Taroltak a Mercedesek, Räikkönen követte őket Brazíliában
2017. november 10. 12:48
Az F1 történetének egyik legerősebb mezőnye állt össze a Brazil Nagydíj első szabadedzésére, hiszen korábban soha sem fordult elő, hogy az aktuális világbajnokkal egyszerre léphet pályára az F2, a GP3, valamint a Sportautó-világbajnokság (FIA WEC) társbajnoka is. Most így történt, hiszen Lewis Hamilton mellett Charles Leclerc, George Russell és Brendon Hartley is mezőnyt erősítette.
Leclerc és Russell persze csak a Sauber és a Force India vendégeként szerepelhetett, Hartley-nak pedig nem sok idő jutott, hiszen 28. születésnapján a gyertyák helyett a Toro Rossójába szerelt Renault motor gyulladt ki, így az új-zélandi pilóta kénytelen volt már az installációs körön félreállni, és nem tudott érdemben részt venni az edzésen.
A többiek viszont annál inkább, hiszen a verőfényes napsütésben, és az edzésre lényegében felszáradó pályán szabadon gyakorolhattak, és dolgozhattak már a 2018-as előkészületeken is. A Mercedes és a Force India korábban már elárulta, hogy tesztelésre is használják majd a szabadedzéseket.
A Renault és Nico Hülkenberg például légterelőkkel kísérletezett a pilóta sisakján,
a Sauberen ismét feltűnt a glória, a McLaren első szárnyakat cserélgetett, és Fernando Alonso az edzés kétharmadáig nem tett meg mért kört, inkább rövid etapokat futott. Ebből adódóan az eredményeket fenntartásokkal kell kezelni, de az biztos, hogy a Mercedes már most nagyon erős tempót diktált, és a többieknek erre nem is nagyon volt válaszuk.
Az Ezüstnyilak lágy gumikkal kezdtek, és az ellenfelek már akkor sem tudtak mit kezdeni velük, amikor ők már szuperlágyakra váltottak. Amint a Mercedesek is megkapták a piros jelzésű abroncsokat, tovább gyorsultak, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas később több pályacsúcsot is autózott, és jó fél másodpercre lerázták a többieket.
Közülük Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb,
egyebek mellett legyőzte csapattársát, Sebastian Vettelt is, aki igen durván vette a kerékvetőket, és egyszer meg is pördült a 9-es kanyarban, amikor Carlos Sainzot próbálta megelőzni. Később Sainz nagyon előzékenyen próbálta elengedni az ellenfelét, de Vettel nem reagált, majd mutogatni kezdett, amikor beragadt a Renault mögé a 2-es kanyarban.
Hamiltonnak a másik Renault pilótája, Nico Hülkenberg okozott fejfájást, amikor a célegyenes előtti balosban félreértették egymást, és Hülkenberg a fűre szorította a Mercedest. Ez Hamilton szerint nagyon veszélyes volt, de mindketten megúszták az esetet. Hamilton később is elfékezte magát, a célegyenes végén.
A kisebb megcsúszásoktól és Hartley motorhibájától eltekintve nem történtek váratlan események.
Max Verstappen a gyenge tapadásra panaszkodott, Bottas pedig olyan erős vibrációt tapasztalt, hogy az edzés végén ki kellett állnia a bokszba, mert nem látott a rázkódástól. Ez már egy hosszú etap végén történt, hiszen a mezőny tagjainak erre is maradt ideje, így a 90 perces időtartam második felében már nem volt jelentős mozgás a köridőtáblázaton.
Köszöntjük Olvasóinkat a Brazil Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Az idei legerősebb mezőny lép pályára a tréningen, hiszen az F1-es világbajnokok (Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso) mellett az F2 idei győztese (Charles Leclerc), a GP3 bajnoka (George Russell) és a Sportautó-világbajnokság társbajnoka (Brendon Hartley) is autóba ülhet. Most nem lehet panasz a versenyzők tehetségére!
A Mercedes és a Force India is elismerte, hogy 2018-as alkatrészek kipróbálására használják majd az idei utolsó két futamot és az edzéseit, de a többiek között is sok csapatot találunk, akik a pontállás miatt ezt megengedhetik maguknak. Ennek is köszönhető, hogy sok istálló tesztpilótákat vet be.
