Vettel hatalmas csatában nyerte az időmérőt Mexikóban
2017. október 28. 19:48
Az utolsó pillanatokig úgy tűnt, hogy Max Verstappen az év egyik legnagyobb meglepetését hozza el a Mexikói Nagydíj időmérő edzésén, miután a Q2-ben váratlanul erős tempót kezdett diktálni, és az utolsó mért körökig úgy tűnt, hogy ő lesz az F1 történetének legfiatalabb versenyzője, aki a pole pozícióból indulhat.
Verstappen a Q2-ben mindenkit megdöbbentett 1:16.524-es körével, és a Q3-ban is 1:16.574-re volt képes. A második harmadban senki sem került még a közelébe sem, pedig az élmezőny minden tagja megpróbálta, a Q3-ban viszont Sebastian Vettel a semmiből előhúzott egy pole-t érő 1:16.488-at, és elorozta a „szuper bosszús” Verstappen elől az 1. rajtkockát.
A Red Bull pilótája ráadásul ismét kénytelen volt a sportfelügyelők elé állni, mert az első Q3-as mért körét feladta, elvette a lábát a pedálról, és amikor megpróbálta elengedni Valtteri Bottast, a finn versenyző a külső ívre került, elfékezte magát, kicsúszott, majd inkább feladta a körét. A második próbálkozásra végül a 4. helyet szerezte meg csapattársa, Lewis Hamilton mögött.
Hamilton a Q2-ben és a Q3-ban sem volt a leggyorsabbak között, az utolsó mért körén nagyon igyekezett, de túlságosan erőltette az autóját, és ki is szélesítette a pályát,
ettől függetlenül még mindig simán világbajnok lesz, ha megtartja a rajthelyét, hiszen, ha az első 5 hely egyikén ér célba, Vettel bármit tesz, akkor is a Mercedes pilótájáé lesz a világbajnoki cím. Hamilton ettől függetlenül nem lehet elégedett, de a Q3 után elsősorban Daniel Ricciardo, Kimi Räikkönen és Sergio Pérez lehet szomorú.
Mindhárom pilóta alaposan kikapott a csapattársától, Räikkönen 0,75 másodpercet kapott Vetteltől, Ricciardo majdnem 1 másodpercet Verstappentől, Esteban Ocon is majdnem 4 tizeddel verte Pérezt, aki hazai pályán csak a 10. rajtkockát szerezte meg, míg Ocon megelőzte Ricciardót is, és a 6. lett. A Renault házi versenyében ezúttal Nico Hülkenberg szerepelt jobban.
A Q2-ben Brendon Hartley motorhibájával folytatódott a Toro Rosso kálváriája,
mivel Pierre Gasly részt sem tudott venni az időmérőn a harmadik szabadedzésen történt meghibásodás miatt, Hartley pedig a Q2-ig jutott el, de a McLarenekhez hasonlóan nem tudott mért kört futni, így a második felvonás során a kiesők között csak a 11-12. helyezett Williamsek próbáltak meg továbbjutni.
Kiesése előtt Fernando Alonso is felhívta magára a figyelmet, hiszen a Q1-ben az 5. helyezett lett, és mindössze 2 tizedmásodperccel maradt el Hamilton akkori legjobbjától, persze Vettel és az élmezőny később alaposan lefaragta a legjobb időt, Verstappen és Vettel révén természetesen megdőlt a korábbi körrekord is.
A sorrend több ponton is módosul,
hiszen Gasly és a McLarenek motorcsere miatt rajtbüntetést kapnak, Verstappen viszont megúszta az újabb büntetést, és megtarthatja a 2. helyét, és Vettel mellől, az első sorból kezdheti meg az igen nehéznek ígérkező Mexikói Nagydíjat.
