Vettel rombolása után Hamilton újra vezeti a vébét
2018. június 24. 15:45
A kerékcserét leszámítva végig vezetve nyerte meg a Francia Nagydíjat Lewis Hamilton. A Mercedes pilótája a pole pozícióból rajtolt, mögötte Sebastian Vettel nekiment Valtteri Bottasnak, így Max Verstappen örökölte meg a 2. helyet. Daniel Ricciardo sokáig őrizte a dobogós helyet, de a rajtnál szintén visszaeső Kimi Räikkönen utolérte és a 47. körben átvette tőle a 3. pozíciót.
Vettel és Bottas a baleset után rögtön kereket cserélt, de még egyszer ki kellett állniuk a boxba, ráadásul a Mercedes meg is sérült, így nem volt esélyük a dobogóra jutni. Vettel sok pontot vesztve az 5. lett, Bottas csak a 7. helyen ért célba, közéjük Kevin Magnussen fért be. Hamilton ezzel visszaszerezte a vezetést az egyéni pontversenyben, az előnye 14 pont.
Rögtön a rajtnál a feje tetejére állt az élen a sorrend, miután a harmadik helyről induló Vettel elmérte az első kanyar féktávját és nekiment Bottasnak.
A Ferrariról letört az első vezetőszárny nagy része, a finn pedig bal hátsó defektet kapott. Vettel pár kanyarral később még Romain Grosjean Haas-Ferrarijával is összeért.
Hátrébb sem úszták meg baleset nélkül, Pierre Gasly elvesztette az uralmát Toro Rossója fölött és kiütötte Esteban Ocont, mindkettejük versenyének véget vetve.
Charlie Whiting azonnal pályára küldte a biztonsági autót, Hamilton mögé Verstappen és Carlos Sainz sorakozott fel. A Renault spanyolja az első kanyarban történt kalamajka nagy nyertese volt, miután a kettes kanyarban körbeautózta Daniel Ricciardót, az újraindítás után azonban nem sokáig tudta tartani pozícióját az ausztrállal szemben, majd később Räikkönen is megelőzte.
Vettel és Bottas rögtön az első körben lágy gumikra váltott és a mezőny végéről kezdte meg a felkapaszkodást.
A németet ráadásul 5 másodperces időbüntetéssel sújtották a felügyelők a finn megtorpedózásáért.
Ezzel egyelőre azonban nem foglalkozott a Ferrari versenyzője, aki rohamtempóban vadászta le az ellenfeleket, és egészen az 5. helyig jött előre.
A kerékcserék előtt Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Vettel volt a sorrend az élen. Elsőként a holland állt ki lágy abroncsokért, de míg ő Vettel elé tért vissza a pályára, ugyanez Ricciardónak már nem jött össze. Räikkönen kerékcseréje után Vettel rövid ideig a 3. helyen haladt, a 34. körben azonban Ricciardo friss lágy gumikon simán megelőzte.
Öt körrel később csapattársa is megérkezett Vettel mögé, akivel a német nem sokat küzdött, inkább elengedte, majd a biztonság kedvéért kiállt egy extra kerékcserére. Pozíciót nem vesztett vele.
Räikkönen a szuperlágy gumikon a hajrában üldözőbe vette Ricciardót a dobogóért, a 47. körben pedig meg is előzte az ausztrált. Két körrel a vége előtt még Lance Stroll óriási defektje borzolta a kedélyeket, rövid időre virtuális biztonsági autós fázis is érvénybe lépett, de a leintés előtt megszüntette azt Charlie Whiting versenyigazgató.
Lewis Hamilton végül senkitől sem zavartatva nyerte meg a naptárba 10 év után visszatérő Francia Nagydíjat.
Remek nap volt, élveztem a versenyt, ez a legjobb Francia Nagydíj, amin valaha részt vettem
– lelkendezett a címvédő a leintés után. – Nem gondoltam rá, [hogy vezetni fogom a bajnokságot], de természetesen ez az a pozíció, ahol lenni szeretnék."
Hamilton mögött Max Verstappen végzett. A holland először lett második az idén. „Próbáltam követni Lewis-t, aki kontrollálta a tempót. Nem kellett érte túl keményen dolgoznom, de jó a dobogón lenni."
