Újabb pole pozícióval folytatja remek sorozatát Charles Leclerc, aki az Orosz Nagydíjon már zsinórban negyedik, összesen a hatodik alkalommal indulhat az élről a Forma-1-ben. Leclerc volt az időmérő esélyese, miután a harmadik szabadedzésen is kimagaslott a tempójával, az viszont kisebb meglepetés, hogy Lewis Hamilton befért a két Ferrari közé a rajtrácson.
A futamot még izgalmasabbá teszi, hogy Leclerc és a 3. helyezett Sebastian Vettel lágy gumikkal, míg a 2. és 4. helyről kezdő Hamilton és Valtteri Bottas közepes keverékű gumikkal rajtol majd, így a kezdésnél lassabbak lehetnek, de az első etapot megnyújthatják a kerékcsere előtt. Bottas csak az 5. helyet érdemelte ki, de Max Verstappent a 4. helyről rajtbüntetés miatt hátra sorolják.
„Az autó csodálatosan működött. Nagyszerű érzés újra a pole pozícióban lenni, de nem biztos, hogy ezen a pályán a legjobb az élről rajtolni. Az indulás nagyon-nagyon fontos lesz – összegzett Leclerc. – Nagyon hosszú út vár ránk holnap, de az egész hétvégén magabiztosak voltunk, és most is jól fest a helyzet.”
Vettel lényegében az egész edzés során lépéshátrányban volt Leclerchez képest.
A Q1-ben nem tudott továbbjutni közepes keverékű gumikon, sőt, a többiek hibái miatt eleinte lággyal sem, így a Q2-ben kénytelen volt használt abroncsokkal kezdeni, és csak az utolsó mért körére kapott ismét új, lágy szettet. A gumikészlet terén kialakult különbség a Q3-ra eltűnt, de Vettel mindkét Q3-as körében lassabb volt Leclerc eredményénél.
„Nem vagyok teljesen boldog, szerintem nem tudtam mindent kisajtolni az autóból – ismerte el Vettel. – Mire eljutottunk a Q3-ba, úgy éreztem, minden rendben van. A [versenyen] messze van az 1-es kanyar, eltérő a gumitaktikánk, úgyhogy holnap dől el a futam. A tempó megvan, úgyhogy erre támaszkodhatunk. Először jó rajtra van szükség, aztán majd foglalkozunk a többivel. Lehet, hogy előnyös hátrébb indulni, de majd meglátjuk, mi lesz.”
Hamilton látványosan örült a 2. rajtkockának, az autóból kiszállva elismerte, nem számított erre az eredményre.
„Megerőltető időmérő edzés volt, mert [a Ferrarik] őrületesen gyorsak az egyenesekben. Más szinten vannak, vadászgép-üzemmódban. Mindent beleadtam, és nagyon örülök, hogy végül is összejött [a 2. hely]. Nem számítottam az első rajtsorra, úgyhogy nagyon boldog vagyok. A [Ferrari] ereje miatt ki kellett találnunk valamit, szerintem a csapat jó helyzetbe hozott minket” – vélte Hamilton.
Bottas az utolsó Q3-as próbálkozása során hibázott, ezért nem fejezte be a körét, Verstappen így a reálisan elérhető legjobb eredményt hozta a Red Bullnak, de így is csak a 9. helyről kezdheti majd a futamot. Csapattársa, Alexander Albon még rosszabb lapot húzott, a thai pilóta a Q1-ben összetörte az autóját, ezért Danyiil Kvjathoz hasonlóan csak az utolsó sorból kezdheti majd a futamot.
Kvjat motorcsere miatt részt sem tudott venni a hazai versenyének időmérő edzésén, így Albon rontása után csak három kieső hely maradt a Q1-ben. Ezt szokás szerint a két Williams foglalta el George Russell-Robert Kubica sorrendben, a 16. helyen pedig Kimi Räikkönen szerénykedett, akit pont csapattársa, a később a Q2-ben búcsúzó Antonio Giovinazzi szorított ki.
A Q2-ben Pierre Gasly hozta a kiesők közül a legjobb eredményt, mivel a 11. lett, de motorcsere miatt őt is hátrasorolják, így Sergio Pérez örökli meg a 11. rajtkockát.
Miközben a Q2-ben mindkét Racing Point kiesett, a Q3-ba mindkét McLaren és mindkét Renault bejutott, bár Daniel Ricciardo nem tudott érdemben beleszólni a küzdelemben, és a 6. helyezett Nico Hülkenbergtől alaposan kikapott. A középmezőny legjobbja Carlos Sainz lett, aki Verstappen büntetése miatt az 5. helyről indulhat majd, így Szocsiban is folytatódik a McLaren-Renault csata a konstruktőri világbajnokság 4. helyéért.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Orosz Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében. Ha beigazolódnak a pletykák, lehet, hogy Szocsiban ez lesz az utolsó előtti helyosztó, mert a verseny 2020 után Szentpétervárra költözhet. Egyelőre viszont az olimpiai falu körül rendezik a hétvégét, amelynek harmadik szabadedzésén Charles Leclerc volt a leggyorsabb.
