A Mercedes tehetsége ütközéssel segítette győzelemhez Hamiltont
2018. november 11. 17:50
Lewis Hamilton életében először nyert versenyt egy szezonban azt követően, hogy bebiztosította világbajnoki címét, e rossz statisztikája Brazíliában szakadt meg. Valtteri Bottas 5. helyével karöltve ez egyben azt is jelentette, hogy
a Mercedes megnyerte a konstruktőri világbajnokságot is, zsinórban ötödször.
A futamon sokáig lógott az eső lába, de nem eredt el, izgalmakból és látványos jelenetekből mégsem volt hiány, a győzelem sorsát is ilyenek döntötték el. De a Ferrarinak abba nem volt beleszólása, hiába várták előnyből a rajtot a gumik szempontjából a Mercedes bevallása szerint is.
Ott csúnyán visszaütött a hosszabb távon előnyösnek tűnő gumiválasztásuk: a Mercedesek átvették az első két helyet, míg a lágy keveréken induló Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen egyaránt pozíciót vesztett, mire elhagyta az első kanyarkombinációt, bár a finn átmenetileg visszaelőzte Max Verstappent. A holland DRS nélkül, másodjára ragadta meg a 4. helyet, amivel nem elégedett meg, és a 4. kör elején Vettel mellé is bevetődött a célegyenes végén, ez újabb pozíciót eredményezett neki. A hibázó németet Räikkönen szintén megelőzte.
Verstappen Bottas után eredt, és a 10. körben kifékezte, a finn ezt már nem tudta levédekezni. Ekkor a 11. helyről rajtoló csapattársa, Daniel Ricciardo is 6. volt már, miután néhány kör alatt felfalta a középmezőny tagjait, és a Ferrarikkal együtt esett rá a 77-es Mercedesre, amelynek vezetője kínlódott, és 5 másodpercre leszakadt Hamiltontól.
A kerékcserével a Red Bull várt legtovább,
először Bottas (18. kör), aztán Hamilton (19.) érkezett, majd Vettel (27.) és Räikkönen (31.). Utóbbi rövid időre visszaesett csapattársa mögé, de a német elengedte, hogy a frissebb abroncsokkal folytassa Bottas kergetését, az előzés később sikerült is neki. "Nehéz volt előzni, sokáig tartott" – mondta Räikkönen.
Verstappen a 35. körben érkezett a szerelőkhöz, s bár Hamilton mögé tért vissza, nem kellett sok idő, hogy a jobb állapotú abroncson átvegye a vezetést. Az is segítette, hogy ő a lágy keverékre váltott, miközben a Ferrarik és a Mercedesek a közepesre.
Az 1. hely aztán egy váratlan fordulattal ismét Hamilton kezébe került:
a lekörözött Esteban Ocon ostoba módon megpróbálta visszaelőzni Verstappent a célegyenes végi kanyarkombinációban, amiből ütközés lett, oldalról eltrafálta a Red Bullt.
A dühös holland a középső ujját mutatta ellenfelének és káromkodott, miután egyenesbe állította az autóját és folytatta a 2. helyen. Az nyilván nem vigasztalta, hogy Ocont keményen megbüntették az ütközésért 10 másodperces stop&go-val.
"Nem tudom, mit mondjak. Mindent jól csináltam, átmasíroztam a mezőnyön, nagyszerűen ment az autó, de egy lekörözött idióta kilökött" – mondta.
Erre nincsenek szavaim.
A leintést követően a bokszban is összeakaszkodott a két pilóta, de komolyabb incidens nem történt. Ocon egyébként a Mercedes tehetségkutató programjához tartozik, de az csak szerencsétlen véletlen, hogy a manőverével hozzásegítette a győzelemhez a kisebb motorhibával küszködő Hamiltont – a világbajnok ugyanis a leintésig az élen maradt, Verstappen csak újból felzárkózni tudott hozzá a sérült padlólemezű autóval, még egy előzésre nem maradt kapacitása.
Räikkönen akkor ment el Bottas mellett, amikor Verstappen és Ocon ütközött, és a Mercedes pilótája Daniel Ricciardót sem tudta kordában tartani az 59. körnél tovább. Az ausztrál szintén jó tempót diktált a lágy gumin, s miután a 46. körben megelőzte Vettelt, úgy tűnt, talán ő is támadhat a győzelemért, de Bottas mögött túlságosan sok időt vesztett, és a dobogóra sem állhatott fel.
