15. helyre, és megint Wehrlein mögött van, ez nem lesz nagy akadály a számára.
1:19.592, egyelőre nem úgy tűnik, hogy Verstappent bármi megállíthatja, de Christian Hornert aggasztja, hogy a Renault-nál és a Toro Rossónál hullanak a motorok. Vettel valószínűleg nagyon szurkol, hogy Verstappen alatt megálljon a Red Bull, mert ez lehet az egyetlen esélye, hogy ma elérje a 2. helyet.
Igyekeznek az éllovasok, Hamilton is legyűrte a Mercedes tehetségét, és feljött a 14. helyre. Neki sem kizárt a pontszerzés. Vettel hátránya 1:01 Bottashoz képest.
A hátránya nagyjából 16 másodperc, úgyhogy nagyjából 20 körrel a vége előtt előzhet a 6. helyért. Nem lesz elég hosszú ez a verseny neki.
Ultralágy gumikkal megy, a Mercedes szerint ezekkel végig is érhet, de úgy tűnik, hogy megpróbál kiautózni egy kerékcserényi előnyt.
Szóltak neki, hogy nem kell ennyire igyekeznie, erre ugyanolyan kört futott. Kuncugva mondta, hogy ő próbál lassan menni. Hamilton közben Gasly-t üldözi a 13. helyért, és a Toro Rosso olykor füstfelhőket ereget előtte.
A Toro Rosso még nem romlott el, a Mercedes viszont az egyenesben sokkal gyorsabb volt nála. Hamilton így a 13. helyezett, Vettel továbbra is Pérezt üldözi, de most már csak 1,2 másodperccel gyorsabb nála.
A Mercedes pilótája már a 12. helyezett, akár a 8. helyig is előre jöhet, Vettel közben 5 másodpercre van a 6. helyezett Pérez mögött, és mérnöke dícséri a tempóját.
Ehhez Magnussent kell utolérnie, aki 21 másodperccel jár előtte. Vettel már bőven látótávolságban van Pérez mögött, de támadni egyelőre nem tud.
A gumik még mindig bírják, a tempója visszaesett 1:19.899-re, de az utolsó szektorban így is képes volt abszolút legjobb időre. Nagyon igyekszik Pérez után. A mexikói pilóta előtt nincs a közelben senki, így ő nem tud DRS-sel védekezni.
A mexikói pilóta nyitva hagyta a belső ívet, Vettel pedig bevetődött, kissé elfékezte magát, és megelőzte Pérezt. Ez "mindent vagy semmit" volt.
Lecseréli a lágy gumikat ultralágyakra, megtartja a 7. helyet, és üres pályán igyekezhet Vettel után. Ez szinte ingyen volt neki.
Még mindig a 12. helyen halad, 16 másodpercre van a 8. helytől. Vettel most a 6. helyezett és Strollt üldözi, bő 1 másodperccel gyorsabb nála. Közben Hamilton az 53. kör elején megelőzte Vandoorne-t.
Vettel átvette az 5. helyet, és most mehet Ocon után, miközben Pérez 1:19.945-re volt képes, és száguld az 1:21.062-t futó Stroll után.
Van még mit kicsavarni a Ferrariból és a gumikból, 1:19.516-ot teljesített, ez most 2 másodperccel gyorsabb Oconnál.
Bátor manőver volt, kívülről kerülte meg ellenfelét a célegyenes végén, közben Vettel is bebújt Ocon mellé és átvette a 4. helyet. Ericsson autója kigyulladt a bokszban, a svéd pilóta feladta a versenyt.
Verstappen előnye 17,8 másodperc Bottas előtt, Räikkönen további 26-ra, Vettel még 23-ra van, miközben legrosszabb esetben a 2. helyen kellene lennie. Räikkönen elengedné, ha kellene, de még így is történnie kellene valaminek az első két helyezettel. Hamilton a 10. helyen halad.
Vettel visszakérdezett, amikor a mérnöke elmondta neki, hogy 23 másodperc a hátránya Räikkönen mögött. Elismerte, hogy ez kicsit sok.
1:19.962-t ért el, egyben leggyorsabb utolsó szektort teljesített. Ez azonban önerőből nem lesz elég. Sainz kiállt a bokszba, és az utolsó helyről kiesik.
Hasonló a helyzete, mint Vettelé volt Alonso mögött, most Magnussennek köszönhető, hogy a spanyol pilóta is nyithatja a DRS-t.
Sőt, Massa és Vandoorne kezdi utolérni, de így sem kell aggódnia, pár körön belül négyszeres világbajnok lehet.
1:18.882, hatalmas tartalékok vannak még a Red Bullban, így most az övé a pályacsúcs.
Csak a McLaren nyitott DRS-e és Alonso ébersége tartja még hátul a Mercedest. Közben Massa már látótávolságban van az Ezüstnyíl mögött.
Mintha nem a 9. helyért küzdenének. Hamiltonnak minden tehetsége kellett, hogy megelőzze Alonsót, de nagyon okosan versenyzett, és végül legyőzte a McLaren pilótáját.
Ez még a 68. kör híre, Vettel 1:18.785-öt ért el, ezzel 17 másodpercre csökkentette a hátrányát Räikkönen mögött. Továbbra is a 4. helyezett, Hamilton a 9. helyezett.
A holland pilóta a rajttól vezette a versenyt, ellenfelei lenullázódása után magabiztosan nyert. Vettel csak Bottas és Räikkönen mögött ért célba a 4. helyen, így elvesztette a matematikai esélyét is, hogy az idén világbajnok legyen.