Verstappen kevés volt a Mercedes ellen, Hamilton nyert Spanyolországban
2020. augusztus 16. 14:53
A két Mercedes és Max Verstappen közötti csatának ígérkezett az 50. Spanyol Nagydíj. A legutóbbi futamhoz hasonlóan Barcelonában is nagy meleg fogadta a mezőnyt, a verseny előtt az aszfalt hőmérséklete 50 fokos volt, a pénteki hosszú etapokból és Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnökének szombati nyilatkozataiból pedig arra lehetett következtetni, hogy a Red Bull ismét jobban kezeli a gumikat hosszú távon, Verstappen tehát megint ezt a fegyverét felhasználva nehezítheti meg Lewis Hamilton és Valtteri Bottas dolgát. Rossz hír volt azonban a hollandnak, hogy vasárnap délelőtt motort kellett cserélni az autójában, és bár büntetést nem kapott, egy korábbi, valamivel gyengébb specifikációt szereltek be az RB16-osba.
Azt már az időmérő után tudtuk, hogy az első tíz helyezett egyaránt a lágy gumikon fog rajtolni, az azonban csak a melegítőpaplanok lekerülésének pillanatában derült ki, hogy a 10. és a 20. hely között indulók közül Vettel (11.), Ricciardo (13.), Räikkönen (14.), Ocon (15.), Grosjean (17.), Latifi (19.) és Giovinazzi (20.) a közepes keveréket választotta, míg mindenki más az élmezőnyhöz hasonlóan a piros oldalfalú Pirellik mellett döntött.
A rajtot mindkét Mercedes-pilóta jól kapta el, de az első kanyarig tartó szélárnyékcsatában a többiek a nyakukra estek,
ami Bottasnak okozott kellemetlen perceket, ugyanis Verstappennel és az ötödik helyről érkező Stroll-lal szemben is veszített egy helyet, így visszacsúszott a negyedik pozícióba
(egy pillanatra még Pérez is elé került, de a hármas kanyar külső ívén az ő támadását végül visszaverte). Hamilton megtartotta a vezetést, de Verstappen igyekezett tapadni rá. Az ötödik helytől lefelé Pérez, Albon, Sainz, Gasly, Leclerc, Norris, Vettel volt a sorrend.
Bottasnak érthetően nem sok kedve volt beszorulni Stroll mögé, a 4. körben a célegyenesben megpróbálta megelőzni a kanadait, ekkor azonban még nem járt sikerrel, az 5. körben ugyanitt viszont már igen. Hátránya ekkor még csak 3,5 másodperc volt a vezető Hamiltonhoz képest, semmi nem volt tehát veszve.
Hogy mekkora gumispórolás zajlott, az Verstappen 6. körben bejátszott rádióüzenetéből derült ki, amikor mérnöke rászólt, hogy túl közel van Hamiltonhoz, a holland azzal válaszolt, hogy ellenfele „nagyon lassan" vezet.
Az első tíz körben a kettejük közti különbség nem is ment 2 másodperc fölé, azután azonban a hatszoros világbajnok elkezdte növelni a tempót és egy kicsit ellépett Verstappentől,
miközben Bottas közeledett a hollandra. Ekkorra már jó ideje háromszereplőssé változott az első helyért folyó csata, a két Racing Point a 13. körben már 15 másodperces hátrányt szedett össze a vezető Mercedes mögött.
Hamar kiderült azonban, hogy a Red Bullnak a második silverstone-i futammal ellentétben ezúttal nincs válasza a Mercedes tempójára, Hamilton folyamatosan szakadt el Verstappentől, aki a 17. körben már azt jelentette, hogy küszködik a hátsó gumikkal. A 18. körben a hátrány már 5 másodpercre rúgott, miközben csapattársa a 6. helyről a bokszba hajtott, és megkapta a kemény gumikat. Albon ezzel a 16. helyre esett vissza.
Verstappent ezzel szemben nem hozták ki rögtön, hanem egészen a 21. körig kint hagyták, miközben folyamatosan időt veszített Hamiltonnal szemben,
ezzel egyidőben pedig a rádióban panaszkodott a mérnökének, hogy nem érdekli az élen álló Mercedes, mivel Hamilton könnyedén gyorsabb náluk, ehelyett adjanak már neki új gumikat. Albonnal ellentétben ő a közepes keveréket kapta.