"Jól szórakoztam – ismerte el.
A célvonalon szomorú voltam, mert nem lettem dobogós,
de most már nem bánok semmit, mindent megtettünk." Miután az élmezőny végére csúszott, Vettel minden mindegy alapon bejött még egyszer kerékcserére, de ezzel is maradt a 6. helyen.
Romain Grosjean 8. és Kevin Magnussen 9. helyével a Haas néhány ponttal közelebb férkőzött a nullázó Renault-hoz a konstruktőri tabellán, de nem eléggé, a többi pontot pedig Charles Leclerc és Sergio Pérez markolta fel.
A futamot ketten adták fel, Nico Hülkenberg és Marcus Ericsson. Mindketten műszaki hibával parkoltak le a garázsban, utóbbi különösen peches volt, mert a kiváló rajthely után meredek lejtmenetbe került, a rajtrácsra menet leszakadt a diffúzoráról egy jókora darab, a startnál koccant, majd megpördült, és végül félre kellett állnia a vezethetetlen autóval.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Brazil Nagydíj élő közvetítésében! Tegnap sok vitás esemény történt az időmérőn, de végül csak az alkatrészcserék miatt osztottak ki büntetéseket, így jó esély van arra, hogy izgalmas lesz a mai futam.
A tegnapi nap során a közvetítésben nem látszott, hogy mi is történt a mérleggel, amikor Vettel lehajtott róla, de egy szurkolói videón jól kivehető, hogy a szabályok szerint miért kell inkább letolni róla az F1-es autókat.
Az időmérő utáni sajtótájékoztatón még úgy érezte, hogy ellenfele nem tartotta tiszteletben, hogy a pilóták próbálnak teret hagyni maguk körül az időmérőn a mért köreik előtt, és Szirotkin előzési kísérlete miatt alakult ki veszélyes helyzet, de vasárnap reggelre meggondolta magát. Először az Instagramon beszólt az F1 hivatalos weboldalának, hogy pontatlanul idézték őt, majd Szirotkinnak üzent, és azt írta, nem "tiszteletlen" manőver volt, csupán félreértették egymást a pályán.
A Pirelli szerint a Ferrari taktikája a leggyorsabb, ha meleg lesz a versenyen. Lágy gumival 32-36 kört javasolnak, aztán közepes keverékkel végig mennének. A szuperlággyal rajtolók 25-30 kört bírhatnak majd, ekkor válthatnak közepes keverékű gumikra.
Majdnem ilyen gyorsnak tartják a két kiállást is, hiszen rövid a bokszutca: Egyenként 20-22 körös szuperlágy gumis etapokat javasolnak, majd lággyal fejeznék be. Ha a péntekihez hasonlóan hűvös lesz, akkor 27-33 kört mehetnek a szuperlágyakkal, aztán lággyal a célig.
Ebből gazdálkodhat a mezőny:
Ez a finn pilóta 150. és egyben utolsó előtti futama a Scuderia színeiben.
Az ötszörös világbajnok eddig nem tudott futamot nyerni, sőt pole pozíciót sem szerzett az adott szezon során, miután megnyerte a bajnoki címet. Tegnap a pole már összejött neki, két lehetősége még van az idén, hogy nyerjen.
Ha a Ferrari pilótái ma nem tudnak 13 ponttal többet szerezni az Ezüstnyilaknál, akkor a Mercedes bebiztosítja zsinórban az ötödik konstruktőri világbajnoki címét. Ez korábban csak a Ferrarinak sikerült 1999 és 2004 között.
A helyiek jobbulást kívántak az augusztusban tüdőtranszplantáción átesett korábbi háromszoros világbajnoknak. Lauda azóta elhagyta a kórházat, és a tervek szerint a 2019-es idénynyitón újra ott lesz a paddockban.
Egy kisebb cella kialakult Interlagostól nem messze, de el is oszlott, így a rajt környékén nem várható eső. A Météo France, az FIA hivatalos időjárás-jelentője szerint a futam során 60% az eső valószínűsége.
