Az első szabadedzéssel elindult a második, A 70. Évforduló Nagydíja néven futó silverstone-i hétvége. A mezőnyt most is verőfényes napsütés és az ottani átlaghoz képest kifejezetten meleg hőmérséklet fogadta. A gyakorlás előtt biztossá vált, hogy ezúttal is Nico Hülkenberg vezeti Sergio Pérez Racing Pointját, emellett Robert Kubica újra beülhetett Antonio Giovinazzi Alfa Romeójába.
A szokásos installációs körök után a hétvége első idejét Kimi Räikkönen autózta, akit Sebastian Vettel rögtön meg is előzött. Nem sokkal később csapattársa, Charles Leclerc került a négyszeres világbajnok elé. Érdekesség, hogy ekkor kivétel nélkül mindenki a lágy keveréket használta (ami nem egyezik meg a múlt heti piros oldalfalú abroncsokkal, amelyek most a közepesek).
Bő húsz perc elteltével Alexander Albon is megfutotta első gyorskörét, ami csak a 3. helyre volt elég, és majdnem 1 másodperccel volt lassabb az időközben tovább javító Leclerc-nél. A büntetést kapó Racing Pointok szintén bemutatkoztak, Lance Stroll a 4., míg Nico Hülkenberg a 6. pozícióba jött fel.
A thai pilóta aztán gyorsult, de a Ferrarikat nem tudta megelőzni.
Hülkenberg azonban bejött közéjük, hiszen 3 századdal sikerült jobb időt autóznia honfitársánál. Leclerc egészen a két Mercedes érkezéséig őrizte meg első helyét, akkor viszont előbb Valtteri Bottas, majd Lewis Hamilton is túlszárnyalta idejét. A hatszoros világbajnok még csapattársánál is több mint fél másodperccel jobb időre volt képes.
40 perc elteltével mindenki a garázsba gurult, mivel vissza kellett adni az addig használt abroncsokat. Ekkor kizárólag Max Verstappennek nem volt ideje, hiszen a holland pilóta korábban egyszer sem fejezte be mért körét. Jó pár perc elteltével sem ő volt az első, aki ismét kigördült az aszfaltcsíkra, hanem a két Mercedes, valamint Romain Grosjean. Bottas meg is előzte Hamiltont, aki csak közeledni tudott hozzá, de nem tudta visszavenni a vezetést.
Ami a Haas pilótáját illeti, pár pillanat erejéig feljött az 5. helyre, többek között a két Racing Pointot és Vettelt is megelőzve.
Verstappen bő fél órával a vége előtt ment ki ismét a pályára, és 1:26.893-as ideje rögtön a 3. helyig repítette. Mögötte ekkor kisebb meglepetésre Hülkenberg volt, aki 6 tizeddel előzte meg a 8. pozíciót elfoglaló csapattársát. Kettőjük között Leclerc, Albon és Vettel állt.
A végére már nem változott az élmezőny sorrendje, így Bottas 1:26.166-tal végzett az élen, 138 ezreddel megelőzve Hamiltont, és 727-tel Verstappent. A mezőny végig a C4-es gumikat használta, de ez a hétvége további részében vélhetően jelentősen változni fog, mert többen panaszkodtak arra, hogy 1-2 kör után máris elkopnak. Folytatás délután 4 órakor, a második szabadedzéssel.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a 70. Évforduló Nagydíjának első szabadedzése alkalmából! A mezőny a Brit Nagydíj után maradt Silverstone-ban, hogy az idén másodszor teljesítsen két futamot ugyanazon a helyszínen. Sergio Pérez nagy bánatára ő egyiken sem lehet ott, a Brit Nagydíj után ugyanis a soron következő futamot is ki kell hagynia, mivel még nem gyógyult fel a koronavírusból. A mexikói pilóta helyén továbbra is Nico Hülkenberget láthatjuk.
Nemsokára elindul az első tréning, az addig hátralevő pár percben pedig elolvashatják szokásos előzetesünket, amelyből kiderül, hogy milyen megoldandó feladat áll a csapatok előtt az elkövetkező három napban.
25 fokos levegő és 32 fokos aszfalthőmérséklet mellett vághatnak neki a versenyzők az első szabadedzésnek. Mára és szombatra jó időt jósolnak, vasárnap azonban akár eshet is.
Az FIA sportfelügyelői 15 pontos levonással, illetve 400 ezer euró befizetésével büntették a Mercedes tavalyi autóját lemásoló istállót, az ügynek azonban még nincs vége. Hamarosan jelentkezünk a részletekkel.
Azért nem kapott még ennél is komolyabb büntetést a Racing Point, mert csak a sportszabályzatot szegte meg, a technikait nem.
Zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, Verstappen, Räikkönen és Ricciardo már ki is hajtott a pályára.