Verstappen a rajtbalesetről csak annyit mondott: „mindenki pozíciót próbál nyerni, bárki követhet el hibákat."
A harmadik helyen Räikkönen szelte át a célvonalat. A Ferrari finnje Baku óta először állhatott dobogóra. „Kicsit feltartott a káosz a rajtnál, de sikerült felzárkóznom. A végén jó volt a sebességünk, ami miatt sikerült dobogóra állni."
Vettel az 5. helyen jött be, az utolsó körben pedig kis híján megfutotta a verseny leggyorsabb körét az ultralágyakon, de két lila szektor után a kör végén lassítania kellett a sárga zászló miatt.
A csapatoknak nincs idejük pihenni, hiszen egy hét múlva következik a szezon kilencedik futama, az Osztrák Nagydíj.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Francia Nagydíj élő közvetítésében! Az F1 tízéves kihagyás után tér vissza a nagydíjversenyzés hazájába. A történet első fejezetét nem más, mint a magyar Szisz Ferenc írta.
30 esztendővel ezelőtt a mai napon vesztette életét Kesjár Csaba, a magyar gyorsasági autósport történetének egyik legnagyobb alakja. Délelőtt emlékművet avattak az emlékére.
Mindössze egy büntetés befolyásolja a rajtrácsot a szombati időmérő edzéshez képest. Brendon Hartley-t sorolták a mezőny végére, miután kicserélték az erőforrását.
Az időmérőn legalábbis Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne csupán fél másodperccel verte a Williams párosát. Az alkalmazott matematikusként F1-es elemzéseket és készítő Andrew Phillips szerint simán elképzelhető, hogy Alonso jobb ennyivel Szergej Szirotkinnál, vagyis lehetséges, hogy a tegnapi időmérőn a McLaren volt a mezőny legrosszabb autója.
A Renault adott jelképes lehetőséget Asszel Al-Hamadinak egy 2012-es Lotus-Renault volánjánál a Francia Nagydíj előtt. A közel-keleti országban nemrég engedélyezték a nőknek az autóvezetést.
Az élcsapatok pilótáinak nem maradt több ultralágy gumi (a Ferrari ráadásul ezekkel rajtol), így mindenképpen lágy és szuperlágy gumikból kell gazdálkodniuk. Száraz verseny esetén valószínűleg csak egyszer cserélnek.
A leggyorsabb taktika a Pirelli szerint, ha az adott pilóta 20-25 kört megtesz ultralágy abroncsokkal, aztán a célig megy szuperlágyakkal. Ez természetesen meg is fordítható. A második változat, ha nem bírnak ennyit az ultralágyak, 21 kör után felrakhatók már a lágyak is, amikkel szintén végig lehet érni. Felmerülhet a két kiállásos taktika is, de ez a gyártó szerint nem olyan gyors. Két etapot javasolnak ultralágyakkal, egyenként 19 körre, aztán szuperlágyakat a végéig. Természetesen, az időjárás felboríthatja a helyzetet.
A Francia Nagydíj helyszínén, Paul Ricardon még nem nyert, ahogy természetesen a jelenlegi mezőnyből senki más sem. A brit pilóta pályafutása során a 75. alkalommal kezdhet az élről.
Egyelőre nem érkezett meg az égi áldás, de alakul egy vihar, ami 17:00 körül érkezhet meg a pálya fölé. Ennek valószínűsége hivatalosan 60%.
A francia iparművészet legújabb remeke. Ha Ron Dennis még a McLarennél lenne, talán meg sem akarná nyerni a versenyt.
A tegnapi időmérőn összetörte az autóját, majd úgy tűnt, hogy indulatból tolta el magától az őt követő operatőrt. A Haas pilótája ehelyett a kamera miatt hátrafelé haladó operatőr épségére vigyázott.
Valtteri Bottas és Toto Wolff is azt mondta, hogy minden rendben a Mercedes háza táján, a csapatfőnöke szerint a rajt kulcsfontosságú lesz. (Sky Sports)
Bő 10 perc múlva rajtol 10 év óta az első Francia Nagydíj, ennek tiszteletére megérkezett a helyi légierő is. Kövessük együtt a versenyt, várjuk hozzászólásaikat a GPhírek Facebook-oldalán!
