Verstappen nyitott az élen az elképesztően huplis texasi pályán
2019. november 01. 16:49
A texasi USA Nagydíj helyszínén az ilyenkor megszokott 20 fok fölötti átlaghőmérséklet helyett fagyos reggel, majd az első szabadedzésen 8 fokos levegő és 14 fokos aszfalt fogadta a mezőnyt, úgy tűnt tehát, hogy ez fogja legjobban megnehezíteni az első és a második gyakorlásra jövő évi kísérleti gumikat is kapó csapatok dolgát. Mindez azonban csak addig volt így, amig el nem kezdődött a tréning, már az első másodpercekben nyilvánvalóvá vált ugyanis, hogy az előző évi verseny óta drasztikus mértékben romlott a pálya állapota, és hatalmas bukkanók alakultak ki rajta több helyen is.
Lewis Hamilton volt az első, aki panaszkodni kezdett, az ötszörös világbajnok azt pedzegette, hogy nem feltétlenül biztonságos ilyen pályán vezetni, majd a „világ leghuplisabb" aszfaltcsíkjának nevezte az austinit.
Kevin Magnussen azt közölte a mérnökével, hogy a 9-es kanyarban nem hupli, hanem ugrató van, olyan szinten dobja meg az autóját az útegyenetlenség.
Többeken ki is fogtak a bukkanók, a leglátványosabb módon Carlos Sainzon, aki a gyors S-kanyarokban dobta el a McLarent, szerencséjére azonban csak a gumiszett bánta, az autó nem sérült meg. Rajta kívül Charles Leclerc és Valtteri Bottas is rontott, a legtöbben azonban az utolsó előtti kanyarban szaladtak le a pályáról, jóllehet, ott nem bukkanó miatt.
Ennek azért volt jelentősége, mert aki ebben a fordulóban úgy szélesített, hogy a kerekei már a kerékvetőt sem érték, annak automatikusan törölték az idejét. Az élmezőnyből többen is jártak így, mindkét Red Bullnak, Hamiltonnak és Leclerc-nek is elvették legalább egy mért idejét. Ami az eredményeket illeti, azokból a több szempontból is szokatlan körülmények miatt nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, noha mindenképpen biztató a Red Bullnak, hogy mindkét autójával beférkőzött az első háromba.
A Ferrarinak kevésbé van oka az örömre, és nemcsak az idők miatt, hanem amiatt is, mert
Charles Leclerc gázpedál-probléma miatt kénytelen volt kihagyni az első 45 percet, noha később nagyrészt bepótolta a kiesett időt,
Vettel 30 köre mellé 23-at pakolt oda a csapatnak. Ő volt az egyedüli, aki a legjobb idejét a Pirelli jelöletlen oldalfalú, 2020-as kísérleti abroncsain érte el, ennek az oka az, hogy a legjobb lágy gumis körét pályaelhagyás miatt törölték.
Amennyiben a Red Bull és a Ferrari tempójából nem tudunk saccolni, a Mercedeséből még annyira sem, a tréning elején az autójukra szerelt mérőkerettel köröző Bottas és Hamilton csal a 17., illetve a 8. helyet szerezte meg.
Toronymagasan az Ezüstnyilak tették meg a legtöbb, 15-15 kört a kísérleti Pirelliken,
lágy gumis gyorskört pedig csak Hamilton próbált meg, autózott is egy negyedik időt, de pályaelhagyás miatt az ő körét is törölték.
Az első hármas mögött igen kusza volt a sorrend, Daniel Ricciardo egy jól sikerült lágy gumis körrel bejött az ötödik helyre a Renault-val, mögé pedig a Mexikóban még a Williamsekkel csatázó Romain Grosjean fért oda. A hetedik és a nyolcadik helyen záró Leclerc-Hamilton duó mögött a mostanában inkább a Q1-es továbbjutásért küzdő Lance Stroll és Kevin Magnussen kettős végzett.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az USA Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében, 10 perc és zöldre vált a lámpa a bokszutca végén! Mielőtt rátérnénk, hogy mi várható az előttünk álló bő másfél órában, belekukkanthatnak szokásos futamelőzetesünkbe, amelynek fő kérdése, hogy meglesz-e Lewis Hamiltonnak a hatodik világbajnoki cím ezen a hétvégén. Nagy tétben nem fogadnánk az ellenkezőjére.
