Christian Horner egyik szeme sírt, a másik nevetett a Bahreini Nagydíj első szabadedzése után. Max Verstappen ugyanis már a tréning legelején arra panaszkodott, hogy "elment a hajtás", nem maradt erő a motorban. A Red Bull RB14 lelassult, majd megállt a korlát mellett,
a hollandnak a sportbírók segítségével kellett betolnia a boxutcába.
A szerelők az edzés végéig keresték a hiba okát (elektronikai problémára gyanakodak), de nem találták, így Verstappen befejezett kör nélkül zárta az edzést.
Örömöt okozott viszont Daniel Ricciardo azzal, hogy 14 perccel a leintés előtt az élre állt, és már nem engedte ki a vezetést a kezéből.
Az ausztrál 0,7 másodpercet vert a második helyen végzett Bottasra (Mercedes), és kétszer ennyit "adott" a Ferrari párosának, Kimi Räikkönennek és Sebastian Vettelnek.
Az edzés második felében, a lágy gumis szimulációk alatt a Ferrarik és Ricciardo is néhány tizedmásodpercen belül tudtak maradni Bottas idejéhez, így van remény arra, hogy a Bahreini GP-n sokkal több akciót láthatunk a mezőny elejében, mint a melbourne-i szezonnyitón. Ehhez azonban vélhetően Lewis Hamiltonnak is lesz néhány szava.
A címvédő nem sokkal az edzésidő letelte előtt a lágy gumikon hajtott ki a pályára, hogy visszaszerezze az elsőséget, de elrontotta a tempós 5-ös és 6-os kanyart, lefutott a pályáról, így a Mercedes menőjének be kellett érnie az ötödik hellyel.
A Ferrari és a Mercedes mellett a Haas és a Renault mindkét autója is befért a legjobb tízbe.
Romain Grosjean rövid ideig a lista élén is trónolt (a francia az elsők között kapta meg a Pirelli szuperlágy abroncsait), végül hatodikként zárt, míg a csapattársa, Kevin Magnussen a 9. legjobb időt autózta. Carlos Sainz a tréning elején még a "szinte vezethetetlen" autójára panaszkodott, de
a spanyol a versenymérnöke segítségével talált egy ígéretes beállítási irányt, és a nyolcadik idővel zárt.
Renault-s csapattársa, Nico Hülkenberg a 10. helyen fejezte be a pénteki nyitóedzést.
Lewis Hamilton kihajt a Mercedes garázsából
Ezúttal nem hátráltatta technikai probléma a McLaren csapatát.
Fernando Alonso 24 kört futott és a 14. idővel zárt, míg Stoffel Vandoorne - aki az edzés közepén még a mérleg nyelvét játszotta az Ezüstnyilak és a Ferrarik között - a 13. helyen fejezte be a tréninget, 25 megtett körrel.
A pénteki nyitóedzés legszorgalmasabb pilótái egyébként az új Honda-motort használó Pierre Gasly (26 kör - 7. hely), Brendon Hartley (27 kör - 16. hely), valamint a Williams újonca, Szergej Szirotkin voltak, az orosz 29 környi tapasztalatot gyűjtött az első szabadedzésen.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük kedves F1-rajongó Olvasóinkat. Hamarosan kezdődik a Bahreini Nagydíj első szabadedzése, kövesse velünk az eseményeket élőben, percről percre!
A meteorológiai előrejelzés szerint kellemes, napsütéses idő várható ezen a hétvégén Bahreinben. Jelenleg 27-28 fokos a levegő, a napsütés mellett enyhén felhős az ég.
A Pirelli a közepes (fehér oldalfalú), a lágy (sárga) és a szuperlágy (piros) gumikeverékeket kínálja ezen a hétvégén a csapatoknak. Utóbbi - a háromból a leglágyabb keverék – azonban várhatóan nem kerül sorra az első szabadedzésen, csak a délután 5 órakor kezdődő második tréningen.