Na nem a Forma-1-es mezőnybe, csak az Alfa Romeo pilótafülkéjébe, ismét lehetőséget kap ugyanis az első szabadedzésen. A lengyel Antonio Giovinazzi autójába ülhetett be.
Eggyel lágyult az elosztás a múlt heti Brit Nagydíjhoz képest, ezúttal a C4-C3-C2 helyett a C5-C4-C3 kiosztást kapták a csapatok, azaz még nehezebb dolguk lehet a gumik életben tartásával a gyors kanyarokban.
Az imént a fejtámaszára panaszkodott az installációs köre után az orosz, aki erre a versenyre egyedi dizájnt készíttetett, ami azért annyira nem tér el a szokásos sisakfestésétől.
A címvédő istálló az idén áprilisban elhunyt versenyzőlegenda, Sir Stirling Moss előtt tiszteleg a hétvégén azzal, hogy a brit egykori autóin is látható patkóemblémát helyezte el a W11-es orrára.
Mindenki járt már a pályán legalább egy installációs kör erejéig (mért köre még senkinek sincs) a két Ferrarit kivéve. Érdekesség, hogy mindenki a lágy gumikat tette fel a mezőnyből ehhez.
Mindkét autóba új belső égésű motort szereltek, ennek azonban csupán az volt a célja, hogy egy-egy új erőforrást írhassanak fel a felhasználhatók közé, nem volt semmilyen probléma a korábbi motorral sem.
A múlt héten olyan gyorsan kellett beugrania Pérez helyére, hogy sisakfestést sem volt ideje csináltatni, és egy festetlen, fekete fejvédőt használt. Mostanra azonban elkészült a csapat színeihez tökéletesen passzoló bukó.
Nekifutott egy gyorskörnek a 2007-es világbajnok, a négyes kanyar kijáratán azonban kitette az autó jobb oldalát a fűre, ami annyira megvezette, hogy nem is tudta bevenni a következő kanyart. A következő körében már nem rontott, a lágyakon 1:29.395 alatt ment körbe, ezt az időt azonban Vettel azóta már megjavította 1:28.520-szal. Egyelőre csak nekik van mért körük, mindketten lágy gumikon vannak.
A monacói is lágy gumikon autózik, első mért köre (1:28.306) pedig 2 tizeddel volt jobb csapattársáénál, és kevesebb mint egy tizeddel maradt csak el múlt hét pénteki első szabadedzésen futott legjobbjánál.
Előbb Vettel javított 1:27.962-re, de jött Leclerc, és 1:27.544-gyel ismát az élre áll. Ez a kör már csak alig több mint egy tizeddel rosszabb, mint Verstappen múlt heti köre, amivel az élen zárta az első edzést.
Legalábbis gyors, egyelőre ugyanis Bottas és Hamilton is a garázsban várakozik. Az élen még mindig Leclerc és Vettel áll, mögöttük Albon, Stroll, Gasly, Hülkenberg, Kvjat, Grosjean, Sainz és Ocon az első tíz sorrendje. A teljes mezőny a lágy abroncsokat nyüstöli.
A Becketts kanyar kijáratán meghosszabbították a rázókövet, mert a múlt héten azon a ponton a pilóták rendszeresen megcsípték a füvet, valamint a Maggottsban, Danyiil Kvjat balesetének helyszínén gumifalat helyeztek el oda, ahová az orosz becsapódott.
Lewis Hamilton első mért körével 7 tizedet adott Leclerc-nek és 1:26.842-vel átvette a vezetést. Mögé az utolsó szektort elrontó Bottas sorolt be, akinek a felvezető körén volt egy kis gondja az autóval, de hamar megoldódott minden. A finn hátránya elsőre 558 ezred csapattársa mögött.
Gasly jelentette rádión, hogy bal első gumiján mindössze két gyorskör után sérülések látszanak. Alighanem ezt a gumit a versenyen mindenki szeretné majd messzire elkerülni.
A Luffield kanyar után próbált meg elmenni az Alpha Tauri mellett a kanadai, de az orosz nem vette észre, és az ideális íven haladva a fűre kényszerítette a Racing Pointot. A két autó szerencsére nem ért össze.
A hátsó abroncsok megfigyelésére kamerákat szereltek az autó hátsó részére, a képen ezek csillanása látszik.
A csapatoknak szokás szerint vissza kell adniuk az első 40 perc során használt abroncsokat, így most szusszanhatnak egyet. Egyedül Max Verstappennek nincs mért köre, de 10 kört így is megtett a holland, csak mindegyik végén a bokszba hajtott.
A két Mercedes vezet, őket Leclerc, Albon, Hülkenberg, Vettel, Stroll, Norris, Sainz és Gasly követi az első tízben.
