Hamilton nyerte az ijesztő bukfenccel kezdődő szezonzárót
2018. november 25. 13:51
Közepesen érdekes, előzésekkel teli versennyel zárult a Forma-1 2018-as idénye, amely Lewis Hamilton győzelmével ért véget. Az Abu-dzabi Nagydíjon egészen hihetetlen módon még csepergett is egy kicsit az eső, de nem ez kavarta meg a paklit, hanem Kimi Räikkönen korai kiesése: a rossz helyen elromló autó miatt virtuális Safety Carra volt szükség, aminek hatására Hamilton a rajt után az 5. helyre katapultáló Charles Leclerc-rel és Romain Grosjeannal együtt a bokszba sietett és időt nyert.
A pole pozícióból induló és az 1. helyet a rajt után megőrző versenyző így végig kontrollálta a futamot, és a kerékcseréjét nagyon későre halasztó Daniel Ricciardótól sem kellett tartania, aki a szuperlágy gumijai frissebb állapotából nem húzott hasznot és 4. lett, Sebastian Vettel és Max Verstappen mögött.
"Nagyon boldog vagyok, valódi kiváltság volt Sebastian ellen versenyezni, már a Forma-3-as idők óta ismerem, mindig is őszinte és keményen dolgozó pilóta volt, aki a szívét is kiteszi a pályára – mondta Hamilton. – Jövőre erősebben fog visszatérni, nekem is meg kell próbálnom ezt tenni."
Räikkönen elektromos hiba következtében állt félre a 7. körben, nem ért célba utolsó ferraris versenyén.
Ez időrendben a második váratlan esemény volt, az első néhány kanyar után történt, látványos, de szerencsés kimenetellel. Nico Hülkenberg Grosjeannal csatázott az első hosszú egyenes végén, a német járt előrébb,
de a Haas bal első kereke összeakadt a Renault jobb hátsójával, amitől nagyot bukfencezett a sárga-fekete autó.
"Nagyon sajnálom, de nem volt hova mennem" – közölte Grosjean rádión.
Büntetést nem osztottak ki a sportfelügyelők, és Hülkenberg is sértetlenül megúszta a kalandot. "Nem történt dráma – mondta a német – Csupán csalódott vagyok a korai kiesés miatt.". A biztonsági autót azonnal a pályára vezényelték, amely az 5. körben engedte újra útjára a mezőnyt.
Vettel a 15. körben próbálta volna egy elévágással átugrani a 2. Bottast, de elhúzódott a kerékcseréje, a finn kényelmesen előtte maradt. Ahogy várható volt, a Red Bullnál a hiperlágy gumin induló Verstappen érkezett először a szerelőkhöz, s mint utóbb kiderült,
ez döntött arról, hogy ő, és nem a csapattól búcsúzó Ricciardo kap trófeát a szezonzárón.
Pedig eleinte nem ez tűnt valószínűbbnek: nagyon gyengén startolt, hátraesett a 10. helyre, és meg kellett vívnia a Force Indiákkal, bár ezúttal legalább egyikkel sem ütközött.
"Nem volt könnyű futam, gondom akadt a rajtnál,
a motor mintha biztonsági üzemmódba kapcsolt volna.
"Vissza tudtuk szerezni az elveszített helyeket, és nyomást helyeztünk az élen haladókra. Korán álltunk ki, de muszáj volt. Az utolsó körökben a Toro Rosso olajat fröcskölt a sisakrostélyomra, az sem könnyítette meg a dolgomat" – nyilatkozta.
Vettellel együtt azzal nyert egy pozíciót, hogy Bottas problémát érzett a fékekkel, és néhány kör leforgása alatt a 2. helyről visszaesett az 5.-re.
A 35. körben
elrontotta az első sikánt, amitől nem tudott normálisan kigyorsítani a hosszú egyenesre a hajtűből,
így Vettel könnyen megelőzte, majd körökön belül Verstappen és Ricciardo is megtette ugyanezt.
