Vettel Hamiltont megelőzve nyitott az élen Abu-Dzabiban
2017. november 24. 09:57
Sebastian Vettel kezdte az élen a tesztelésre használt első szabadedzést Abu-Dzabiban. A szezonzáró első tréningje a versennyel ellentétben nappal zajlott, ezért a körülmények nem tették lehetővé, hogy a csapatok már a futamra szánt beállításokkal próbálkozzanak, ráadásul a világbajnokságok is eldőltek már, így többen is a jövő év felé fordították a figyelmüket.
A Ferrari és a Mercedes rögtön új alkatrészeket kezdett tesztelni, Kimi Räikkönen autójának hátuljára aerodinamikai mérőeszközöket szereltek, hogy egy új diffúzor körüli légáramlatokat vizsgálhassanak. A szerkezetet az F1-es zsargonban gyakran „kerítésnek” is csúfolják, de fontos a szerepe, ezt bizonyította, hogy a Mercedes is felszerelt egyet Valtteri Bottas autójára.
Ők elsősorban az oldaldobozok előtti áramlatokra voltak kíváncsiak, a McLaren pedig egy másik, közkedvelt eszközt, a flow-vis festéket vetette be Stoffel Vandoorne autóján, aminek jobb oldalát kenték be a rikító zöld festékkel, hogy vizualizálják az légáramlást. A kísérletezéssel nagyjából az edzés első harmada telt el.
A Mercedesek rögtön az élre álltak,
pedig az ellenfelek hamarabb tették fel az ultralágy abroncsokat az autóikra, de végül az Ezüstnyilak is így tettek, miután Hamilton és Bottas sokáig a bokszban várakozott a beállítások megváltoztatása miatt. Eleinte a Red Bull sem siette el a pályára lépést, ők a Renault motorhoz tartozó alkatrészkészlet megcsappanása miatt spórolnak a kilométerekkel és a teljesítménnyel is.
Többen kipróbálták a glóriát is, ami a következő szezontól kötelezően felkerül az autókra. A Haas állítólag egy aerodinamikailag továbbfejlesztett fejvédőt szerelt fel, azt egyelőre nem tudni, hogy a Sauber és Bottas révén a Mercedes melyik változattal tesztelt. Érdekesség, hogy mentési gyakorlatokkal csak tegnap foglalkoztak a csapatok, ma délelőtt már nem.
A manapság megszokottaktól eltérően nem dőlt meg rögtön a körrekord,
bár ez csak idő kérdése, hiszen Vettel 1:39.006-os köre csak bő fél másodpercre van ettől, és ígéretes a továbbiakra nézve, hogy Hamilton mindössze 0,12 másodpercre, Verstappen pedig csak 0,148 másodpercre van tőle, bár egyelőre nem tudhatjuk, mennyire vették komolyan a csapatok a tréninget.
A középmezőnyben ismét feltűnést keltett Fernando Alonso eredménye, miután sokáig ő volt az egyetlen pilóta, akinek nem volt mért köre. A kétszeres világbajnok ismét megpróbálhatja kihasználni, hogy Abu-Dzabiban a szokásosnál kevésbé fontos az erőforrás teljesítménye, a kanyargós részeken inkább az autó és a pilóta felkészültsége a döntő.
Alonso az élmezőny pilótáin kívül csak Sergio Péreztől kapott ki,
de a hátránya még a 4. helyezett Kimi Räikkönen mögött is 1 másodperc volt, a listavezető Vetteltől pedig 1,5-et kapott. Pérez is jó fél másodperccel követte az egyelőre lassabb Mercedest vezető Bottast. Szokatlan módon a mezőny bő 50 percet kibírt baleset és sárga zászlók nélkül, mindössze Nico Hülkenberg és Romain Grosjean megpördülései akadályozták a forgalmat.
Köszöntjük Olvasóinkat a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A csapatok már készülődnek, percek múlva zöldre vált a lámpa!
Mivel a bajnokság szinte minden szinten eldőlt már, a csapatok várhatóan tesztelésre is használják majd a szabadedzéseket. Tegnap már többen is gyakoroltak a glóriával, Valtteri Bottas például menekülési gyakorlatot hajtott végre, de a bokszkiállásokat is szimulálták. Az Auto Motor und Sport szerint Bottas nagyon küszködött a kiszállással, a Sky Sports pedig úgy tudja, Robert Kubica hagyta el a glóriával felszerelt pilótafülkét még a Hungaroringen.
