Viszontagságos körülmények közepette kezdődött a monzai hétvége az F1-es mezőny számára, mivel heves esőzés miatt extrém esőgumikkal kellett először pályára lépni, majd a szakaszosan felszáradó pályán sok kicsúszás és a gyenge tapadás nehezítette a versenyzők dolgát. A piros zászlót összesen három alkalommal lengették meg.
Komolyabb balesetből szerencsére csak egy akadt, Sergio Pérez törte össze a Racing Pointot, miután Kimi Räikkönen is koccant a védősávval a Parabolicában, majd Pierre Gasly miatt is leállították az edzést, bár a Toro Rosso francia versenyzője végül el tudott állni az útból, így a műszaki mentők beavatkozására ebben az esetben nem volt szükség.
Kicsúszásból és megpördülésből is akadt bőven, a szárazon is nehezen bevehető célegyenes végi sikánt többen is rendszeresen átvágták, hol a terelő elemek, hol a lassító bordák érintésével, de gyakran felúsztak az autók az Ascari kijáratánál is. Nem csupán az eső, hanem az alacsony hőmérsékletek is fejfájást okoztak a csapatoknak.
Fortuna végül kissé kegyes volt a mérnökökhöz, az edzés végére az ideális ív felszáradt annyira, hogy a pilóták slick gumikkal is ki tudtak menni a pályára,
Így volt lehetőség néhány körre lágy vagy közepes keverékű abroncsokon is. Noha végül Charles Leclerc közepesekkel futotta a legjobb köridőt, ez elsősorban az aerodinamikai mérések és a beállítások miatt volt fontos, de kiemelendő, hogy a csapatok eltérő megközelítésekkel használták a helyzetet, és különböző gumikeverékeket és üzemanyagszinteket is alkalmaztak.
Erre is visszavezethető, hogy a két Ferrari között például lényeges különbség alakult ki, és a két McLaren 2-3. helye is inkább annak köszönhető, hogy a pálya állapota szempontjából jókor voltak kint a pályán. A Mercedesek igazán nedves pályán nem futottak mért köröket, a tréning végén Lewis Hamilton beragadt Sebastian Vettel mögé, Valtteri Bottas pedig megpördült.
Leclerc-t ez nem érintette, ismét a leggyorsabb kört futva ott folytatta a szereplést, ahol Spában abbahagyta,
és a belgiumi szabadedzések, az időmérő és a futamgyőzelem elhódítása után Monzában is az 1. helyen kezdett, de a továbbiakban várhatóan még nagyobb küzdelemben kell majd helytállnia a Ferrari hazai versenyén.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Olasz Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Hagyományos értelemben véve ez az idén az utolsó európai versenyhétvége, hiszen legközelebb már Szingapúrba utazik a mezőny és Szocsit is már távoli helyszínként kezeli a mezőny. Az igazi európai szezon Monzában zárul.
Bár a pályán zajló akció csak pénteken kezdődik, a Ferrari már szerdán egy látványos közönségtalálkozóval hangolt a hétvégére a milánói Dóm téren, ahol a csapat egykori és jelenlegi pilótái, valamint vezetői is megjelentek.
---- separator ----gallery-content-type:7558a8eb-6d31-4055-904a-cabc420045dc---- separator ----Az Olasz Nagydíj helyszínén üresen maradt Anthoine Hubert boksza, miután a francia versenyző a múlt hétvégén, Spában halálos balesetet szenvedett. Csapata természetesen nem indít helyette másik pilótát a hétvégén.
---- separator ----gallery-content-type:9d4d5ac1-dbb5-44b1-921d-6f88ffc5e0b8---- separator ----Nem fogadja jó idő a mezőnyt ma reggel, a paddockban mindenki esernyővel sétálgat, a korábbi F3-as szabadedzés is teljes egészében vizes pályán zajlott. Ez nem jó hír a szurkolóknak, akik könnyen lehet, hogy nem fognak sok akciót látni, a vizes pályára való gumik száma ugyanis limitált, és mivel a versenyen is eshet, a csapatok igyekeznek spórolni velük.