A kényelmes előnyben autózó Hamilton a 23. kör végén érkezett a szerelőkhöz, és még az is belefért neki, hogy a bal hátsójával kicsit többet bíbelődtek. Ugyanabban a körben jött Bottas is, így visszaállhatott az élen a Hamilton, Verstappen, Bottas sorrend. Közben a holland tovább folytatta a perlekedést a mérnökével, azon értetlenkedve, hogy miért nem a saját versenyükre koncentrálnak ahelyett, hogy a Mercedesre figyelnek.
A folytatásban leginkább a középmezőnyben zajló csaták akadályozhatták meg a nézőt abban, hogy álomba szenderüljön: a kerékcseréje után Norris mögé visszaeső Leclerc érdekes párharcot vívott a hirtelen kiszélesedő McLarennel, valamint a két Racing Point-pilóta is "megkóstolta" egymást a negyedik és az ötödik helyen. Úgy tűnt, hogy az élen nem igazán lesz változás, hacsak valami váratlan nem történik. De úgy tűnt, hogy történhet, féltáv után ugyanis Verstappen jelentette: a négyes kanyar felől sötét fellegek gyűlnek, Vettelnek pedig szólt a mérnöke, hogy az 50. körtől esőt várnak.
Leclerc és Norris csatájának a 37. körben utóbbi megpördülése vetett véget. A monacói – mint utóbb kiderült – elektornikai hiba miatt az utolsó sikánban állt keresztbe,
majd közölte, hogy a motorjával történt valami, mert hirtelen leállt a forgás közben. Noha újra tudta indítani a Ferrarit és ezután két kört is megtett, végül mégis leparkolt a Ferrari garázsa elé, és feladta a versenyt.
A 42. körben az is kiderült, hogy a Red Bull mégsem próbál meg egy kerékcserével végigmenni egyik autójával sem, ugyanis Albon után Verstappen is kapott egy friss közepes szettet, miután hátránya 10 másodpercre nőtt Hamilton mögött. A Mercedes előbb Bottasszal követte a példáját a 48. körben, a finn viszont a Red Bull-lal ellentétben lágy gumikat kapott, amelyekkel a tőle 7 másodpercre levő holland nyomába eredhetett. Hamilton az 50. kör végén állt ki, és miután javasolta, hogy ne tegyék fel neki feleslegesen a lágy abroncsokat, közepes keveréket kapott, amelyekkel 10 másodperces előnnyel jött vissza az első helyre.
Bottas a lágyakkal sem tudott jelentősen közeledni Verstappenre, Hamilton pedig növelni kezdte az előnyét, így az érdekességeket továbbra is hátrébb kellett keresni. Mondjuk Sebastian Vettelnél, aki közepes-lágy elosztású egykiállásos taktikát kísérelt meg, amivel egészen az ötödik helyig jött előre. Noha nem volt olyan éles, mint Silverstone-ban, a közte és mérnöke közti szóváltás ezúttal sem maradt el: Vettel azt sérelmezte, hogy nem adtak neki egyértelmű instrukciót arról, hogy milyen tempót menjen.
Végül úgy döntöttek, hogy megpróbálják kihúzni a végéig a lágyakon, amelyek vészesen elkezdtek elfogyni, így előbb Stroll, majd Sainz is megelőzte a négyszeres világbajnokot, aki végül hetedik lett.
Hamilton senkitől sem zavartatva, több mint 20 másodperces előnnyel szelte át a célvonalat Verstappen előtt, miközben az utolsó előtti körben új közepes gumit kapó Bottas a harmadik hely mellé begyűjtötte a leggyorsabb körért járó extra pontot is. A negyedik és ötödik Stroll és Pérez zárt, mögöttük Sainz, Vettel, Albon, Gasly és Norris volt a pontszerzők további sorrendje.
„Mintha el lennék kábulva. Nagyon jó volt ma a pályán. Múltkor gondjaink voltak a gumikkal, ma pedig ezeknek a gondoknak a megértése tette lehetővé, hogy ilyen eredményt érjünk el. A stratégiánk helyes volt.
