Vettel nagy csatában nyert a szenzációsan izgalmas Brit Nagydíjon
2018. július 08. 14:47
Sebastian Vettel egy nagyszerű rajttal azonnal az élre állt a Brit Nagydíjon, de a győzelemhez végül sokat brusztolt, mert a Safety Car beküldésekor sokakkal együtt másodjára is kiállt a boxba, Valtteri Bottas azonban nem tartozott közéjük, ezért vissza kellett előznie a sokáig hősiesen védekező Mercedest.
Ez néhány körrel a cél előtt sikerült neki, és csapattársa, Kimi Räikkönen akaratlanul is segítette azzal, hogy a rajt utáni tumultusban nekiment az élről induló Lewis Hamiltonnak és a mezőny végére süllyesztette. A brit mellett csapattársa, Valtteri Bottas is elment az első kanyarban, Räikkönennel a 3-asban akadt össze. A finn olcsóbban megúszta, csak a két Red Bull hagyta le, de Daniel Ricciardót pár kilométerrel később, a Copse-nál visszaelőzte.
Két héttel a Francia Nagydíj első kanyarjában történt baleset után Silverstone-ban is kiütötte az egyik Ferrari az egyik Mercedest, ezúttal a csapatok másik pilótái voltak érintettek; Räikkönen 10 másodperces időbüntetést kapott a manőverért – a Paul Ricardon Vettelt feleennyivel sújtották, pedig a körülmények hasonlók voltak.
Az én hibám volt, megérdemeltem a büntetést
– ismerte el Räikkönen. – A harmadik kanyarban blokkoltam a kerekemet, eltaláltam hátulról Lewist és megpördült miattam."
A szintén koccanó és a bukótérbe kényszerülő Haasok is vesztesen kerültek ki a kalamajkából, az első körben Kevin Magnussen a 10., Romain Grosjean a 13. pozícióba csúszott hátra. Nagyot nyert ellenben a 6.-ra lépő Nico Hülkenberg, Charles Leclerc-t, Esteban Ocont és Carlos Sainzot megelőzve. A mezőny második felében is történt egy ütközés Stoffel Vandoorne és Sergio Pérez között,
utóbbi a boxutca kijárata előtt átszánkázott, pont az onnan rajtoló Williamsek orra előtt, mázlija volt, hogy nem csapódott beléjük.
Hamiltonnak a sérült padlólemez sem okozott nehézséget áthámozni magát a lassabb autókon az egyenesekben, a 11. körre tornázta vissza magát a 6. helyre, a hátránya ekkor kicsit több mint 12 másodperc volt Ricciardótól. Vettel közben gyorsan jelentős, 5 másodperces előnyt épített ki Bottasszal szemben, amit a 20. és 21. körben megejtett kerékcseréjük után is megtartott.
Csakhogy a boxkiállásnál már látszott, hogy felhólyagosodott a bal első gumija, ezért vigyáznia kellett, és a 32. körre alig több mint 2 másodperc maradt az előnyéből.
Az események ekkor vettek újabb fordulatot, Marcus Ericsson első kanyarnál elszenvedett balesete után ugyanis Safety Carra volt szükség, a svéd épségben átvészelte a nagy sebességű kicsúszást.
Vettel, Verstappen, Räikkönen berohant kerékcserére, a Mercedes feltehetően azért nem reagált, mert nem maradt a futamra friss garnitúra lágy gumijuk, Hamiltonnak pedig csak pár körrel korábban, a 25.-ben szerelték fel az új közepeseket. A brit akkor 11 másodperces hátrányból vette üldözőbe az 5. Räikkönent a tizenkét körrel frissebb abroncsokon.
Vettelt csak Bottas előzte meg, a 3. helyre Hamilton jött fel, őt Verstappen, Räikkönen és Ricciardo követte;
utóbbi csúnyán pórul járt, mert percekkel a Safety Car beküldése előtt a Red Bull másodszor is behívta a depóba,
hátha indíthat egy nagy rohamot (vagy kontrázhat a felzárkózó Hamiltonra), de így kámforrá vált a gumielőnye, Hamiltonhoz hasonlóan.
