Hamilton nyerte a Brit Nagydíjat, Vettel megtorpedózta Verstappent
2019. július 14. 14:57
Nem okozott csalódást a jubileumi 70. Brit Nagydíj, remek csatákat, biztonsági autós fázist és egy nagy ütközést is láthattak a nézők, a helyszínen szurkolók legnagyobb örömére pedig mindezt Lewis Hamilton győzelme koronázta meg. Az ötszörös világbajnok mindent megtett, hogy már a rajt után megelőzze az élről induló csapattársát, Valtteri Bottast, pár pillanatra sikerült is neki ez, a finn azonban szoros küzdelemben visszavette az első helyet. Hátrébb a Ferrarik és a Red Bullok küzdöttek nagyot, a topcsapatok versenyzői közül csak a vörös autók pilótái rajtoltak az elméletileg nagyobb tapadást biztosító lágy abroncsokon, ezt azonban nem igazán tudták kihasználni, Charles Leclerc ahelyett, hogy támadta volna az Ezüstnyilakat, a harmadik helye megtartásával törődött, Sebastian Vettel pedig Pierre Gaslyt megelőzve javított egy pozíciót.
Nagyobb felfordulás nélkül átfűzte magát a mezőny az első kanyarokon, Lando Norris azonban így is lekoccolta oldalról Gasly autóját, a két Haas pedig összeért, és bár szemre nem volt nagy a kontakt, mindketten hátsó defektet kaptak, majd hiába cseréltek kereket, nem sokkal később előbb Kevin Magnussennek, majd Romain Grosjeannak kellett feladnia a küzdelmet a keletkezett sérülések miatt.
Az élen Hamilton az első körök alatt végig Bottas sarkában loholt, a DRS segítségével többször is megpróbált elmenni, a Brooklandsben sikerült is neki,
a Luffield kanyarhoz érve azonban tőle szokatlanul sok helyet hagyott, amit a finn kihasznált, és visszaslisszolt az élre. Hamilton ezután nem erőltette tovább és inkább kivárásra kezdett játszani.
Az hamar világossá vált, hogy a két Mercedes-pilóta egymással fogja lemeccselni az első helyet, hátrébb viszont így sem volt ok az unalomra, először a harmadik helyen autózó Leclerc-nek okozott nehéz pillanatokat Verstappen, majd a mögöttük érkező Vettelt előzte vissza Gasly, és vette vissza a rajtnál elveszített helyet, hogy aztán rögtön a bokszba is hajtson kemény gumikért. Őt ezután Leclerc és Verstappen követte az élmezőnyből, ráadásul egyszerre jöttek ki,
a holland a szerelők gyorsaságának köszönhetően pedig képes volt átugrani a monacóit a bokszban,
miután a két autót fej fej mellett haladt egy ideig.
Sokáig azonban nem örülhetett Verstappen, a második kanyart már el is rontotta a bokszkijárat után, Leclerc így visszaelőzte, ezután pedig egy olyan, körökön át tartó párharc zajlott le az Osztrák Nagydíj első és második helyezettje között, amit még sokáig emlegetni fogunk. A csata csúcspontja az volt, amikor Verstappen a Hangar egyenesben elment a Ferrari mellett, Leclerc viszont azon melegében visszaelőzte a külső íven.
Az élen eközben Bottas volt az, aki elsőként mozdult a Mercedesek közül és a bokszba hajtott közepes gumikért, amivel rögtön az is eldőlt, hogy a finn Verstappenhez hasonlóan két kiállással tervez végigmenni az egyértelműen egy cserére voksoló Gasly ellenében. Leclerc esetében nehéz volt eldönteni, hogy milyen taktikán van, a lágyakat ugyanis közepesre cserélte, kötelező tehát nem volt kijönnie még egyszer, viszont aligha bírta volna ki a sárga Pirelliken a teljes versenyt. Hogy miért a feltételes mód, arra a 20. kör eseményei adnak választ,
Antonio Giovinazzi elásta az Alfa Romeót az utolsó előtti kanyar kavicságyában, a versenyirányítás pedig beküldte a Safety Cart.
A sorrend ekkor Hamilton, Vettel, Bottas, Leclerc, Verstappen, Gasly volt az élen, Hamilton és Vettel volt még adós a kerékcserével, a biztonsági autó megjelenésekor azonban kapva az alkalmon mindketten kijöttek, hogy feltegyék a kemény gumikat, elkötelezve magukat az egy kiállás mellett. Ugyanígy tett Verstappen is, akik azonban óriásit buktak a Safety Carral, az Charles Leclerc és Valtteri Bottas volt, egyiküket sem hívta be a csapat, Leclerc-t a Ferrari viszont egy körrel később igen, amivel a monacói pozíciókat vesztett a két Red Bull-lal szemben, miközben Vettel hirtelen a harmadik helyen találta magát, átugorva a bikás autókat és csapattársát.