Tegnap volt pontosan 5 éve, hogy Michael Schumacher utoljára rajthoz állt az F1 mezőnyében, pont a 2012-es Brazil Nagydíjon, a Mercedesnél. Korábbi csapattársa, a Eddie Irvine, az 1999-es világbajnokság 2. helyezettje ma 52 esztendős.
Még 10 perc maradt felszerelni a hiányzó kereket, 13:00-kor kezdődik az 1. szabadedzés!
A Mercedestől már be is szóltak nekik, hogy mindjárt jönnek a V8-as motorokat visszakövetelő kommentek.
Az előrejelzések mára és holnapra is esőt jósoltak, ennek egyelőre semmi nyoma. Úgy tűnik, zavartalanul körözhetnek majd a pilótáka az első szabadedzésen.
Percek vannak még hátra az edzés kezdetéig, de Ricciardo már a bokszutca végén várakozik a Red Bullban. Charles Leclerc (Sauber) autójára aerodinamikai mérőkeretet és glóriát is szereltek.
Igaz, ez még csak az első szabadedzés, de nem jó hír a Brazil Nagydíjnak, hogy a televíziós közvetítés szerint szinte teljesen üres a főlelátó a célegyenesben.
A Hungaroringen rendezett teszt után többen is bírálták George Russellt, mert a sisakjának felső része hasonlított Michael Schumacherére. A Mercedes fejlesztő-pilótája most a Force Indiánál tesztelhet, ezért a piros helyett pink árnyalatok jelentek meg.
Sőt, Russell egy mért körnek is nekivágott, bár furcsán lassan halad a pályán. Az autókon slick gumik vannak, de nedves foltok még látszanak a pályán, ez a verőfényes napsütés miatt meglepő.
1:12.253-mal vezet, szuperlágy gumikkal halad. A következő körében nem tudott javítani, de ez egyelőre még másodlagos.
A 2-es kanyarból kifelé megcsípte a füvet, majd a 3-as szektorban feltartották, ezért időt vesztett, de így is 7 tizedmásodpercet faragott a köridőből, és 1:11.491-gyel vezet. Még mindig csak neki van mért köre.
Módosított sisakfestéssel jelent meg, csapattársa, Valtteri Bottas közben átvette a vezetést 1:10.820-szal, lágy gumikon.
A Red Bull ausztrál pilótája 1:11.754-et ért el lágy gumikkal, ezzel egyelőre sokkal lassabb Bottasnál. A versenyzők egyelőre megosztoznak a pályán, nincs nagy forgalom. Az installációs kör után Vettel is megjelent, újra.
A német pilóta Arai sisakján feltűnt egy légterelő, ehhez hasonló tesztelésére készül Nico Hülkenberg is, ő a Schuberth termékét használja.
A Toro Rossónál lassan a Renault lesz az új Honda, folyamatosan elfüstölnek az erőforrásaik. A csapatnál lehet valami probléma, mert bár a Red Bullnál és a gyári istállónál is vannak gondok, ők nem füstölik el egymás után a motorjaikat.
A német pilóta 0,219 másodperccel a lágy gumis Mercedes mögött van. Räikkönen egyelőre másfél másodperces hátránnyal a 6. helyezett.
Visszaevickélt a pályára, de ennek a gumiszettnek lehet, hogy annyi. A kanyargós szakaszon, a 8-as/9-es kanyarban éppen megelőzte Sainzot, amikor hirtelen tapadást vesztett az autója. A rádión azt mondta, hogy csak gyorsan ment.
A négyszeres világbajnok lágy gumikkal 1:09.672-t futott, Bottas 1:09.941-nél jár, Vettel 1:10.321-nél tart, szuperlágyakkal.
Hamilton legutóbbi köre már új pályacsúcs Interlagosban, és ennél még sokkal gyorsabb is lehet a mezőny, hiszen még csak a hétvége elején járunk, és a szuperlágy gumik még nem kerültek fel a Mercedesre.