A verseny a 38. körben folytatódott, de néhány pillanat múlva Bernd Mayländer máris jöhetett vissza a Mercedesszel, mert Sainz ráfordult a belső íven érkező Grosjeanra a Copse-nál, és mindketten a kavicságyban landoltak. Az újabb zöld jelzésre a 42. körig kellett várni.
Vettel hatalmas elánnal vette üldözőbe Bottast, aki a 47. körig bírt ellenállni, a 6-os kanyar előtt üldözője kifékezte. "Valtteri őrülten ment. Előnyben voltam a gumikkal, de itt nem könnyű előzni. Szerintem megleptem, és nem voltam biztos benne, hogy be tudom venni a kanyart, de sikerült" – nyilatkozta a német.
Bottast kisvártatva Hamilton és Räikkönen is állva hagyta, így leszorult a dobogóról, és a 4. helybe is
kapaszkodnia kellett, nehogy Ricciardo is megelőzze. Kockáztattunk, hogy első lehessek
– mondta a Mercedes pilótája, aki utólag látja, hogy a kerékcsere jobb döntés lett volna a Safety Car idején, de úgy érezte, a gumik kibírják a célig.
Hamilton az ezüstéremmel elérte, hogy a győzelmek számában Alain Prostot utolérő Vettel mögött csak 8 pontra nőjön a lemaradása. "Lenyűgöző felzárkózás volt, a 2. hely volt a legtöbb, amivel mérsékelhette a kárt. Fantasztikusan vezetett" – dicsérte főnöke, Toto Wolff a Sky Sportsnak.
Verstappen nem sokáig tartotta a 4. helyet, a második Safety Car-fázis után Räikkönen gyorsan lehagyta a Stowe kanyarnál, és kicsit később,
egy fékhibából eredő megforgás után fel kellett adnia a futamot.
"A 16-os kanyarnál teljesen beesett a pedál, blokkoltak a hátsó kerekek, és kicsúsztam" – mondta. Kiesett korábban Leclerc is, akinek az egyik hátsó kerekét nem rögzítették megfelelően a boxkiállásnál.
Hülkenberg és Ocon végig őrizte a pozícióját az élcsapatok autói mögött, a kiesések a pontszerzők közé emelték Magnussent és Alonsót, Pérez pedig néhány körrel a cél előtt pottyant ki onnan, miután Pierre Gasly agresszíven, kontakttal megelőzte az utolsó kanyarnál. Ppntosabban, mindez csak átmeneti állapot volt, utólag ugyanis 5 másodperces büntetéssel sújtották Gasly-t, így mégis Pérez lett a 10.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.01. - 15:30Brazilian Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.01. - 19:30Brazilian Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.11.02. - 15:00Brazilian Grand Prix - Sprint |
2024.11.02. - 19:00Brazilian Grand Prix - Qualification |
2024.11.03. - 18:00Brazilian Grand Prix - Race |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Brit Nagydíj élő közvetítésében! Az első sorból a mezőny két négyszeres világbajnoka kezdheti meg az 52 körös száguldást, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel sorrendben. Ráhangolódásként tekintsünk vissza a tegnapi, elképesztően szoros csatát hozó időmérő edzésre!
Bármilyen hihetetlenül is hangzik, az idén mindössze másodszor fordul elő, hogy Hamilton és Vettel egyszerre indulhat az első rajtsorból. Legutóbb a szezon 4. futamán, Bakuban történt ez meg, akkor azonban a német volt az első rajtkockában, a brit pedig a másodikban.
A német az időmérő után azt mondta, a versenyen nem jelent majd problémát beállt nyaka, azonban a versenyzői parádén is mereven tartotta azt. A Ferrari extra bélést erősített a fejtámasza belső részére.
Brendon Hartley mellé a két Williams is csatlakozott, miután Stroll és Szirotkin autójának hátsó szárnyát is kicserélte a csapat, remélhetőleg ezzel megoldva az időmérőn jelentkező aerodinamikai gondokat. Hartley Toro Rossóját teljesen újjáépítették, és bár nem volt kimondottan szükség rá, új belső égésű motort és MGU-K-t is kapott.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Sky Sportsnak elmondta, az autójuk nem szereti a meleget, ugyanakkor a Ferrari pénteki hosszú etapjai sem voltak túl meggyőzőek. „Észrevettünk némi hólyagosodást a gumijaikon" – mondta Wolff. Az általános vélekedés szerint az nyerhet, aki a gyors kanyarokban a leglassabban tud menni anélkül, hogy sok időt veszítene.
