Álmosan és hűvös időjárás közepette kezdődött a Forma-1-es Belga Nagydíj hétvégéje az első szabadedzéssel. Sokáig mindössze néhány installációs kört tettek meg a pilóták, köztük az aerodinamikai mérőkerettel kezdő Alexander Albon és a nap első mért körét teljesítő Charles Leclerc, és sokáig kellett várni, mire a mezőny megkezdi az érdemi munkát.
A tréning első felében a pilóták változatos gumitaktikákat követve gyakoroltak, a Mercedesnél például Lewis Hamilton sokáig kitartott a közepes keverékű abroncsok mellett, míg Valtteri Bottas a keményekkel ment, de a második félidő során előkerültek a piros jelzésű lágy abroncsok, amelyek ideálisak a rövid, időmérős körök teljesítéséhez.
A gumikészlet korai kipróbálása azért is indokolt, mert bár az előrejelzésekkel ellentétben péntekre már nem várnak esőt, Spában sohasem lehet tudni, hogy mikor érkezik meg az égi áldás,
ezért a csapatok besűrítve futják a pénteki programot. Erre azért is szükség van, mert Spában alacsony leszorítőerőt generáló aerodinamikai csomagot használnak.
Több csapat már a szintén tempós Silverstone-ban is próbálkozott ezzel, de a Racing Pointnak például csak mostanra készültek el a fejlesztései. A sajátos beállítások és a hűvös időjárás miatt eleinte sokan küszködtek alulkormányzottsággal, de Max Verstappen panaszait Christian Horner nem tartotta komoly problémának, és Valtteri Bottas is túllépett a korai nehézségein.
Olyannyira, hogy
lágy abroncsokkal a születésnapját ünneplő pilóta volt a leggyorsabb 1:44.493-mal,
ezzel felülmúlta Sebastian Vettel tavalyi eredményét, de meg kell jegyezni, hogy a mezőny az idén lágyabb gumikészletet használhat. A finn pilóta azonban nem lehet teljesen nyugodt, mert az edzés vége felé defektet kapott a lágyakkal, rezignáltan meg is jegyezte, hogy kezd hozzászokni, mert a múlt héten az utcai autóján is kereket kellett cserélnie. Bottas mögött 0,069 másodperces hátránnyal csapattársa, Lewis Hamilton következett, de az igazi meglepetést Max Verstappen okozta.
A holland pilóta a középső, enyhén lassabb szektorban abszolút leggyorsabb volt, a kör végén pedig mindössze 0,081 másodperccel maradt el Bottastól, ami a bő 7 kilométeres távot figyelembe véve jó eredmény.
Ezt azonban kontextusba helyezi az, hogy a 4. helyezett Sergio Pérez szintén csak 0,136 másodpercet kapott, így biztos, hogy az élmezőny autóiban sok tartalék van még.
A várakozásoknak megfelelően szenvedtek a Ferrarik: Leclerc és Sebastian Vettel is csak az alsóházba ért oda, de Kimi Räikkönen jobb kört futott náluk, így némi javulás még a Scuderiától is várható.
Nem alakult felhőtlenül a szabadedzés a Haas és a McLaren számára. Az amerikai istállónál mindkét autó lerobbant motorhiba miatt, ráadásul a csapat tájékoztatása szerint két különböző probléma ütötte fel a fejét, ami nyugtalanító a Ferrari szempontjából is. Kevin Magnussen esetében biztosan motorcserére lesz szükség.
A dán pilóta ezzel csatlakozik a mercedeses versenyzők táborához, mivel George Russell kivételével mindegyikük tervezetten új erőforrást kapott, de kicserélték a Ferrari-motort Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi autójában, és Lando Norrisnál a Renault-t is. A McLarennél így is akad teendő, Carlos Sainz autóján a DRS rakoncátlankodott.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük kedves Olvasóinkat, 11 órakor megkezdődik a Belga Nagydíj az első tréninggel. A klasszikus spái pályát beborítják a felhők, de egyelőre nem esik. Ez bármikor megváltozhat, ezért a csapatoknak úgy kell tervezni a felkészülést, hogy egy esetleges délutáni zuhé se borítsa fel nagyon a programjukat. Előzetesünket itt olvashatják.