Nincsenek sötét felhők a pálya térségében és az időjárás is kellemesen meleg. Arra viszont nincs garancia, hogy ez így is marad.
Christian Horner azt mondta a Sky Sportsnak, hogy a Red Bullon nem működtek jól az ultralágyak, ráadásul amikor elkezdtek kopni, hirtelen esett vissza a teljesítményük. A Mercedes elnöke, Niki Lauda örült annak, hogy a Ferrari külön utat választott, mert Kanada után vissza akarnak vágni az olaszoknak. Valtteri Bottas megerősítette, hogy nincs csapatutasítás.
Nem volt megilletődve, határozottan odalépett az útjába kerülő versenyzőkhöz, akik nem tudtak ellenállni neki.
A Francia Nagydíj 53 körös lesz, úgy tűnik, mindenki gond nélkül el tudott jönni a rajtrácsról.
Hamilton, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Gasly, Ericsson, Alonso és Vandoorne választott szuperlágyat, Hülkenberg és Pérez lágyat, a többiek ultralágyat az első etapra.
A világbajnokság szempontjából is fontos baleset történt, Vettel nekiment Bottasnak és mindketten visszaestek! Hamiltonb vezet Verstappen előtt.
Vettel és Bottas mögött is történt egy baleset, Esteban Ocon autója összetört és rengeteg törmelés is a pályára került. Vettelnek új első szárnyra lesz szüksége.
Gasly és Ocon is kiesett a rajtbalesetben. A visszajátszás alapján elsőre úgy tűnik, hogy Vettel elfékezte magát a rajtnál és beleszakadt Bottas autójába. Ocon bemozdult Gasly fékútjába, ezért ütköztek össze.
Vettel lágy gumira váltott, Bottas is, Alonso mögött folytatják a 17-18. helyen.
A rajtbalesetek ellenére Räikkönen zsinórban a 28. futamán sem tudott előrébb lépni a rajt után. Leclerc megelőzte, a monacói pilóta a 6. helyen halad, Räikkönen a 7. helyezett.
Ocon és Gasly balesetét vizsgálják.
A 14. helyezett Strolltól kezdve mindenki lágy gumikkal megy, nagy kérdés, hogy vajon kibírják-e ezek az abroncsok a verseny végéig vagy amíg az eső megérkezik. Bottasnak közben szóltak, hogy Vettelt vizsgálják a rajtbaleset miatt.
Hülkenberg kamerájából úgy tűnik, hogy Grosjeannal akadt össze a Ferrari, a Haas pillanatnyilag mögötte halad. Verstappen azt jelentette, hogy van még törmelék a pályán, de a kör végén elengedik a mezőnyt.
Nagy kérdés, hogy Verstappen nekiesik-e Hamiltonnak vagy elkezdik kímélni a szuperlágy abroncsaikat.
A Ferrari pilótáját Bottas is követi, ennek az az oka, hogy Alonso elhagyta a pályát. Räikkönen megelőzte Leclerc-t és feljött a 6. helyre.
A visszajátszás szerint Alonso megpördült és centik híján magával rántotta Vettelt is.
Már feljött a 14. helyre, Bottas a 16. helyen halad. Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:37.688-cal.
A Mercedes pilótája zavartalanul halad az élen 1:37.454-gyel, Vettel egyelőre a 12. helyen siet, miután keményen támadta és meg is előzte Ericssont. A következő áldozat Vandoorne lesz.
Hamilton tempójára nincs ellenszer, 1:36.933-nál tart már, Vettel egyelőre 14 másodperces hátrányban van hozzá képest a 11. helyen, miután megelőzte Vandoorne-t is. Ricciardo támadásba lendült és meg is előzte Sainz-ot a dobogós helyért.
5 másodpercet hozzáírnak az idejéhez vagy a következő kerékcseréjénél ennyit rostokolnia kell a boxban. Ez a végén még nagyon fontos lehet.
Legalábbis a pályán, mert ténylegesen hátrébb jár az időbüntetés miatt. A Red Bull szerint a német pilóta végig érhet a lágy gumikkal, de ehhez az időjárás is szólhat egyet s mást, mert kezd beborulni az égbolt. Vettel megelőzte Hülkenberget és igyekszik a szintén lágy gumis Pérez után.
