Felhős, de száraz időben kezdődött meg a szezon utolsó előtti F1-es versenyhétvégéje, az első autó a pályán pedig Daniel Ricciardóé volt, nem véletlenül, a Red Bull ugyanis új turbót szerelt az ausztrál RB14-esébe. Ez már a hatodik ilyen elem volt az idei szezonban, Ricciardo ezért az időmérőn elért helyezésénél 5 hellyel hátrébbról kezdheti csak meg a vasárnapi futamot. A Mexikói Nagydíjon a második helyről kiesett pilóta nagyon szeretne még legalább egy dobogós helyezést elérni az idén és ezzel búcsúzni csapatától, így azonban nem lesz könnyű dolga.
A 20 állandó versenyzőből csak 17 tette tiszteletét az interlagosi aszfaltcsíkon, Fernando Alonso, Sergio Pérez és Marcus Ericsson ugyanis átadta a helyét az első tréningre, a McLarennél Lando Norris, a Force Indiánál Nicholas Latifi, a Saubernél pedig Antonio Giovinazzi ugrott be. Meglehetősen álmoskásan indult be az edzés, az első mért kört Kimi Räikkönen ugyan már a hatodik percben megfutotta, azonban sokáig senkinem nem akaródzott követni a Ferrari pilótáját.
A vörösök ismét felpakolták mindkét autójukra a régóta próbálgatott új padlólemezt, amely ezúttal több kiegészítő szárnyat is kapott, valamint az első szárnyon is változtattak a hatékonyabbá tételének érdekében.
Csak az edzés első felében tesztelték a működni nem igazán akaró fejlesztést, utána Sebastian Vettel és Räikkönen is visszaváltott a régi konfigurációra.
A Mercedesek nem siették el a dolgot, de amikor megjöttek, átvették a vezetést az addig az élen egymást váltó Red Bulltól és Ferraritól, Lewis Hamilton pedig jelezte, hogy meg szeretné törni a csapat rossz sorozatát, valamint
pályafutása során először futamot nyerne szezonon belül azután, hogy elhódította a világbajnoki címet.
Az ötszörös vb-győztes új sisakkal is előrukkolt, amelyen az eddigi négy helyett immár öt csillag díszelgett.
Az edzés második felében némi olajszivárgás hátráltatta a Mercedest Valtteri Bottas autóján, de megoldották a problémát, az első helyet Hamiltonnal azonban nem tudták megtartani, mert Max Verstappen friss szuperlágy gumikon lejjebb tornázta a lécet, mögé pedig Vettel zárkózott fel 49 ezredre.
Hamilton lemaradása is mindössze 96 ezred volt, az első három helyezettet tehát kevesebb, mint 1 tizedmásodperc választotta el.
Az élcsapatok közül egyedül Räikkönen tette fel a lágy gumikat is, a többiek mindannyian a szuperlágy keveréket nyüstölték. A 2007-es világbajnok nem is ment rosszul a sárga oldalfalú Pirelliken, legjobb körét is azokon érte el, 562 ezreddel maradt el Verstappentől és megelőzte Bottast. A Red Bull az előzetes várakozásai szerint Brazíliában nem számít olyan jó hétvégére, mint Mexikóban, a kezdésre azonban nem panaszkodhatnak, kérdés, hogy mennyi tartalék maradt a Ferrari és a Mercedes motorjaiban.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Brazil Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Noha Mexikóban Lewis Hamilton megnyerte ötödik világbajnoki címét, maradt még eldöntetlen kérdés az utolsó két futamra is, nevezetesen a konstruktőri világbajnoki cím. Adott esetben a Mercedes már Interlagosban bebiztosíthatja első helyét a csapatok versenyében is, egy jó szerepléssel a Ferrari azonban növelheti az izgalmakat a szezonzáróra. Hamarosan kezdetét veszi az első szabadedzés, amelyen némileg képet kaphatunk a csapatok brazíliai formájáról, addig is tekintsék meg futamelőzetesünket!
Ahogyan az lenni szokott, a pilóták már egy nappal korábban megérkeztek a helyszínre, hogy letudják kötelezettségeiket a sajtóval szemben. De nem csak ők voltak ott Interlagosban csütörtökön, hanem az autók is tiszteletüket tették a gépátvételen. A képre kattintva megtekinthetik galériánkat a brazíliai versenyhétvége csütörtöki napjáról.
---- separator ----gallery-content-type:f653562f-944c-4d54-88db-adf31f0cf068---- separator ----A Ferrari finn világbajnokáról köztudott, hogy csütörtökön nem vesz részt a versenyzők és a csapatok szokásos pályabejárásán, ezúttal azonban kivételt tett. D még mielőtt arra gondolnának, hogy Räikkönen is ott sétált Vettelékkel az interlagosi aszfalton, gyorsan kiábrándítjuk Önöket, a 2007-es világbajnok ugyanis stílusosan helikopterrel tudta le a vizitet, amit Instagramján is köztétett.
