Rezgett a léc, de összejött Leclerc első győzelme
2019. szeptember 01. 14:48
Charles Leclerc többször karnyújtásnyi közelségben érezhette az első győzelmet a Forma-1-ben, és miután az kétszer már kicsúszott a markából az utolsó körökben, Belgiumban majdnem ismét a bolondját járatta vele a sors, de végül nem tett neki keresztbe.
A monacói versenyző egy kicsúszástól eltekintve sokáig magabiztosan diktálta az iramot,
ám a kerékcserék után a közepes gumin Lewis Hamilton erősebb tempót ment, és pont akkorra került támadási közelségbe, amikor letelt a táv.
Ebből is leszűrhető, hogy a kedvező előjelek dacára a Ferrarinak nem sikerült kettős győzelmet aratnia első idei sikerével, ugyanis Sebastian Vettelnél visszafelé sült el a taktika, amivel átmenetileg az élre állt a táv közepe felé, és csak a 4. helyen futott be a Mercedes párosa mögött.
Spában ritkán ússza meg a mezőny anyagi kár nélkül az első kört, ezúttal sem történt másképp: egy újabb gyenge rajtot követően Max Verstappen az első kanyarnál nekiment az elforduló Kimi Räikkönennek, aki talán hagyhatott volna kicsit több helyet a belső íven. Ebből önmagában még nem lett különösebb baj, de az ütközéstől eltört a nyomtávrúd a Red Bullon, és a holland beleállt a gumifalba az Eau Rouge kanyarnál, ahol szombaton a tragikus baleset történt az F2-es futamon. Előtte kis híján magával sodorta a bukótérbe a mellette elszáguldó Räikkönent is.
"Kicsit talán később fékeztem az előttem lévőknél, de
Kimi bizonyára nem számított rá, hogy ott leszek, és a megkezdett íven haladt tovább, így összeértünk
– mondta Verstappen, aki idén először esett ki egy versenyről.
A futam az 5. körtől folytatódott Safety Car nélkül, mert a Verstappen utáni romeltakarításon kívül további akadályt jelentett, hogy Carlos Sainz leparkolt a bukótérben, miután korábban a rajtkockájából is alig tudott elindulni.
Leclerc megőrizte a vezetést, s bár Vettelt megelőzte Hamilton, a hosszú egyenesben visszarendeződött a sorrend, a ferraris viszonylag simán elment a Mercedes mellett. Hamilton próbált visszavágni, de erre nem nyílt esélye a Ferrari magasabb végsebessége miatt.
Így jobb híján a stratégiával kellett ügyeskednie a Mercedesnek, hogy megakadályozza a Ferrari 1-2-t – ez olyannyira jól sikerült, hogy végül majdnem a győzelmet is megszerezték.
Vettelt ugyanis igen korán, már a 15. körben behívták kerékcserére; talán attól félt a Ferrari, hogy üldözőik végrehajtanak egy sikeres elévágást. Ez átmenetileg az élre segítette a németet, mert a következő körökben annyit hozott Leclercen, hogy a monacói 21. körös bokszkiállása utána előtte maradt.
Az előny azonban immár Leclercnél volt, aki gyorsan felzárkózott, és a csapat közbenjárására különösebb nehézség nélkül visszakapta az 1. helyet.
Vettel elengedte, és innentől csapattársa alá dolgozott:
mozgó akadályként ment tovább, a nála szintén jóval frissebb gumikon érkező Hamilton több körön át tartó feltartásával elévülhetetlen érdemeket szerzett Leclerc győzelmében.
A Mercedes rohamának a 32. körig állt ellen, és csak azért nem lett Valtteri Bottas prédája is a pályán, mert a Ferrari kihívta még egy kerékcserére. Vettel az újabb szett abroncson nem tudott villantani, kénytelen volt beérni a 4. hellyel.
Hamilton 6-7 másodperces távolságból vette üldözőbe Leclerc-t, és az utolsó körökben látványosan közelíteni kezdett hozzá, csakhogy leintették a versenyt, mielőtt megtámadhatta volna. "A 44-es általában a szerencseszámom, de ma kellett volna még néhány kör" – ismerte el. Főnöke, Toto Wolff szerint plusz két kör elég lett volna, és a Skynak azt nyilatkozta, Vettel védekezésének "biztosan szerepe volt" a végeredményben.