A leggyorsabb taktikának az egy kiállást tartják, de minden attól függ, hogy a pilóták a nagy melegben miként tudják kezelni a gumikat. Adott esetben másodszor is kijöhetnek, lágy gumikat téve fel a futam végére. Ebben az esetben a két Ferrari előnyben lehet, nekik ugyanis maradt még egy teljesen új lágy szettjük, Hamiltonnak és Bottasnak azonban nem.
Ross Brawn, az F1 sportigazgatója a rajtrácson a Sky Sportsnak azt mondta: biztos benne, hogy találnak megoldást, hogy ne jövőre rendezzék az utolsó futamot Silverstone-ban, a dolgok jelenlegi állása szerint ugyanis ez a helyzet. Az egyedüli sajnálatos dolognak azt tartja, hogy a megszokottól eltérően a nyilvánosság bevonásával zajlanak a tárgyalások.
A holland szerint a Red Bull nagyon sokat veszít az egyenesben a riválisokhoz képest, ezért reméli, hogy a melegben jobban életben tudják tartani a gumikat a Ferrarinál és a Mercedesnél.
A levegő hőmérséklete közel 27, az aszfalté 52 celsius. Nagy-Britanniában ez már kánikulának számít.
A Toro Rossón még mindig dolgoznak a szerelők, Hartley nem túl optimista a futamon való részvételét illetően.
Hamarosan, egészen pontosan 15 óra 10 perckor elindul a felvezető kör, de csak 17 autóval. Utoljára a 2014-es Magyar Nagydíjon rajtolt három autó is a bokszutcából, akkor Maldonado, Magnussen és Hamilton volt erre a sorsra kárhoztatva.
Mindenki a sárga oldalfalú Pirelliken kezdi a futamot Hartley-t, Hülkenberget, Strollt és Sainzot kivéve.
Hartley indulása egyre kérdésesebb, még csak most teszik fel a padlólemezt a Toro Rossóra.
A négyes kanyarban hátszélre, a hármasban keresztszélre számíthatnak a pilóták.
Ilyen abroncsokon várják a rajtot a pilóták.
Vettel lerajtolta Hamiltont, akit Bottas is megelőzött, majd jött Räikkönen és nekiment a hármas kanyarba menet. Hamilton visszaesett a 18. helyre.
Vélhetően nagyot kapott a Mercedes, Hamilton szerint sérült az autó.
A német előnye már 3 másodperc Bottas előtt, Hamilton közben megelőzte Strollt, de nincs rendben az autója.
A Toro Rossót visszatolták a bokszba, ennyi volt a versenye. Räikkönen az első szárnyáról érdeklődik, a csapat szerint minden rendben. A finn a 4. helyen halad Verstappen mögött, Hamilton már a 14. helyen autózik.
A finn a harmadik helyen autózó Verstappent igyekszik megelőzni. Hamilton szerint egy darab biztosan letört a padlólemezéből. A rajt utáni ismétlésből kiderült, hogy Pérez Vandoorne-nak ért össze és pördült meg.
A német előnye már 5 másodperc Bottas előtt, Hamilton már a 11. helyen, Alonsót is megelőzte. Péreznek a visszajátszás alapján nagy szerencséje volt, hogy a bokszból rajtolók nem találták el szemből a megpördülése közben.
A felügyelők most döntik el, hogy adnak-e büntetést Räikkönennek. Hamilton közben feljött pontszerző helyre, Magnussent megelőzve már a tizedik.
Tíz másodperces időbüntetést kapott a finn, amelyet a bokszkiállása alatt kell letöltenie.
Hamarosan újabb helyet javíthat a brit, már csak egy másodpercre van a franciától. Räikkönen alulkormányzottsággal küzd, továbbra is az első szárnya felől érdeklődik.
A négyszeres világbajnok feljött a 8. helyre, már arról kérdezett rádión, hogy milyen messze van ez élen haladóktól. Vetteltől jelenleg 26 másodpercre.
A brit Leclerc-t is legyűrte, ha így folytatja még Räikkönen elé is kerülhet, aki ne feledjük, büntetést tölt majd le.
