A vártnál nagyobb forgalom jellemezte a Szingapúri Nagydíj első szabadedzését, amit helyi idő szerint koraeste rendeztek meg a városállamban, így a versenyen és az időmérő edzésen várhatónál magasabb hőmérsékleti- és eltérő látási viszonyok jellemezték az első 90 perces tréninget. A csapatok viszont találtak maguknak munkát, többen is új alkatrészeket teszteltek.
Köztük a Ferrari is, ami több új aerodinamikai elemet is elvitt Szingapúrba, egyebek mellett új orrkúp és padlólemez is felkerült az SF90-esre. Az új specifikációt eleinte Charles Leclerc próbálgatta, majd az edzés második felére felkerült Sebastian Vettel autójára is, ekkor a monacói pilótánál visszatértek az eddig is használt elemekhez.
Ennek megfelelően a tréning elején Leclerc diktálta a tempót és Vettel némi lemaradásban volt hozzá képest, az edzés második felére azonban fordult a kocka. A pálya állapotának javulását és a lágy gumik tempóelőnyét kihasználva a négyszeres világbajnok állt az élre, Leclerc az első két szektorban lassabbnak bizonyult nála, majd váltóhiba miatt kénytelen volt visszaevickélni a bokszba.
Az előző két futamot megnyerő Leclerc az edzés utolsó harmadát a bokszban töltötte, de a második szabadedzésre várhatóan beszerelnek neki egy másik egységet, így folytathatja a munkát.
Vettel tempójára a mezőnyben csak Max Verstappennek volt válasza, a holland pilóta azonban át is vette tőle a vezetést, szintén lágy gumikkal, 1:40.259-et futva, ami fél másodperccel elmarad az előző év hasonló szakaszától, amikor Daniel Ricciardo révén szintén egy (akkor még Renault-motorral hajtott) Red Bull ért el.
A Mercedesek ezúttal a 3-4. helyre szorultak, bár az edzés különböző szakaszaiban Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is a köridőtáblázat élén szerepelt. A visszacsúszás oka, hogy az Ezüstnyilak a többieknél korábban kaptak lágy gumikat, és a pálya állapota később javult, így megalapozottnak látszik Christian Horner vélekedése arról, hogy
a gumik teljesítményét korrigálva továbbra is a Mercedesek tűnnek a legerősebbnek a mezőnyben.
Aggodalomra azonban a címvédő háza táján is van ok, mivel Bottas többször is raliversenyző mintájára dobta be az autóját a kanyarokba, mérnöke a kigyorsítások során kipörgő kerekek miatt túlmelegedő abroncsokra is figyelmeztette, majd a tréning kétharmadánál a finn pilóta a falhoz csapta az autóját, és alaposan összetörte annak teljes baloldalát.
Bottas balesete miatt megszakították az edzést, és természetesen a finn pilóta nem tudott már visszatérni a pályára. Rajta kívül Ricciardo, Romain Grosjean és a McLaren pilótái is kísértették a sorsot kicsúszásokkal vagy a fal megközelítésével, de egyikük sem került bajba. Természetesen többen is bajlódtak a forgalommal, de nem alakultak ki nagyobb galibák, eltekintve attól, hogy
Hamilton és Carlos Sainz koccant az edzés elején, de a brit pilóta első szárnya és a spanyol versenyző bal hátsó gumija is megúszta sérülés nélkül.
A Monacóban is látott jó formában kezdte a hétvégét a Toro Rosso párosa Danyiil Kvjat és Pierre Gasly 9-10. helyével, Alex Albon újoncként is hozta egyelőre a kötelezőt az 5. pozícióban (bár a hátránya 1,2 másodperc Verstappen mögött), Nico Hülkenberg pedig jó 7 tizedmásodperccel bizonyult gyorsabbnak Ricciardónál.