A négyszeres világbajnok a célegyenes végén fékezte el magát, a zöldbetonra hajtott, de folytatni tudta az edzést. Maximum a bal első abroncsa sínylette meg az esetet.
Eltelt az edzés első harmada, és Ericsson, Alonso, Hartley és Russell kivételével mindenki futott már mért kört. Hartley nem is fog, mert elfüstölt alatta a Toro Rosso.
A brit pilóta 1:09.445-tel vezet, Bottas 1:09.681-gyel a 2. helyezett, Massa 1:10.297-tel a 3. helyen áll. Mondani sem kell, hogy Hamilton újabb köre egyben újabb pályacsúcs is. Alonso is mért kört kezdett, ha befejezi, már csak Ericsson és Hartley lesz mért kör nélkül.
Ez most a legizgalmasabb esemény a pályán. 49 perc van hátra, most pihenőt tart a mezőny. Alonso továbbra sem fejezett be mért kört.
Újra élet költözött a pályára, a svéd pilóta visszatért. A többiek a bokszban várakoznak, Gasly például a mérnökével egyeztet, pólóban és sapkában.
A Mercedes pilótája 1:09.329-cel átvette a vezetést, de alig volt gyorsabb Hamilton lágy gumis körénél. Alonso a 9. helyre ugrott, látványosan driftelt a szuperlágy abroncsokkal.
Hamilton visszavette a vezetést 1:09.202-vel, Bottas 0,127 másodperccel, Vettel 0,782 másodperccel van mögötte. Ez egy ilyen rövid pályán egyelőre nagyon sok.
A legjobb 10 közé már csak szuperlágy gumikkal lehet beférni, de Räikkönen még mindig 0,542 másodpercre van Hamiltontól a 3. helyen. Verstappen befért a 4. helyre Vettel elé, aki a visszajátszások szerint durván ugrat a kerékvetőkön.
A brit pilóta rezignáltan azt mondta, hogy ez nagyon veszélyes húzás volt Hülkenbergtől. Nem volt veszélyes eset, de mindenképpen elkerülhető lett volna. Közben Ricciardo is megelőzte Vettelt, aki jön is vissza a pályára.
Vandoorne bejött, és új első szárnyat kapott. Ez ránézésre egyforma volt azzal, amit levettek, de lehet, hogy a beállítások különböztek rajtuk.
Alig gyorsabbak a Saubereknél, Hülkenberg és Sainz is csak a 15-16. helyen áll Leclerc és Ericsson előtt. A két Haas megint jobban szerepel náluk.
Mérnöke elmondta neki a rádión, hogy mely kanyarokban kellene gyorsulnia, és figyelni a kigyorsításokra, de Verstappen azt mondta, jobb tapadásra lenne szüksége. Massa közben kicsúszott a 3-as kanyarban.
Húzatta magát a holland pilótával, és rörgtön az egyéni legjobb hármas szektorát teljesítette. A pilóták mostanában nem nagyon javítanak, de ez nem is meglepő, Hamilton például a 17. körét tapossa a mostani szettel. Verstappen közben hosszan káromkodva panaszkodik a tapadás hiányára.
Pedig a spanyol pilóta nagyon figyelt rá, és az 1-es kanyarban félre is húzódott, de Vettel nem vette a lapot, majd amikor a kanyar közepén a Renault mögé ért, már nem tudott hol elmenni.
Így éppen nem látják, hogy Bottas már a 22. körében jár a mostani szettjével, most épp 12 körös etapot fut. Kissé kiszélesítette a pályát, és le is lassított, hogy elengedhesse az egyik Ferrarit. 2 perc van hátra, de Alonso már kiszállt az autóból. Ő most a 10. helyezett.
Már nem látott rendesen az autóban ülve, ezért visszatért a bokszba. Nem vesztett semmit, közben leintették az edzést.
Már nem látott rendesen az autóban ülve, ezért visszatért a bokszba. Nem vesztett semmit, közben leintették az edzést.
Dolgos edzés volt, a pilótáknak bőven akadt tennivalójuk. Nemsokára összefoglaljuk az eseményeket, addig az eredményekkel köszönjük meg a figyelmet!