Az újraindítás után Hamilton és Bottas nem kérdezett, hanem otthagyta a mögöttük haladókat, a finn azonban nem lehetett nyugodt, mivel még kötelező volt kiállnia a bokszba, ezért a lehető legnagyobb előnyt kellett kiépítenie. Hátrébb Gasly hamarosan elengedte Verstappent, miután esélye sem volt támadni Vettelt, hogy aztán később Leclerc is megelőzze egy szemfüles manőverrel és Verstappen után eredjen. Ahelyett azonban, hogy ő érte volna utol a hollandot, Verstappen kezdett veszélyt jelenteni Vettelre, majd
a 38. körben a Stowe kanyarban kívülről meg is előzte a négyszeres világbajnokot, csakhogy szélesre futott, aminek köszönhetően Vettel visszatámadott, az utolsó sikán előtt pedig telibe trafálta a Red Bullt.
Az ütközés ereje akkora volt, hogy mindketten kirepültek a bukótérbe, a csodával határos módon azonban egyikük autója sem sérült meg végzetesen, Vettel bejött a bokszba egy új első szárnyért, Verstappennek azonban a szerelőit sem kellett meglátogatnia. Némi tanácskozás után a felügyelők 10 másodperces büntetést adtak Vettelnek, aki végül ezzel pozíciót nem vesztett, így is, úgy is a 15. lett volna.
Vettel elsőre értetlenkedett a rádióban, hogy „mire gondolt” Verstappen, a levezető körben azonban már elismerte a csapatnak, hogy ő hibázott, és bocsánatot kért.
A parc fermében ugyanezt megtette az 5. helyen végző hollandtól is.
A Red Bull-Ferrari csörte tehát ezzel a csattanással ért véget, az élmezőnyt érintő lényegi kérdés már csak az maradt, hogy Bottas hova tud visszatérni a kerékcseréje után, ekkor ugyanis még Hamilton sarkában loholva igyekezett építeni az előnyét.
Végül a 45. körben állt ki, lágyakat kapott, és a Mercedes fölényét jól mutatván a második helyre jött vissza.
A csapat ezután még tanácstalankodott egy kicsit, hogy kihozza-e egy biztonsági cserére Hamiltont, aki végül nem jött ki. Bottas megfutotta a leggyorsabb kört, úgy tűnt, az övé lesz az extra pont, Hamilton azonban az utolsó körben,
32 körös kemény gumikon előhúzott egy 1:27.369-es kört, és mindent vitt.
A sikerével hatra növelte silverstone-i győzelmeinek számát, amivel ő lett a Brit Nagydíjak történetének legsikeresebb versenyzője. „Elmondani sem tudom, mennyire büszke vagyok, hogy itt lehetek – mondta a leintés után. – Azt gondolhatnák, hogy meg lehet ezt szokni, de olyan érzés, mintha először nyertem volna. Nagyon nagyra tartom a csapatom tagjait, büszke vagyok, hogy ennek a részese lehetek.”
Bottas érthetően csalódott volt. „Nem is tudom, mit mondjak.
Gratulálok Lewisnak, kapott egy ingyen kerékcserét, és ezzel elém került.
Ez nem igazán az én napom volt, de legalább jó volt a tempóm, és jó formában voltam – összegzett. – Vannak pozitívumok, tegnap én voltam a leggyorsabb a pályán az időmérő alkalmával. Küzdök tovább, még nincs vége a szezonnak.”
A harmadik helyen Leclerc végzett, akinek gyakorlatilag Vettel visszaadta azt, amit a csapat a Safety Carnál elvett tőle.
Talán ezt a versenyt élveztem a legjobban az F1-es pályafutásom során.
Nagyszerű a 3. helyen zárni, de nagyon nehéz napunk volt. Az első két etap úgy alakult, ahogy vártuk, de a Safety Car miatt vesztettünk néhány helyet. Hihetetlenül boldog vagyok a csaták miatt. Az előző futam felnyitotta a szememet, hogy meddig lehet elmenni, és az F1 számára is remek, hogy a határig lehet küzdeni.”