Annyira más állapotba kerültem, hogy a végén nem is tudta, hogy már az utolsó körben vagyok, csak mentem volna tovább.
Végül pedig szeretnék köszönetet mondani a gyárban dolgozóknak is, hogy helytállank ezekben a nehéz időkben" – értékelt a 156. dobogós helyezését elérő, ezzel Michael Schumacher előtt az örökranglista első helyére lépő hatszoros világbajnok.
„Jó, hogy el tudtuk választani a két Mercedest, de ma egyszerűen nem volt meg a tempónk, így nagyon boldog vagyok a második hellyel – összegzett Verstappen. – A rajt kulcsfontosságú volt, utána próbáltam a saját versenyemet futni. A végén arra számítottam, hogy Valtteri nagyobb nyomást helyez rám, de nem volt gond a gumikkal.”
„A rajt volt a kulcs, nem sikerült elég jól. Az első etapban keményen nyomtam, a másodikat Max mögött töltöttem. Mindenki tudja, hogy milyen nehéz itt előzni. A rajtnál romlottak el a dolgok. Nem tudom, hogy mi történt, Lewis jól kapta el az indulást, a mögöttem levők kihasználták a szélárnyékot, nekem viszont nem volt ilyen lehetőségem” – mondta csalódottan a harmadik helyezett Bottas.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat! Nemsokára elrajtol a Spanyol Nagydíj. A pole pozíciót Lewis Hamilton szerezte meg, mellőle csapattársa, Valtteri Bottas rajtolhat, a 3. helyről pedig Max Verstappen indul. A futamgyőzelemre ők hárman esélyesek, minden más forgatókönyv nagy meglepetés lenne.
A szabadedzéseken és az időmérőn rendre a Mercedes pilótái végeztek az első két helyen, Verstappen pedig mindig 3. volt. Összefoglalóinkat az alábbi linkeken olvashatják:
Még el sem kezdődött a verseny, de a holland pilóta máris hátrányba került, mivel az adatok rendellenességet mutattak a motornál, ezért ki kellett cserélni. Büntetést nem kap, de a régi specifikációjú erőforrást kell használnia, ami azt jelenti, hogy rövidebb ideig tud magasabb üzemmódot használni.
Legalábbis a Pirelli szerint. Az olasz gumigyártó a lágy-közepes-lágy verziót tartja a leggyorsabbnak, de egy harmadik lágy etapot sem zár ki. Ez utóbbi egy picit gyorsabb, mint a lágy-közepes-közepes.
Az élmezőnyben csak Hamilton, Bottas és Verstappen rendelkezik két garnitúra friss közepes szettel. A következő versenyző a 10. helyről rajtoló Pierre Gasly, aki ugyanezt elmondhatja magáról.
A mai lesz az 50. Spanyol Nagydj azok közül, ami beleszámít a Forma-1-es világbajnoki pontversenybe. Reméljük, a jubileum alkalmából izgalmas futamot produkál a mezőny.
A Mercedes csapatfőnöke kijelentette, annak ellenére, hogy pilótái mögül indul, a holland versenyzőt tartja a futam esélyesének. Igaz, ekkor még nem tudta, hogy a Red Bullban motort kell cserélni.
Sebastian Vettel úgy teljesítette a Q1-et és a Q2-t, hogy egyáltalán nem szólalt meg, amikor nem a garázsban volt. Versenymérnöke, Riccardo Adami húsz alkalommal szólt hozzá, de ezek közül egyikre sem válaszolt.
Az előrejelzések szerint 20 százalék esély van arra, hogy a futam alatt elered az eső. Most azonban még meleg az idő, a levegő hőmérséklete 30, a pályáé 48.7 fok.
Az eddigi 29 barcelonai futamból 26-ot az első sorból nyertek. Igaz, a legutóbbi kivétel pont Verstappen volt 2016-ban, de ehhez kellett Hamilton és Rosberg első körös ütközése is.
Az első tíznek kötelező a lágy gumikon történő indulás, rajtuk kívül csak Kvjat, Magnussen és Russell teszi ugyanezt, a többieken közepesek vannak.
Elkezdődött a felvezető kör, a közvetítésben látható ábrán pedig a Pirelli már az egy kiáálást sem tartja kizártnak.