Míg a szezonnyitó helyszíne, Melbourne közepesen használta a fékekbetéteket, az F1-es csapatok egy részének fékbeszállítója, a Brembo szerint a szahíri pálya az egyik legkeményebb ebből a szempontból. Négy hosszabb egyenes található a pályán, amelyek végén a pilóták 300 km/óra körüli sebességnél taposnak a fékpedálra, hogy 100 km/órára (vagy az alá) lassuljanak.
A Bahreini Nagydíj tehát notóriusan keményen bánik a fékekkel.
Több szakmai egyeztetés vár az F1-es csapatok vezetőire és technikai elöljáróira a bahreini hétvégén. Pénteken délelőtt a Formula One Management (FOM) már prezentálta a 2021-es szabályok vázlatait, a csapatvezetők egyelőre nem kommentálták ezeket, de a szabadedzések alatt, illetve utána várhatóan érkeznek majd az első vélemények is.
A másik fontos megbeszélés az előzési probléma felszámolását célozza, erre szombaton kerül majd sor. Ciukkünket a témában itt olvashatják.
Eslőként Max Verstappen állt fel a szahíri pálya boxkijáratához, hogy kihajthasson az aszfaltcsíkra. A Red Bull hollandját Leclerc és Ericsson (Sauber), Vettel, Räikkönen (Ferrari), Magnussen, Grosjean (Haas) és a többiek követik. A Mercedes versenyzői egyelőre kivárnak a boxban.
Kimi Räikkönen a boxban fejezte be az installációs körét, a garázs előtt a Ferrari szerelői azonnal betakarták a közepes gumikat a melegítő paplanokkal. A finnt csütörtökön, az FIA sajtótájékoztatón megkérdezték, mit gondol a 2021-től bevezetni tervezett szabályokról, ám a "Jégember" elég határozottan elhárította a kérdést.
Verstappen autója megállt a pályán, a holland arra panaszkodik a csapatnak rádión, hogy "elment a hajtás", nem tud kigyorsítani. Az RB14-es csigalassúsággal gurul a pálya szélén, a csapat azt tanácsolja neki, hogy állítsa le a motort.
Néhány méter hiányzott csupán a boxutca bejáratáig, de Verstappennek nem sikerült elérnie addig. A Red Bull motorja megállt, a holland kiszállt belőle és tolva próbálja visszajuttatni az autót a szerelők kezei közé.
...a Red Bullnál. Christian Horner csapatfőnök tehetetlenül bámul hátra, a szerelőkre, várva az információt, hogy mi okozhatta Verstappen leállását.
Elcsendesedett a pálya, a versenyzők az installációs körök után visszatértek a garázsba. Egyelőre csak Esteban Ocon rendelkezik mért körrel, egy óvatos 1:35,687-et futott a Force India francia reménysége.
A másfél órás szabadedzés elején még belefér, hogy a pilóták és a mérnökök viszonylag hosszasan egyeztessenek az installációs körben gyűjtött első tapasztalatokról. Esteban Ocon után Sergio Pérez is kihajtott, a mexikói jelenleg a 2. idővel áll, 0,758 másodperccel elmaradva csapattársa, Ocon mögött.
Daniel Ricciardo a második helyre jön fel, mindössze 13 ezreddel elmaradva Ocon legjobb idejétől. A Red Bull elejét (az első szárny és a kerekek környékén) a sárgászöld flow-viz aerodinamikai festék teszi látványossá, amit általában a téli felkészülés során használnak az F1-es csapatok.
Kimi Räikkönen 20 perc után átveszi a vezetést (1:33,770), mögötte Ricciardo (Red Bull), Ocon (force India), Stroll (Williams) és Pérez (Force India) következik a sorrendben. A finn a szél erőssége iránt érdeklődött a csapatrádión, amire a mérnöke azt felelte, északi szél fúj, a célegyenesben tehát szembe.
Az edzés első 24 percében a Mercedesek ki sem mozdultak a garázsból, Valtteri Bottas azonban kapásból nagyot dobbantott: a finn 1:33,235-re faragja le a legjobb időt, ezzel átveszi a vezetést.