"Nehéz verseny volt, a vége felé küszködtünk a gumikkal. Sokkal boldogabb vagyok, mint azzal, amit Budapesten összehoztam, jobban kezeltem a gumikat, és a teljesítmény szempontjából a pole pozícióval és az első győzelmemmel igen elégedett vagyok" – mondta Leclerc, hozzátéve, hogy mindezt nem tudja maradéktalanul kiélvezni Hubert halála miatt.
Az élcsapatok mögött nem volt hiány előzésekben. Ennek elszenvedői elsősorban a Haasok voltak, amelyek hiába tanyáztak Lando Norris mögött a 6-7. helyen a táv elején, végül pont nélkül maradtak, a többiek szép sorban elhúztak mellettük – de a McLaren pilótája sem örülhetett a nap végén,
mivel az utolsó körben lerobbant az autója.
Pozícióját így a Red Bullnál most debütáló Alexander Albon örökölte, aki a harmatos kezdés után fokozatosan előretört, és az utolsó körben félig a fűre hajtva előzte meg Sergio Pérezt a hosszú egyenesben. Szép eredmény küszöbén állt Antonio Giovinazzi, de a 9. helyről kipördülve összetörte az Alfa Romeót a Pouhon kanyarnál, szintén a verseny végén.
A sok mozgás következtében a Toro Rosso mindkét pilótája pontot szerzett, Danyiil Kvjat 7., Pierre Gasly 9. lett Nico Hülkenberg Renault-ját közrefogva, és egy pont csorgott a Racing Point másik versenyzőjének, Lance Strollnak is.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az F1-es Belga Nagydíj élő közvetítésében! A mai versenyt sajnos beárnyékolja, hogy a szombati időmérő után rendezett F2-es futamon Anthoine Hubert életét vesztette.
A 22 esztendős pilótát sokan kedvelték a paddockban, mindenkit megráztak a történtek. A baleset körülményeit az alábbi cikkekben foglaltuk össze.
Az IndyCarhoz és a WEC-hez hasonlóan természetesen az F3-as és az F1-es futam előtt is néma tiszteletadással emlékeznek Anthoine Hubert-re.
---- separator ----gallery-content-type:367cf445-4751-4ed5-a67a-1f6b634f9c2b---- separator ----A megmaradó gumikészleteket elnézve egyértelmű, hogy mindenki egy kerékcserére készül, ezt felboríthatja, ha elkezd esni az eső, ami Spában mindig fennálló körülmény.
A javasolt taktikák között két kerékcserés változat is szerepel, de ehhez az élmezőnynek nem maradt elég abroncsa.
Nem túlzás kijelenteni, hogy ezúttal is követhetetlen a rajtsorrend alakulása. Ez most a legfrissebb változat.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a Sky Sportsnak nyilatkozott a verseny előtt.
"Kétségtelen, hogy ideje már megcsinálni, de a verseny még előttünk áll, és [erős] ellenfeleink vannak. Péntek óta gyorsak vagyunk, de a versenytársaink is erősek. A gumikopás nagyon fontos faktor lesz, és az időjárás is megváltozott. Sokkal hűvösebb van, úgyhogy nem tudni, hogyan viselkednek majd a gumik a futamon. Monza és a jövő hét miatt is fontos, hogy jól szerepeljünk, az a célunk, hogy megőrizzük a pozícióinkat."
A MiniDrivers nevű karikatúra-sorozat készítője a Twitteren azt írta, ápolóként tudja, milyen nehéz újra munkába állni egy rosszul sikerült nap után, ezért tudja, milyen sokat jelent a pályán dolgozóknak is a biztatás.
Juan Manuel Correa rohant bele Anthoine Hubert autójába, az FIA tájékoztatása szerint sikeres műtétet végeztek el a liége-i kórházban, lábtörés és "kisebb csigolyasérülés" a diagnózis.
Mindenkit megrázott Hubert halála, de Sir Jackie Stewart a Sky Sportsnak azt mondta, muszáj elvonatkoztatni az eseményektől, és szerinte erre a profi pilóták képesek is. Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója méltatta a versenyzők bátorságát.
Az bejött, hogy sokkal hűvösebb van ma, mint a hétvégén eddig bármikor, de sötét felhők is gyülekeznek, így eső sem zárható ki.
A Racing Point pilótája a Sky Sportsnak kijelentette, az utolsó dolog, amit ma csinálni akar, az a versenyzés, de teszi a dolgát. "Nem jó a hangulatunk" - tette hozzá.
A finn pilótának hivatalosan lábizomhúzódása van, a pletykák szerint motokrosszozás közben sérült meg, de a Renault-k büntetésének köszönhetően így is a 6. helyről kezdheti a futamot.