A középmezőny küzdelmeit a 13. helyről induló Carlos Sainz nyerte, akinek szintén jól jött a Safety Car, egyetlen cserével ment végig, a végén pedig keményen kellett védekeznie Daniel Ricciardóval szemben, aki a hetedik helyre hozta be a Renault-t. Ricciardo mögött az első tízet Kimi Räikkönen, a 17. helyről pontot szerző Danyiil Kvjat és Nico Hülkenberg tette teljessé.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Brit Nagydíj élő közvetítésében! Ezúttal nincs büntetés, az időmérőn kialakult sorrendben rajtol majd a mezőny.
"Szmokingban" versenyez a Brit Nagydíjon, az F1 1007. versenyén a Red Bull pilótapárosa.
A Pirelli szerint mindenképpen legalább két kerékcsere várható, de a leggyorsabbnak nem azt a változatot tartják, amivel a Mercedesek kezdenek az első sorból.
Az ötszörös világbajnokot érte a megtiszteltetés, hogy egy VIP körre elvihette Sir Frank Williamst, a Williams Racing alapító csapatfőnökét. Hamilton sohasem versenyzett a Williamsnél, de láthatóan ő is nagyra értékelte a felkérést. A legendás csapatfőnök "varázslatnak" nevezte az élményköröket az utcai Mercedes-AMG S 63-assal is.
Hamiltont később édesapja és testvére vitte körbe a versenyzői parádén.
Akik lágyakkal indulnak, válthatnak közepesre és keményre is, és Hamilton is futhat egy etapot új lágyakkal, ha a verseny úgy hozza.
A Brit Nagydíj után már csak Hockenheimbe utazik majd a mezőny, és jönnek a Hungaroringre. Vasárnaponként a Magyar Nagydíj történetéből idézünk fel érdekes eseményeket.
A Red Bullnál rohamtempóban javítják a hátsó szárnyat, lehetséges, hogy a DRS-sel akadt probléma.
Fülhallgatóval ne hallgassák a közönség reakcióját, amikor felkonferálták az ötszörös világbajnokot!
A Sky Sportsnak nyilatkozó pilóták és csapatfőnökök is arról beszélnek, hogy izgalmas verseny várható a gumistratégiák miatt, mert a bal első gumik nem igazán bírják a terhelést. Azt remélik, hogy a rajt sima lesz.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint az egyik szárnyvéglappal akadt probléma, de engedélyt kaptak az FIA-tól a cseréhez, amin dolgoznak a szerelők, Verstappen autója mellett Gaslyén is.
Angliában sohasem lehet biztosra menni. Nem számítunk esős versenyre, de a futam meglepetéseket is tartogathat.
A Brit Nagydíj előtt jelentették be, hogy Bereznay Dániel az Alfa Romeo esport-csapatában folytatja a pályafutását, a helyszínen ő is szurkol Kimi Räikkönennek és Antonio Giovinazzinak.
Bottast arról tájékoztatta a mérnöke, hogy emelkedik a pálya hőmérséklete, és erősödik a szél is, jelenleg ellenszél fúj az 1-es kanyarnál, ez a második sornak segíthet egy kicsit, de itt rövid út vezet az első fordulóig.
A néhai versenyigazgató 12 esztendős fiát, Justint kérték fel, hogy indítsa útjára a Brit Nagydíjat. Édesapja az Ausztrál Nagydíj előtt halt meg.
A Két Mercedes eljött az élen, Bottas kemény támadásokat állt ki, Leclerc tartja a 3. helyet Verstappen és Vettel előtt.
A brit pilóta tőle szokatlan elánnal támadja a csapattársát, nem akarja kivárni a kerékcseréket, hogy az élre kerüljön. Leclerc hátránya 1,6 másodperc.
A rajt után Grosjean visszaesett a 14. helyről, a 16. helyről induló Magnussen pedig összeakadt vele, mindkét autójuk visszaesett az utolsó két helyre.
A két Mercedes mindjárt lekörözi a két Haast, ez, és a DRS engedélyezése jó lehetőséget teremthet Hamiltonnak a támadásra. Leclerc sem nyugodhat meg Verstappen előtt.
Tiszta és látványos a küzdelem az élen, Hamilton egy pillanatra megelőzte Bottast, de a finn pilóta visszatámadt, és a Copse-ban újra az élre állt.
A legutóbbi támadás óta a világbajnoki címvédő visszavett, 1,3 másodpercre nőtt a különbség, most Leclerc közelebb van hozzá, mint ő Bottashoz.
A brit pilóta ismét 0,7 másodpercen belül van, a legutóbb a leggyorsabb kört is megfutotta 1:30.967-tel.