A Renault németjét a Stowe kanyarba menet vadászta le Hamilton, aki így már a 6. helyen halad. Most egy ideig nem lesz újabb ellenfele, Ricciardo 13 másodpercre van tőle az 5. helyen.
A finn nem boldog a büntetése hallatán. Közben Vettel előnye már 6 másodperc Bottas előtt az élen.
A finn letöltötte a büntetését, közepes gumikat kapott, és továbbra is panaszkodik, hogy nem tapad az autó eleje. Első szárnyat nem cseréltek.
A brit már csak 10,5 másodpercre van Ricciardótól. Versenymérnöke felhívta a figyelmét, hogy a többiek szenvednek a gumikkal, jó munkát végez.
A finn a 10. helyre jött vissza, de már túl is jutott Sainzon, így most a 9. helyen halad.
A Ferrari pilótája az új gumikon 1:32.270-nel megfutotta a leggyorsabb kört és Ocont is megelőzve feljött a 8. helyre.
Így nézett ki, ahogy Hamilton tehetetlenül kipördült a hármas kanyarban, miután Räikkönen kilökte.
A legutóbbi körben 7 tizedet kapott Bottastól, az előnye 5,2 másodpercre olvadt. Räikkönen feljött a hatodik helyre, miközben Verstappen is kint volt kerékcserén. A holland Hamilton mögé, az ötödik helyre tért vissza a pályára.
Verstappen után egy körrel csapattársa is kijött a közepes keverékű Pirellikért, kicsivel több, mint egy másodperccel Räikkönen elé jött vissza. Leclerc is kint volt, a kiállása után azonban félreállt a bukótérbe.
Leclerc kiesését nem műszaki hiba, hanem a jobb hátsó kerék rossz rögzítése okozta. A monacói életében először esett ki F1-es futamról.
A másik Ferrari is kijött, hólyagosodás volt a bal első kerekén. Vettel a második helyre jött vissza, 3.1 másodpercet állt a bokszban. Hátránya 13,8 másodperc Bottasszal szemben.
A finn az első kanyart egyenesítette ki és ment át az aszfaltozott bukótéren.
Egy körrel Vettel után a Mercedes finnje is letudta a kerékcserét és feltetette a közepes keverékű Pirelliket. Bottas Hamilton mögé, a harmadik helyre jött vissza, 5 másodpercre van Vetteltől. Ne feledjük, Hamilton még nem volt kint kerékcserén.
A finn az új gumikon gyorsabb csapattársánál, aki nem jött ki kerékcserére. A Brooklands kanyarba a brit elegánsan félrehúzódott és nem nehezítette meg Bottas dolgát.
Bottas gyorsabb a németnél jelenleg, már csak 3,3 másodpercre van tőle. Hamilton továbbra sem jött ki kerékcserére.
Bottasnak azt jelentik rádión, hogy Vettel a bal első gumijával küszködik. Eközben Räikkönen DRS-távolságon belülről támadja Ricciardót az 5. helyért.
A brit is kijött közepes gumikért a 3. helyről. A 6. helyre jött vissza, 11 másodperccel Räikkönen mögé. Vettel odalépett, a legutóbbi körben 2 tizedet adott Bottasnak, az előnye 3,2 másodperc.
A teljes mezőny járt már legalább egyszer a bokszban, kivéve a 17. helyen autózó Strollt. A két Renault egyedüliként a kemény gumikat tetette fel, Hülkenberg a 7., Sainz a 11. helyen halad.
Bottas ezúttal gyorsabb volt, 3 másodpercre tornázta le a különbséget. Hamiltont közben azzal biztatja mérnöke, hogy még semmi sincs veszve, javíthat a 6. pozícióján.
A brit 1:31.682-vel megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Toronymagasan ő a leggyorsabb a pályán, 1,4 másodpercet adott az élen autózó Vettelnek.
A jelek szerint a finn két kerékcserével megy, előnye már csak 6.8 másodperc Hamilton előtt, aki ismét megfutotta a leggyorsabb kört.
A Red Bull hiába bízott a jó gumikezelésében, Ricciardo a 4. helyről újra kereket cserélt. Lágyakat kapott, Hamilton mögé, a 6. helyre jött vissza.
Vettel előnye már csak 2,2 másodperc az élen. A Red Bull taktikája érdekes lehet Ricciardóval, Verstappen maradhat a közepeseken.