Köszöntjük Olvasóinkat a Mexikói Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Bár a mexikóvárosi pályán lehet előzni, az időmérő mégis nagyon fontos lesz, mert forgalomban problémásnak ígérkezik az autók hűtése, ezért mindenki arra törekszik majd, hogy maga előtt tiszta pályán autózhasson. Ez természetesen az élről a legkönnyebb.
A délelőtti motorhibája után úgy tűnik, Pierre Gasly nem tud résztvenni az időmérő edzésen. Gasly már eddig is rajtbüntetésekkel számolhatott, most már csak az a kérdés, hogy ő vagy a két McLaren indul-e a mezőny végéről.
Otmar Szafnauer, a Force India operatív igazgatója a Sky Sportsnak elárulta, hogy Pérez fejlesztéseket kapott kifejezetten a hazai versenyére. A Force India hamarosan bebiztosíthatja a 4. helyet a konstruktőri világbajnokságon, Szafnauer azt mondta, kár, hogy az előnyüket jövőre nem tudják átmenteni.
A hőmérsékletek természetesen itt is alaposan befolyásolják a teljesítményeket. 5 perc és kezdődik az időmérő!
A francia pilóta kihagyta az USA Nagydíjat, hogy részt vegyen a Super Formula szezonzáróján, ahol fél pont hátrányt kellett volna ledolgoznia a bajnoki cím megnyeréséhez. A forduló viszont elmaradt egy tájfun miatt, most pedig nem vehet részt az időmérőn, mert nem sikerült időben motort cserélni az autójában.
Mindketten 12:5-re verik egyelőre a csapattársaikat az idei időmérőkön. Räikkönen és Bottas szempontjából ez nem túl hízelgő eredmény.
Motorcserék miatt a McLaren pilótái már a hétvége előtt tudták, hogy csak a mezőny végéről indulhatnak, ezért eddig is a versenyre készültek. Vandoorne most is rajtgyakorlattal kezdett.
A sereghajtók természetesen már ultralágy abroncsokkal mentek ki a pályára, Vettelen kívül eddig csak Räikkönen és Vandoorne vállalta a szuperlágyat, de a McLaren természetesen holnapra spórol.
Vettel 1:18.045-tel kezd, Räikkönen 0,103 másodperccel lassabb volt nála.
A helyi hős most kezdi az első mért körét az időmérőn, közben Bottas és Hamilton is körbeért ultralágy gumikkal. Nem meglepő, hogy Hamilton 1:17.518-cal vezet, Bottas 0,060 másodperccel a 2. helyezett. Verstappen 0,112 másodperc hátránnyal, szuperlágy gumikkal a 3. helyezett, Vettel 0,147 másodperccel a 4. helyezett.
A Sky Sports szerint Gasly és mérnöke sem tudott arról, hogy mégis elkészülhet az autója. A francia pilóta elkezdett átöltözni.
A két Ferrari, a két Red Bull és Vandoorne vágott neki a Q1-nek szuperlágy gumikkal. A többiek nem voltak ilyen magabiztosak és ultralágy abroncsokra szavaztak.
Ultralágy gumi volt a McLarenen, a Ferrarin pedig szuperlágy, de Alonso akkor is előrelépett az 5. helyre, kár, hogy motorcsere miatt alaposan hátrasorolják majd. Pérez is igyekszik, a ő is befért a most 7. helyezett Räikkönen elé.
A francia újonc visszavette a farmert, és továbbra is csak az utolsó helyezett, mért kör nélkül. A kiesők sorrendje jelenleg: Grosjean, Ericsson, Magnussen, Vandoorne, Gasly. 5 perc van hátra a Q1-ből.
2 és fél perccel a Q1 vége előtt a Mercedes pilótája már nem akar kimenni a pályára. Nincs is erre szüksége, hiszen ő a listavezető, így kissé meghosszabbíthatja a szünetét.
Teljesítménycsökkenést jelentett, a turbót nevezte meg. A Sky Sports szerint nemrég Hamilton is arra panaszkodott, hogy kihagy a motorja, ezt már délelőtt is emlegette, de valószínűleg nincs semmilyen súlyos probléma.