Korábbi rádióadást játszottak vissza, amelyben Hülkenberg mérnöke némi vezetéstechnikai tanácsot adott a németnek, mindezt pedig egy Checo megszólítással kezdte. Hiába, a bevett szokásokat nehéz levetkőzni.
A finn friss lágy gumin hajtott ki a pályára, majd 1:26.166-os körrel átadta a múltnak a hatszoros világbajnok eddigi idejét. Nem kevesebb mint 6 tizeddel ment jobbat.
Ő is új lágyakon jelent meg, és bár a középső szektorban abszolút legjobbat ment, végül 138 ezreddel elmaradt Bottas körétől. Leclerc lemaradása a 3. helyen 1,4 másodperc...
Noha 1,7 másodperc a hátránya, a francia így is feljött az ötödik helyre Hülkenberg elé. Eközben a másik Haasban Magnussen elfékezte az utolsó sikánt és áthajtott a bukótéren.
Friss lágy gumikon 1:27.062-re faragta le az idejét, de hátránya így is 9 tized Bottas mögött. Vettel eközben elrontotta a gyors körét ugyanúgy, ahogy Räikkönen az övét az edzés elején: a négyes kanyarban a Ferrari is lelógott a fűre, ami kivezette a bukótérbe.
Sőt, 4 tizedet kapott tőle, ami igen nagy hátrány csapaton belül. A négyszeres világbajnok ezzel jelenleg az ötödik a két Mercedes, Leclerc és Albon mögött.
Úgy tűnik, hogy kezdi kiaknázni a Racing Pointban rejlő potenciált a német, aki 7 tizeddel Bottastól lemaradva a harmadik helyre sorolt be.
Kevesebb mint fél órával az edzés vége előtt a holland is feliratkozott a tabellára, lágy gumival a harmadik helyre jött be 1:26.893-as idővel. 7 tizeddel volt lassabb, mint Bottas...
A gyors Maggotts-Becketts kombinációban került közel egymáshoz a két autó, Verstappen az utolsó pillanatban tudott csak arrébb menni az érkező Ferrari elől. Le is hordta mérnökét, amiért nem szólt neki, ő azonban azzal védekezett, hogy Leclerc nem volt mért körön, ezért meglepte, hogy ennyire gyorsan megy.
Csak Hamilton, a két Red Bull, Vettel, egy Alfa Romeo és egy Williams van kint jelenleg. Több új szettet nem fognak elhasználni a csapatok ezen az edzésen, így az időeredmények jelentősen már nem fognak változni.
Nagy alkulkormányzottságra panaszkodott a Brooklands és Luffield kanyarban, majd megjegyezte, hogy a Copse-ban majdnem eldobta a kocsit. A thai-brit pilótának égető szüksége lenne egy múltkorinál sokkal jobb hétvégére.
Elkezdtek kiszállingózni használt lágyakon a pályára a versenyzők, hogy az edzés utolsó részében fussanak néhány kört megtankolt autóval a futamra készülve.
Mérnöke arra utasította, hogy továbbra is használja a kerékvetőket, azaz nem vegye annyira kényelmesre a figurát. Ne felejtsük el, hogy a Mercedesnek a szezonnyitón meggyűlt a baja a magas ausztriai kerékvetők okozta rezonációval, így vélhetően azt is tesztelni akarják, hogy miként reagál az autó a rázókövekre itt, Silverstone-ban.
Lágy gumis hosszú etapon van a német, mérnöke pedig elégedett a gumikezelésével, majd megjegyezte, hogy ugyanolyan tempót fut, mint korábban az azóta már a bokszba hajtó Bottas.
A McLaren mindkét hátsó kerekén óriási hólyagok voltak, amikor Norris behajtott az autóval a bokszba, jelentette is a rádión, hogy igencsak rázzák a kocsit menet közben.
A Brooklands kanyarban tört ki az autó hátulja, ki is engedte a Renault-t a bukótérbe.
„Nem látom a bal hátsót, nem maradt rajta gumi” – közölte a rádióban a francia.
A múlt héten is meggyűlt a baja a feltartásokkal a finnek, és úgy tűnik, hogy semmi nem változott, Verstappen ugyanis centikre az orra előtt csukta be a kaput, ami miatt az Alfa Romeo világbajnokának fékezni kellett az utolsó sikánban, hogy elkerülje az ütközést.
Időközben leintették a 90 perces gyakorlást, amelyet Bottas zárt az élen Hamilton előtt. A Mercedesek előnye továbbra is jelentős, mögöttük azonban érdekes lehet a csata a Red Bullok, Racing Pointok és Ferrarik között.
15 óra 50 perckor jövünk a második szababedzés élő közvetítésével, tartsanak akkor is velünk, a viszontlátásra!