Az előzetes hírek szerint a Red Bull ausztráljának folytatódik a pechszériája, és ezen a futamon is büntetéssel kell számolnia több erőforrás-elem cseréje miatt. Az azonos mértékben büntetett versenyzők között adott esetben az is dönthet, hogy melyikük gurul ki elsőként a pályára pénteken, ezért a sietség.
A Force Indiánál Nicholas Latifi, a McLarennél Lando Norris, a Saubernél pedig Antonio Giovinazzi az, aki részt vesz az első szabadedzésen a nem állandó pilóták közül. Latifi Pérez, Norris Alonso, Giovinazzi pedig Ericsson helyét vette át ideiglenesen.
Nem meglepő módon Ricciardo az, aki először kihajtott a pályára, őt a két McLaren és a két Sauber követte.
Elképzelhető, hogy nem ússzuk meg eső nélkül a teljes első edzést, a levegő 20, a pálya 27 fokos, mindez 75%-os páratartalommal kiegészítve.
Az élcsapatok közül egyelőre csak Vettel tett meg installációs kört, de ez is elég volt ahhoz, hogy mindenki megcsodálhassa a vörösök futamok óta próbálgatott, élesben azonban még egyszer sem bevetett új, lassan inkább régi-új padlólemezét.
A bokszba tért vissza a Toro Rosso pilótája, és amikor állt be a helyére, a bal oldalon veszélyesen közel ment az egyik szerelőjéhez. Be is szólt utána rádión, hogy több helyet szeretne, amikor visszatér a garázs elé.
1:20.666-tal nyitott a Ferrari finnje, rajta kívül más még nem futott gyorskört.
Az FIA megerősítette, hogy a Red Bull ausztráljának autójába új turbót szereltek, ami miatt 5 hellyel hátrébbsorolják a rajtrácson.
Egyedül a címvédő istálló autói nem jártak még a pályán, Bottas legalább már a sisakját felvette, Hamilton viszont sehol.
A McLaren újonca a második, aki mért kört teljesített, át is vette vele a vezetést, ideje 1:13.312, ami bő 7 másodperccel gyorsabb volt a Räikkönen idejénél. Norris a lágy, Räikkönen a szuperlágy gumikat használta.
Ebben a pillanatban ült be a Mercedesbe az ötszörös világbajnok, akinek már öt csillag található a sisakján, utalva a két hete megnyert ötödik címére. Bottas sem járt még a pályán.
Norris McLarenje csak úgy veri fel a koszt a célegyenesben, mindez azonban nem gátolta meg abban a fiatal britet, hogy 1 másodpercet faragjon le az idejéből. A négyes kanyarban található kerékvetőre és a szélirányra figyelmeztették a rádión.
Húsz perc elteltével „már” három időnk is van, az ausztrál 1:10.139-et ment a szuperlágyakon, amivel 1,8 másodperccel javította meg Norris körét.
Már négyen vannak mért körrel, a francia a harmadik helyre sorolt be 1:12.750-nel.
Ricciardót azonban nem tudta megelőzni, a szuperlágy gumikon 287 ezreddel maradt el a Red Bulltól.
A négyszeres világbajnok Räikkönenhez hasonlóan a szuperlágy gumikon van a pályán, első mért körében 1:11.685-öt futott, amivel a harmadik, 1,5 másodperccel Ricciardo mögött.
Lila első szektorral kezdett, a középső szektorban azonban hibázott, de így is javított az idején és már csak 84 ezreddel van Ricciardo mögött. Közben a két Mercedes is kijött a bokszból.
Sikerült egy jó kört összeraknia a finnek, 1:10.086-tal 53 ezreddel előzte meg Ricciardót. Vettel is javított, 3 tizeddel lemaradva csapattársától továbbra is a harmadik, mögötte Grosjean, Bottas, Sainz, Gasly a sorrend.
Nagyon szoros az eleje, a négyszeres világbajnok legutóbbi körével 55 ezredre csökkentette hátrányát Räikkönennel szemben, de így sem tudta megelőzni az 53 ezredes lemaradásban levő Ricciardót. Hamilton első mért körével 4 tizeddel maradt el az élen álló Ferraritól a szuperlágyakon.
Sikerült bejönnie Räikkönen és a tőle 53 ezredre levő Ricciardo közé egy 1:10.111-es körrel, ami 25 ezreddel volt lassabb a finn idejénél.
A Mercedes finnje már bement 1:10 alá, az ideje 1:09.939, őt Vettel követi szorosan, aki 1:09.973-ra javított.
Rendesen odalépett a holland, 1:09.506-ra szorította le a lécet, több mint 4 tizedet adott Bottasnak.
Gyorsan változik a helyzet, már az ötszörös világbajnoké a leggyorsabb idő, 83 ezreddel javított meg Verstappen idejét, majd alulkormányzottságra panaszkodott a rádión. Az első 8 helyezett a szuperlágy gumikat használja.
A McLaren versenyzője így is megtett már 7 kört, de mindegyiket a bokszból kifele.