Hajnalban nulla fok alatti volt a hőmérséklet Austinban, és jelenleg sincs több 10 foknál, ami igencsak megnehezítheti a versenyzők dolgát az első szabadedzésen, nem lesz ugyanis egyszerű dolguk a megfelelő működési tartományban tartani a gumikat. Az előrejelzések szerint eső nem várható a hétvégén, a három napból pedig a mai lehet a leghidegebb, szombatra és vasárnapra 17 és 20 fok közötti maximumhőmérsékletet várnak. A hideg egyébként a pilóták és szerelők öltözetén is látszik, többen sapkában és téli kabátban érkeztek, a Haas szerelői a kerékcsere-gyakorláshoz is jól beöltöztek.
A hazai versenyét futó amerikai istálló gyakorlatilag már csak azt várja, hogy minél hamarabb vége legyen ennek a szezonnak, az alapvetően elhibázott aerodinamikai filozófia szerint épült autóval nem sok mindent tudnak már kezdeni az idén. A 2020-as szezonra viszont gőzerővel készülnek, így akárcsak a Williams Japánban, ők is kipróbálnak egy jövő évre készült első szárnyat, amelyből egyelőre csak egy darab készült, azt Kevin Magnussen fogja pályára vinni ma.
Többen is új sisakfestést villantanak ezen a hétvégén, köztük van Lando Norris is, aki zsinórban harmadik versenye jelentkezik új dizájnnal, de az Orosz Nagydíj előtt Szingapúrban és Monzában szintén egyedi bukóval állt rajthoz. Alább Daniel Ricciardo Texas Longhorns amerikaifoci-csapat által ihletett festése látható, az alatt pedig Carlos Sainz egyedi dizájnja, amelyet 100. futamára készített.
Mintha egy téli tesztelésen lennék, sokan kötött sapkában vannak a garázsokban. Ami ennél is fontosabb, az aszfalt is csak 14 fokos.
A két Mercedes az első két autó a pályán, Bottas W10-esén jókora mérőkeretek vannak az első kerekek mögött, a Mercedes is 2020-ra teszte.
Még egy kis adalék az időjáráshoz, Austinban az év ezen szakaszában 23 fok az átlaghőmérséklet, most mindössze 8 fok van. Nem mellesleg megdőlt a halloweeni hidegrekord is.
Nem tetszik neki, hogy nagyon huplis a pálya, abban sem biztos, hogy biztonságos rajta így vezetni. Az ötszörös világbajnok autóján is vannak mérőkeretek, Bottasszal ellentétben nála a hátsó kerekek mögé szerelték azokat.
Kevin Magnussen hagyott el egy kisebb karbondarabot, miközben a fedélzeti kamerás képek megerősítik, hogy valóban igencsak egyenetlen a pálya felülete.
Az összes csapat kapott olyan szettet, amely a 2020-as abroncs prototípusa, ezek oldalán nincs felirat és mindenki szabadon használhatja őket a mai mindkét szabadedzésen, Vettel és Leclerc rögtön azon kezdte meg a körözést.
A motorra panaszkodik a monacói pilóta, vissza is tért a garázsba. A Ferrari is tesztel, az SF90-eseken nem mérőkeret, hanem lézer van az autó alsó részére szerelve.
Egyelőre Magnussen vezet 1:38.177-es körrel közepes gumin, őt Verstappen, Hamilton, Bottas és Vettel követi. A tavalyi pénteki nap esőben telt, először a szombati szabadedzésen mentek szárazon a pilóták, akkor Vettel volt a leggyorsabb 1:33.797-tel.