Ericsson az egyes kanyarban óriási sebességgel csapódott a gumifalba, Safety Car a pályán.
A német egyből kijött kerékcserére lágy gumikért. Bottas kint maradt és vezet. Verstappen és Räikkönen is cserélt.
Az élmezőnyből a két Mercedes nem jött ki egyedül, Vettel a második helyre jött vissza, Hamilton a harmadik. Őt Verstappen, Räikkönen és Ricciardo követi.
A svéd épségben hagyta el az autót rögtön a baleset után. Räikkönen a kerékcseréje után az egyik Williams elé jött ki, az azonban ennek ellenére megelőzte. Vélhetően lekörözöttként azonban úgyis elengedik majd, hogy visszavegye a körét.
A futam előtt felhívtuk rá a figyelmet, hogy az élmezőnyből egyedül a két Mercedesnek nem maradt új lágy gumija. Könnyen lehet, hogy ez is közrejátszott abban, hogy egyikük sem állt ki kerékcserére a Safety Car megjelenésekor.
A brit szerint esélytelen, hogy felvegye a küzdelmet a friss gumikon autózókkal. A csapat szerint ő a leggyorsabb a pályán a közepeseken.
Vettel szerint igen, a német arra kérte a csapatot, szóljon, hogy lassítsák le a biztonsági autót.
Az újraindításnál Vettel igyekezett tapadni Bottasra, Hamilton kicsit jobban lemaradt.
A finn elment Verstappen mellett a Wellington egyenesben, a holland azonban visszaelőzte.
Sainz és Grosjean akadtak össze a Copse kanyarban.
A spanyol kívülről próbálta előzni a Haas pilótáját, mellé is ért, Grosejan azonban megcsúszott, eltalálta a Renault-t, majd mindketten a gumifalba csapódtak.
Mindenki maradt a pályán, sok értelme nem lett volna alig pár körrel az előző kerékcsere után ismét kijönni és pozíciót veszíteni a pályán.
A kör végén ismét szabad lesz a pálya. Tízkörös sprintverseny következhet.
Räikkönen lecsúszott a Stowe bukóterébe az újraindítás alatt, de nem vesztett pozíciót. Bottas megtartotta a vezetést, de Vettel bepróbálkozott a Brooklands kanyarban, a finn azonban becsukta a kaput.
A német leggyorsabb első és utolsó szektort futott az újraindítás utáni első körben, és szorosan tapad a Mercedesre. Még nem nyithatják a DRS-t.
Vettel minden kanyarban támadja Bottast, aki mögé felzárkózott Hamilton és Räikkönen.
A német ezúttal nem próbálkozott be az első DRS-zónában, a Becketts-Maggots kombinációban azonban nem tudott elég közel maradni az előzéshez.
A finn rendületlenül veri vissza Vettel rohamait, aki tehetetlennek tűnik.
A német a Wellington egyenesben bevetődött a finn mellé és átvette az első helyet. Közben Verstappen kicsúszott az utolsó sikán féktávján, és visszaesett a 14. helyre.
A brit ugyanott előzte meg Bottast, ahol egy körrel korábban Vettel. Verstappen közben félreállt és feladta a versenyt.
A Ferrari finnje megelőzte a Mercedes finnjét, talán már mondanunk sem kell, a Wellington egyenes végén. Räikkönen ezzel feljött harmadiknak.
A Mercedest már Ricciardo támadja, eközben az élen Vettel 2,4 másodperccel vezet Hamilton előtt. A britet 2 másodperccel lemaradva Räikkönen követi.
Az élen lecsillapodni látszanak a kedélyek, hátrébb azonban zajlik a küzdelem, a Toro Rosso franciája az utolsó sikánban menet nekiment a Force India oldalának előzés közben.
Sebastian Vettelt intette le elsőként a kockás zászló Silverstone-ban, a német mögött a nagyot mentő Lewis Hamilton és a 10 másodperces büntetése ellenére a dobogó harmadik fokára álló Kimi Räikkönen végzett. Bottas kivédekezte Ricciardo támadásait, és bejött a negyediknek. Az ausztrál mögött Hülkenberg, Ocon, Alonso, Magnussen és Gasly az első tíz sorrendje. Köszönjük figyelmüket, nemsokára jelentkezünk a futam részletes összefoglalójával!