Egy éve itt vesztette életét Anthoine Hubert az F2-es futamon, rá emlékezik a motorsport világa. Honfitársa, Pierre Gasly a tiszteletére rózsaszín sisakfestéssel megy a Belga Nagydíjon. A végzetes balesetben súlyos sérüléseket szenvedő Juan Manuel Correa is kilátogatott a tragédia helyszínére.
15 fokos, az aszfalt is csupán 20 fokos. A gumik felmelegítéséhel lehetnek gondok.
A Mercedes pilótája, Valtteri Bottas 31 éves lett ma. A bajnokságban Max Verstappen mögött áll, úgyhogy sürgősen el kellene kezdenie a felzárkózást Hamiltonhoz, ha komolyan gondolja még a vb-címet.
A Globo TV nem újítja meg a szerződést az élő közvetítésről a következő idénytől. Ez a helyi szurkolóknak és feltörekvő pilótáknak kellemetlen, de az F1-nek is, mert bár jelenleg nincs brazil versenyző a mezőnyben, a nézettségben fontos szeletet képviselnek a brazilok.
Törlik annak a köridejét, aki a színes kerékvetők mögé megy mind a négy kerékkel a Pouhon vagy a Buszmegálló kanyar kijáratánál, illetve az Eau Rouge teteji balosnál túlságosan lecsíp a pályából.
A pilóták kijöttek a pályára, megkezdték a rendszerek ellenőrzését és az egyéb feladatokat.
A 23-as számú Red Bull első kerekei mögé áramlásmérő kereteket szereltek fel, Albon most így köröz. Leclerc közben megfutotta az első, 1:47-es mért kört a kemény gumin.
Az Auto Motor und Sport újságírója úgy értesült, hogy a tréning során kipróbálnak néhány aerodinamikai elemet, de ezeket a későbbi versenyekre szánják, most biztos nem vetik be őket.
A hátsó szárnyra festették fel a monogramját és a rajtszámát:
Leclercnek van csak eredménye, 4 kört tett meg, a többiek 1-et vagy 2-t, illetve Hamilton, Bottas, Verstappen és Vettel még egyet sem.
Azt tervezi, hogy a pályafutásához köthető tárgyakból valamikor kiállítást nyit, aminek bevételét jótékony célokra fordítani.
A garázsban dobált valakivel egy kis labdát. Akció továbbra sincs, a csapatok nem törik magukat. Verstappen az autóban ül sisakban, ő talán hamarosan kijön.
A Pirelli figyelmeztetett, hogy a tapadásnak árthat, hogy nem rendezték meg az ilyenkor szokásos 24 órás versenyt Spában, hiányzik az onnan származó gumiréteg. A C2-C3-C4 keverék van szolgálatban a hétvégén, a tavalyinál puhább kiosztás kicsit megkavarhatja az állóvizet.
És igen, újra motorhang! Kisvártatva Norris is megjelent. A kemény gumin haladó Verstappen furcsállja, hogy Bottas előtt áll a bajnokságban.
Érdemes többször visszatérni a linkre (a galéria kattintásra nyílik), a nap folyamán többször frissítjük!
---- separator ----gallery-content-type:92cefe37-e707-4154-9074-663ec3577a7c---- separator ----"Nincs erő, amikor a gázra lépek" – panaszkodik a francia, amint visszatért a pályára a Haasszal. Hamilton a közepes keveréken jött ki, sokan ellenben már a lágyat is feltették.
A szokásos portrét díszítették fel ünnepi hangulatba, a jobb alsó sarokban látható:
A holland 1:45.4-et ment, Hamilton 5, Bottas közel 8 tizedmásodperces hátránnyal követi. Leclerc 7., Vettel 11.
A célegyenes végi La Source-ban kalkulált rosszul, kicsúszott a bukótérbe. Füstölős fékezés volt, a gumi kapott terhelést rendesen.