Nem indult jó tempóval a Haas hétvégéje, egyik autójuk sem fért be a legjobb 10 közé, küszködtek a Racing Pointok is, valószínűleg az új alkatrészek tesztelése miatt szerénykedtek az Alfa Romeók a 13-14. helyen, és természetesen Leclerc 19. pozíciója sem reprezentatív a folytatás előtt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A nyitányt még a naplemente előtt rendezik, így a szokásosnál is kevésbé releváns, de a szmog és a városi pálya mindig tartogat kihívásokat a mezőnynek.
Szingapúrban éjszaka zajlanak az események, de a mezőny lényegében európai időzóna szerint él, éjszaka dolgoznak, nappal alszanak. Az előkészületek képein is látható, ahogy estébe nyúlóan zajlottak a csütörtöki médiaesemények.
---- separator ----gallery-content-type:0c26b3e6-1bb0-485c-a4f1-73b46367561e---- separator ----Szingapúrban újabb bejelentések láttak napvilágot a pilótapiaccal kapcsolatban. A legfőbb érintettek: Romain Grosjean, Nico Hülkenberg és Robert Kubica.
Első ránézésre talán nem látszik, de a szingapúri pálya komoly megpróbáltatás a pilótáknak, részben a forróság, a magas páratartalom, másrészt a nehéz vonalvezetés miatt. Sok kanyar és sok kör vár a futamon rájuk.
Lassan szankciókat kell bevezetni a sajtótájékoztatókon, és szét kell ülteni Lando Norrist és Daniel Ricciardót, mert minden alkalommal mókás nevetgélésbe fullad az esemény, ha ők összekerülnek.
A Red Bull újonc pilótája elismerte, hogy a hétvégén eleinte lehet, hogy nem ad majd bele mindent, mert meg kell ismerkednie a helyszínnel. Erre az első szabadedzés jó alkalom lesz, mert még a naplemente előtt rendezik.
Pierre Gasly az első a pályán a Toro Rossóval, közepes keverékű gumikkal. Érdekesség, hogy apró mérőkeretet szereltek a bargeboardokra.
Több pilóta is várakozik még a bokszban, ez annak is köszönhető, hogy nappali edzés lévén a körülmények egyáltalán nem reprezentatívak. Inkább azoknak jön jól ez a tréning, akik tesztelni vagy gyakorolni szeretnének. Előbbi körbe tartozik az Alfa Romeo is, ahol Kimi Räikkönen autójának első szárnyát és a mögötte lévő légterelőket flow-vis festékkel vonták be.
A Mercedes kemény gumikat kapott, ez kissé meglepően korai kezdés az ötszörös világbajnoktól. Albon is megtette már az első köröket a Red Bull színeiben.
A Ferrari új első vezetőszárnyakkal érkezett Szingapúrba, azonban Sebastian Vettel autóján egyelőre a régi változat látható, valószínűleg az első edzés során összehasonlítják a két alkatrész teljesítményét. Az első szárny nagyon fontos alkatrész, mert alapvetően befolyásolja az autó többi felületét érő légáramlatokat.
Leclerc 1:44.723-mal kezd, Vettel elsőre egy 5 másodperccel lassabb körrel indított, majd feljött 1:46.046-ra. A monacói pilóta autóján az új, Vettelén a régi első szárny működik.
A Racing Point versenyzője csütörtökön még gyomorbántalmakra panaszkodott, vissza is ment a szállodába pihenni, most viszont már a bokszban várja a bevetést. Egyelőre törölközővel a vállán várakozik, de hamarosan várhatóan autóba ül.
A német pilóta jelentette a rádión, hogy túlmelegednek a hátsó abroncsai. Vettel egyelőre gokartos stílusban közlekedik, sokat csúszkál a poros pályán. Hamarosan visszaesnek a külső hőmérsékletek, így javulhat a helyzete.
Ricciardo lágy gumikkal kezd.