Toto Wolff a Sky Sportsnak kijelentette, nem akar "nyavalyogni" a Ferrarik csúcssebessége miatt, inkább okos stratégiával próbálják a javukra fordítani a versenyt, ahogy a Hungaroringen is tették.
A levegő mindössze 17 fokos, ez a hűtéssel bajlódó Mercedesnek jól jön.
Az első 13 helyezett a piros jelzésű lágy gumikat kapta vagy választotta a mai versenyre, Russell a 14. pozícióban közepesekkel kezd, és a 17-20. helyről kezdő versenyzők szintén közepessel mennek. Elindult a felvezető kör.
A német pilóta azonban visszatámadott a Kemmel egyenesben, és visszaszerezte a 2. helyet. Max Verstappen a gumifalnak ütközött, és Kimi Räikkönen is balesetbe keveredett.
Verstappen kiesése miatt pályára küldték a biztonsági autót. Verstappen ismét gyengén rajtolt, és a hajtűkanyarban Räikkönen nem hagyott neki elég helyet. A Red Bull pilótája később a futómű sérülése miatt kötött ki a falban, az Eau Rouge-ban nem tudott befordulni.
Verstappen természetesen morgott a rádión, hogy Räikkönen miért ment neki. A finn pilóta valószínűleg nem látta az ellenfelét, de számíthatott volna arra, hogy van ott valaki.
A finn pilóta közepes keverékű gumikra váltott. Sainz is a bokszba hajtott, nála is valamilyen műszaki hiba lehet, mert a mezőny végén araszol.
Úgy volt, hogy a 3. kör végén a Safety Car visszatér a bokszba, de a versenyirányítás meggondolta magát, és lényegében újra beküldte a Mercedest a pályára. Ennek oka, hogy Sainz még a 3. kör során feladta a versenyt, és a technikai mentők nehezen tudják eltávolítani az autót a bukótérből, valószínűleg kuplunghiba miatt.
A finn pilóta a rádión panaszkodik az autó balanszára, a baleset miatt megsérült a padlólemeze. Az utolsó helyen halad, miközben Leclerc vezet Vettel és a két Mercedes előtt.
Az első rajt utáni kavarodás következtében Norris feljött az 5. helyre Grosjean, Magnussen, Pérez, Gasly és Stroll elé.
A célegyenes végén, a hajtűkanyarban ingott meg, de tartotta a helyét és az erős Ferrarinak köszönhetően Hamilton nem tudta támadni, neki viszont védekeznie kellett Bottas ellen.
A monacói pilóta 1:49.685-tel száguld, Vettel nincs már DRS-távolságon belül, Hamilton viszont közel van a német versenyzőhöz. Pérez is igyekszik a 7. helyezett Magnussen mögött, de előzésre nem került sor.
A brit pilóta szerint "Vettel nem olyan gyors", Leclerc 1:49.558-cal ismét a leggyorsabb kört futotta. A különbség az élen 1,9 másodperc, Hamilton további 1,3-ra van Vettel mögött.
1:49.459-cel a német pilótáé a leggyorsabb kör, a különbség 1,7 másodperc az élen, és körülbelül ennyire van lemaradva Hamilton is. Pérez közben keményen támadja Magnussent a 7. helyért, a Haas pilótája között egy kisebb vonat kezd összeállni, amelynek vége a 15. helyezett Ricciardo.
Az 1:49.452 nem sokkal jobb Vettel korábbi eredményénél, ezért az, hogy a különbség 2,3 másodpercre nőtt, inkább annak köszönhető, hogy Vettel csak 1:49.9-et tudott.
A monacói pilóta a Kemmel végén elfékezte magát és átugratott a kanyaron, de az előnyét ez nem igazán befolyásolta.
A Mercedes versenyzője szerint ellenfele küszködik, de Hamilton nem tudja támadni Vettelt. Pérez megtette viszont ugyanezt Magnussennel, sőt, meg is előzte ellenfelét, és feljött a 7. helyre.
A Toro Rossóhoz lefokozott versenyző jelenleg a legjobb helyen áll a Red Bull pilótái közül, feljött a 8. helyre, miközben Verstappen kiesett, Albon a Red Bullal csak a 14. helyezett és Kvjat is csak 11. helyen halad.
A Mercedes pilótája 1:49.342-t ért el, de úgy tűnik, kivárásra játszanak. Leclerc-nek azt mondta a mérnöke, hogy még mindig az "A" tervet követik. Stroll is megelőzte Magnussent, feljött a 9. helyre.
