Hideg és felhős időben rendezték a Belga Nagydíj harmadik szabadedzését. A gyakorlás indulásának pillanatában nem esett az eső, de az égbolt alapján nem volt kizárható, hogy ez a későbbiekben megváltozik.
A zöld zászló után csupán a McLarenek, az Alpha Taurik és a Haasok gördültek pályára, de előbbi kettő pilótái az installációs körök után rögtön vissza is hajtottak a garázsba. Kevin Magnussen és Romain Grosjean azonban 6 kört tett meg, és a dán pilóta a közepeseken futott 1:45.984 másodperces idejével megszerezte a vezetést, csapattársa 322 ezreddel maradt el tőle.
Miután a Haasok is visszahajtottak a bokszba, sokáig üres volt a pálya. Bő húsz perccel az edzés indulása után azonban szinte mindenki kiment, és pár perc elteltével Kimi Räikkönent leszámítva a teljes mezőny rendelkezett köridővel. Az 1. helyre az 1:43.813-at autózó Valtteri Bottas ugrott fel, 83 ezreddel előzte meg Max Verstappent.
Lewis Hamilton ugyan 3. volt, de lemaradása még a javítás után is 325 ezred maradt.
Az éllovasok a lágy abroncsokat használták, ellentétben azzal a Sergio Pérezzel, aki a keményeken csupán 793 ezredet kapott Bottastól, ami kifejezetten biztató volt a Racing Pointtól. Az 5. helyet Esteban Ocon foglalta el, egészen addig, amíg honfitársa, Pierre Gasly 6 ezreddel meg nem előzte őt. A két francia versenyző a sárga oldalfalú keverékeken próbálkozott.
Ami a Ferrarikat illeti, a pénteki szenvedés tovább folytatódott. Charles Leclerc a 13., míg Sebastian Vettel csak a 17. helyet foglalta el 10 perccel a vége előtt. Magnussen például mindkettőjüket megelőzte,
de a négyszeres világbajnok előtt pedig George Russell-lel és Romain Grosjeannal szemben is alulmaradt.
A gyakorlás második felében eleredt az eső, de csak a Spában gyakran tapasztalható módon, azaz csupán a pálya egyik részén. Ekkor kiürült a pálya, és már azt hihettük, hogy megszületett a végeredmény. 10 perccel a vége előtt azonban szinte mindenki újrapróbálkozott, és rengetegen javítottak.
Az élre 1:43.255-tel Hamilton került, ami nem meglepő, de a mögötte lévő nevek már annál inkább, hiszen Esteban Ocon és Lando Norris zárt a képzeletbeli dobogón. Bottas és Verstappen nem javított, így őket még Alexander Albon is megelőzte.
A Ferrarik szintén hátrébb csúsztak, Leclerc a 17., míg Vettel az utolsó helyen fejezte be a gyakorlást.
Folytatás délután 3 órakor, az időmérővel.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes - még pár percig - délelőttöt kívánunk Kedves Olvasóinknak, nemsokára kezdődik a Belga Nagydíj harmadik szabadedzése! Az ígért eső egyelőre nem érkezett meg, ez jó hír a csapatoknak, mert sok kérdőjel maradt a pénteki tréningek alapján. Ezt az esélylatolgató elemzésünkben részleteztük.
Az 1976-os világbajnok James Hunt ma ünnepelné 73. születésnapját. A Forma-1 hőskorának egyik fenegyere 1993-ban halt meg, de a mai napig is legendák övezik a bohém életmódját és emlékezetes rivalizálását Niki Laudával, amit a Hajsza a győzelemért című filmben is megörökítettek.
A Renault arra kérte Daniel Ricciardót a második szabadedzés végén, hogy álljon félre az autójával, kiderült, hogy hidraulikus hiba merült fel, de az ausztrál pilóta továbbra is használhatja a pénteki erőforrását.
Lando Norris úgy döntött, mellőzi a hétvégére készített, különleges festésű sisakját, mert a rajta szereplő jelképeket félre lehet értelmezni. Norris leszögezte, ő csak családja belga gyökerei előtt akart tisztelegni, mert bár brit színekben versenyez, anyai ágon félig belgának érzi magát.