Ricciardo az 1. helyen haladt a 33. körben megejtett bokszkiállásáig, de hiába került helyzeti előnybe a frissebb gumikkal, de Bottason kívül nem tudott mást is megelőzni. "Nem hiszem, hogy sokkal többet tehettem volna – értékelt. – Szerintem senki sem gondolta, hogy Lewis, aki korán kiállt, ilyen jó tempóval jut el a célig."
Viszonylag sok kiesés történt, Hülkenbergen és Räikkönenen kívül Marcus Ericsson, Esteban Ocon és Pierre Gasly sem ért célba. Brendon Hartley ezt a sorsot elkerülte, a falat viszont nem, ám a becsapódás szöge olyan szerencsés volt, hogy tovább tudott menni a verseny elején az utolsó szektorban elkövetett hibáját követően.
A 6. helyen Carlos Sainz futott be, aki a bokszkiállások során előzte meg a Force Indiákat, őt Leclerc, Sergio Pérez, Grosjean és Kevin Magnussen követte.
Fernando Alonso épphogy lemaradt a pontszerzésről utolsó F1-es versenyén 11. lett.
"Köszönök mindent a Forma-1-nek, mindig is a rajongója leszek" – búcsúzott a spanyol.
A jól rajtoló Leclerc ugyan Sainz mögé csúszott a rangsorban, a Sauber azonban megelőzte a gyenge napot kifogó Force Indiát a konstruktőri tabellán.
A kiesése dacára Räikkönen nem vesztette el a világbajnoki bronzérmet, Verstappennek ugyanis a 2. helyen kellett volna végezni ahhoz, hogy Bottas mellett őt is megelőzze az értékelésben.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Ez a pillanat is eljött, köszöntjük Kedves Olvasóinkat az idei utolsó Forma-1-es verseny, az Abu-dzabi Nagydíj élő közvetítésében! Noha már minden lényeges kérdés eldőlt, izgalmakból várhatóan nem lesz hiány, ismét a gumik játszhatják a főszerepet. A két Mercedes indul az élről, őket a második sorban a két Ferrari, a harmadikban pedig a gumikkal legjobban bánó Red Bullok követik, akik közül Max Verstappen ráadásul a többi élversenyzővel ellentétben a leglágyabb keveréken rajtol. Ráhangolódásként a képre kattintva tekintsék meg galériánkat a szombati napról!
---- separator ----gallery-content-type:f58f5c46-b25c-4f60-bb2c-6af2d20477ab---- separator ----Több pilótának is ez lehet az utolsó Forma-1-es versenye, egynek azonban bevallottan is az. A kétszeres világbajnok Fernando Alonso ugyan nem zárta ki, hogy a jövőben visszatérjen a száguldó cirkuszba, egyelőre a mai futamot tekinti az utolsó, 312. alkalomnak arra, hogy F1-es futamon rajthoz áll. Az F1 az alábbi videóval búcsúzik tőle.
Alonsóval ellentétben a 2007-es világbajnok jövőre is a mezőny tagja lesz, de már a Saubernél tekeri a kormányt. Kimi Räikkönen 8 szezont húzott le a vörösöknél, ezalatt 10 futamot és 1 világbajnoki címet nyert, máig ő a Ferrari utolsó világbajnoka. Az alábbi képre kattintva a Ferrarinál töltött éveiről készített összeállításunkat nézheti meg.
---- separator ----gallery-content-type:8b7ef2c0-2682-41c8-a528-22ac120105da---- separator ----A mindig mosolygós ausztrál pilóta is búcsúzik, ő a Red Bullt hagyja el, hiszen jövőre már a Renault versenyzője lesz. Ennek kapcsán az időmérő után kissé bizarr, de annál viccesebb nyilatkozatot tett Will Buxtonnak arról, hogy a következő tetoválása egy unikornis lesz. Az F1 riportere a Twitteren fogadta meg, hogy amennyiben Ricciardo megnyeri a mai versenyt, ő is magára varratja a mesebeli állatot.