Bottas most századokkal gyorsabb volt, Hamiltonnak szóltak, hogy kezdenek elkopni a bal elsők Leclerc autóján, de a monacói pilóta még mindig csak 3,2 másodpercre van Bottas mögött. Verstappen egyre keményebben támadja őt.
A Haas pilótája az első kieső, így a két héttel ezelőtti versennyel ellentétben most nem tud mindenki célba érni.
Érdekes lesz látni, hogy főszponzoruk ügyvezetője, William Storey mit reagál erre.
Szerk: Meg is érkezett:
Fél másodperc körüli a különbség a két Mercedes között, ők vívják a mezőnyben a legszorosabb csatát, de több páros is kialakult a mezőnyben, a többiek inkább arra várnak, hogy az ellenfél kiálljon a bokszba.
Leclerc mögött kezd feltorlódni a mezőny, Verstappen először támadta őt, de aztán Vettel ellen kellett védekeznie.
A német pilóta remekül rajtolt, azóta viszont nem tudott érdemi veszélyt jelenteni Verstappenre, és a gumikopás már a Red Bull malmára hajtotta a vizet. Hamiltonnak is szóltak, hogy kopik a bal első gumija.
A Red Bull a vártnál korábban állt ki, megpróbálnak elévágással előrébb jutni, és a bokszba kényszeríteni Leclerc-t Verstappen elől. Gasly keményekkel folytatja.
A Red Bull pilótája a bokszban megelőzte a Ferrarit a szerelők munkájának köszönhetően, de a kivezető körön Leclerc visszaszerezte a pozícióját. Mindketten közepessel folytatják.
A holland pilóta visszazárkózott a Ferrari mögé, a DRS segítségével támadja is Leclerc-t. Kérdés, hogy a monacói ki tudja-e állni ezeket a rohamokat.
A Mercedesnél általában az előrébb lévő pilótát hívják először, ez papíron Hamiltonnak nem kedvez, de kérdés, hogy marad-e még a pályán, és tudja-e fokozni a tempóját.
A két Mercedes csatájához hasonló izgalmak zajlanak a Brit Nagydíjon, Leclerc mindent megtesz, hogy visszatartsa a Verstappent, de a Red Bull egyértelműen gyorsabbnak tűnik.
Hamilton a leggyorsabb kört futotta, de így sem valószínű, hogy a bokszban meg tudja előzni Bottast.
A két Mercedes, Leclerc és Verstappen remek csatákat vív, ehhez a pálya vonalvezetése és az ezúttal remekül működő DRS is asszisztál.
A holland pilóta a rádión panaszkodik, hogy Leclerc nagyon későn, a féktávon mozog és védekezik, ez ironikus annak fényében, hogy pályafutása korai szakaszában általában neki rótták ezt fel.
Antonio Giovinazzi a kavicságyban kötött ki, kicsúszott, és nem fog tudni kijönni belőle. Hamiltont rögtön kihívták a bokszba.
A brit pilótát azonnal kihívták a bokszba, kemény gumikat kapott, így egy kerékcserével is teljesítheti a futamot, és mivel lelassították a mezőnyt, vissza is ért Bottas elé, akinek még egyszer jönnie kell.
Vettel is profitált, ő megtarthatta a 3. helyét a kerékcsere ellenére. Kihozták Verstappent is, mert neki még mindenképpen jönnie kellett volna, ő is keményre váltott. A helyzet két vesztese úgy tűnik, Bottas és Leclerc.
Ezzel elkéstek a Ferrarinál, a monacói pilóta is kemény keverékű gumikra vált, de így csak a két Red Bull mögé érhet vissza a 6. helyre. Lényegében helyet cserélt a két Ferrari.
Az elsődleges kérdés az, hogy Bottas ki tud-e autózni akkora előnyt, hogy beleférjen neki egy bokszkiállás, és az, hogy a kemény gumikkal autózó pilóták célba tudnak-e érni újabb kerékcsere nélkül.
Leclerc közben magára vette a kihívó szerepét Verstappen ellen, kicsit össze is akadtak, de a Ferrari pilótája úgy sem tudta megelőzni az ellenfelét, hogy le is terelte őt a pályáról. Vettel tartja a 3. helyet Gasly, Verstappen és Leclerc előtt.
Ezen a pályán nem lehet csak úgy beállni valaki elé, azt feltételezve, hogy úgysem tud előzni, de úgy tűnik, Hamilton meg sem próbálja tönkretenni Bottas versenyét azzal, hogy akadályozza a bokszkiálláshoz szükséges idő kiautózását. A finn pilóta futja a leggyorsabb köröket, de a különbség még mindig 1,3 másodperc az élen, miközben Vettel már 6,7-re van tőlük.
