Ezúttal a Racing Point kezdett az élen Ausztriában
2020. július 10. 10:50
Verőfényes napsütésben zajlott a Stájer Nagydíj első szabadedzése. Az első szabadedzésre az állandó mezőny tagjai közül ketten kénytelenek voltak átadni a helyüket csapatuk tesztpilótájának. Antonio Giovinazzit Robert Kubica helyettesítette az Alfa Romeónál, míg George Russellt Jack Aitken pótolta a Williamsnél.
A szokásos installációs körök után a problémákkal küszködő Alexander Albon és Carlos Sainz futott először mért kört, majd nem sokkal később előbbi csapattársa, Max Verstappen került az élre a közepes gumikon. Sokáig a két Red Bull és a két McLaren állt az első négy helyen, a Mercedes és a Ferrari pedig csak a középmezőnyben tartózkodott.
Fél óra után megszakították az edzést, miután Nicholas Latifi Williamse megállt a pálya mellett. A kanadai pilóta motorhibára panaszkodott a csapatrádión, de később kiderült, hogy a váltóval volt probléma. A mentés csupán pár percet vett igénybe, így az edzés hamarosan folytatódhatott.
Nem sokkal az újraindítás után Charles Leclerc feljött a 2. helyre, igaz, mindezt a lágy abroncsokkal tette.
Ezután a Mercedes és a Racing Point is gyorsult, és hamarosan a két istálló pilótái foglalták el az első négy pozíciót. Fontos megjegyezni, hogy a 2. és 3. helyen álló Valtteri Bottas és Lewis Hamilton a közepes gumikon autózott, míg Sergio Pérez és Lance Stroll eggyel lágyabb keveréket használt. Sebastian Vettel és Charles Leclerc csupán a 10. és a 12. helyen állt.
Verstappen aztán felrakta a lágyakat, és ugyan a Mercedeseket megelőzte, de a mexikói pilóta idejét nem tudta túlszárnyalni.
Innentől kezdve csupán az borzolta a kedélyeket, hogy Danyiil Kvjat megpördült, de az élmezőnyben nem változott az eredmény, és Pérez 1:04.867 másodperces idővel végzett az 1. helyen. Verstappent 96 ezreddel előzte meg, de ami sokkal lényegesebb, hogy a két Mercedes mindössze 2 tizeddel maradt le úgy, hogy a lágy gumikat fel sem rakták.
A Mercedesek mögött Stroll és Albon végzett, a Ferrarik pedig maradtak a 10. és a 12. pozícióban.
A maranellóiak a Magyar Nagydíjra szánt, végül azonban előrehozott fejlesztéseket tesztelték, Vettel a régi, Leclerc az új padlólemezt próbálgatta, miközben mindketten használták az új első szárnyat.
Mindketten lágy gumin futották legjobb idejüket, de így sem tudtal előrébb végezni több olyan pilótánál, akik fel sem tették a piros oldalfalú Pirellit.
Ami a mezőny hátsóbb régióit illeti, Aitken és Kubica a 17. és a 18. helyen fejezték be az edzést, és csupán Latifit és Magnussent tudták megelőzni. Utóbbinak egyáltalán nem volt ideje, mivel végig akkumulátorproblémákkal küszködött.
Folytatás 15:00-kor, a második szabadedzéssel.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Stájer Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A helyszín nem változott a múlt heti Osztrák Nagydíjhoz képest, a mezőny maradt a Red Bull Ringen, az elnevezés azonban más lett, miután ugyanazon a néven nem rendezhetnek két versenyt egy szezonban. Nem ez az első alkalom azonban, hogy egy tartomány nevét viseli az adott futam, az 1957-es Pescarai Nagydíjat bár Pescara városáról nevezték el, egyben a tartomány nevét is viselte.
Amíg nem kezdődik el a pénteki első másfél órás szabadedzés, elolvashatják szokásos előzetesünket, amelyben arra kerestük a választ, hogy miben lehet más az eheti spielbergi futam, mint a múlt heti.