Annyira nincs szponzora a McLarennek, hogy Fernando Alonso új projektje, a Kimoa is felkerül a támogatók körébe, mint "hivatalos szörfruházati partner."
Fényes nappal van, természetesen esőnek nyoma sincs (bár a szél később erősödhet, homokot hordva a pályára), a verseny viszont napnyugtában zajlik majd, így a pálya állapota nem igazán reprezentatív. Anthony Davidson, a Sky Sports szakértője szerint elsősorban aerodinamikai munkát lehet ilyenkor végezni.
Alaposan kidekorálták a Ferrarit az installációs körre, de Bottas autója is kapott aerodinamikai mérőkereteket. Az egyik Haason glória tűnt fel.
1:44.180-nal, szuperlágy gumikon vezet, de az autóján mérőkeret jelent meg, ezért nem nagyon kellett hajszolnia a Mercedest. Hamilton lágy gumikkal is gyorsabb lesz.
A négyszeres világbajnok 1:41.664-gyel az élre is állt, lágy gumikkal.
Hamilton csapattársa 1:43.060-ra jött fel, szuperlágy gumikkal, leggyorsabb 1-es szektorra. Ezek persze csak tájékoztató adatok.
Valószínűleg arra kíváncsiak, hogy milyen áramlatok alakulnak ki a diffúzor és a hátsó kerekek környékén.
Pontosabban a Renault erőforrás MGU-H egysége. Brendon Hartley autójába kellett új egységet beszerelni, ez rajtbüntetést eredményez.
A Red Bullok várhatóan nem tesznek meg sok kört, mert fogytán vannak a motor-alkatrészek, és nem akarnak újabb büntetéseket sem bevállalni. Stroll viszont befejezett egy mért kört, 1:44.749-cel a 3. helyen áll a két Mercedes mögött.
Az Auto Motor und Sport értesülése szerint aerodinamikailag hatékonyabb a Haasra felszerelt glória. Nem tudni, hogy mi a helyzet azzal, ami Marcus Ericsson autóján tűnt fel.
Ez a 400. versenyhétvégéjük az F1-ben, és az utolsó a McLarennel, legalábbis egyelőre, mert jövőre a Toro Rosso beszállítójaként folytatjék.
A beállításokat rosszallotta a rádión, de Anthony Davidson, a Sky Sports szakértője szerint nem jó, ha az autó túl jó most, mert a körülmények nem reprezentatívak.
Sőt, már itt is van, Vandoorne autójának első szárnyát és oldalsó légterelőjét fújták be rikító zöld festékkel. A csapatok minden trükköt bevetnek, ami a tesztelésen szokás.
Daniel Ricciardo rögtön ultralágy gumikkal kezdett, egyelőre bő 4 tizedmásodperccel lassabb Hamiltonnál. Räikkönen autójáról leszerelték a műszereket.
Bakra tették a Mercedest, és alaposan szétkapták a szerelők, Hamiltont valószínűleg mostanában nem látjuk a pályán. Komótosan dolgoznak.
Räikkönen átvette a vezetést 1:40.638-cal, ultralágy gumikon, mögötte Ricciardo a 2. helyezett 1:40.968-cal, Hamilton továbbra is a 3. helyezett, még lágy gumikkal. Karun Chandhok, a Channel 4 szakértője szerint a Mercedes különböző első szárnyakat próbálgat, és a fékekkel is kísérleteznek, ezért szedték szét Hamilton autóját.
A Ferrari állítólag új diffúzort próbált ki, ezért mérték a légáramlatokat az autó hátulján. Az Autosport szerint az új alkatrészt a Red Bullról másolták le, már a 2018-as szezonra készülve. Paul Monaghant érdekelte is, hogy mi került fel az ellenfél autójára.
Kicsúszott a poros aszfaltra, Verstappen pedig agresszívan átugratott a rázóköveken, szikrázott az első szárnya. Vettel többkörös próbálkozás után feljött Räikkönen mögé a 2. helyre 1:40.698-cal, nem sokkal azután, hogy csapattársa 1:39.841-re javított.