Sorfalat állnak a szerelők az autó hátuljánál, az egyikük a diffúzor alatt matat. Frédéric Vasseur csapatfőnök a Sky Sportsnak elmondta, az autó a kivezető körön sérült meg, és reméli, hogy időben meg tudják javítani. A tegnapi 7. hely Ericsson legjobb eredménye az időmérőkön, Ricciardo büntetése után a 6. helyről rajtolhat.
Tom Clarkson, az F1 hivatalos podcastjának műsorvezetője készítette a videófelvételt a már reggel kígyózó sorról a pálya mellett.
Az alábbi Senna festményt az éjszaka készítették...
Ez pedig egy korábbi évben készült alkotás:
Maria Teresa de Filippis 1926. november 11-én látta meg a napvilágot, 1958-ban a Monacói Nagydíjon mutatkozott be az F1-ben, összesen három futamon vett részt.
Toto Wolff hozta ezt szóba a Sky Sports műsorában, de nem volt kifejezetten nyugtalan a probléma miatt. Max Verstappen közben azt mondta, nem számít arra, hogy a győzelemért küzdhet, mert négy autót kellene ehhez megelőznie.
Magnussen, Hülkenberg, Szirotkin, Sainz, Alonso, Ocon, Stroll és Vandoorne lágy gumikat választott, Hartley közepeseket, Pérez lágyakat.
Elindult a felvezető kör, hamarosan rajtol a futam! Várjuk hozzászólásaikat a Facebook-oldalunkon!
Bottas a szuperlágy gumival lerajtolta Vettelt, Verstappen átmenetileg megelőzte Räikkönent, de a finn pilóta visszaszerezte a 4. pozíciót. Ricciardo a 10. helyre jött fel.
A Sauber pilótája a 6. helyről visszaesett az utolsó pontszerző, 10. helyre, csapattársa, Charles Leclerc vette át tőle a 6. pozíciót, ami most a legjobb az élcsapatok mögött.
A holland pilóta 1:14.517-tel a leggyorsabb a pályán, majd a 3. kör elején, még DRS nélkül megelőzte Räikkönent és üldözőbe vette Vettelt. A két Renault összeakadt, de a 13-14. helyen haladnak.
A másik Red Bullt vezető Ricciardo már a 7. helyen halad, 1:13.784-gyel a leggyorsabb kör az övé volt, és Leclerc-t vette célba.
Verstappen megelőzte Vettelt a pályán, majd a német pilóta elfékezte magát, és Räikkönen is elé került. Egyelőre a szuperlágy gumi jobban működik. Ricciardo feljött a 6. helyre, 1,3 másodperccel van Vettel mögött.
A holland pilóta tempója egyelőre abszolút egy szinten van a Mercedesekével, Bottasnak már védekeznie is kell ellene. Közben törmelék hever a 3-as kanyar kijáratánál.
A Red Bull a középső szektorban hagyományosan gyorsabb az ellenfeleiknél, azonban ott nem lehet előzni. Az egyenesben még szélárnyékkal és DRS-sel sem tudja igazán támadni Bottast.
Eddig a holland pilóta a verseny legjobbja, a gyengébb Renault motorral szerelt Red Bullt vezetve is kifékezte Bottast az 1-es kanyarban. Mehet Hamilton után!
A Mercedes-pilóta hátránya megduplázódott Hamiltonhoz képest, 4,3 másodpercre van az élen álló mögött. Ricciardo is utolérte őket a 6. helyen.
Verstappen 1,3 másodpercre van Hamiltontól, Ricciardo mérnöke azt mondta, a "Mercedes most nem kifejezetten gyors". Lehetséges, hogy Bottas csak a Ferrarikat akarja feltartani a taktikájuk elrontása érdekében.
A Red Bull néhány századdal gyorsabb a Mercedesnél, 1-1,2 másodperc körül ingadozik a különbség Hamilton és Verstappen között.
A svéd pilóta egyre hátrébb csúszik, egyelőre nem tudni, hogy a rajt előtti diffúzor-sérülés vagy a rajtnál történt koccanása miatt.
Mérnöke óvatosan bíztatta őt a támadásra. Alonso közben kint volt kereket cserélni, közepes keverékű gumikat kapott, de majdnem kiengedték őt úgy, hogy nem rögzítették rendesen a jobb hátsóját.
Közepes keverékű gumikat pakoltak ki a garázs elé, mintha kerékcserére készülnének, de a Mercedes nem ugrott be nekik.