A pénteki edzéseredmények alapján nem túlzás attól tartani, hogy a Ferrari akár a Q1-ből sem juthat ki az időmérőn, ez elképesztő egy ilyen hátterű csapattól. Nagy kérdés, hogy az éjszaka során kitaláltak-e valamit a gumik üzemeltetése terén.
A pénteki eredmények alapján több online fórumon is viccelődni kezdtek a felhasználók, hogy megérte eladni a Williams-csapatot, mert máris a Ferrarival küzdhetnek, mint a régi szép időkben. A gond csak az, hogy ez a küzdelem a 15. helyért zajlott.
Nem augusztus végét idézik a hőmérsékletek Spában, de legalább száraz a pálya, ami most kedvező a csapatoknak, mivel a hosszú kör miatt kevesebb tapasztalatot szereztek pénteken a szokásosnál.
Magnussen és Grosjean szinte rögtön pályára lép, nekik van mit behozni a pénteki motorhibák után. Kevés kört tehettek meg, de minimális mértékben gyorsultak a tavalyi eredményeikhez képest.
Az installációs körökre minden pilóta a közepes keverékű gumikat kapta. Akadnak pilóták, akik rögtön mért kört is kezdtek. Ma nincs annyi idő, mint tegnap volt, nem lehet negyedórát a bokszban ücsörögni, bár Verstappen az edzés kezdetén még sisak nélkül sétálgatott a paddockban.
A középső szektorban nem fest jól a helyzet, sötét felhők érkeznek a pálya fölé, kérdés, hogy már a mostani tréninget megzavarhatják-e.
1:45.984 - közepes keverékű gumikkal a Haason. Grosjean 0,322 másodperccel egyelőre lassabb.
Hat pilóta már megjelent a pályán, ők három csapatot képviselnek: a Haas, a McLaren és az Alpha Tauri versenyzői hajtottak ki, de csak az amerikai istálló pilótái futottak mért köröket.
A két Mercedes pilótái még be sem ültek az autókba, pár perccel ezelőtt ugyanez volt a helyzet Max Verstappen és a két Ferrari-versenyző esetében is.
Az amerikai istálló pilótái fejenként 6 kört tettek meg, de most az ő etapjaik is véget értek. A többiek egyelőre csak installációs körök erejéig jelentek meg, de Bottas most bekászálódott az autóba, így remélhetőleg nemsokára történik valami a pályán.
A közvetítés képe szerint akad olyan pontja a pályának, ahol szemerkélni kezdett az eső. Ehhez képest Christian Horner szerint 4-5 perc múlva látnak majd munkához.
Christian Horner a Sky Sports műsorában hosszasan latolgatta, hogy milyen változásokat hozhat a speciális motor-üzemmódok betiltása a jövő hétvégétől. Horner szerint egyes erőforrásoknál akár 0,4 másodpercet is jelenthetnek a kiugró teljesítmények, de a megbízhatóság miatt jót tesz a tiltás a következő versenytől. Elismerte, "kissé aggasztó", hogy a Mercedes a Spanyol Nagydíjon úgyis simán kisajátította az első rajtsort, hogy nem használták a különleges üzemmódjaikat.
Megunták a várakozást a csapatok, sorban hajtanak ki a bokszból. Magnussen, Grosjean, Gasly és Verstappen kivételével mindenki kiment.
Russell, Latifi, Bottas, Hamilton, Giovinazzi és Räikkönen lágy gumikkal kezd, tőlük rögtön gyors körök várhatók. Keményekkel csak Pérez és Stroll próbálkozik, a többiek közepesekkel mennek.
Szokás szerint az élen kezdtek a Mercedesek, Bottas 1:43.813-mal vezet, Hamilton 0,609 másodpercet kapott tőle, elsősorban az utolsó kanyarból kifelé. Pérez 0,793 másodperccel hátrébb a 3. helyezett, de nemsokára jön Verstappen is lágyakkal.
A holland pilóta 0,083 másodperccel lassabbnak bizonyult Bottasnál, de szorosan üldözi a Mercedest. Verstappen a pálya minden centiméterét kihasználta, a kijáratoknál talán kissé túlságosan is kiszélesítette az aszfaltcsíkot.
