A Ferrari bakijával Hamilton nagyot nyert Barcelonában
2018. május 13. 14:46
Első idei győzelméhez két hete nagy adag szerencse kellett Lewis Hamiltonnak, de a világbajnoki címvédő Spanyolországban hihetetlenül magabiztosan, 20 másodperces előnnyel nyerte meg a versenyt és növelte előnyét a tabellán Sebastian Vettel előtt.
A futam elején úgy tűnt, a német pilóta minimalizálhatja a veszteséget, mivel az első kanyarnál körbeautózta Valtteri Bottast és feljött a 2. helyre,
végül azonban a dobogóra sem állhatott fel a második kerékcseréje miatt
– az élmezőny többi tagja vele ellentétben csak egyszer járta meg a boxutcát.
A második kerékcseréjekor elméletileg megmenthette volna a bronzérmet, csakhogy a művelet több mint 5 másodpercig elhúzódott, így Max Verstappen pont befért még elé, aki korábban a másik Ferrarit, a motorhiba miatt a 25. körben kieső Kimi Räikkönent üldözte.
Vettel a táv utolsó harmadában hiába ment frissebb gumikon nála, nem tudott rendes támadást indítani, holott Verstappent a bal első szárnyvéglap hiánya is hátráltatta;
azt a lekörözött Lance Stroll Williamsén törte le a virtuális biztonsági autós fázis alatt.
"Kimi kiesésével szerencsénk volt, de a gumik nagyszerűen bírták a strapát, úgyhogy szerintem ez segített hozzá a 3. helyhez – vélekedett az első idei dobogós eredményét jegyző holland. – Figyeltem, hogy a szárny stabil-e, de minden rendben volt vele."
A Ferrari az Esteban Ocon elfüstölt autója miatt életbe léptetett VSC-fázist és az ezzel járó kisebb időveszteséget használta ki a 42. körben arra, hogy sort kerítsenek a német második boxkiállására. Az elsőt még a 17. körben hajtották végre, amivel sikeresen ellehetetlenítették Bottas elévágási kísérletét, de ahogy a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is rámutatott a Sky Sportsnak, Vettel nem úszhatta meg a második depólátogatást, annyira tönkrement a bal első gumija a nyújtott kanyarokban.
Éppen ezért a négyszeres világbajnok nem gondolja, hogy a Ferrari stratégiai hibát követett volna el.
Nem volt opció, hogy végig menjünk azokkal a gumikkal.
Ma durvábban fogyasztottuk gumikat, mint a többiek. Tévedésnek tűnhetett [a kerékcsere], de helyes döntésnek érzem" – mondta. A 2. helyen befutó Bottas egyébként úgy gondolta a verseny előtt, hogy egy boxkiállással nem lehet gyorsan teljesíteni a Spanyol Nagydíjat.
Hamilton a győzelmével 17 pontra növelte az előnyét a tabellán Vettel előtt, a Mercedes pedig még jobban meglépett a Ferraritól Räikkönen nullázása miatt.
A finnt a hétvégén már másodjára hagyta cserben a motorja.
"Hirtelen elszállt az erő vagy a hajtás, bár a garázsba még vissza tudtam gurulni – nyilatkozta. – Nem tudom, mi történt, ellenőriznünk kell." Később hasonlóan járt a McLaren pilótája, Stoffel Vandoorne is.
Az elmúlt két nagydíjon a Mercedes javára billent a mérleg nyelve, de Toto Wolff kijelentette: a formajavulást kellő mértéktartással kezeli. "Ma nagyon jók voltunk, de nyugodtnak és szerénynek kell maradnunk – intett. – Monacóban teljesen más lehet a történet, azon a pályán sokat szenvedtünk korábban."
Hamilton ugyanakkor áttörést érzett. "Ma összhangban voltam az autóval, ami idén korábban hiányzott. Kellemes érzés" – mondta. A díjátadó ceremóniára készülve Bottasnak azt magyarázta a leintés után, hogy jobban segíthette volna a rajtnál. "Gondoltam rá, hogy belülre vágjak és szélárnyékot adjak neked, mert Sebastian az enyémből táplálkozott" – közölte csapattársával, bár utóbb nem számított, hogy Bottas pozíciót vesztett az első métereken.
Idén egyszerűen nem telhet el futam Safety Car nélkül – az Ocon félreállt autójakor bejelentett virtuális változat előtt a valódi biztonsági autóra is szükség volt, rögvest a rajtot követően: a 3-as kanyarban három pilóta versenye is véget ért.