A Renault-tól a szezon végén távozó Hülkenberg lágy gumikkal feljött a 3. helyre Kubica elé, miközben várunk még az első mért körre Ricciardótól is. Az ausztrál pilóta az eddigieknél is harsányabb színekben pompázó sisakot villantott a Szingapúri Nagydíjra.
A Ferrari pilótája 1:43.618-cal vezet, csapattársa 0,8 másodperces hátrányra zárkózott fel. Most nagy kérdés, hogy mekkora a különbség az autók teljesítményei között, és az is, hogy milyen programokat futnak a pilóták.
A Red Bull pilótája 1:43.077-tel az élre állt, nemsokkal korábban Grosjean megúszott egy nagy megcsúszást. Hülkenberg is beugrott a két Ferrari közé, de lágy gumikkal megy.
A Sky Sports műsorában feltették a kérdést Christian Hornernek, hogy az idei szereplése alapján leigazolná-e Romain Grosjeant a Haas helyében. A Red Bull csapatfőnöke próbálta kerülni az egyenes választ, megemlítve, hogy a Haas rendelkezik csak megfelelő adatokkal a döntéshez, de "érdekes" választásnak nevezte a francia versenyző megtartását. A hoppon maradt Nico Hülkenberget "minőségi" versenyzőnek tartja.
Valtteri Bottas lágy gumikkal futott egy mért kört, és rögtön átvette a vezetést, bár ez a piros jelzésű gumikkal és a Mercedesszel nem meglepő. A finn pilóta is hazardírozott, többször is megcsúszott és nagyon közel ment a falhoz is.
Nagy most a forgalom, egymást érik a pilóták a pályán.
A brit pilóta a belső íven próbálta elengedni a McLarent, de nem értették meg egymást, és az első szárnya hozzáért Sainz kerekéhez. Úgy tűnik, a Mercedes nem sérült meg, mert lágy gumikkal 1:42.412-t futott, ami 6 tizeddel jobb Bottas eredményénél.
Eltelt az edzés harmada, és meglepően sok kört megtettek a pilóták. Mindenkinek van már mért köre, annak ellenére is, hogy a körülmények nem reprezentatívak a versenyre nézve.
A holland pilóta 1:41.938-ra gyorsult, ez időmérős próbálkozásnak tűnt, mert a kör végén rögtön visszavett a tempóból és próbált lehúzódni az egyik Toro Rosso elől, inkább kevesebb, mint több sikerrel.
Leclerc közben kiszállt a Ferrariból és Mattia Binottóval beszélget, lehet, hogy az első körök után állítanak a Ferrarin. A szerelők bakokra tették az autót és a hátsó futómű körül dolgoznak.
A Mercedes új leggyorsabb köre 1:41.469, ezzel ismét vezet, és menet közben már 2,1 másodpercre lógtak meg Leclerc kezdeti legjobb eredményétől. A Ferrarin padlólemezt cserélnek, valószínű, hogy a specifikáció is változik.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke méltatta Nico Hülkenberget a Sky Sports műsorában, de lényegében kizárta, hogy leigazolják a német versenyzőt a 2020-as szezonra.
"Nico minőségi versenyző és megérdemel egy helyet a Forma-1-ben - nyilatkozta. - Kissé furcsa, hogy kiszorulhat a mezőnyből. A Red Bullnál van egy fiatal tehetségekből álló istállónk, és nem keresgélünk ezen túl. Nagyon nehéz lenne elképzelni, hogy Nico is felmerül a jövő évi terveink között."
A pálya állapotával kapcsolatban beszédes, hogy Valtteri Bottas kemény gumikkal is fel tudott jönni Lewis Hamilton mögé a 2. helyre, ráadásul az utolsó szektorban abszolút leggyorsabb volt.
Bottas mérnöke kimérten elmagyarázta a versenyzőnek, hogy figyeljen oda a kigyorsításokra, mert ha kipörögnek a kerekek, akkor elszabadul a felület hőmérséklete. Ez szofisztikált, de világos dorgálás volt, hogy vezessen precízebben. Ettől függetlenül a finn versenyző 1:41.336-tal átvette a vezetést.