Fernando Alonsónak. A jó hír, hogy a McLaren az edzés elején mozgásban volt, sőt, Vandoorne egyelőre a 7. helyen áll, szuperlágy gumikkal.
Vettel javított a körén, de még mindig lassabb Räikkönennél. Az 1:40.192-es köre 0,351 másodperccel gyengébb a csapattársánál.
Miközben a többiek szünetet tartanak félidőben, a két Mercedes visszatért a pályára. Verstappen is a bokszban pihen, ő nemrég nehéz kormányzásra panaszkodott.
A finn pilóta mindössze 1 tizedet tudott javítani Räikkönen eredményén ultralágy gumikkal, és 1:39.741-et futott, majd Hamilton is körbeért, ő 1:39.126-ot ért el, szintén ultralággyal.
Eddig erre nem volt példa, de a Sky Sports szerint lehetséges, hogy a kommentátoruk, David Croft munkába áll majd. Ez jól passzolna az online streaming technológia kipróbálásához is.
Néhány perccel ezelőtt így figyelte az eseményeket az autóból ideiglenesen kiszállított Esteban Ocon, és a Mercedes másik juniorja, George Russell.
A Mercedes, aggódó szülőként meg is kérdezte, hogy szépen játszanak-e, mire a Force India azt válaszolta a Twitteren, hogy fagyit ígértek nekik, ha jól viselkednek.
Abu-Dzabiban mindenhol aszfalt veszi körül a pályát, bár általában szigorú rázókövek övezik a versenyzésre kijelölt területet. Ez azonban kiskapukat rejt, Nico Hülkenberg az előbb teljesen egyértelműen jobbra húzódott a hátsó egyenes végén, hogy két kerékkel a pályán kívülről, kedvezőbb ívről fordulhasson balra. Ez itt bevett szokás.
A Red Bull pilótája mindössze 0,03 másodperccel volt lassabb a Mercedesnél, ultralágy gumikkal. Hamilton és Bottas most a bokszban várakozik, ahogy a Ferrarik is.
A kerékvetőn kezdett fékezni, de megcsúszott rajta és megpördült a Renault-val. A kifutópálya méretű bukótérben persze könnyen vissza tudott jönni. Egy másik kanyarban Giovinazzi is így járt, ő Magnussen helyén tesztel most a Haasnál.
Chase Carey a Sky Sports műsorában azt mondta, számára a legnagyobb élmény az volt, hogy az idén személyesen is megtapasztalhatta az F1-es autókat, és szerinte a végső cél az, hogy a szurkolók is átélhessék ezt. Konkrétumokkal nem szolgált.
A Brit Nagydíj jövőjével kapcsolatban azt mondta, még sok idő van tárgyalni Silverstone-nal a folytatásról.
1:39.757 a legutóbbi legjobbja, de ezzel még mindig lemarad Hamilton, Verstappen és Bottas mögött. Räikkönen is próbál javítani.
Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója kijelentette, a Liberty Media nem fog saját csapatot indítani az F1-ben, hogy segítse az F2 bajnokait, de szeretnék erősíteni az átjárást az utánpótlás-bajnokságok és az F1 között. (Sky Sports)
Gyorsul a Ferrari az ultralágy gumikkal, Vettel 1:39.006-tal 0,12 másodpercet vert Hamiltonra, de a Mercedes pilótája is előkerült. Bő negyedórájuk maradt.
Abu-Dzabiban a szokásosnál kevésbé fontos a motor teljesítménye, ez látszik a McLaren (rész)eredményén is. Alonso feljött Vandoorne elé a 7. helyre, az élcsapatokon kívül csak Sergio Pérez gyorsabb nála, szintén Mercedes motorral.
Csatáznak a finnek egymássla, de egyelőre csak a 4. helyért. A Ferrari pilótája 1:39.518-cal a 4. helyre jött fel, Bottas 1:39.741-nél tart.
A Haas pilótája a 19-es kanyarban pördült meg, az autó hátuljával nekicsúszott a gumifalnak, de vissza tudta vinni a Haast a szerelőkhöz. Rövid ideig sárga zászlókra volt szükség.
Az utolsó percekben az élmezőny már nem tudott javítani, részben azért, mert Bottas autójára felkerült a glória. A körülmények miatt ez inkább tesztelés volt, de így is akadnak érdekességek, amiket nemsokára összefoglalunk. Köszönjük a figyelmet!