A dominót Kevin Magnussen indította el, akinek
a picit megcsúszó autójára hirtelen kormánymozdulattal reagált csapattársa, Romain Grosjean,
és a külső ívre csúszva nem tudta elkerülni a megpördülést. A nagyobbik baj az volt, hogy a megforgó Grosjean elkaszálta az érkező Nico Hülkenberg Renault-ját és Pierre Gasly Toro Rossóját, a tömegkarambol után egyikük sem tudta folytatni.
"Elvesztettem az uralmat az autó hátulja fölött. Próbáltam visszaszerezni, amíg lehetett, de nem sikerült" – mondta a francia, akit az orvosi központban kivizsgáltak elővigyázatosságból.
Az 5. helyezett Daniel Ricciardo mögött a középmezőny ezúttal csendesebb versenyén Magnussen, Carlos Sainz, Fernando Alonso, Sergio Pérez és Charles Leclerc szerzett még pontot. Utóbbi sokáig hősiesen ellenállta a kétszeres világbajnok Alonso rohamainak is, mielőtt elvesztette pozícióját.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Spanyol Nagydíj élő közvetítésében! A rajt előtt igyekszünk felkészülni az idei első európai futamra, lássunk is hozzá az időmérő edzés összefoglalójával és a verseny valódi rajtrácsával!
Két héttel ezelőtt Bakuban rendeztek versenyt, nem győztük kapkodni a fejünket, főleg a futam végén. Az alábbi összefoglalóban az előző forduló emlékezetes pillanatait gyűjtötték össze.
A szolgáltatás egyelőre gyermekbetegségekkel küzd, de ígéretes, elsősorban a legalaposabb szurkolók számára. Összefoglaltuk az első benyomásainkat.
Az F2-es autókon sem szép a bukókeret, a barcelonai forduló alkalmával azonban igen hasznosnak bizonyult.
A közösségi oldalán kívánt boldog Anyák Napját minden édesanyának, különösen a feleségének.
Az élmezőnyből mindenki lágy gumikon rajtol, sokan várhatóan a futamon is megpróbálják majd hanyagolni a szuperlágyakat. Ha lesz Safety Car, megint felborulhatnak a taktikák.
Sőt, mire a képeket feltöltötték, valószínűleg már ott is voltak.
Napos, enyhén felhős az időjárás, de a helyszíni tudósítók szerint néhány esőcsepp is hullott a fellegekből.
A kétkiállásos taktikát tartják a leggyorsabbnak. Szuperlággyal kezdenének 16 körre, majd lággyal mennének 25-öt és a végére ismét lággyal mennének. Megfontolnák az egykiállást is, ekkor 35 körre lágyat választanának, majd közepest használnának a leintésig. Szuperlággyal is lehet menni 29 kört, aztán közepesre is lehet váltani, de ez kissé lassabb az előző változatnál.
A pályát áztató eső miatt azonban a mérnökök sem tudják pontosan, hogy melyik lesz a legjobb választás.
A spanyol pilóta is találkozhatott egy kisfiúval, aki látványosan szurkolt neki az időmérőn. Alonso kiírta a Twitterre, hogy hozzák össze őket és úgy tűnik, ez a rajt előtt sikerült is.
A kis Thomas Danel is Barcelonában van, az emlékezetes tavalyi pillanatok után újra összefutott Kimi Räikkönennel.
A német pilóta az idén először nem jutott be az első rajtsorba, csak a 3. helyről indulhat Barcelonában. Ez egyben az első alkalom, hogy a két Ezüstnyíl kisajátította az első sort. Az előző 27 itteni F1-es nagydíjból 24-et a pole pozícióból rajtoló versenyző nyert meg, de Vettel szerint hosszú verseny lesz és nyílnak majd lehetőségek az előrelépésre. A 3. helynél hátrébb indulva még soha sem tudott nyerni az F1-ben.
A versenyzői parádé során azt mondta, a futamon erősek lehetnek, de ezt bővebben nem fejtette ki. Jó rajtra neki is szüksége lesz, hiszen csak a harmadik rajtsorból indulhat csapattársa mellől, de a hosszú célegyenes segíthet neki.
Brendon Hartley szerencséje az volt, hogy a túlélőcella sértetlen maradt, így a szerelők az éjszaka újjáépíthették a tegnapi harmadik szabadedzésen csúnyán összetört Toro Rossót. Az utolsó helyről indul.
