Vadonatúj motorjával Bottas kezdett az élen Abu-Dzabiban
2019. november 29. 09:51
Teszteléssel kezdődött az Abu-dzabi Nagydíj programja az első szabadedzés során, kihasználva, hogy az első tréninget még nappal rendezik, nagyságrendileg 10 Celsius fokkal magasabb hőmérsékletek közepette, mint a helyezésekről döntő időmérőt és a futamot. A csapatokat az is motiválja az előremutató fejlesztések kipróbálására, hogy a szezonzáró előtt szinte már minden eldőlt.
A Ferrari a csapat számára új kipufogó-elrendezést próbált ki, amit a Red Bullról másoltak le. Az egyik autón két kipufogócső jelent meg és ehhez két tartópillért helyeztek el a hátsó szárny alatt. A McLarennél a DRS-mechanizmust alakították át és hoztak új első szárnyat is, az Alfa Romeo flow-vis festékkel vizsgálta az autó aerodinamikáját, a Renault pedig hatalmas mérőkeretet épített az autóra.
A francia gyártó csapata számára nem alakult zavartalanul az első szabadedzés, fél órával a leintés előtt Daniel Ricciardo motorhiba miatt kénytelen volt félreállni. Az ausztrál pilóta autójából olaj is a pályára került, ezen a listavezető Valtteri Bottas alaposan meg is csúszott, de szerencséjére el tudta kerülni, hogy a védősávnak ütközött. Az edzést hosszú időre megszakították. Ricciardo mellett
Lewis Hamilton is motorproblémákra panaszkodott,
de a világbajnok pilóta sikeresen vissza tudott térni a szerelőihez, majd mérnöke később azt mondta, nagyobb módosításokra lehet szükség a beállítások terén a megfelelő fékhőmérsékletek elérése érdekében. Hamilton a világbajnoki cím (és elsősorban a munkatársai) tiszteletére ezúttal az 1-es rajtszámmal vezetett a megszokott 44-es helyett.
Az eredmények terén nem igazán tükröződött, hogy a csapatok elsősorban a jövőre készülnek: az új fejlesztéseket is tartalmazó erőforrást használó Bottas már a tréning elején gyorsabbnak bizonyult Max Verstappen tavalyi formájánál, a Ferrarik azonban nem tudták felülmúlni a Red Bull 2018-as leggyorsabb körét.
Sebastian Vettel az utolsó percekben megpróbált javítani az 5. helyén közepes keverékű gumikkal, de megcsúszott, és az autója hátuljával a szalagkorlátnak ütközött.
A Ferrari bal hátsó futóműve megsérült, ráadásul az autó olyan helyen állt meg, hogy piros zászló nélkül nem lehetett kimenteni, így Ricciardo után másodszor is leállították a tréninget. Ez elvette a lehetőséget a többiektől, hogy javítsanak az eredményeiken, és az FIA megtiltotta a rajtgyakorlatokat is, ezért az első 90 perc kedvezőtlenül zárult a mezőny számára.
Percről percre közvetítésünk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat! Nemsokára következik az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzése. Az erősorrendet nehéz előre megjósolni, ugyanakkor a versenyelőzetesben igyekeztünk támpontokat adni.
Tegnap zajlottak az előkészületek a hétvégére. A pilóták közül egyedül Sebastian Vettel nem volt jelen, aki harmadik gyerekének születése miatt később érkezett a helyszínre. Tekintse meg galériánkat a csütörtöki napról!
Valtteri Bottasnak nem alakult jól a szezon vége. Amellett, hogy a Brazíliában meghibásodó erőforrás cseréje miatt a mezőny végéről kényszerül rajtolni, tegnap saját maga jelentette be, hogy véget ért a házassága.
Az FIA, valamint a csapatok az év elején elhunyt versenyigazgatóra, Charlie Whiting-ra emlékeztek.
A Pirelli a C3, C4, valamint a C5 kódolású, vagyis a lehető leglágyabb keverékeket vitte el Abu-Dzabiba.
Az Abu-Dzabi Nagydíjon már megszokhattuk, hogy a pálya fantasztikus környezettel rendelkezik. A csapatokat természetesen ezúttal is lenyűgöző látvány fogadja.
A McLarennél már most készülnek a vasárnapi versenyre, és a szerelők gyakorolják a minél gyorsabb kerékcserét.