Addig persze még előttünk áll egy teljes versenyhétvége, a 35. Magyar Nagydíjnak otthont adó pályán azonban már javában zajlanak az előkészületek, hogy egy hét múlva ilyenkor már ott készülhessenek a versenyzők az első szabadedzésre. Ott jártunkkor a motorhome-okat helyettesítő konténerek építése, a reklámfeliratok elhelyezése is nagyban folyt. Az alábbi képre kattintva Hirling Bálint galériáját tekinthetik meg minderről.
---- separator ----gallery-content-type:2dd2620a-4762-49c6-8c22-42bce3b34423---- separator ----Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke megerősítette, hogy a versenyirányítás szerint szombatra hatalmas esőzést várnak a Red Bull Ringre, ami akár akkora is lehet, hogy nem tudják megrendezni az időmérő edzést. Ebben az esetben vasárnap délelőttre halaszthatják az időmérőt, viszont ha akkor sem tudják megtartani, a pénteki második szabadedzés végeredménye dönthet.
Zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, Ocon hajtott ki elsőként a pályára, mögötte Kvjat és Vettel sorjázott.
Erre az edzésre ketten is lehetőséget kaptak a nem állandó versenyzők közül, az Alfa Romeóval Giovinazzi helyén Robert Kubica köröz, míg a Williamsnél az F2-ben versenyző Jack Aitken foglalt helyet George Russell autójában.
Mostanáig csak az idei szezon első nyolc versenye volt ismert, a Forma-1 azonban pillanatokkal ezelőtt bejelentette, hogy a szeptember eleji Olasz Nagydíjat a Toszkán Nagydíj fogja követni Mugellóban szeptember 13-án, majd szeptember 27-én jön az Orosz Nagydíj Szocsiban. Ezzel az idei évad első 10 futama van meg.
Sainz volt az első, aki gyorskört ment az első edzésen, a kemény gumin 1:07.190-et autózott a McLarennel.
Legalábbis új festéssel, ami tőle egyáltalán nem szokatlan. Íme a Stájer Nagydíjon viselt dizájn.
A Red Bull pilótája közepes keveréken ért el 1:06.344-es időt, mögötte Sainz áll, aki a kemény gumin 1:06.475-re javított. Egyelőre csak nekik van mért körük, miközben már csak Hamilton nem járt a pályán.
Nem csak a Ferrari vet be fejlesztést ezen a hétvégén, noha valószínűleg a vörösök hozták a legnagyobb újításokat. A Red Bullon új hátsó szárnyvéglap tűnt fel, és a McLaren is tesztel ezt-azt.
A Mercedestől Bottas, a Ferraritól Leclerc és Vettel is kemény gumin kezdte a körözést, a finn az ötödik, a monacói a negyedik, a német pedig a hetedik jelenleg. Továbbra is Albon vezet 1:06.330-cal, ami 1,5 másodperccel lassabb Hamilton múlt pénteki első edzésen elért körénél.
Teljes a Red Bull dominancia, miután a holland közepes keverékű gumin 243 ezreddel megelőzte csapattársát, és 1:06.087-tel már ő az első. 13 pilótának van már mért köre, a topcsapatok közül csak Hamilton adós még ezzel, de éppen most jött ki a pályára.
A hármas kanyar féktávján blokkolta a jobb elsőt, amin szemmel láthatóan jókora folt keletkezett, rázza is rendesen a Ferrarit menet közben. Lehet, hogy továbbra sem érzi úgy az autót Vettel, mint a múlt héten pénteken és szombaton?
Nicholas Latifi alatt állt meg az autó a négyes kanyar után, pont ott, ahol csapattársa, Russell kiesett az Osztrák Nagydíjról. A kanadai szerint a motor mondta fel a szolgálatot. Virtuális biztonsági autós fázis van érvényben.