Fernando Alonso mellett könnyen előfordulhat, hogy a Williamstől elküldött Szergej Szirotkint, a Formula E-re váltó Stoffel Vandoorne-t, az IndyCarba szerződő Marcus Ericssont, valamint a Toro Rossónál bizonytalan jövőjű Brendon Hartleyt is ma láthatjuk utoljára a Forma-1-ben. Esteban Oconnak sincs szerződése jövőre, az ő esetében azonban nagy az esély arra, hogy 2020-ban ismét itt lesz. Ricciardón és Räikkönenen kívül akadnak még olyanok is, akik csak jelenlegi csapatuktól köszönnek el. Charles Leclerc a Saubertől, Pierre Gasly a Toro Rossotól, Carlos Sainz a Renault-tól búcsúzik.
Természetesen csak viccelünk, nem váltotta le a Mercedes Valtteri Bottast, de a garázsban és a versenyzői parádén feltűnt Hamilton barátja, a színész és énekes Will Smith, aki még rá szabott versenyzői overált is kapott. A szűk pilótafülkébe ránézésre azért nem valószínű, hogy beférne.
Az ausztrált a garázsba menet, a finnt pedig a garázsból jövet köszöntötte a Red Bull és a Ferrari személyzete a csapat színeiben teljesített utolsó verseny előtt.
Noha a futam még el sem kezdődött, a Mercedes pilótái máris gazdagodtak egy-egy trófeával. Bottas a DHL különdíját nyerte meg, amelyet a legtöbb leggyorsabb kört elérő versenyző kap, Bottas 7-tel áll a lista élén és már senki nem előzheti meg, míg Hamilton a Pirelli pole pozíciós díját kapta, miután 11 rajtelsőséget gyűjtött be az idén.
A rajtrácson a Mercedes szerelői levették a motorborítást a 44-es rajtszámú Ezüstnyílról. Hamilton autójába a verseny előtt új akkumulátort és vezérlőelektronikát szereltek, de mindkét egység már egy korábban használt volt, így nem jár értük büntetés.
A filmsztár megpróbált beszállni az ötszörös világbajnok autójába, de végül biztonságiak kísérték ki a garázsból. Természetesen egy készülő reklámfilm forgatásáról van csupán szó.
A nap még nem ment le, a későbbiekben azonban egyre hűlni fog a jelenleg 35 fokos aszfalt, ami javíthat az eleinte a gumik túlmelegedésével küzdő pilóták helyzetén.
Meglehetősen furcsa lenne a sivatag közepén, de akár hiszik, akár nem, Vandoorne-nak azt mondta a mérnöke, hogy 40% az eső valószínűsége a futamon.
Ez az a pillanat, amikor a top 10-en kívül rajtolókról is kiderül, hogy milyen gumival vágnak neki a futamnak. Sainz, Pérez, Alonso és Hartley az itteni közepesnek megfelelő ultralágyon indul, mindenki más a leglágyabb, hiperlágy keveréket választotta. Az első tízben a két Ferrari, a két Mercedes és Ricciardo van ultralágyon, a többiek hiperlágyon.
A két Mercedes eljött az élen, a két Ferrari Vettel, Räikkönen sorrendben követte, Verstappen visszaesett a 10. helyre.
Hatalmas baleset történt az első szektor végén, a Renault összeért az egyik Haasszal és bukfencezve fejjel lefelé a kerítésben állt meg.
Bejelentkezett a csapatrádión, minden rendben vele, csak kis szeretne jutni a felborult autóból, amit azóta meg is tett. Természetesen pályára küldték a biztonsági autót.
Az első DRS-zóna végén Hülkenberg kifékezte a franciát, majd rácsukta az ajtót a még mindig mellette levő Haasra.