Ennyi időt adtak a francia pilótának, hogy kezdjen valamit Vettellel, támadni sem tudta a Ferrarit, úgyhogy előre engedték Verstappent a Stowe-nál.
A mérnöke a 8-as fokozatot engedélyezte a számára, amíg utoléri Vettelt (a csúcs a 11-es). Közben Hamilton az utóbbi két körben a leggyorsabb kört futotta, 1,7 másodperccel vezet Bottas előtt.
A 8. helyen Sainz mögött autózó Norris közepes keverékű gumikon megy, mérnöke elismerte, hogy nagyon rosszkor jött nekik a Safety Car. A szabályok szerint már nem kellene még egyszer kereket cserélnie, de nem fogják kibírni az abroncsok az autóján.
A Safety Car-fázis után kissé lenyugodtak a kedélyek, most elsősorban Leclerc próbálja maga mögé utasítani Gaslyt, de egyelőre be kell érnie a 6. hellyel.
Az élen álló, hazai pilóta 2 másodpercre növelte az előnyét, és ismét a leggyorsabb kört futotta a kemény keverékű gumikkal, az 1:29.160 új körrekord is egyben. Bottas szénája nem áll jól, egyelőre Leclerc mögé jönne vissza egy kerékcsere után.
A monacói pilóta ma az egyetlen az élmezőnyben, aki a csaták közepette előzni is tud, Verstappen után Gaslyt is megelőzte, de továbbra is csak az 5. helyen halad. Verstappen közben utolérte Vettelt, de egy kisebb támadás után lemaradt.
Csodával határos módon egyik autó sem tört össze, és úgy tűnik, mindketten folytatni tudják a versenyt, pedig nagy ütközés volt. Vettel és Verstappen az 5-6. helyre esett vissza.
Vettel visszaesett, a 16. helyen folytatja a versenyt új első szárnnyal és közepes keverékű gumikkal. A sportfelügyelők vizsgálják az esetet.
Gasly megelőzésével és a baleset révén Leclerc visszakerült a 3. helyre, és Bottas bokszkiállása után ebből 2. pozíció is lehet. Verstappennek szólt a mérnöke, hogy a karosszéria rendben van, de a padlólemez sérült, amikor átrepült a kerékvetőn.
A német pilóta 10 másodperces időbüntetést kapott a baleset előidézése miatt, de így is az utolsó helyen halad, a büntetéssel együtt kb. 20 másodperc a hátránya Pérez mögött.
Pakolnak a Mercedesnél, Hamiltont a bokszba is hívták, de ő visszakérdezett, hogy biztosan ki kell-e állnia, majd nem állt ki, ezért a szerelők visszasétáltak a bokszba.
Ez tervezett kiállás volt, mivel a finn pilóta nem cserélt kereket a Safety Car alatt. Bottas lágy gumikat kapott, és visszajött Leclerc elé a 2. helyre.
Bottas várhatóan elhozza majd a leggyorsabb kört (legalábbis az nem Hamiltoné lesz), de 22 másodperces előnyt oszthat be 5 körre. Leclerc is megszabadult Gaslytól, Verstappen sem veszélyes a csapattársára az 5. helyen.
Sainz a 6. helyen védekezik a mögötte igyekvő Ricciardo ellen, most ez a legizgalmasabb csata a mezőnyben. A Mercedes megint kiment, mintha kerékcserére készülnének, de a brit pilóta valószínűleg nem fog kiállni. Bottas futotta a leggyorsabb kört.
A brit pilóta továbbra is 21 másodperces előnnyel vezet csapattársa előtt, még bő 10 kilométere van hátra, hogy a hazai versenye legsikeresebb pilótája legyen.
A Mercedes pilótája látványosat csatázott Valtteri Bottasszal, majd szerencséje volt a Safety Car megjelenése miatt, utána csak célba kellett érnie, hogy hatodszor is megnyerje a Brit Nagydíjat, ráadásul az utolsó körben feltekerték a motorját, és a leggyorsabb kört is megfuthatta.
Charles Leclerc a 3. lett a Ferrarival a két Red Bull, Pierre Gasly és Max Verstappen, valamint a középmezőny legjobbjai, Carlos Sainz és Daniel Ricciardo előtt. Hamilton megerősítette a vezetést az egyéni világbajnokságban, Verstappen pedig a 3. helyét.
Köszönjük a figyelmet, nemsokára jelentkezünk összefoglalóval és további hírekkel!