Mégsem volt alaptalan a Ferrari ijesztése, Bottas a következő körben ki is ment kereket cserélni. Közepes keverékű gumikat kapott, Hamilton autóján a szuperlágyak már nagyon hólyagosodnak. Ebből sanszos, hogy két kerékcsere lesz.
A Red Bull pilótája a 4. helyről indulva az élen találja magát, az ő abroncsai egyelőre bírják, a Mercedesek biztos, hogy a tervezettnél korábban jöttek ki. Räikkönen hátránya 7,5 másodperc.
A holland pilóta 1:13.429-et ért el, azonban Hamilton is tud már abszolút legjobb szektoridőt. Leclerc mögött a 6. helyen halad.
Ez a svéd pilóta versenyének végét jelenti, előtte meg is pördült, valószínűleg a leszorítóerő csökkenése miatt. Visszaaraszol a bokszba. Közben Hamilton a leggyorsabb a pályán 1:13.025-tel.
A holland pilótát nemrég figyelmeztették, hogy ne erőltesse túl a gumikat, de 8,1 másodpercre növelte az előnyét Räikkönen előtt. Hamilton némi időveszteséggel megelőzte Leclerc-t az 5. helyért, 17,8 másodperc a hátránya, így Verstappen egyelőre nem érne vissza elé.
A Sky Sports kommentátorai szerint erősödik a szél, és sötét felhők érkeznek a pálya térségébe. A Mercedesnek rosszul jönne egy esős időszak.
A német pilótát valószínűleg ki akarták szabadítani Räikkönen mögül, de ez nem tűnik nagy húzásnak, mert a 9. helyre jött vissza Magnussen mögé, akit Bottas nem sokkal később meg is előzött.
A Red Bull pilótája 1:12.919-et futott, ezzel 2,4 másodperccel megy Räikkönen mögött. Verstappen előnye 9,2 másodperc, Hamilton 19,8-ra van tőle.
Utolérte a 7. helyezett Grosjeant és meg is előzte őt, így feljött Bottas mögé. Hamilton közben információt kért a verseny állásáról, mérnöke azt mondta, hogy egyelőre 0,7 másodperc az előnye Verstappenhez képest, aki azzal viccelődik, hogy egyre jobbak az abroncsai.
Helyet cserélt a két Ferrari, de ez egyelőre sovány vigasz a számukra, mert mindketten Bottas mögött haladnak, ugyanúgy közepes keverékű gumikkal.
A Mercedes pilótája 2 ezredmásodperccel volt gyorsabb a Red Bullnál, a különbség 19,8 másodperc körül van. Nagyon szoros lesz a helyzet Verstappen kerékcseréje után.
A holland pilóta tempója visszacsúszott az 1:14-es tartományba, Hamilton 1:13.6-ot tud, így 19,1 másodpercre csökkent a különbség.
Vettel elengedte Räikkönent.
Ricciardo vezet, Verstappen valószínűleg 1-2 körrel tovább maradt a kelleténél, így 2,7 másodperc hátránnyal jött vissza Hamilton mögé, viszont sokkal újabbak és gyorsabbak az abroncsai. Räikkönené a leggyorsabb kör 1:12.532-vel.
A holland pilóta 1:12.143-mal bő 8 tizedet hozott a Mercedesen, és már szorosan Hamilton nyomában halad. Gyorsan kellene előznie ahhoz, hogy az abroncsaiból igazán hasznot húzhasson.
A lágy gumikkal jobban kigyorsított a célegyenesre, és Hamilton hiába húzódott belülre, a DRS-sel Verstappen elhúzott mellette. 1,6 másodpercre már el is húzott.
Miközben Verstappen előzésével voltunk elfoglalva, Ricciardo is kereket cserélt. Lágy gumikat kapott, a leggyorsabb kört futotta, és már Vettelt támadja.
A Red Bull az 1-es kanyarban kívülről támadott, nem volt Ricciardóé a kanyar, így Vettel leterelte őt a fűre. Nem volt kifejezetten szép megoldás, de bevált.
A lekörözött Ocon és az élen álló Verstappen összeütközött, a Red Bull alaposan megsérült, egyelőre a 2. helyen folytatja a versenyt, 5,9 másodperccel Hamilton mögött.