A sorrend az élen jelenleg Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, majd jön Leclerc, aki Ricciardót is megelőzte közvetlenül Hülkenberg balesete előtt. A nagy vesztes Verstappen, aki visszaesett a 10. helyre, de a Renault kiválásával már a 9. pozícióban van.
A felügyelők vizsgálták az esetet, de nem látták bűnösnek sem Grosjeant, sem Hülkenberget, így nincs büntetés.
Kiment a Safety Car, Hamilton vezet, mögötte Bottas és a két Ferrari.
A hosszú egyenes előtti hajtűben beszúrt és elment a Force India mellett, az egyenesben viszont Ocon és Pérez is megelőzte, majd a második DRS-zónában utóbbitól visszavette a pozíciót, így továbbra is a 9. helyen van. Nincs erő a motorban - panaszkodik. Hamilton 1,6 másodperccel vezet Bottas előtt.
A hajtűben ismét bevetődött mellé, a franciának el kellett rántania a kormányt, az egyenesben azonban ismét visszaelőzte a Red Bullt, aki a második DRS-zónában végleg a Force India elé került. Verstappen feljött a 8. helyre. Eközben Leclerc elment Räikkönen mellett.
Miután Leclerc megelőzte, a finn pilóta autója megállt a célegyenesben, leparkolta azt a belső korlát mellett, de egyelőre nem szállt ki.
Hamilton a bokszban, szuperlágyakat kapott, Verstappen mögé jött vissza az ötödik helyre, miközben virtuális biztonsági autó van érvényben a Ferrari miatt. Räikkönen közben kiszállt, nem alakult jól utolsó ferraris versenye.
Véget ért a VSC-fázis, Hamiltonnak szóltak, hogy végigmegy a szuperlágyakon.
Megelőzte a Red Bullt az első DRS-zónában, Verstappen azonban egyből visszavette a pozíciót a másodikban.
Ez még a 4. körben történt, de csak most ismételték, ugyanott ment neki a korlátnak, ahol tegnap Leclerc, de folytatni tudta. Közben Leclerc is volt kint, a szuperlágyakon jelenleg a 13. helyen van. Az élen Bottas, Vettel, Ricciardo, Verstappen, Hamilton a sorrend.
Már csak 1,2 másodpercre van a harmadik helyen autózó csapattársától, de ne feledjük el, az ausztrál ultralágyakon van, míg Verstappen a hiperlágyat használja.
Egyelőre jól alakul a kétszeres világbajnok utolsó futama, 1,6 másodpercre követi Gaslyt, aki az utolsó pontszerző helyen autózik.
Nem tudja tartani a lépést a két keverékkel lágyabb gumit használó Verstappennel, hátránya már 4 másodpercnél is nagyobb. Bottas 2 másodperccel vezet Vettel előtt.
Mindkét DRS-zónában nyílt a negyedik helyen haladó Red Bull hátsó szárnya, hátrébb közben Sainz megelőzte Ericssont és feljött a 8. helyre.
Szerinte a gumik nem fogják kibírni a végéig. Közben a Ferrari megerősítette, hogy elektromos hiba lépett fel Räikkönen autójában. A 2007-es világbajnok minden bizonnyal nem így tervezte lezárni pályafutását vörösben.
Az állva maradt Ferrarira is a szuperlágy gumik kerültek fel, Ocon mögé jött vissza a hatodik helyre, de lassú volt a kiállás, több mint 3 másodperc.
Az ő cseréje jóval gyorsabb volt, így nem sikerült a Ferrari elévágási kísérlete, Bottas Vettel elé jött vissza a szuperlágyakon. A jobb hátsó gumi nem ment fel elsőre a négyszeres világbajnok autójára, aki azóta megelőzte Ocont és jelenleg az ötödik, Bottas a negyedik.
Lecserélték a hiperlágy gumikat szuperlágyra, a Red Bull hollandja Vettel mögé állt vissza az ötödik helyre.