A monacói pilóta visszaült a Ferrariba, amire visszakerült az eddigi specifikációjú első szárny és gyaníthatóan a régi padlólemez is. Az edzés két felében úgy tűnik, az eltérő csomagokat hasonlítják össze.
Hamilton is futott mért kört kemény gumikkal, 0,103 másodperccel elmaradt Bottastól, elsősorban a 3-as szektorban bizonyult lassabbnak. Közben a finn pilóta egy előzés közben besokallt és a kevés bukótér egyikében találta magát, de folytatni tudta az útját.
A német pilóta autójára felszerelték az új alkatrészeket, lágy gumikat adtak neki, és közben a pálya állapota is javult, így minden mellette szólt, hogy az élre álljon, és ezt meg is tette. Az első és a harmadik szektorban abszolút leggyorsabb volt 1:40.426-tal.
Közben Leclerc is gyors volt a régi specifikációjú alkatrészekkel, de nem fejezte be a körét, műszaki hiba miatt lépésben visszaaraszolt a bokszba.
Váltóhibának tűnik a Ferrari meghibásodása, a monacói pilóta szerencséjére vissza tudott jutni a garázsba, ahol megkezdődhet a javítás. Valószínűleg edzésváltót használnak, így várhatóan büntetés nélkül megússza az esetleges cserét.
Adrian Newey, a Red Bull legendás tervezője is a helyszínen figyeli, hogy Max Verstappen átvette a vezetést Sebastian Vetteltől. Lágy gumikkal 1:40.259-et futott.
Közben Daniel Ricciardo ijesztően közel driftelt a falhoz, de megúszta koccanás nélkül.
Bottas összetörte a Mercedest, az autó teljes baloldala sérült. Ért már az ütközés, a finn pilóta az egész tréning során csúszkálva ment a pályán.
20 perc van hátra az első szabadedzésből, így mire visszakapja a csapat az autót, lényegében véget ér majd a tréning. A következő magyar idő szerint 14:30-kor kezdődik, így a második szabadedzés elejére aligha tudják majd összerakni a Mercedest.
A Ferrari elárulta, valóban a sebességváltó meghibásodását vizsgálják Charles Leclerc autóján, de ennél több részletet nem fedtek fel. A monacói pilóta aligha tér vissza az edzés vége előtt.
Sainz rögtön pályára lépett, amikor 16 perccel a leintés előtt újraindították az edzést. A Ferrari folytatja a kísérletezést, most Vettel autóján az új padlólemez, de a régi orrkúp működik.
Bottas balesete közben megtekinthető itt.
A McLaren újonca is besokallt, de okosan kiengedte az autót a bukótérbe, majd Y-ozva visszaevickélt a pályára a 7-es kanyarnál. Nagyobb baj nélkül megúszta.
Vettel a legutóbbi próbálkozása során nem javított az eredményén, most egyebek mellett Albon következik, hogy lágy gumikkal változtasson az 5. pozícióján. Sainz közben Hamiltonra panaszkodik, aki nem volt hajlandó elengedni őt.
"Elég jó" - mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports műsorában, de hozzátette, hogy korrigálva az eredményeket a gumik eltérő teljesítményével elég szoros sorrend alakul ki az élen.
"Elvesztettem az uralmamat az autó hátulja felett, talán némi túlmelegedés miatt - nyilatkozta a Sky Italiának. - Az én hibám" - tette hozzá.
A papírformának megfelelően Max Verstappen kezdett az élen a Szingapúri Nagydíj első szabadedzésén, kisebb meglepetésre Sebastian Vettel szorosan követte őt a 2. helyen, majd jött a két Mercedes a tavalyi győztes Lewis Hamiltonnal a 3. helyen.
Nemsokára összefoglaljuk az első tréning eseményeit, addig is köszönjük szépen a figyelmet!