Nem meglepő, hogy Bernie Ecclestone is ellátogatott az Orosz Nagydíjra, hiszen lelkes rajongója Vlagyimir Putyinnak. Az F1 korábbi ügyvezetője is látható a szombati galériánk képein.
---- separator ----gallery-content-type:e35a7f0d-ea34-4eb0-a351-c98ad71d06ab---- separator ----A holland pilóta átugratott a rázókövön, majd a falnak is nekicsúszott, így a szerelőknek akadt teendőjük az időmérő előtt.
Charles Leclerc az idén eddig összesen 5 pole pozíciót szerzett, ebből zsinórban hármat a nyári szünet óta. Ráadásul, a Ferrari mindhármat győzelemre is váltotta, igaz, a múlt hétvégén Sebastian Vettel nyert a 3. helyről. Lewis Hamilton a Magyar Nagydíj óta nem nyert és a Német Nagydíj óta nem szerzett rajtelsőséget.
A várakozásokkal ellentétben nem esik az eső Szocsiban, ráadásul a délelőtti harmadik szabadedzéshez képest emelkedtek is a hőmérsékletek. Kérdés, hogy ez miként befolyásolja a csapatok képességét arra, hogy eltalálják a gumik megfelelő üzemeltetési tartományát.
Meglepetésre, a Ferrari fiatal pilótája, Charles Leclerc szerezte eddig az idén a legtöbb pole pozíciót, de Lewis Hamilton is bármikor befoghatja őt.
Charles Leclerc: 5
Lewis Hamilton: 4
Valtteri Bottas: 4
Sebastian Vettel: 1
Max Verstappen: 1
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nemrég azt mondta a Sky Sportsnak, ha nem az Orosz Nagydíjon cserélnek motort Max Verstappen autójában, akkor Szingapúrban kellett volna, ami még nagyobb visszaesést okozott volna. Abban reménykedik, hogy Verstappen befér az első sorokba, így a büntetéssel együtt is a legjobb 10 hely egyikéről rajtol majd.
Elindult a Q1, George Russell máris kiszáguldott a pályára. Napsütés uralkodik Szocsiban, egy felhő sincs az égen.
A középmezőnyhöz viszonyított tempóelőnyük ismeretében nem meglepő, hogy a Ferrarik vállalják a Q1-ben a közepes keverékű gumikat, az már furcsább lenne, ha a Q2-ben is ezek az abroncsok kerülnének elő.
A másik két élcsapat pilótái egyelőre nem léptek pályára, a kisebb istállók viszont nem kockáztatnak, és rögtön a leggyorsabb abronccsal hajtottak ki.
A német pilóta nagyon besokallt az utolsó szektorban és csak látványos ellenkormányzással tudta elkerülni a betonfalat. A körét dobhatta, de egy hűtőkör után valószínűleg belefér neki még egy próbálkozás.
Leclerc vezet 1:33.613-mal Magnussen, Sainz, Norris, Grosjean, Pérez, Räikkönen, Stroll, Giovinazzi és Gasly előtt.
Albon így is fél másodperet kapott Leclerc-től már az első szektorban. Vettel újra próbálkozik a közepesekkel, lassabb a csapattársánál, de a továbbjutást így is bebiztosíthatja.
A Williams pilótája megpördült a 3-as szektorban, így az arra haladó forgalom kénytelen volt lassítani. Vettel megint pórul járt, így még mindig nincs értékelhető köre. Valószínűleg most lágyra kell váltania.
Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen a Mercedes és a Red Bull lágyakkal megy, ami papíron 0,6 másodperccel gyorsabb a közepes keverékű guminál, ennek ellenére Leclerc hátránya 0,383 másodperc.
Danyiil Kvjat motorcsere miatt nem tud részt venni a hazai versenyének időmérő edzésén, Gasly is küszködik az autójával, és egyelőre csak a 16. helyezett, pedig jó eredményre lehetett számítani a Toro Rosso pilótájától.
Alexander Albon összetörte a Red Bullt a 13-as kanyarban, így a thai pilóta biztosan kiesik a Q1-ben, de Sebastian Vettel is aggódhat, mert újabb mért körét kellett feladnia, így 6 perccel a vége előtt szorítja az idő, hogy kikecmeregjen a kiesőzónából.