6,7 másodperccel vezet Hamilton előtt, akit 8 másodperccel követ a 9 körrel frissebb gumikon haladó Bottas.
Martin Brundle, a Sky Sports riportere azt mondja, üzenetet kapott, hogy a nem messze található városban esik az eső. Vajon eléri a pályát? Közben Hamiltonnak szóltak, hogy ne engedje nagyon el Ricciardót, aki még egy ideig kint fog maradni a pályán.
A pálya kórházában végzett vizsgálatok megerősítették, hogy nincs baja a Renault versenyzőjének.
Azt mondta, hogy egyelőre nem tapasztal nagy visszaesést, Hamilton 6,2 másodperccel követi. A Mercedes szerint is elképzelhető némi eső a későbbiekben.
Legalábbis a Sauber szerint, aki azt mondták Ericssonnak, hogy ennyi idő múlva számítson az első cseppekre. A Mercedes úgy véli, hogy a célegyenesben kezdhet rá először, de szerintük még köztes esőgumikra sem lesz szükség.
Egyelőre azonban szó szerint meg lehet számolni a cseppeket, úgyhogy ennek semmilyen hatása nem lesz a versenyzőkre, csak ha jobban rákezd.
Egyre intenzívebben esik, egyelőre azonban senki sem csúszkál. Ricciardo előnye hirtelen 6 másodperc alá csökkent, Vettel 2 másodpercre van Bottastól, őt ennél is közelebbről követi Verstappen.
A célegyenes végén körbeautózta a gumijaival küzdő Szirotkint. Ricciardo előnye már csak 5 másodperc.
Megállt alatta az autó, elment belőle az erő, a második DRS-zónában hagyta el a pályát az F2-es bokszutca felé. Lehet, hogy egy újabb pilótától köszönt el az F1.
A spanyol még nem volt kint a bokszban, a kerékcserén átesett monacói feljött a 10. helyre. Az eső egyelőre nem jelent gondot, Ricciardo azonban már csak 3,2 másodperccel vezet Hamilton előtt.
Lehet, hogy egy nagyszerű pályafutás utolsó bokszkiállását láthattuk. Alonso 2,6 másodpercig állt, a 17., egyben utolsó helyre tért vissza.
Nem tűnnek valami jó állapotúnak szerinte. Ricciardo továbbra is vezet, 2,6 másodperc az előnye, Bottas azonban lefaragott valamennyit Hamiltonnal szembeni hátrányából, 6,5 másodperccel van csapattársa mögött.
Előzőleg Vettel villantott egyet, most azonban Verstappen vette át tőle a stafétát. A középmezőnyben Grosjean, Ocon és Vandoorne gyepálja egymást.
A második DRS-zónában bevetődött Grosjean mellé és megszerezte a 11. helyet, mérnöke meg is dicsérte. Ricciardo továbbra sem akar kiállni, Vettel lassan DRS-távolságon belülre kerülhet Bottas mögött.
Közben kicsit a bukótérbe is leszaladt, de végül megőrizte a megszerzett 11. helyet. Vandoorne még nem volt kint.
Ez azért furcsa, mert az orosz még nem volt kint, Alonso pedig friss szuperlágyakon köröz. A második DRS-zónában bebújt a kétszeres világbajnok mellé a Williams pilótája, de nem tudott előzni. Vandoorne-t közben Grosjean visszaelőzte.
Szuperlágyakat kapott, a Red Bull nem kockáztatta meg a hiperlágy keveréket. Verstappen mögé az ötödik helyre jött vissza.
Előnyt szerezhetett az iménti előzésével Vandoorne ellen. Vettel közben 7 tizedre van csak a harmadik helyen haladó Bottastól, Hamilton előnye 7 másodperc csapattársa előtt.
A második DRS-zónában kívülről elment mellette, majd a féktávon kíméletlenül becsukta az ajtót. Ocon közben 5 másodperces időbüntetést kapott.