Az eső ellenére Grosjean nem habozott és azonnal ki is ment a pályára esőgumin, jelenleg ő az egyedüli, aki így tett.
Tavaly év eleji bevezetése óta az F1 TV rengeteg kritikát kapott, ennek ellenére a mai napig nem sikerült kijavítani a gyerekbetegségeit. A monzai sajtóközpontban ülve állítása szerint „nem támogatott régióban” tartózkodunk, lépjünk kapcsolatba az F1 menedzsmentjével. Jelenleg még nem tudjuk, hogy melyik régió lenne megfelelő, ha a Forma-1 történetének egyik legendás pályájától nagyjából 30 méterre ülve rossz helyen vagyunk...
Eddig 15 versenyző teljesített installációs kört, közte a két Ferrari-pilóta is, Vettel rögtön át is vágta a célegyenes végi sikánt. Mindenki a kék jelzésű esőgumin volt kint. Verstappen, Hamilton, Albon, Sainz és Bottas adós még a vizittel, mért körre senki nem vállalkozott egyelőre.
Megszokhattuk már a négyszeres világbajnoktól, hogy többször vált sisakdizájnt, mint más alsóneműt, íme az idei monzai festése, ami a régi időket idézi.
Azonban egyikük sem fejezte azt be, ám így is Norris és Sainz az eddigi legszorgalmasabb, előbbinek 4, utóbbinak 2 kör áll a neve mellett. Továbbra sem futott senki mért kört.
A McLaren újoncáé az első gyorskör, 1:38.569-et ment. Összehasonlításképpen a tavalyi, szintén esős első szabadedzésen Pérez zárt az élen 1:34.000-val.
Norris 1:36.544-re tornázta le a lécet második nekifutásra esőgumin, közben megjelent a két Mercedes. Nem csak Vettel, hanem Norris is új sisakfestéssel megy a hétvégén, példaképe, Valentino Rossi előtt tiszteleg.
Alex Albon nem hogy új festést, egyenesen új sisakgyártót villant, egy sima, fehér, Red Bull-logóval és pár szenzorral ellátott fejfedővel hajtott ki, amit az Arai gyártott, miközben Albon eddig Bellt használt. Köztudott, hogy Adrian Newey az Arait preferálja, ahhoz igazítja az autó aerodinamikáját, a szezon elején ezért sem örült, amikor Verstappen kénytelen volt Schuberth-re váltani, mert az Arai új sisakja nem volt elég kényelmes. Vélhetően Albonnal azt tesztelik, érdemes-e átállnia a japán cég termékeire.
Eljött az idő az intermediate abroncsokhoz, már mindenki a zöld jelzésű Pirellin van kint, Kvjat állt az élre 1:35.814-gyel, mögötte Norris, Hülkenberg, Ricciardo, Albon, Gasly a sorrend, több versenyzőnek még nincs is mért köre.
Grosjean a második, Stroll és Albon az első sikánt rontotta el, a francia keményen átugratott a fekvőrendőrön.
A 2007-es világbajnok kicsúszott a Parabolicában, szemre nem sérült nagyon az autója, habár nem is volt olyan kicsi az ütközés. Egyszerűen keresztbe állt a kigyorsítás alatt. Félbeszakították az edzést.
Még a piros előtt mutatott be egy 360 fokos piruettet a spanyol az Ascari sikán kijáratánál, szerencséjére még az aszfaltról sem csúszott le.
Räikkönen autóját a tréler visszavitte a bokszutcába, amelynek végén zöldre váltott a lámpa, Sainz ment ki elsőként, őt Kubica követte.
Az Ascari sikán kijárata után csapta a falhoz a Racing Pointot a mexikói. Ez nem tartott sokáig, ismét szünetelni fog a körözés.
Az Ascari után először háttal, majd orral verődött oda a Racing Point a védőkorlátnak, nem lenne meglepő, ha a váltó nem úszta volna meg sérülés nélkül a becsapódást.