A jelek szerint nem volt elég a VSC a Williams mentéséhez, úgyhogy félbeszakították az edzést. Az óra pörög tovább, 1 óra van még vissza.
Egy mért kört még meg tudott tenni a hatszoros világbajnok a leállás előtt, kemény gumival a kilencedik helyre jött be, 867 ezreddel maradt el Verstappentől. Az élen továbbra is a két Red Bull áll, őket a két McLaren és Leclerc követi.
Sikerült letolni Latifi autóját a pályáról, úgyhogy zöldre váltott a lámpa, többen azonnal kijöttek.
Nem sokat, csak 11 ezredet 1:05.856-ra, mindezt közepes keveréken. Bottas közben feljött a negyedik helyre kemény gumin, amivel megelőzte a lágyakon próbálkozó Norrist.
Valami furcsa neki a lassabb kanyarokban, amelyekben nagy alulkormányzottságot érez. A tempóján ez nem látszik, továbbra is ott van az elején, habár Pérez bejött elé a második helyre a Racing Pointtal kemény gumin.
Ezúttal többet javított és már 1:05.760-nál jár, amivel 325 ezreddel előzi Pérezt. A többi topcsapat egyelőre nem a köridőre megy, Bottas a hatodik, Hamilton a tizenkettedik, Leclerc a kilencedik, Vettel pedig a tizenharmadik helyen áll.
A kemény gumikat lágyra cserélte a monacói, de így sem tudta megelőzni a Red Bullt, 78 ezreddel elmaradt a holland idejétől. Közben a bokszban Hamilton autójának elején folyik nagy munka, a Haasnál pedig Kevin Magnussen autóján adódott probléma az akkumulátorral, a kocsi bakokon, a dánnak a mezőnyből egyedüliként még nincs mért köre.
Az új első szárnyat Vettel vitte pályára elsőként, míg Leclerc autóján az új padlólemez van. A monacói az imént látogatta meg a szerelőit egy első szárny állítás erejéig, majd visszatért a pályára.
Az utolsó szektorban legjobb időt elérve 77 ezredre zárkózott Verstappenre a lágyakon, de ne felejtsük el, a holland kopott közepes keveréken érte el az idejét. Jelenleg egyedül Leclerc van kint a pályán.
Hamilton és Bottas egyaránt közepes keveréken hajtott ki, előbb a finn, majd a brit is jóval gyorsabb kört ment Verstappennél, így most a hatszoros világbajnok vezet 1:05.208-cal, mögötte Bottas jön 1:05.381-gyel. Verstappen lemaradása fél másodperc.
Előbb Stroll pörkölt oda és mindösze 3 ezreddel maradt el Hamiltontól, ő azonban lágy gumin érte el az idejét közepes helyett, amit nem sokkal később ráadásul töröltek, mivel túl szélesre futott az utolsó kanyarban. A szintén lágy gumin köröző Pérez ilyen hibát már nem követett el, és 1:04.867-tel átvette a vezetést, 253 ezredet verve Hamiltonra.
Miközben csapattársa már visszatért a bokszba, a finn kint maradt a közepese gumikon, végül pedig sikerült 3 századdal felülmúlnia Hamilton idejét, így most ő a második.
Sianz és Norris időközben az első tízből is kiszorult, de miután a spanyol feltette a lágy keveréket, visszakeürült oda, 1:05.6-tal az ötödik helyre jött be Stroll mögé, aki időközben ment egy olyan kört, amit nem vettek el tőle.
Noha már járt azóta a bokszban, úgy tűnik, nem sikerült megoldani korábbi gondjait, ugyanis óriási kanyarközepi alulkormányzottságról panaszkodik. Jelenleg a közepes gumikon megy, Verstappen viszont most jött ki új lágyakon, úgyhogy akár az első helyre is veszélyes lehet.