Most Grosjean ügye kerül a sportfelügyelők elé, levághatta a pályát, ezért őt vizsgálják. Bottas közben nagy nehezen legyűrte Vandoorne-t a 12. helyért, Vettel pedig Pérezt támadja, de még nincs elég közel, hogy átvegye tőle a 9. helyet.
Körönként 2 másodperccel lassabb Hamiltonnál így a különbség már 25 másodperc fölött van. Viszont, a Mercedesnek még biztosan ki kell állnia, Vettel pedig időbüntetést kap, most Grosjeant támadja a 8. helyért.
Közben Räikkönen feljött a 4. helyre Magnussen és Sainz megelőzésével.
A Ferrari pilótája megelőzte Grosjeant is, így már a 8. helyen halad, az előnye már 5 másodpercnél több a 11. helyezett Bottas előtt.
A finn pilóta 1:36.769-cel megfutotta a leggyorsabb kört, Vettel megszabadult Leclerc-től (elengedte) és rögtön egy abszolút leggyorsabb harmadik szektorral folytatta az útját. Hamilton nem sokat teketóriázott, 1:36.637-tel visszaszerezte a leggyorsabb kör címét.
Magnussen sem nehezítette meg a dolgát, a sikán előtt simán elengedte a Ferrarit. A német pilótának már csak Sainz-ot kell elkapnia, utána rákapcsolhat és mehet a 4. helyezett Räikkönen után. Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:36.478-cal.
A Sky Sports megtudta a Mercedestől, hogy Bottas autóján megsérült a padlólemez, amikor Vettel nekiment, ennek ellenére feljött a 10. helyre Grosjean megelőzésével. Vettel is átvette a 4. helyet Sainz-tól, 17,8 másodperccel megy Räikkönen mögött.
A kép még régebbi, de azóta még sötétebb felhők érkeznek. Grosjean arra panaszkodik, hogy Bottas leszorította őt a pályáról. Vettel 6 tizeddel gyorsabb Räikkönennél.
Nem tudni, hogy ez összefüggésben van-e azzal, hogy Alonsónak azt mondta a mérnöke, hogy 20 perc múlva eleredhet az eső. Vettel jelenleg 30,9 másodperccel van Hamilton mögött, van még 5 másodperces időbüntetése és 24 másodperc kell Hamilton kötelező boxkiállásához.
Élve azzal a Vettel szempontjából optimista feltételezéssel, hogy száraz pályán már nem kell kiállni a boxba, akár a Red Bullokat is megszoríthatja. Hamilton ellen nem lesz esélye, 1:36.375-tel megint a leggyorsabb kört futotta, Vettel ennél legutóbb bő fél másodperccel lassabb volt.
A Mercedes pilótája 1:36.178-nál jár, Leclerc tempója kezd visszaesni, ezért Hülkenberg simán megelőzte. Az Autosport szerint Alonso azt mondta a rádión, reméli, hogy Vettel autója megsérült a Safety Car utáni újraindításnál, mert szerinte ellenfele "hülye manővert" hajtott végre ellene. A visszajátszáson úgy tűnt, hogy az autók nem értek össze.
A Red Bull szempontjából pontos kerékcserét hajtottak végre, Verstappen lágy gumikat kapott és pont visszaért Vettel elé. Várhatóan ott is tudja hagyni a Ferrarit az új abroncsokkal.
Valószínűleg ritmusba került a Mercedes-pilóta, 1:35.663-mal újabb leggyorsabb kört ért el. Szirotkin 5 másodperces büntetést kapott, mert szükségtelenül lassan ment a Safety Car mögött. Sainz lágy gumikra váltott.
Így alakultak a helyezések.
A Mercedes pilótája azonban végül meg tudta előzni a sauberest, közben Ricciardo lágy gumikra váltott, Vettel mögé jött vissza, de a büntetés miatt ténylegesen előtte van.
A garázs előtt parkolta le az autót, a szerelők meg sem próbálták orvosolni a problémát. Ők már csomagolhatnak és indulhatnak Ausztriába. A mérnöke szerint az új motorral lehet gond.