Kevin Magnussen jelentette a rádión, hogy a pálya azon részén nem hupli van, hanem egyenesen egy ugrató. Azt is hozzátette, hogy kikapcsolt az MGU-K-ja, kérdés, hogy a hupli volt-e az oka.
Eredetileg úgy volt, hogy a mexikói után ezt a futamot is kihagyja, de mégis itt van Peter Bonnington, akivel Hamilton azóta dolgozik együtt, hogy csatlakozott a Mercedeshez. A versenymérnök orvosi beavatkozáson esett át az Egyesült Királyságban.
Még mindenki csak próbálgatja az autót és különböző dolgokat tesztel, a Red Bull thai pilótája 1:36.424-nél tart közepes keveréken, mögötte Grosjean, Kvjat, Stroll, Magnussen, Pérez, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Vettel a sorrend.
A Ferrari megerősítette, hogy nincs gond az erőforrással, viszont egy gázpedál problémát jelenleg is vizsgálnak. Közben Bottas is megkapta a 2020-as gumit, egész pontosan a jövő évi lágy keverék van az autóján, amelyre továbbra is mérőkeretek vannak rögzítve.
Már 1:35.7-nél tart, mögé Verstappen zárkózott fel 2020-as keveréken, de 7 tizeddel el van maradva csapattársától. A két Renault-nak, a két Williamsnek, a két McLarennek és Leclerc-nek még nincs mért ideje.
Mexikóban Robert Kubica, most George Russell volt kénytelen átadni a helyét a Williams potenciális 2020-as pilótájának, a kanadai Nicholas Latifinek, aki egyelőre tesztpilótaként szerepel, de egyáltalán nem lenne meglepő, ha ő érkezne a lengyel helyére.
Albon idejét még nem tudta senki megdönteni, hátrébb azonban nagy a mozgolódás, a Racing Point kanadai pilótája kevesebb mint 3 tizedre van a Red Bulltól, miközben Vettel hátránya közepes gumin már több mint 7 tized.
1:35.175-tel 568 ezredet adott Albonnak, de az utolsó előtti kanyarban nagyon szélesen fordult, korábban Alontól ezért elvettek egy kört.
Ahogy arra számítani lehetett, nem tarthatta meg a leggyorsabb időt a holland. Ennek most nincs jelentősége, az időmérőn egy ilyen hiba azonban sokba kerülhet. Közben Norrisnak meglazult a fejtámasza a hosszú egyenes végén, saját kezűleg kellett visszanyomnia a helyére.
Üresbe kapcsolt a váltója a gyors első szektorban, később el tudott indulni, most csigatempóban kocog vissza a bokszba.
1:35.546-ot ment közepes gumin, mögé Vettel zárkózott fel 188 ezredre ugyanilyen keveréken. A harmadik helyen Albon áll, mögötte a két Racing Point, Grosjean, majd a két Toro Rosso következik. Már csak Leclerc-nek nincs ideje.
Hülkenberg váltója nem működik megfelelően, vissza is hívták a bokszba a tizedik helyen, csapattársa mögött tanyázó pilótát.
Kísérleti gumin küldték ki a thai pilótát, aki 95 ezreddel gyorsabb volt csapattársánál, így újra ő vezet.
A gyors S-kanyarokban vesztette el az egyik huplin az uralmat a McLaren felett és jókora keresztbe csúszást mutatott be a spanyol, ezt a 2020-as szettet teljesen leírta. Közben Albon 1:35.282-re javított az élen.
A képre kattintva megnézhetik folyamatosan frissülő galériánkat a pénteki napról.
---- separator ----gallery-content-type:bb4518f3-812b-436c-bc26-b1545c8b8a10---- separator ----1 másodpercet adott Albonnak 3 lila szektor kísérletében, az ideje 1:34.226. Közben Leclerc is megjelent és elkezdte a munkát, a kísérleti abroncsokon a harmadik hely az övé egyelőre.