A szokásos névsor búcsúzott az első harmad végén.
16. Marcus Ericsson
17. Pascal Wehrlein
18. Kevin Magnussen
19. Romain Grosjean
20. Pierre Gasly (idő nélkül)
Nem egészen 2 tizedmásodperccel volt csak lassabb Hamiltonnál, azonos gumikkal, ráadásul a középső szektorban abszolút leggyorsabb volt. Egy kicsit jobb motorral még labdába is rúghatna.
Itt már természetesen az ultralágy gumiké lesz a főszerep, bár meglepetésre sokan már a Q1-ben is ezt használták. Vandoorne volt az első a pályán, de a két Mercedes mért körei lesznek a legfontosabbak.
Bottas 1:17.161 alatt ért körbe, Hamilton lassú kört teljesített, pedig lehet, hogy ezzel a szettel kell kezdenie a versenyt. Räikkönen 0,373 másodperccel lassabb volt Bottasnál, Vettel viszont új pályacsúccsal átvette az 1. helyet. 1:17.053-mal diktálja a tempót.
1:17.035-tel a Mercedes pilótája átvette a vezetést pillanatokkal azelőtt, hogy Brendon Hartley kénytelen volt félreállni motorhiba miatt. Hullanak a Renault-k a Toro Rossónál.
Még Jos Verstappen is meglepődött az 1:16.524 láttán. Vajon mit lép erre a Mercedes a Q3-ban?
Christian Horner kijavította a Sky Sports szakértőit, hogy ők Tag Heuer motorokat használnak, de elismerte, hogy "soha sem megnyugtató", ha más csapatoknál hasonló motorok elromlását látják, de emlékeztetett, hogy sok múlik az erőforrások elhelyezésén és beszerelésén is.
Az élmezőny pilótái nem tudtak javítani az utolsó etapjuk során, kivéve Vettelt, de ő is csak 0,346 másodpercre került Verstappenhez. A holland pilóta 0,4 másodperccel lassabb volt saját magánál, majd a rádión azt mondta, hogy változtatniuk kell az autón, mert az utolsó etap nem működött a számára.
Hartley nem tudott, a McLarenek meg sem próbálták.
11. Felipe Massa
12. Lance Stroll
13. Brendon Hartley
14. Fernando Alonso
15. Stoffel Vandoorne
Kérdés, hogy meg tudja-e ismételni a Q3-ban.
A holland pilóta elvette a lábát az első mért körében, Bottas utolérte a stadionban, de rossz ütemben előzte meg a Red Bullt, elfékezte magát, és elrontotta a körét, amit a bokszban fejezett be.
Hamilton 1:16.934-gyel vezetett, aztán jött Vettel 1:16.833-mal, ez még mindig lassabb Verstappen Q2-es körénél.
Max Verstappen megint nagyot autózott, 1:16.574-gyel átvette a vezetést, miközben csapattársa, Daniel Ricciardo csak 1:17.447-et tudott. Vettel és Hamilton fért be közéjük, Räikkönen egyelőre csak a 8. helyezett.
Jön Bottas is, neki még nincs eredménye a Q3-ban. Érdekes, hogy Räikkönen hátránya pillanatnyilag 1,619 másodperc.
Az időmérő után megvizsgálják, hogy akadályozta-e Bottast a Q3 elején. Ez akár a pole pozíciójába is kerülhet, de a felvételek alapján úgy tűnt, ő mindent megtett annak érdekében, hogy utat engedjen ellenfelének.
A Ferrari pilótája a semmiből előhúzott egy 1:16.488-at, és a pole pozícióból indulhat a vasárnapi Mexikói Nagydíjon! Verstappen és Hamilton nem tudott javítani, Bottas a 4. helyre ugrott Räikkönen, Ocon, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz és Pérez elé.
A sorrend Verstappen és Bottas esetének felülvizsgálata után még változhat.