Lehet, hogy a Ferrarin végig bírnák a lágy gumik, de kérdés, hogy ezzel Vettel mire mehet. A tempója és a büntetés miatt úgy tűnik, csak Räikkönennel versenyezhet, de ha új gumit kap, ő is gyorsabb lehet a német pilótánál.
Hivatalosan baleset okozásáért, lehetséges, hogy azért, mert összeakadt a rajtnál Räikkönennel. Kezd nehézkes lenni az időbüntetések nyilvántartása.
1:35.598-at ért el, bő 6 tizedet hozott Hamiltonon, aki a kör végén kiállt kereket cserélni, így Räikkönen örökölte meg a vezetést, ideiglenesen. A Mercedes pilótája természetesen lágy gumikat kapott. Közben Leclerc abszolút leggyorsabb volt a 3-as szektorban.
A mezőny számára azonban jó hír, hogy a felhő nem a pálya felé halad. Lehet, hogy megússzák?
A német pilóta nem igazán akadályozta egykori csapattársát, mert az új gumik miatt nem is volt sok esélye ellene. Räikkönen szuperlágy gumikat kapott, így várhatóan ő is utoléri majd a négyszeres világbajnokot.
Új gumikat kapott a Mercedes, ennek eredménye az 1:35.348-as kör. Räikkönen 5,4 másodpercre van Vetteltől, de a német pilótának 5 másodperces időbüntetése van. Bottas halad mögöttük a 6. helyen, 20 másodperces hátránnyal.
Szuperlágy gumival él a Ferrari, 1:34.810-re gyorsult és száguld Vettel után. A német versenyző 1:36.876-ot tud csak, érdemes lenne őt is átállítani szuperlágy gumikra.
Először úgy tűnt, hogy megkeresíti csapattársa életét, de az egyenesben simán elengedte Räikkönent. Vettel 1:38.070-et fut csak.
Szuperlágy gumikat szereltek a Mercedesre, de a jobb hátsó keréknél gond volt, ezért a finn pilóta időt vesztett. Több sem kellett a Ferrarinak, bevállalják az 5 másodperces büntetést és hsznált ultralágyakat raktak fel.
Bottas megingását kihasználva őt is kihozták a boxba, így visszaért az 5. helyre 35 másodperccel Räikkönen mögé. Ha nem történik semmi különös, akkor ő ma eddig jut. Räikkönené a leggyorsabb kör.
A finn pilóta most nagyon gyors köröket fut és mérnöke is bíztatja. 2,7 másodperc a hátránya Ricciardo mögött. A dobogós hely sorsa még nem lefutott.
A lekörözések is befolyásolják a helyzetet, ebből eleinte Räikkönen profitált, de aztán ő is időt vesztett az egyik Williams mögött. Bő 6 kör maradt eldönteni a dobogó sorsát.
Már a kör eleje óta támadta ellenfelét, a Mistral egyenesben aztán simán elment mellette a DRS segítségével.
Nem valószínű, hogy Ricciardo akkora bajban lenne, hogy Vettel behozzon rajta bő fél percet 5 kör alatt, így ha Hamilton megnyeri a versenyt, 14 pontos előnyt építhet ki a pontversenyben.
Egy héttel azután, hogy váltótársaival megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt. Korábban már morgott, hogy elfogytak a fékek és a gumik is az autóján, ezért ismét ki kellett jönnie kereket cserélni.
Christian Horner a Sky Sportsnak elárulta, hogy Daniel Ricciardo első szárnyának véglapja megsérült valamilyen törmeléktől, ezért lassult le.
Lance Stroll bal első kereke valósággal felrobbant, így a kanadai pilóta kiesett a versenyből. A törmelékek miatt VSC-fázis van érvényben. Nem sokkal előtte Carlos Sainz arra panaszkodott, hogy erőt veszít a motorja, ezért Valtteri Bottas átvette tőle a 7. helyet.
A kerékcserék kivételével végig vezetett és fontos győzelmet aratott. A mostani versenynaptárban így már minden pályán győzött. Verstappen és Räikkönen állhat még a dobogóra, mögöttük Ricciardo és Vettel következik.
Most megköszönjük a figyelmüket, de nemsokára jövünk az összefoglalóval és további hírekkel, köztük a rajtbalesettel kapcsolatos véleményekkel.