Már az edzés felén is túl vagyunk, az Ezüstnyilak azonban még nem futottak versenyképes köröket, Bottas 1:36.472-es körrel a tizedik, Hamilton 1:37.446-tal csak a tizenötödik.
Ő is egy huplin csúszott meg és megtalálta nagyjából az egyetlen helyet a pályán, ahol nem aszfaltozott a bukótér, így át is vágtatott a nem túl sima felületen. Hülkenberg eközben hidraulikai hiba miatt vesztegel a bokszban, ez okozta a gondokat a váltóval.
A finn a hatos kanyarban csúszott meg és ment ki egy kicsit a bukótérbe. Bottas továbbra is a tizedik, Hamilton feljött a 13. helyre, az élen továbbra is Vettel áll Albon és Leclerc előtt.
Elhárította a hidraulikai hibát a Renault, majd lágy gumin küldték pályára Hülkenberget, aki elsőre a 10. helyre jött be 1:36.124-es körrel.
Javított a lágyakon a McLaren újonca, de Albonhoz és Verstappenhez hasonlóan kiszélesítette az utolsó előtti kanyart, így ugrott a köre. Közben a másik McLarennel Sainz is kint, a 7. helyen áll 1,5 másodpercre Hamiltontól, miután jó ideig a bokszban ücsörgött padlólemezcsere miatt.
Nem sokkal, mindössze 19 ezreddel előzte meg Albont, Vetteltől pedig már több mint 1 másodpercet kapott a lágy gumikat nyüstölő ausztrál.
A Red Bull is lágy gumira váltott, a holland az első körében lenyomta Vettelt, 169 ezredes előnnyel szelte át a célvonalat, az ideje 1:34.057. Mögé Leclerc jött be 1:34.126-tal szintén lágyakon, megelőzte tehát a csapattársát.
Rajta is kifogott az utolsó előtti kanyar, így a második helyett most a hatodik pozícióban szerepel csak a neve. Albon is teljesítette lágy gumis körét, lila harmadik szektorral maradt a harmadik helyen, de már csak 259 ezreddel van elmaradva Verstappentől.
Noha mindkét Mercedes, mindkét Ferrari és az egyik Red Bull is kint van, mindannyian használt gumikon köröztek. Leclerc közben arra panaszkodik, hogy nem tud elég gyorsan lefelé váltani.
Leclerc-nek azt mondta a mérnöke, hogy szerintük a bukkanók miatt nem mindig megy neki a leváltás, az autókban ugyanis egy rendszer megakadályozza, hogy akkor történjen a lefelé váltás, amikor az autó egy huplin halad át, így óvva a váltót.
Mindenkinél több kört tettek meg a jelöletlen 2020-as prototípusokon, Bottas és Hamilton is eddig 13-at. Kérdés, hogy a végén feltesznek-e egy lágy szette és előremozdulnak-e a 14. és a 16. helyről.
Egyre kevesebb a rádióüzenet arról, hogy milyen huplis a pálya, a versenyzők kezdenek hozzászokni. Hamilton úgy tűnik azonban még nem: „ez a leghuplisabb pálya a világon” – mondta a rádióba.
Új lágy gumin autózott egy 1:35 eleji kört Hamilton, amivel jelenleg negyedik lenne, viszont kiszélesítette az utolsó előtti kanyart. Az orosz az első kanyarban mutatott be egy piruettet, majd egyenesbe állt és továbbment.
Második nekifutásra 1:35.439-es kört ért el, ezzel feljött a nyolcadik helyre, a másik Mercedesben Bottas a tizenhetedik.
Ennyi volt az első szabadedzés Austinból, Max Verstappen zárta az élen az első gyakorlást Sebastian Vettel és Alex Albon előtt. A további sorrend: Gasly, Ricciardo, Grosjean, Leclerc, Hamilton, Stroll, Magnussen. 20 óra 50 perckor jövünk a második szabadedzéssel, tartsanak akkor is velünk, a viszontlátásra!