Vajon az időjárás megvicceli a mezőnyt? Valtteri Bottas a Sky Sportsnak azt mondta, nem aggódik a körülmények miatt és most a szél is kifejezetten gyenge.
Nem csak az eső miatt lehet trükkös a futam, hanem a pálya hőmérséklete miatt is. Ez alaposan befolyásolhatja az autók viselkedését, könnyebb kicsúszni a gumik ideális működési tartományából.
Paul di Resta, a Sky Sports szakértője szerint a Red Bullok megpróbálnak majd az ellenfelek elé vágni a kiállásoknál, erre pedig reagálniuk kell majd. Christian Horner azt remélte, pilótái ezúttal a többi versenyzővel csatáznak majd és nem egymással.
Ez nem csoda, hiszen három év után először már a Q1-ben kiesett, így egy kis kavarodás segíthetne neki felzárkózni. Ez az aktuális időjárás Barcelonában:
Beszéljük ki a verseny eseményeit a GPhírek Facebook oldalán a futam közben vagy akár a leintés után! Hamarosan útnak indul a mezőny!
A francia meteorológiai szolgálat szerint 80% az esély arra, hogy elered az eső a verseny alatt. Egy szakértő szerint ha ez így lesz, akkor a zápor pont a pálya fölött alakul ki. Megkezdődött a felvezető kör.
Megelőzni viszont nem tudta. A rajttól simán eljött a mezőny, utána viszont Grosjean és Hülkenberg hatalmas balesetet szenvedett. Safety Car.
Elsőre úgy tűnt, hogy Grosjean megcsúszott a 3-as kanyar külső ívén, Hülkenberg nem tudta elkerülni és Gasly is rosszkor volt rossz helyen.
Először ő csúszott meg, Grosjean próbálta kikerülni és a turbulencia miatt megpördült. Elnézést kért a csapattól. Elég veszélyes helyzet volt, de viszonylag szerencsésen átvészelték az érintettek.
Szirotkin és Hartley kiment kereket cserélni, hiszen mindketten a mezőny végéről rajtoltak, így nincs sok vesztenivalójuk. Talán megpróbálnak elmenni a verseny végéig?
Sainz közben arra panaszkodik, hogy a Safety Car nem megy elég gyorsan.
A mögötte jövők sem lehettek nyugodtak, hiszen egy hatalmas füstfelhőbe kellett behajtaniuk. Hárman próbálták a belső íven kikerülni, közülök Hülkenberg és Gasly is rajtavesztett.
Rengeteg a törmelék a pályán, még mindig takarítanak a sportbírók. Grosjean most ért vissza a paddockba, de a sisak még a fején van.
A sportfelügyelők csak a futam után vizsgálják ki Romain Grosjean esetét. A pilóták közben agresszívan melegítik az abroncsaikat.
"Nagyon bonyolult rátalálni ezeknek a gumiknak a működési tartományára ezen az új aszfalton" - nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports-nak.
Vettel megcsúszott még a 3-as szektorban, így esélyesem volt támadni Hamiltont, sppt, Bottas is felzárkózott mögé Räikkönen maradt a két Red Bull előtt, Ricciardo majdnem nekiment Verstappennek.
Alonso feljött a 10. helyre Ocon megelőzésével.
A 2-es szektorban rontott az ausztrál pilóta, de vissza tudta verni Magnussen támadását. Ez két kör alatt a második komolyabb hibája.
Hamilton 1:22.990-nel a leggyorsabb kört futotta, 1,7 másodperccel vezet Vettel előtt.
Hamilton 2 másodpercre növelte az előnyét egy újabb körrekorddal, 1:21.631 alatt ment körbe. A DRS-t is lehet már használni, ez rossz hír lehet a 9. helyezett Charles Leclerc-nek, aki remekül halad, de Alonso szorosan mögötte halad.
A Mercedes pilótája már bő 3 másodperccel vezet, 1:21.386-ra fokozta a tempóját. Stoffel Vandoorne közben 5 másodperces időbüntetést kapott, mert az első körben nem balról kerülte meg a terelőbóját a 2-es kanyarban.
A brit pilóta most nem futott új pályacsúcsot, de így is 8 tizedet vert Vettelre és már bő 4 másodperccel vezet. Grosjean elővigyázatosságból behívták a pályakórházba.
Sainznak szóltak, hogy átállítják őt a B tervre, azt felelte, hogy dolgozni fog az ügyön.