Közvetlen Pérez kicsúszása előtt a holland is rontott, átszánkázott az első sikán bukóterén. Verstappen szerint mindenről a túl kemény intermediate gumik tehetnek, szerinte őrült dolog, hogy ennyi rontás van.
Újraindult az edzés, elszállították az összetört Racing Pointot, már kilencen is a pályán, továbbra is intereken.
Letaszította Kvjatot a Renault-tól az év végén távozó német az első helyről egy 1:35.506-os körrel.
1:35.397 az új legjobb idő, elkezdett rohamosan javulni a pálya állapota, vele együtt pedig a köridők is.
Újra egy Renault az élen, az ausztrál 1:34.528-cal átvette az első helyet, de biztosan nem marad ott sokáig.
Verstappen alighogy átvette ismét az első helyet, Gasly megforgott a bokszból kijövet az első sikánban, majd felakadt az autó hasa a kerékvetőre. Miután azonban megjelent a piros zászló, a francia el tudott indulni, így vélhetően ez nem lesz egy hosszú szünet.
Harmadszor is folytatódhat a körözés, Sainz, Magnussen, Vettel és Leclerc is a pályán.
Szárazon sem ritka, nedves pályán pedig egyenesen gyakori, hogy a pilóták elmérik a féktávot a célegyenes végén, az előző néhány pillanat során Magnussen és Norris is megjárta a bukóteret, de ezúttal nem okoztak nagyobb galibát.
A holland pilótának lehet, hogy elege lett az első szabadedzésből, már baseball sapkában figyeli az eseményeket, miközben Lewis Hamilton beült a Mercedesbe, lehet, hogy fut mért kört is a leintés előtt. Sebastian Vettel is kicsúszott a célegyenes végén, de folytatta az útját.
Kimi Räikkönen után Antonio Giovinazzi is megpördült, ő azonban le tudott tolatni a pályáról, a sikánból kifelé. A Sky Sports értesülése szerint a finn pilóta autóján lecserélték a padlólemezt és az első szárnyat, de ennek valószínűleg csak esztétikai oka van. Sergio Pérez autójának javításán is elkezdtek dolgozni.
Először futott mért kört Lewis Hamilton az idén Monzában, új intermediate gumikkal a 2. helyen kezdett, Leclerc és Sainz mögött. Közben Vettel ismét kicsúszott.
Tiszta körökről álmodni is felesleges, az is ritka, hogy a pilóták kicsúszás nélkül teljesíteni tudják mért köreiket. Egyelőre Albon vezet 0,04 másodperccel Leclerc előtt, de ezt bármelyik pillanatban átírhatja a pálya változó állapota. A thai pilóta azt jelentette, hogy égett szagot érez, de nem biztos abban, hogy melyik autóról származik.
Normális körülmények között nem lenne meglepő, hogy a két Mercedes vezet, de Monzában nem ez a papírforma. Az eső viszont pont erre való, hogy felborítsa a papírformát. Egyelőre Bottas vezet Hamilton előtt.
A sárga jelzésű közepes keverékű gumikkal próbálkoznak a Ferrari pilótái, de egyelőre túl nedvesnek tűnik a pálya ahhoz, hogy ennek a köridő szempontjából értelme legyen.
Az utolsó szektorban viszont egyéni legjobb eredményt ért el, így lehetséges, hogy az utolsó pár percben még változik a sorrend. Norris lágy gumikkal próbálkozik, ki is csúszott a célegyenes végén.
Piros jelzésű lágy gumik kerültek a Mercedesekre, Hamilton kissé feltartotta a melegebb abroncsokon haladó Vettelt, de a Parabolica előtt helyet cseréltek. A Curva Grande előtt aztán Hamilton ismét felzárkózott a Ferrari mögé.
Az utolsó percekben többször is változott a leggyorsabb pilóta személye, végül Charles Leclerc zárta az élen az első szabadedzést, ezzel a monacói pilóta ott folytatta, ahol a múlt hétvégén, Belgiumban abbahagyta.
Köszönjük a figyelmet, nemsokára összefoglaljuk az első szabadedzés eseményeit!