Akik az elmúlt években figyelték az Abu-dzabi Nagydíjak sajtótájékoztatóit, azok megszokhatták, hogy Walter Koster német újságíró az átlagosnál sokkal hosszabban fogalmazza meg kérdését a pilóták felé. Ezúttal sem történt másképp, sőt, Max Verstappen Brazíliában futott, pole pozíciót érő köre is vetekszik Koster idejével.
2018-ban a Red Bullok végeztek az első két helyen az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzésén. Max Verstappen 1:38,491-es idejétől Daniel Ricciardo majdnem fél másodperccel maradt el.
A McLarent jövőre is támogatja a British American Tobacco. A cég az F1 mellett az IndyCarban is meg fog jelenni a wokingiak autóján.
Heikki Kovalainen, a Renault, a Mclaren, a Caterham, valamint a Lotus egykori versenyzője is ellátogatott az Egyesült Arab Emírségekbe.
Ebben a pillanatban megkezdődött az első szabadedzés, Kvjat, Kubica, Magnussen és Hülkenberg máris pályára gurultak.
Egyre többen gurulnak pályára, az élmezőnyből Verstappen az első, aki elhagyta a bokszutcát.
Egylőre még senkinek nincs ideje, úgy tűnik, mindenki csak egy installációs körre ment ki. Charles Leclerc az első Ferrari-versenyző, aki pályára gurult Abu-Dzabiban.
Hülkenberg mellett csupán a két Ferrari, Leclerc és Vettel vannak a pályán. Előbbi el is indult egy gyorskörre.
Ugyan Vettel autózta az első mért időt, de 2 perc feletti idejét nem lhet komolyan venni. Csapattársa 1:40,298 másodperces körrel vette át a vezetést.
A maranellóiakon kívül senkinek nincs mért köre. Vettel és Leclerc néhány új alkatrészt próbálnak ki, vélhetően 2020-ra készülve. Jelenleg egyetlen autó sincs a pályán.
A Mercedesek közül Bottas az első, aki pályára gurult. A finn versenyző alighanem inkább a versenytempóra fog koncentrálni a hétvégén, hiszen az erőforráscserék miatt a mezőny végéről fog rajtolni.
A Renault-n egy aerodinamikai mérőkeret látható, amivel a hátsó légármalatokat mérik. Vélhetően ennek már csak a következő szezonban lesz jelentősége.
Bottas 1:38,053-as idővel átvette a vezetést. Rajta kívül csak Leclerc-nek és Albonnak van értékelhető ideje, de mindketten 2 másodpercen felüli lemaradással rendelkeznek.
Bottas tovább javított az idején, a finn versenyző 1:37,975 másodperces idővel áll az élen. A végsebességére panaszkodó Albon feljött a 2. helyre.
A helyszínen tartózkodó Heikki Kovalainen úgy véli, egykori csapattársa, Lewis Hamilton nyerhet még vb-címeket, ha megvan hozzá a kellő motivációja. A finn pilóta a Sky Sports műsorában nyilatkozott.
Hamilton, Verstappen és Vettel is feljött Bottas mögé, de csak a brit versenyzőnek sikerült 1 másodpercen belülre kerülnie.
Bottas megint faragott az idején, jelenleg 1:39,939 másodperccel vezet. Vettelt Leclerc és Albon is megelőzte.
Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója úgy véli, az abu-dzabi pálya sokkal jobban fekszik az autónak, mint Interlagos. Az amerikai üzletember a Sky Sports műsorában nyilatkozott.
A mezőnyből George Russell az egyedüli, aki fél órra után még nem futott gorskört. Az élmezőny állása: Bottas, Verstappen, Hamilton, Vettel, Leclerc, Albon.
A tavalyi Abu-dzabi Nagydíjhoz hasonlóan Hamilton idén is az 1-es rajtszámmal megy az első szabadedzésen a megszokott 44-es helyett.
Russell is megérkezett, így most már az egész mezőnynek van mért ideje. A fiatal brit versenyző a 18. helyen áll, Räikkönent is megelőzte
Az Abu-dzabi Nagydíj helyszíne mindig rendkívül látványos, már csak ezért is érdemes megtekinteni folyamatoosan frissülő galériánkat.