Leclerc a 8. helyen megnyugodhat, hiszen a szuperlágy gumik nem működnek jól Alonso autóján, ezért a lágy gumis Ocon felzárkózott mögé. Bottas azt mondta, az ő autóján jól muzsikálnak a lágyak.
Kissé hátrébb a 13. helyezett a 12. Strollt üldözi, aki szintén remekül rajtolt a 18. helyről.
A német pilóta már 5,9 másodpercre van Hamilton mögött, Bottas stabilan 1 másodpercre követi őt, de esélye sincs még támadni sem.
Alonso közben az időjárásról érdeklődött, valószínűleg esőért fohászkodik, de az nem akar megérkezni.
Ez akár lehetne burkolt üzenet is a Red Bull felé, de 1,7 másodperc a hátránya Verstappen mögött, így a csapattársa biztosan nem fogja elengedni. Hamilton is megállíthatatlan, már 7,3 másodperccel vezet Vettel előtt.
Nem várták meg, hogy Bottas be tudjon vágni Vettel elé, már a 17. kör végén közepes keverékű gumikat szereltek az autójára. Kissé elszámolták magukat, mert a német pilóta csak Magnussen mögé a 7. helyre jött vissza.
1:21.328 a legjobb kör Hamiltontól, Bottas csak egytizeddel volt lassabb nála. Meglepő lenne, ha Bottas nem tudna visszatérni a gumimelegítéssel bíbelődő Vettel elé.
A német pilóta pont utolérte Magnussent, a DRS segítségével gyorsulhatott a célegyenesben, ráadásul Bottas kerékcseréje sem sikerült a legjobban. Nagy mázlija volt a Ferrarinak. Bottas is közepes keverékű gumikat kapott és beszorult Magnussen mögé.
Az új közepes keverékű gumikkal Vettel 1:21.421-re gyorsult, ez egyéni legjobb tőle, de így is lassabb a kopott lágyakon futó Hamiltonnál. Bottas nincs sokkal mögötte.
Gondtalanul vezet a Mercedes-pilóta, 1:21.157-tel körrekordot futott, aztán jött Bottas az új gumikkal és 1:20.402-t teljesített. Leclerc és Alonso is kereket cserélt, a sorrendjük változatlan maradt, mindketten közepes keverékű abroncsokat kaptak.
Verstappen és Ricciardo is a pillanatnyilag 2. helyezett Räikkönen mögött haladnak, de a támadási helyzet közelében sincsenek. Nem látni az átütő versenytempót, ráadásul Verstappen nemrég a pályát is kiszélesítette.
A finn pilóta mérnöke még néhány kört kért tőle az első etap során, aztán Räikkönen jelentette, hogy valami problémája van. A beállításokat próbálják állítgatni és azt is kérték tőle, hogy álljon félre.
Hamilton rögtön kijött kereket cserélni, Verstappen mögé ért vissza a 2. helyre közepes keverékű gumikkal.
Pénteken is motorhiba nehezítette a dolgát, több fődarabot is kicseréltek az autójában, így szinte új erőforrással rajtolt a futamon, de már féltáv előtt feladja a versenyt.
A 9. helyezett Marcus Ericsson mögött komolyabb vonatozás alakul ki Sainz, Leclerc és Alonso részvételével. Ericsson keményen védekezett a spanyol pilóta támadásai ellen.
Itt a meglepetés, Valtteri Bottasnak azt mondta a mérnöke, hogy a Red Bull csak egyszer áll ki, ezek szerint a Mercedesnél kettővel terveztek.
Daniel Ricciardo természetesen közepes keverékű gumikat kapott, Verstappen továbbra is vezet.
A holland versenyző átadta a vezetést Hamiltonnak, a brit pilóta előnye 10 másodperc Vettel előtt, Bottas 1,6 másodperces hátránnyal a 3. helyezett. Vettel és Bottas valószínűleg kiáll még egyszer, Hamilton határeset, a két Red Bull már nem tervezi ezt.
Nagyjából 10 másodperc a különbség a 2. helyezett Vettel és a 4. helyezett Verstappen között, ennek a duplája sem elég arra, hogy letudjanak még egy kerékcserét.
A Mercedes pilótája 2,3 másodpercre lemaradt Vettel mögött, közben a mérnöke arról érdeklődött, hogy mi lenne, ha a verseny végéig elmennének ezzel a gumimszettel. Bottas szerint egyelőre következetesen viselkednek az abroncsok.