A Racing Point és Pérez körének erősségét mutatja, hogy Verstappen a lágy gumi ellenére nem tudott az élre állni, 96 ezreddel elmaradt a mexikóitól. Albon is javított, a hatodik helyre jött előre a közpes keveréken. Az első tíz sorrendje jelenleg: Pérez, Verstappen, Bottas, Hamilton, Stroll, Albon, Sainz, Gasly, Ricciardo, Vettel.
Noha nem ismerjük az üzemanyagmennyiséget és a motorüzemmódot, a két vörös autó az újítások ellenére egyelőre továbbra is lassúnak tűnik, Vettel úgy a tizedik, hogy előtt a két Mercedes, Albon, Gasly és Ricciardo is keményebb keveréken érte el legjobb idejét, Leclerc pedig csak a tizenkettedik helyen áll, pedig ő is volt márt kint lágy gumin.
Amennyiben nem számítjuk az utolsó helyen álló, továbbra is technikai gondokkal küzdő Magnussent, valamint a tréninget idejekorán befejező Latifit, úgy Jack Aitken és Robert Kubica a két leglassabb pilóta, mindketten 1,9 másodperces hátrányban Pérezhez képest. Előbbi a 17., utóbbbi a 18. pozíciót foglalja el jelenleg.
A négyszeres világbajnok kiszállt a Ferrariból és eltűnt a garázs hátuljában, majd nem sokkal később a bokszfalról lekászálódó Mattia Binotto is követte őt. Vettel a régi padlólemezzel körözött, míg Leclerc az újat tesztelte.
Úgy néz ki, hogy hamarosan kijön még egy etapra, az iménti így inkább csak egy kisebb szünet volt. Kilenc pilóta köröz jelenleg, de senki sem javít az idején.
Pérez egy többkörös etapot megy éppen lágy gumikon, miközben megkérdezte a mérnökét, hogy milyen a tempója. „Nagyon gyors” – válaszolta a mérnök. Lehet, hogy ezúttal tényleg beleszólnak a "rózsaszín Mercedesek" a dobogós helyek alakulásába?
3 perccel a kockás zászló előtt Danyiil Kvjat bemutatott egy piruettet a hármas kanyarban, így ez az edzés sem telik el anélkül, hogy valaki megforgott volna. Az orosz túl nagy tempót vitt a kanyarba, és egyszerűen elúszott az autó hátulja. Tovább tudott menni, miután egyenesbe állította az AT01-est.
Letelt a 60 perc, és mivel már senki sem a köridőket hajszolta, Sergio Pérez korábbi ideje elég volt számára az első helyhez.
Pérez mögött Verstappen lett a második, mögötte pedig az egyaránt közepes guminál lágyabbat nem használó Bottas és Hamilton végzett, őket Stroll követte a másik Racing Pointtal, majd jött Albon a másik Red Bull-lal.
Az új fejlesztéseket tesztelő Ferrarik az imént említettek tempójától nagyon messze voltak, a lágy gumi ellenére a 10. helyen végző Vettel lemaradása 9 tizedmásodpercre rúgott, a 12. helyen végző Leclerc pedig néhány századdal ennél is többet kapott.
A mexikói pilóta legutóbb a 2018-as Olasz Nagydíjon zárt az élen szabadedzést, jóllehet, akkor inkább jó időzítésének köszönhette ezt, mivel azt a tréninget esőben rendezték, így gyakorlatilag aki legutoljára ért körbe, annak voltak a legideálisabbak a körülmények. Akkor a Racing Point nem reménykedhetett abban, hogy saját erőből közel tud maradni az élmezőnyhöz, most viszont egészen más a helyzet.
Ebből az informatív grafikából remekül leolvasható, hogy ki, milyen keverékeket használt az első szabadedzésen. Lágy gumin mindössze 8 versenyző körözött, messzemenő következtetéseket többek között emiatt sem érdemes levonni a végeredményből.
Mostanra köszönjük a figyelmüket, 14 óra 50 perctől jelentkezünk a második szabadedzés élő közvetítésével, a viszontlátásra!