Csak hiányolni kellett. A belga pilóta 1:12.112-t ment, amivel továbbra is az utolsó helyen áll, de legalább már van köre. Közben Hamilton ment egy lila első szektort, de végül 3 tizeddel elmaradt a legjobbjától a kör végén.
Az első 40 perc leteltével a csapatok visszaadják az első gumiszettet. Hamilton eléggé kicentizte, nagyjából 10 másodperccel az idő lejárta előtt esett be a bokszutcába.
Szintén centikre kerülte el az egyik szerelőt a bokszba hajtva, bocsánatot is kért a rádión és a kezével is.
Ahogy egyesbe kapcsolt a garázsban állva, furcsa hang jött ki a McLarenjéből, majd a kormánykijelzője szerint bekapcsolt a lefulladásgátló. Szóltak neki, hogy várjon, végül azonban csak sikerült elhagynia a bokszot. Jelenleg ő az egyetlen a pályán.
Féltávnál Hamilton vezet Verstappen, Bottas, Ricciardo, Vettel és Räikkönen előtt, a csapatok továbbra is kivárnak, Norris az egyetlen a pályán.
Lassan, de talán beindul az edzés második fele is, Norrishoz a két Haas csatlakozott a pályán.
Egészen az ötödik helyig ugrott előre a Haas franciája friss szuperlágyakon, az ideje 1:09.922, ami mindkét Ferrarinál jobb.
A finn pilóta kiszállt az autóból, a szerelők dolgoznak a Mercedesén, kérdés, hogy látjuk-e még az első edzésen.
Giovinazzi szépen tartja a lépést Leclerc-rel, a 10. helyen áll, míg a monacói a kilencedik, a különbség közöttük 3 tized. Közben az élmezőnyből Hamilton ismét a pályán.
Úgy tűnik, hogy a Mercedes rendbehozta az autóját, mivel a finn már a sisakot is felvette és készül beszállni a pilótafülkébe.
Friss szuperlágyakon jött ki, de nem a legjobb kört hajszolja, az időeredményeiből úgy tűnik, hogy rendesen meg van tankolva. Közben Magnussen hibázott nagyot a középső szektorban és szedte össze az autüját a bukótérből.
A Toro Rosso pilótája azt sérelmezte, hogy az olasz egy gyors kanyarban, a Ferradurában húzódott le előre, ami veszélyesebb, mintha ugyanezt egy lassú fordulóban tette volna.
Lehet, hogy versenyszimuláció helyett csak a gumikat készítette elő az imént? 1:09.107-es új legjobbja mindenesetre azt mutatja, hogy annyira mégsem lehet tele a Mercedes tankja.
A hollandé sincs tele, 1:09.011-gyel megelőzte Hamiltont 96 ezreddel.
Az iménti hibájával annyira megrongálta a gumijait. hogy már nem tud velük visszatérni a pályára. Ezzel értékes időt veszített.
A harmadik helyre jött fel a finn, ráadásul a lágy gumikon futotta 1:09.573-as körét, amivel 562 ezredre van Verstappentől.
Räikkönennel ellentétben a német a szuperlágyakat használta, azokkal érte el 1:09.060-as körét, amivel mindössze 49 ezreddel maradt el Verstappentől. A Ferrarinál eközben nem tartott sokáig az újabb kísérletezés a padlólemezzel, máris visszatették a régit.
A második szektor elején nem éppen a legjobban jött ki a Toro Rosso elengedése, a Force India újonca a gyors Ferradura előtt az ideális íven lassított le.
Csak Vettel, Räikkönen és Bottas van kint, de egyikük sem köröz különösebben nagy tempóban.
Az utolsó negyed órára fordulva ismét kezd benépesedni a pálya, heten is kint vannak, az élmezőnyből viszont csak Bottas köröz.
Mindkét pilótájuk 26-26 kört tett meg eddig, utánuk Latifi jön 25-tel, majd a két Renault és Ocon 24-gyel.
A hármas kanyart mérte el, de minden rendben van az autójával szerinte, valószínűleg a szél tréfálta meg.
Verstappen, Hamilton, Bottas és Ricciardo használt szuperlágyakon, Räikkönen használt lágyon van kint. Senki nem javít az idején.
A McLaren pilótája kibújt a Williams szélárnyékából, és kívülről próbálta megelőzni, de végül el kellett vennie, majd rádión jelentette, hogy Stroll az útjába állt.
A McLaren pilótája kibújt a Williams szélárnyékából, és kívülről próbálta megelőzni, de végül el kellett vennie, majd rádión jelentette, hogy Stroll az útjába állt.
De köztük van az élen álló Verstappen és Vettel is, akik a jelek szerint befejezték az edzést.
Leintették a Brazil Nagydíj első szabadedzését, amelyet Max Verstappen nyert meg szorosan Sebastian Vettel és Lewis Hamilton előtt, a folytatásban késhegyre menő küzdelemre van tehát kilátás. Az esőt egyelőre megúszta a mezőny, remélhetőleg ez a második edzésen is így lesz, amely magyar idő szerint este hatkor veszi kezdetét, tartsanak velünk akkor is! Viszontlátásra!