Még mindig 1:49.004 a leggyorsabb kör, Vettel hátránya 3 másodpercre nőtt.
A monacói pilóta lement 1:49 alá 1:48.917-tel. Kvjat is megelőzte Magnussent, aki átmenetileg kiszorult a pontszerzők közül, de Gasly-t kihívták kereket cserélni, ezért visszaesett a mezőny második felébe. Albon kénytelen védeni a 13. helyet Ricciardo ellen, pedig mindketten közepes keverékű gumikkal mennek.
A Red Bull pilótája megelőzte Magnussent, és Stroll kerékcseréje révén feljött a 10. helyre. Kerékcserére készülnek a Mercedesnél és a Ferrarinál is.
A Mercedes csapdába csalta a Ferrarit, kimentek, kerékcserére készülve, erre Vettel ki is állt közepes keverékű gumikért, de a Mercedesek a pályán maradtak.
Pérez is kereket cserélt, szintén közepeseket kapott.
Mindkét versenyzőt hajszolják a rádión, Hamilton a középső szektorban tudott hozni Leclerc-en, de a különbség egyelőre nem számottevő. Közben vonat alakult ki Räikkönen mögött.
Pérez és Gasly is megkerülte a kopott gumikon haladó Räikkönent az egyenesben, mintha állt volna a finn pilóta. Hátrébb is előzött egyet Stroll, Russell kárára.
Vettelé a leggyorsabb kör 1:47.087-tel.
A rádión a brit pilóta azt mondta, hogy a gumik jók még, ez később előnybe hozhatja őt, mert a verseny végén frissebbek lehetnek az abroncsai Vettelénél, viszont a bokszban nem fog tudni előzni.
Állva tapsol a közönség a 19. körben, annak apropóján, hogy a szombaton elhunyt Anthoine Hubert rajtszáma 19-es volt.
A német pilóta a közepes keverékű gumikon erős tempót diktál, az AWS előrejelzése szerint már 67% az esélye annak, hogy Vettel az élre kerül a kerékcserék után. A különbség 17 másodperc alatt van.
Pakolnak a Ferrarinál, hívják Leclerc-t kerékcserére, aki szinte biztosan a csapattársa mögé ér majd vissza, mert a különbség 15 másodperc alá csökkent.
A két Mercedes vezet, de még nem voltak kint kereket cserélni, így biztosan a két Ferrari mögé érnek majd vissza, kérdés, hogy mennyivel, és az újabb gumikból előnyt tudnak-e kovácsolni.
Nem sikerült jól a kerékcsere a Mercedesnél, a bal hátsó rögzítésénél időt vesztettek, ezért csak 3,6 másodperc alatt végeztek. Bottas vezet átmenetileg.
Gasly közben durva figyelmeztetést kapott, mert fékezés során változtatott irányt, bemutatták neki a fekete/fehér zászlót.
Ezzel Vettel átvette a vezetést, de Leclerc 1:46.664-gyel a leggyorsabb kört futotta, ám a hátránya 3,1 másodperc. Hamilton 7 másodpercre van tőle, Bottas a 4. helyre jött vissza. A brit pilóta morgott a hátrány miatt.
Albon is kereket cserélt, viszont ő a többiekkel ellentétben most kapott lágy gumikat, és a 15. helyről kellene felzárkóznia.
Rádióüzenetet egyelőre nem hallottunk, de a monacói pilóta valószínűleg nem boldog, hogy a stratégia révén Vettel előtte halad. A 3,7 másodperces hátrányból már csak 2 maradt, úgyhogy nem kérdés, hogy Leclerc szeretné visszaszerezni a vezetést.
Közben Bottas futotta a leggyorsabb kört 1:46.551-gyel, de alaposan le van maradva Hamiltontól. Leclerc hátránya 1,1 másodperc.
A rádión egyértelműen utasították Vettelt, hogy engedje el Leclerc-t, ő pedig a célegyenesben megtette, de szorosan csapattársa mögött maradt.
A négyszeres világbajnok lemaradása már majdnem 2 másodpercre nőtt, Hamilton további 2 másodpercre van tőle. Vettel a rádión kijelentette, hogy az abroncsai nem fogják kibírni a végéig, pedig a mérnökei azt tervezik, hogy csatázni fog Hamiltonnal.
A német pilóta 10 másodperccel Bottas mögé érne vissza, ha most állna ki a bokszba, a rádión azt mondta, a Mercedesek "át fognak gyalogolni" rajta. A gond az, hogy új kemény szett és használt lágy áll a rendelkezésére, és egyik sem jó választás.