"Erős az alulkormányzottság, főleg nagy sebességnél" – mondta. Közben visszacsúszott a 4. helyre a kemény gumin, Norris megelőzte, igaz, az egy fokozattal puhább típuson.
Sok a padlógázos szakasz, a csapatok ezért a szokásosnál kisebb leszorítóerőre lövik be az autókat.
Továbbra is Verstappen áll az élen, Bottas 2 tizedre megközelítette, míg Pérez szintén megelőzte Hamiltont. A két Haasnak és Giovinazzinak még nincs eredménye, úgy látszik, nem csak Grosjeannál merült fel probléma.
Gasly háborgott, amiért egy gyors szakaszon Norris nem figyelt és feltartotta őt.
A csapat közölte, hogy Magnussennél gyaníthatóan ugyanolyan probléma lépett fel az erőforrással, mint Grosjeannál. A garázsban az elektromos veszélyre figyelmeztető feliratok alapján az energiavisszatápláló rendszerrel lehet gond.
A kemény gumik után a közepeseken folytatja. A bokszkiállás előtt hibázott egyet, a Buszmegálló féktávján csúszott ki a bukótérbe.
172 ezredet vert Verstappen idejére. A Mercedes az autó orrán helyezett el Hubertre emlékező jelet:
Most jött el az ideje, hogy az egyik szett gumit visszaadják a csapatok, ezért szokás szerint mindenki visszatért a bokszba. Nem sokat melegedett az idő, a levegő 16, az aszfalt 22 fokos.
Még sokat változhat a helyzet, de Stroll és Pérez egyelőre 4-5., 0,3 másodperccel gyorsabbak Norris McLarenjénél, ők tűnnik a harmadik számú erőnek.
Négy pilóta családnevében van G betű, háromnak még nincs mért köre. Grosjeannak és Magnussennek nem is lesz, a Haas az imént közölte, hogy a motor kiszerelése miatt az első edzésen nem hajtanak újra pályára. Giovinazzinak még van sansza, Gaslyt egyelőre elkerülték a problémák.
Megint érkeznek a pilóták gyakorolni, Norris a lágy keveréken átvette a vezetést egy szép körrel. Érdekes, hogy Vettel az utolsó a rangsorban a kemény gumin...
Kicsit átrendeződött a tabella, de mindjárt jönnek az élcsapatok is a lágy gumin. Sainznak a DRS-sel vannak problémái, ennek ellenére a 2. helyen áll.
Bottas 69 ezreddel gyorsabb Hamiltonnál, aki az egyik kanyar kijáratát túl szélesre vette, és a Mercedes fara megcsúszott a hurkán. Pérez és Stroll zárkózott fel a Mercedesek mögé.
Mindössze 81 ezred, ez nem rossz a szezon leghosszabb pályáján. A középső szektorban övé volt a legjobb részidő.
Russell kivételével az összes Mercedes-motort használó pilóta új motort, turbót és MGU-H-t kapott, a Ferrari párosánál az MGU-K új (továbbá Leclercnél a vezérlőelektronika és az akkumulátor is). Az Alfákban, illetve Norris és Ocon autójában többek között új motor dobog.
Leclerc és Vettel a 13-14. helyeket foglalják el, nem túl ütős...csak az eredmény nélküli Haas és a Williams autói közül előzik meg mindkettőt, hét csapat autójával gyorsabb köridőt lehetett jegyezni.
Valószínűleg egy hosszabb etapnak vág neki, Verstappen követi a lágy gumin.
Megúszták a csapatok az esőt, értékes kilométereket tudtak megtenni (leszámítva a Haast). Persze nem biztos, hogy végig szárazok maradnak a körülmények a hétvégén.
Elfékezte magát az egyik féktávon, ezzel tönkretette a gumit, be kell fejeznie az etapját. Még 5 perc maradt a tréningből.
Neki is kukába ment a másfél órás felkészülési idő valamilyen probléma miatt, a Haasokkal együtt rá vár délután a legtöbb feladat.
Bottas zárt az élen Hamiltont és Verstappent megelőzve, kicsi volt a különbség köztük. Ezzel megköszönjük figyelmüket, 15 órától várjuk Önöket a második edzés tudósításával!