A különbség közben 1,8 másodpercre csökkent.
A csapatok stratégái természetesen jobban tudják, de meglepő lenne, ha Bottast kihozná még egyszer a Mercedes. Kérdés, hogy Vettel autóján kibírják-e az abroncsok a hátralévő köröket. Ha nem, akkor a különbségek alapján búcsút mondhat a dobogónak.
A Fore India pilótája a 2-es szektorban állt félre, kékes füst szállt fel az autójából, ez motor- vagy váltóhibának tűnik. Mindkettő rossz hír, hiszen a bakui futamot is feladta, így mindkét összetevő keveset futott az autójában.
VSC-fázis van érvényben, mert Ocon pont egy megnyitásnál állt félre, de a Mercedesnél már kikészítették a kerekeket.
Ugyanazt a trükköt játszották meg, mint Melbourne-ben. Közvetlenül Verstappen mögé ért vissza, de új közepes keverékű gumikat használhat. A 4. helyen halad, még mindig VSC-fázis van érvényben.
Vettel visszajöhetett volna a 3. helyre is, de 5,6 másodpercig tartott a kerékcseréje, így nem jött be a Ferrari terve. Pérez is kereket cserélt.
Még a VSC-fázis végén nekiment a lekörözött Ericssonnak, de továbbra is halad a 3. helyen Vettel hátránya 2 másodperc. Alonso megelőzte Leclerc-t, feljött a 8. helyre.
Vettel még éppen el tudta kerülni, de a mögötte érkező Pérez átment rajta. A holland pilótának azt mondták, szerkezetileg egyben van a szárny, ezért a csapatnak megfelelő a helyzet, ha a balansz is jó maradt.
A McLaren pilótája a boxkijáratnál állt félre, a hajtáslánc hibásodott meg az autójában. Hamilton 1:19.766-tal új körrekordot futott, 15 másodperces előnnyel vezet Bottas előtt.
1:20.336-tal új egyéni legjobb kört futott, lekörözte Alonsót és simán tartja maga mögött Vettelt, aki lényegében jottányit sem tudott közelíteni hozzá.
A Red Bull angliai gyárában is figyelik az adatokat Verstappen kisebb balesete után. Christian Horner azt mondta a Sky Sports-nak, hogy egyelőre jónak tűnik a balansz. Ezt a köridők is igazolják, Vettel alig gyorsabb Verstappennél.
Vettel közreműködésének köszönhetően Bottas 17 másodperces hátránnyal követi őt, Verstappen további 10-re van a Mercedes mögött, Vettel pedig 2,5-re Verstappen mögött. Hiába sérült a Red Bull, Vettel fogatlan oroszlán csak.
Az ausztrál pilóta 1:19.093-ra gyorsult lényegében a semmiből, a hátránya 17 másodperc Vettel mögött. Alonso azt mondta, a 3-as kanyarnál sötét felhőket lát, de a McLaren szerint nem változott az előrejelzés.
A fedélzeti kamerán látható, hogy a glóriára szerelt légterelő bal vége meglazult. Ez kissé hátráltatja őt, miközben próbálja levadászni a 9. helyen haladó Leclerc-t.
A Force India pilótája a DRS és a szélárnyék segítségével került előrébb, ezzel átvette a 9. helyet újonc ellenfelétől. Leclerc nemrég csúnyán elfékezte az abroncsait, de így is maradt 10 másodperc előnye Stroll-lal szemben.
Sőt, utánuk is. Daniel Ricciardo 1:18.441-gyel valószínűleg unalmában új körrekordot futott, de a többiek úgy tűnik, megbékéltek a helyezéseikkel.
A 7. helyezett Sainz panaszkodik arra, hogy kihagy néha a motorja.
Ez a Safety Car és a VSC-fázis után meglepő, a finn pilóta azt mondta, minél többet spórol, annál többet veszít a gumik hőmérsékletéből. Egyelőre 7,3 másodperccel halad Verstappen előtt.
A brit pilóta nagy előnnyel verte csapattársát, de Valtteri Bottas is célba ért a 2. helyen Max Verstappen, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo előtt.
A 12. helyezett Brendon Hartley épphogy átgurult a célvonalon.
Ez a Mercedes elmúlt éveire emlékeztető győzelem volt. Mi ezzel most megköszönjük a figyelmet, hamarosan összefoglaljuk az eseményeket!