A négyszeres világbajnok nem tudott közepes keverékű gumikkal továbbjutni, ezzel Leclerc-hez képest hátrányba kerül a további harmadokra, feltéve, hogy ezúttal körbe tud érni a pályán, és bejut a legjobb 15 közé.
A német pilóta körét ezúttal nem zavarta meg semmi, 1:33.032-t ért el lágy gumikkal, így 3 perccel a leintés előtt átvette a vezetést. A Mercedeseknek azonban ehhez még lehet szava, mert kiküldték a pilótákat lágy gumikkal.
Albon és Kvjat biztosan a mezőny végéről indul a baleset és a motorcserék miatt, így három pilóta aggódhat csak a kiesés miatt. Ebből kettő williamses.
A finn pilótának nem megy a hétvégén, az utolsó mért körének végén is megcsúszott, így csak a 16. időt érte el. Ráadásul, pont a csapattársa, Antonio Giovinazzi szorította ki.
16. Kimi Räikkönen
17. George Russell
18. Robert Kubica
19. Alexander Albon (baleset)
20. Danyiil Kvjat (nem indult)
A várakozásokra rácáfolva a Mercedes pilótái közepes keverékű gumikkal hajtottak a pályára a Q2-ben, így, ha ezekkel futják a legjobb köreiket, akkor ezekkel is rajtolnak a futamon. Ez akkor praktikus döntés lehet, ha előre arra számítanak, hogy nem az első sorból rajtolnak.
A német pilóta elpazarolt egy plusz gumiszettet a Q1-ben, ezt próbálja kompenzálni azzal, hogy használt abroncsokkal akar továbbjutni. Leclerc új lágyakat kapott.
A papírforma szerint alakul a Q2, lágy gumikkal Leclerc 1:32.434-gyel vezet, Vettel bő 6 tizedet kapott a használt lágyakon, Verstappen csak egy ezreddel volt lassabb Vettelnél (+0,658) új lágyakon, Hamilton kereken 0,7 másodpercet kapott Leclerctől közepeseken, ami azért érdekes, mert a két gumi között papíron 0,6 másodperc a különbség, így ha mindenki feltekerte az autóját, akkor a Q3 egyáltalán nem lefutott.
A 6. helyezett Gasly hátránya 1,5 másodperc, a 15. helyezett Giovinazzié 2,2 másodperc. Ebben a tartományban lényegében senki sem érezheti magát biztonságban, 4 perc van hátra.
Az F1-es mobilapp szerint Vettel az első etapot új lágyakkal futotta, de a Ferrari megerősítette a Sky Sportsnak, hogy a német pilóta valóban használt abroncsokkal ment. Vettelnek most javítania kell, ha nem akar a szükségesnél elhasználtabb gumikkal rajtolni.
A német pilóta "ledolgozta" a gumihátrányát, és a Q3-ban már csapattársával azonos gumitaktikát követhet, a futamon pedig Leclerchez hasonlóan lágy abroncsokkal indul majd, a Mercedesek viszont a közepesekre szavaztak.
Négy csapat összesen öt pilótája búcsúzik a Q2 végén.
11. Pierre Gasly (+5 hely)
12. Sergio Pérez
13. Antonio Giovinazzi
14. Kevin Magnussen
15. Lance Stroll
Pár másodperce már tart az időmérő fináléja, de eleinte nem siettek kifelé a pilóták. A csendet a Mercedes törte meg, Bottas halad elöl, mögötte Hamilton, kissé lemaradva Vettel és Leclerc. Természetesen mindenki lággyal megy. Verstappen "a senki földjén" kezdi majd az első mért körét.
Leclerc vezet 1:31.801-gyel csapattársa, Vettel előtt. A Mercedesek nagyon igyekeztek, de egyelőre csak a 3-4. helyre érnek oda Hamilton-Bottas sorrendben. Verstappennek csak az 5. hely jut az első próbálkozás után Hülkenberg, Norris, Sainz, Grosjean és Ricciardo előtt.
A levezető körön érdeklődött, hogy van-e valami gond a sebességváltójával, de mérnöke érdemben nem válaszolt. Vettel már indult az utolsó mért körére.
A monacói pilóta tovább gyorsult az utolsó mért körén, Vettel nem tudott eleget javítani, így végül a 2. helyet is elveszítette a közepes keverékű gumikon rajtoló Hamilton ellen. Verstappen megelőzte Bottast, aki szintén elrontotta az utolsó mért körét, de a finn pilóta indul a 4. helyről, miután a Red Bull versenyzője rajtbüntetést kap.
A top 10 további sorrendje: Sainz, Hülkenberg, Norris, Grosjean, Ricciardo.
Ezzel most köszönjük a figyelmet, de nemsokára jövünk az összefoglalóval!