Hamilton 1:37,591-es idővel átvette a vezetést, a hatszoros világbajnok 3 tizeddel volt gyorsabb csapattársánál. Jelenleg senki nincs a pályán.
A brit versenyző motorjával valami nincs rendben. Hamilton ugyan régebbi motorokat használ, mint Bottas, de valószínű, hogy az időmérőn és a versenyen nem ezzel fog menni.
Az első szabadedzés feléhez közeledve a két Mercedes vezet, Hamilton-Bottas sorrendben. Az első tíz további állása: Verstappen, Vettel, Leclerc, Albon, Hülkenberg, Stroll, Pérez, Kvjat.
Az élmezőny eddig a lágy keverékű gumikat próbálgatta, azonban Bottas most közepesre váltott. A finn pilóta ezekkel is vissza tudta venni a vezetést, egy 1:36,957-es idővel.
Bottasszal ellentétben a két Red Bull továbbra is a lágy keverékű abroncsokon megy, és azokkal próbálnak meg javítani jelenlegi idejükön.
Verstappen javított, így megelőzte Hamiltont, és feljött a 2. pozícióba. Csapattársa vibraációra panaszkodik, de így is a 4. legjobb időt autózta.
A két Haas feljött az élmezőny közvetlen közelébe, sőt, Grosjeannak még Leclerc-t is sikerült megelőznie, így jelenleg a 6. helyen áll. Csapattársa, Magnussen a 8. pozíciót foglalja el.
Leclerc és Vettel viszonylag hosszú idő után gurult a pályára, így jelenleg csupán Räikkönen van a bokszban.
Daniel Ricciardo autója megállt a célegyenes előtt, az ausztrál pilóta autójából olaj is folyt. Előbb sárga, majd pedig piros zászló mellett döntöttek a versenyirányításban.
Ricciardo Renault-jából rengeteg olaj folyt a pályára, amire Sainz is felhívta a figyelmet. A pályabíróknak ezt is fel kell takarítaniuk.
Ricciardo gyorsan nyilatkozott a Sky Sports műsorában. A Renault versenyzője elmondta, az első szabadedzés még mindig a lehető legjobb időpont egy ilyen meghibásodásra. Eközben Gaslyról törtlik az olajat, ami Ricciardo autójából ömlött rá.
A mezőny végén egylőre érdekesen alakul a heyzet, hiszen a két Williams a 17. és a 19. helyet foglalja el. Ráadásul Kubica van az előkelőbb pozícióban, ami szintén nem volt megszokott a szezon során. Persze könnyen lehet, hogy ez az edzés végéig megváltozik.
Az eddigi legnagyobb meglepetést a két Haas szereplése jelenti, akik továbbra is a 6. és a 8. helyen állnak. A teljes állás az alábbi képen látható.
Újraidnult az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzése, a csapatoknak még 16 percük van. Az élmezőnyből egyelőre csak Albont küldték ki a pályára.
A McLaren figyelmeztette Carlos Sainzot, hogy a 20-as és 21-es kanyarban a pálya még mindig rendkívül csúszós lehet, miután Ricciardo autójából olaj folyt a pályára.
Az Alfa Romeo versenyzője sokáig a 20. helyen állt, most azonban sikerült javítania. A finn pilóta ezzel a 13. pozícióig jött fel.
Az edzés végén már a Mercedesek és a Ferrarik is közepeseken autóznak, az élmezőnyből egyedül Verstappen használja továbbra is a lágy abroncsokat.
Ricciardónak nem kell tartania a büntetéstől, hiszen a meghibásodó motort csak szabadedzéseken használta. A csapat a lehető leghamarabb megkezdi az erőforrás cseréjét.
Ismét piros zászló, miután Sebastian Vettel megpördült a 19-es kanyarban, és az autó hátulja a falnak ütközött. Nem volt nagy ütközés, de a német versenyző nem tudott továbbmenni. Ezzel lényegében vége az első szabadedzésnek.
Immár hivatalos, hogy az edzés nem folytatódik, így kijelenthető, hogy Valtteri Bottas autózta a leggyorsabb időt. A finn versenyzőt Verstappen és Hamilton követte. Az első tíz további sorrendje: Albon, Vettel, Grosjean, Leclerc, Magnussen, Giovinazzi, Hülkenberg. Mostanra köszönjük figyelmüket, tartsanak velünk 13:50-től is, a második szabadedzésre!