Max Verstappen kezdeti nehézségei után ("elment a hajtás" a Red Bullban) Lance Stroll is látogatást tesz a pálya aszfaltozott kifutóterületén. "Túlkormányzott volt az autó" - jelenti a kanadai rádión keresztül a Williamsnek. Másfél perccel később Charles Leclerc is megpördült a Sauberral a 11-es kanyarnál. A Sauber arra kéri, álljon ki rögtön a boxba.
Bottas után Lewis Hamilton is odapörkölt az első gyors körében, az angol 1:33,041 perccel átvette a vezetést. A Mercedesek után Räikkönen (Ferrari), Vandoorne (McLaren), Vettel (Ferrari) és Romain Grosjean következik - a Haas-Ferrari megint gyorsnak tűnik.
Lewis Hamilton első gyors körére Bottas 1:33,008-cal válaszolt, de a világbajnok tovább tudja faragni az egyéni legjobbját - 1:32,532-n állítja meg a stoppert (lágy gumikon). A televíziós lassítások közben azt mutatják, hogy egy vékony szalag libeg a W09-es kipufogócsonkja fölött.
"Az autó teljesen irányathatatlan. Nagyon, nagyon nehéz vezetni" - panaszkodik a Renault-ra Carlos Sainz. A spanyol jelenleg az utolsó előtti, 19. helyen áll, 3,277 másodperccel marad el Lewis Hamilton legjobb eredményétől (1:32,532).
...a szerelők a garázsokban, jelenleg nincs autó a pályán. A Sky Sports közben arról számol be, hogy a Sauber szerelői Charles Leclerc autójának jobb hátsó részén dolgoznak a monacói újonc korábbi megpördülése után.
Amíg a szerelők az autókon dolgoznak, vesssünk egy pillantást első szabadedzés félidei állására!
A két Mercedest és a két Ferrarit Stoffel Vandoorne McLarenje osztja meg az eredménylista elején, a 3. helyen álló belga eddig 11 kört tett meg. Nála is szorgalmasabb volt azonban Ocon (Force India), aki már 14 körnél tart, de Stroll (13 kör), valamint Gasly, Hartley (Toro Rosso) és Szirotkin (Williams) is megtett már 12-12 fordulót.
Az edzés közepi leállás alatt az egyik sportbíró beszaladt a 11-es és 12-es kanyar közötti aszfaltozott bukótérbe, hogy "kimenekítse" az egyik terelőbóját, amely kidőlt a helyéről.
A Haas-Ferrari nem szívbajos: Kevin Manussen és Romain Grosjean autójára ők szerelték fel elsőként a szuperlágy gumikat (amelyeket jellemzően csak a második tréningen szoktak bevetni). Magnussen a 2. helyre jött fel, de Grosjean még gyorsabban ért körbe, a francia 1:32,516-ra javította a legjobb időt, néhány ezreddel megelőzve Hamiltont.
Bahreinben meglátjuk, vajon a McLaren csak a pillanatnyi jó formájának, illetve Fernando Alonso lesipuskás taktikájának köszönhette-e a melbourne-i jó szereplését, vagy tényleg gyors az MCL33-as. A spanyol világbajnok pillanatnyilag a 7., Stoffel Vandoorne a 10. helyen áll, mindketten kipróbálták már a szuperlágy abroncsokat.
Valtteri Bottas nem hagyja magát: a Mercedes finnje 1:31,364-re javítja az első tréning legjobb eredményét, 9 tizedmásodperccel megelőzve a csapattársát, Lewis Hamiltont. Már a Mercedes is a szuperlágy gumikat használja, vélhetően azért, hogy ezekről az abroncsokról is adatokat gyűjtsenek a verseny első szakaszára, amelyre még naplemente előtt (hasonló hőmérsékleti viszonyok mellett) kerül sor vasárnap.
Pierre Gasly a Toro Rosso turbóhibája miatt kényszerült az Ausztrál GP feladására, ezt követően a Honda alaposan átvizsgálta az erőforrást japánban. A motorgyártó a tanultak alapján módosította a turbót Bahreinre - ennek az első eredménye, hogy Gasly jelenleg a 4. helyen áll, 1,415 mp-cel lemaradva Bottas legjobb köridejétől.