Több mint két másodperccel gyorsabb körönként a 13 másodpercre levő Hamiltonnál. Verstappen közben Bottast támadja a dobogóért.
Egyéni legjobb kört futott, de még így is lassab a Red Bulloknál, akik beszorultak Bottas mögé. Vettel 6,5 másodpercre követi Hamiltont.
A második DRS-zóna végén támadta meg őt a holland, egy pillanatra össze is ért a két autó, de Verstappen végül átjutott és megszerezte a harmadik helyet.
A fékekre panaszkodik a Mercedes versenyzője, aki a második DRS-zónában még visszatámadta az őt az elsőben megelőző ausztrált, de kénytelen volt átadnia neki a 4. helyet.
Nem veszélyezteti senki a helyét, így egy biztonsági cserére kihívta őt a Mercedes, ultralágyakat kapott.
Egyelőre nem tűnik úgy, hogy nagyon szenvedne a gumikkal, Vettel 5 másodpercre követi, a két Red Bull lemaradása 9, és 11,5 másodperc.
A Mercedes azt mondta neki rádión, hogy rendellenességet láttak a jobb hátsó guminál, miután összeért Verstappennel, ezért volt a biztonsági csere. Bottas közben új leggyorsabb kört futott a friss gumikon.
Még ha Hamilton meg is ússza, Vettel meleg helyzetbe kerülhet a végén, Verstappen már csak 2,8 másodpercre van tőle és közelít.
Egyéni legjobb kört futott, ami azt mutatja, hogy van még tartalék a gumijaiban, Vettel továbbra is 5 másodpercen kívül van.
Egészen pontosan 4,5-re van Hamiltontól, de beléptünk az utolsó 10 körbe, úgyhogy ez kényelmes előnynek mondható. Ocon Force Indiája közben elkezdett füstöt eregetni.
Pontosabban megállt, mégpedig a bokszutca bejáratánál, miután elment az erő az autójából. Vettel hátránya ismét 5 másodperc fölé nőtt, Verstappen közelebb került hozzá.
Nagyon a szezon vége van, a Force India után a Toro Rosso is felmondta a szolgálatot. Előbb feltartotta kicsit a két Red Bullt, aztán félreállt.
Ha csak nem történik valami rendkívüli, aligha lesz változás az első helyeken, Vettel 5 másodpercre követi Hamiltont, Verstappen 3,5-re van a Ferraritól, Ricciardo 1,8 másodpercre csapattársától.
Már 4 másodperccel is nagyobb a hátránya Vettel mögött, de Ricciardo nem közeledik rá. Hamilton előnye 4,3 másodperc a Ferrarival szemben.
Hiába kérdezte a csapatot többször, nem árulták el neki, helyette a 10. hely megszerzésére buzdították, mire közölte, hogy már van 1800 pontja.
A motorfékre panaszkodott korábban, most pedig már 5 másodpercre van Vetteltől.
Egy másodpercet adott Magnussennek a középső szektorban, de mint kiderült, csak levágta a sikánt.
Több mint 30 körrel frissebbek a gumijai, mégis 1,5 másodperccel köröz lassabban a vezető Hamiltonnál.
Pérez csak egy másodpercre van a pozíciót elfoglaló Leclerc-től, aki használhatja az előzés gombot a védekezéshez.
Ismét levágta a sikánt, a felügyelőknek nem is kellett több, megbüntették 5 másodpercre. Közben Vettel megfutotta a leggyorsabb kört.
Pályafutása 73. győzelmével koronázta meg az idei szezont az ötszörös világbajnok, akik szinte végig magabiztosan vezetve az első helyen búcsúztatja az idei szezont. Mögötte Sebastian Vettel ért célba, az utolsó dobogós helyezés a hatodik helyről induló Max Verstappené lett.
Köszönjük a mai, valamint az egész éves figyelmet, hamarosan jelentkezünk az idei utolsó összefoglalóval, viszontlátásra!