A brit pilóta támadni egyelőre nem tudott, de ez inkább annak köszönhető, hogy még Vettelnél is nagyot hibázott a célegyenesre vezető buszmegálló sikánban, így Vettel eléggé meg tudott lépni ahhoz, hogy még a Kemmel-egyenesben sem legyen esély az előzésre. Leclerc előnye 4,2 másodperc.
Hamilton közelebb van, már az egyenesben is, de a Ferrari még mindig ki tud gyorsítani annyira, hogy elöl maradjon. Ez azonban valószínűleg nem marad így sokáig, a buszmegálló előtt Hamilton már Vettel mellé ért.
A DRS és a jobb tapadás a féktávon már elég volt a Les Combes előtt. Most indul a csata a győzelemért, Hamilton hátránya 6,4 másodperc, de 6 körrel újabb abroncsai vannak.
A finn pilóta utolérte a németet, de előznie nem kellett, mert a Ferrari kihívta Vettelt ismét a bokszba. Úgy döntöttek, hogy használt lágy gumit szerelnek az autóra. Vettel így a 4. helyre esélyes, de ha elfogy a gumi a Mercedeseken (nem valószínű), akkor támadhat a dobogóért.
A különbség 7 másodperc fölé nőtt, és már csak 10 kör van hátra, igaz, ez itt jóval nagyobb táv, mint általában. Kemény csata zajlik a 7. helyért, először Kvjat, majd Albon is megelőzte Ricciardót, aki visszaesett a 9. helyre.
A Sky Sports szerint még a hiba előtt a Mercedes mérnökei arra számítottak, hogy Vettel 4 másodpercre megközelíti Bottast, ez nyilván nem elég a dobogóra.
1:46.409-cel siet a Ferrari-pilóta, de a hátránya még mindig 18 másodperc Bottas mögött, viszont a bónuszpont még lehet az övé.
A különbség az elmúlt körök során 5,6 másodpercre csökkent, de Leclerc egyelőre ügyesen osztja be az előnyét. Hamilton meg is csúszott a buszmegállóba.
Kissé hátrébb érdemes kiemelni Lando Norris szereplését, aki pályafutása eddigi legjobb F1-es eredménye, az 5. hely felé halad, pedig ez a pálya nem igazán kedvező a McLarennek. Az előnye 18 másodperc Pérez előtt, mögötte Albon érkezik, aki nemrég előzte meg Kvjatot a 7. helyért.
Feljött az utolsó pontszerző, 10. helyre Pierre Gasly, miután megelőzte Daniel Ricciardót. A hátránya kb. egy kerékcserényi idő a 8. helyezett Danyiil Kvjat mögött.
A brit pilóta 4 másodpercre csökkentette a hátrányát, az előző körben 1,2 másodpercet faragott Leclerc-rel szemben. Szoros lehet a vége, 4 kör van hátra.
A Ferrari versenyzője a középső szektorban nagyon szenved, Hamilton több mint 1 másodpercet hozott rajta ott, de a 41. kör elején Leclerc az első szektorban egyéni legjobb eredményt ért el. A különbség 2,4 másodperc. Az utolsó körben csata lehet a 6. helyezett Pérez és Albon között is.
A különbség 2 másodperc, Leclerc egyelőre a lekörözéseket is felhasználva halad pályafutása első győzelme felé, de az utolsó kör is szoros lehet.
Stroll mögé kezd érni, fontos lehet, hogy hol éri utol a Racing Pointot. Bő 7 kilométer van hátra a versenyből.
Kevesebb mint egy másodperc maradt meg az előnyéből a leintésre, de Charles Leclerc megszerezte pályafutása első F1-es győzelmét, ráadásul a Ferrari színeiben!
Lewis Hamilton bejött a 2. helyen, Valtteri Bottas lett a 3. helyezett!
Norris műszaki hiba miatt megállt a célegyenesben, így lemaradt az 5. helyről, csak a 11. helyen rangsorolják őt. Giovinazzi is a falnak ütközött az utolsó körben, de rádión jelentette, hogy jól van.
"Nehéz élvezni a sikert egy ilyen napon, de valóra vált egy álmom" - mondta a rádión Charles Leclerc, aki tegnap elvesztette barátját, Anthoine Hubert-t. A Ferrari versenyzője honfitársának ajánlotta a győzelmet, és Hubert nevére mutatott az autóján.
Ezzel megköszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk bővebb összefoglalóval és további hírekkel!