Kimi Räikkönen egy tizedmásodpercen belülre (0,094 mp) tudja megközelíteni Valtteri Bottas legjobb idejét, ezzel két finn kerül a szabadedzés eredménylistájának élére. A Ferrari finnjét egyébként nyugodtan nevezhetjük a szahíri pálya specialistájának: az eddig megrendezett 14 Bahreini Nagydíjból nyolcszor locsolhatta a rózsavizet a dobogón - de győznie eddig nem sikerült.
Abszolút legjobb első szektora után Sebastian Vettel még a 2. szektor után is nagyon jól állt Bottashoz képest, a végére azonban kiengedett a Ferrari németje, és Räikkönen mögött, a 3. idővel fejezte be a körét. Biztató a Ferrari-rajongók számára, hogy Vettel a sima lágy (sárga jelölésű) gumikon is gyorsnak tűnik. A csapatok többsége ezt a keveréket preferálja a versenyre.
Eddig nem sok jó hírrel szolgálhattunk a Red Bull-lal kapcsolatban, ám Daniel Ricciardo 14 perccel a tréning vége előtt átveszi a vezetést 1:31,060-as körével. Közben a csapat szerelői "nyakig merültek" Max Verstappen autójába, a Twitter-posztjuk szerint elektromos hibára gyanakszanak, az vezethetett a holland lelassulásához még az edzés első perceiben.
Eddig egyformán gyorsnak tűnik a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull is, ami alapján izgalmas versenyre van kilátás. A korábbi Force India- és Williams-pilóta, Paul di Resta legalábbis így gondolja. "Takaros kis verseny elébe nézünk!" - jelentette ki a skót a Sky Sports F1 közvetítésében.
Belül vagyunk az első szabadedzés utolsó 7 percén, és jelenleg egy Red Bull (Ricciardo) áll az élen, megelőzve egy Mercedest (Bottas) és két Ferrarit (Räikkönen, Vettel). Lewis Hamilton az ötödik - vajon az edzés végén kijön még egyszer a világbajnok, hogy helyreállítsa a "világ rendjét"?
Nem az az elktronikai hiba okozta Max Verstappen leállását a szabadedzés 7. percében, amire a Red Bull elsőre gyanakodott, továbbra sem működik a motor. Furcsa kettősséggel zárja tehát a tréninget a csapat: Daniel Ricciardo a leggyorsabb (1 perccel a vége előtt), miközben Verstappen az utolsó helyen áll, befejezett kör nélkül.
Günther Steiner, a Haas F1 csapatfőnöke azt ígérte, hogy Bahreinben sokkal többet fogják gyakorolni a kerékcseréket, amelyek Magnussen és Grosjean drámai kieséséhez vezettek két hete, Melbourne-ben. Nos, az amerikai szerelők már az első tréningen elkezdték a csere gyakorlását.
Kerékcsere-gyakorlással zárja a Bahreini GP első szabadedzését a Red Bull, a Renault és a Haas F1 Team is. A tréningnek a szokásos kockás zászló helyett piros zászlóval vetettek véget, hogy a versenyzők gyakorolhassák a rajtolást a célegyenesben.
Daniel Ricciardo leggyorsabb köre (1:31,060) okán a Red Bull mégis örülhetett az első szabadedzés végén, annak ellenére, hogy Max Verstappen korán "elvérzett" RB14-esébe nem tudtak életet lehelni a szerelők. Az ausztrál mögött Bottas (Mercedes), Räikkönen (Ferrari), Vettel (Ferrari), Hamilton (Mercedes) és Grosjean (Haas F1) végzett.
A Bahreini Nagydíj első szabadedzésének a végeredményével búcsúzunk, egyúttal megköszönjük szíves figyelmüket. Tartsanak velünk a 2. szabadedzés élő közvetítése alatt is, ma 17.00 órától itt, a GPHíreken!