Néhány pillanattal azelőtt, hogy Verstappen ütközött, Räikkönen kívülről körbeautózta Bottast a célegyenesben, és feljött a 3. helyre.
Tanári megoldás volt, megint kívülre helyezte a Red Bullt, de most nem engedett Vettelnek, és a 3-as kanyar felé is megvédte az 5. helyet.
Verstappen k******* idiótának nevezte Ocont a rádión, Otmar Szafnauer, a Force India csapatfőnöke viszont azt mondta, hogy Verstappen nem hagyott helyet Oconnak. A Red Bull padlólemezéből kiszakadt egy darab, de Verstappen így is ledolgozott már másfél másodpercet Hamilton előnyéből.
Az esetet vizsgálják a sportfelügyelők.
Beállt a különbség az élen állók között 4,4 másodperc körüli távolságra, a Sky Sports szerint Hamiltonnak azt mondták, aggódnak az erőforrása miatt.
A német pilóta 13 másodpercre van Hamilton mögött, az előtte haladó Ricciardo csak 10-re. Ma valami nem stimmel nála, mérnöke érdeklődött is, hogy tudna-e gyorsabban menni. "Sietek, ahogy csak tudok" - felelte. Ricciardo közben üldözőbe vette Bottast a 4. helyért.
Szólt pilótájának, hogy egyéni legjobb szektoridőt futott, a különbség közben 4,2 másodpercre csökkent. A kör végén Vettelt meglepetésre kihívták a bokszba, szuperlágy gumikat kapott, Leclerc mögé jött vissza a 6. helyre.
A holland pilóta autójában van még tartalék 3,2 másodpercre csökkent a különbség Hamilton mögött, a Mercedesen már hólyagosak a közepes keverékű gumik.
Ez azonban csak arra elég, hogy Leclerc-rel csatázzon a 6. helyért. A német pilóta eredménye 1:11.402, közben Bottastól azt kérdezték, fel tudja-e tartani Ricciardót.
A Ferrari pilótája feljött a 6. helyre, közben Esteban Ocon 10 másodperces stop & go büntetést kapott azért, mert a sportfelügyelők szerint ő okozta a balesetet Max Verstappennel. Otmar Szafnauer a Sky Sportsnak azt mondta, ez nagy büntetés, és egyáltalán nem ért egyet ezzel.
A Red Bull pilótája ismét kérlelhetetlen volt, átvette a 4. helyet a Mercedestől, amit a kör végén ki is hívtak kereket cserélni. Bottas lágy gumikat kapott, és visszaért Vettel elé az 5. helyre.
Csak századokat javított 1:11.362-re, ráadásul Ricciardo a következő körben már gyorsabb volt nála, de csak a középső szektorban.
A Red Bull pilótája még megpróbálja utolérni Räikkönent, a különbség 2,2 másodperc. 1:11.343-mal a leggyorsabb kört futotta, 6 tizedet adott a finn pilótának.
A McLaren pilótáját és a 14. helyen haladó csapattársát is vizsgálják a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt. Verstappen közben 2,5 másodpercre van Hamilton mögött, de már csak 6 kör van hátra.
Bottas 1:10.845-tel a leggyorsabb kört futotta, ez új pályacsúcs.
A Mercedes pilótája 1:10.540-nel tovább gyorsul, de 22 másodpercre van Riccicardo mögött, így már csak szórakozásból siet.
A brit pilóta a kék zászlókat sürgeti a rádión, a mérnöke azt mondja, hogy a Bottasszal szerzett tapasztalatok alapján Hamilton gumija ki fogja bírni a végéig.
Ez most viszonylag zökkenőmentesen sikerült, Hamilton és Verstappen is körülbelül ugyanannyit veszített a lekörözésekkel. A különbség másfél másodperc.
Ricciardónak is egy újabb vakmerő manőver kellene Räikkönen ellen, hogy a 3. helyen érhessen célba.
A brit pilótának szerencse is kellett Max Verstappen balesete kapcsán, de így is megtöri az eddigi rossz sorozatát, pole pozíciót és futamgyőzelmet szerez a világbajnoki győzelme után. Verstappen a 2. lett Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Vettel, Leclerc, Grosjean, Magnussen és Pérez előtt.
A Mercedes megnyerte a konstruktőri világbajnokságot is.
Köszönjük szépen a figyelmet, nemsokára jövünk az összefoglalóval és további hírekkel!