A pontverseny éllovasa gyorsult, de még mindig 0,325 másodperc a hátránya. Félúton van Bottas és a 4. helyezett Pérez között.
A Ferrarik ezúttal is a 12-15. helyen állnak, ez részben magyarázható azzal, hogy ők egyelőre közepes keverékű gumikon mennek, de a sárga jelzésű abroncsokkal is bőven akadnak náluk gyorsabb csapatok.
Blokkoló kerekekre panaszkodott Alexander Albon és Danyiil Kvjat is. Egyikük a Red Bullnál, a másik az Alpha Taurinál versenyez, de elképzelhető, hogy e téren vannak közös alkatrészeik.
A helikopter kameraképén és Sergio Pérez rádiós bejelentkezése alapján is tapasztalható, hogy ismét esni kezdett az eső a spái pályán.
A Haas pilótája a rádión jelentette, hogy valami meglazult a pedáljainál, Silverstone-ban Sebastian Vettel is hasonló problémákról számolt be. Közben állítanak Hamilton autóján és szerelik Lando Norris McLarenjét is.
A Ferrari pilótája a felvezető kör végén visszatért a bokszba, lehet, hogy a pálya állapota miatt most nem érdemes kockáztatni az autó épségét. Vettel is követte a példáját.
Napsütés és eső egyszerre a spái pályán. A csapatok arra használják az időt, hogy állítsanak az autókon és kisebb javításokat végezzenek, az egyik Mercedest szorosan körbeállták a szerelők.
A Mercedes szerint a pilóták a La Source kanyartól a Les Combes-ig padlógázon hajtanak, az első 7 kanyar és az egyenesek során 1875 métert tesznek meg padlógázzal 23 másodperc alatt.
Leclerc pénteken elismerte, hogy próbált agresszív lenni a leszorítóerő terén, de nem vált be az ötlet. Szombatra az ő autóján is nagyobb szárnyakat választottak.
Varázsütésre a fél mezőny újra pályára lépett, az utolsó 8 percbe még belefér 1-2 mért kör. Időmérő szimulációk jönnek lágy gumikkal.
Végül mindössze egy pilóta maradt a bokszban, Kevin Magnussen, akinek autóját bakokra tették, valószínűleg a pedálok javítása hosszabb időt vesz igénybe.
A Ferrari lágy gumikkal sem tud kitörni az alsóházból, közben Bottasnak sem jött össze a javítás, mert alaposan elfékezte magát a célegyenes végén. Hamilton 1:43.255-re javult, ezzel átvette a vezetést az 1:43.485-re gyorsuló Ocontól. Több pilóta is morog, mert szó szerint dugó alakult ki a buszmegálló előtt, ahogy mindenki próbált teret nyerni a gyorsköre előtt.
A négyszeres világbajnok lágy gumikkal feljött a 19. pozícióba, de csak néhány másodpercre, mert jött Giovinazzi, és megelőzte őt, így a 2018-as futam győztese ismét utolsó.
A forgalom sokak próbálkozásait tönkretette a végén, Leclerc is erre panaszkodott, de ez nem igazán mentség a 17. helyére. Nem tudott javítani Bottas és Verstappen sem, így Hamilton mögött Ocon, Norris, Albon, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Stroll, Sainz és Pérez a képzeletbeli pontszerzők sorrendje.
Hamilton 1. helyétől eltekintve ismét szokatlan sorrend alakult ki, ezt nagyrészt az okozta, hogy a pilóták a sűrű forgalom miatt nem tudták optimális hőfokra melegíteni az abroncsaikat, de nem kizárt, hogy ez az időmérőn is előfordul, főleg a Q1 és a Q2 végén, amikor még sok autó léphet egyszerre pályára.
Legutóbb a 2014-es Brit Nagydíjon fordult elő, hogy mindkét Ferrari kiesett a Q1-ben, akkor az eső szúrt ki a Scuderiával. Mióta Sebastian Vettel az olasz istállónál versenyez, ilyen még nem történt, de most reális esély van arra, hogy már a Q2-ben sem lesz Ferrari.
A harmadik szabadedzés vége ízelítőt adott abból, hogy mi várható az időmérőn. Izgalmasnak ígérkezik, tartsanak velünk a délután folyamán is!