Bottas rosszul kapta el a rajtot, és nemcsak Verstappen, hanem az 5. helyről induló Stroll is lerajtolta. Gasly szintén jól indult, és a 8. helyre jött fel.
Az élmezőnyben nem történt változás, Hamilton Verstappentől, a holland pilóta pedig Strolltól kezd elhúzni. Bottast rádión biztatják, hogy így is meg tudja nyerni a versenyt.
Hiába autózik közvetlenül Stroll mögött, megtámadni nem tudja. Hamilton és Verstappen már több mint 1 másodpercre van a mögötte lévőtől.
Bottason kívül Leclerc van DRS-en belül Gaslyhoz képest a 9. helyen.
Bottas a célegyenesben elment Stroll mellett, így feljött a 3. helyre. Leclerc megszerezte a 8. pozíciót, miután legyűrte Gaslyt.
A finn pilóta nem vesztett olyan sokat Stroll mögött, csupán 2 másodpercre van Verstappentől.
A finn pilóta már csak 1.7 másodpercre van riválisától. Gasly közben visszavette a pozíciót Leclerc-től, és el is húzott tőle.
A thai pilóta DRS-en belül van a racing Pointhoz képest, így elképzelhető, hogy hamarosan megtámadja őt. Verstappen közben tartja az alig több mint 1 másodperces különbséget Hamiltonhoz képest.
Pár perccel ezelőtt elképzelhető volt, hogy Bottas éri utol Verstappent, ehelyett a hollan pilóta közel tud maradni Hamiltonhoz, Bottas hátránya pedig továbbra is 2 másodperc körül mozog.
Hamilton megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét, előnye pedig hirtelen 1.7 másodpercre nőtt. Bottast arra biztatják, hogy növelje a tempót.
Újabb lila kör, és előnye már 2 másodperc fölött van, Eközben Albon leszakadt Péreztől, hátránya már neki is nagyobb, mint 2 másodperc.
Hamilton már 2.6 másodperccel vezet a holland pilóta előtt, ezzel már lassan az elévágás lehetősége is elveszik a Red Bull számára.
Lassan már nincs hírértéke, hogy Hamilton tovább növete előnyét, viszont Bottas nem tud közeledni Verstappenre. Hátrébb Kvjat ért Vettel mögé a 11-12. helyen.
A Pirelli a 15. és a 25. kör közé jósolja az első kerékcseréket azoknak, akik kétkiállásos taktikán vannak. Hamilton előnye 4 másodperc, Kvat pedig továbbra is DRS-távolságban Vettelhez képest.
Stroll hátránya már 13 másodperc Bottashoz képest. Ebből is látszik, hogy a finn pilóta számára mennyire fontos volt, hogy viszonylag hamar visszaelőzze a Racing Pointot.
A Renault-nak egyelőre nagyon rosszul alakul a versenye, Ocon visszaesett a 16. helyre, és onnan próbál feljönni. Jelenleg 9 tizedre van Räikkönentől.
A thai pilóta az első, aki kereket cserélt, a lágyakat a keményekre váltotta, így elképzelhető, hogy a Red Bul megpróbálja az egy kiállást. Csapattársa, Verstappen már szenved a hátsó gumikkal.
A francia pilóta megtámadta Räikkönent, de nem tudott elmenni mellette, 2007 világbajnoka jól védekezett.
A már 7 másodperces hátrányban lévő Holland pilóta jelenti, hogy a 7-es kanyarban nagyon szenved. Räikkönen két pozíciót is vesztett, miután nemcsak Ocon, hanem Albon is megelőzte.
A holland pilóta már mondta, hogy kereket szeretne cserélni, mert sokat veszít, a Red Bull pedig elget tett kérésének. A közepeseket kapó versenyző a nagyon gyors cserének köszönhetően a 3. helyre jött vissza.
Verstappen után Hamilton és Bottas is kiállt. A brit pilótánál elég lassú volt a csere, de így is bőven a holland versenyző elé jött vissza. Mindkét Mercedes közepeseket kapott.
Igaz, csak helyezésben, hiszen a 7. helyen több mint 7 másodperc a lemaradása. Verstappennek nem tetszett a Red Bull stratégiája, aminek hangot is adott a rádióban.
A 10. helyen autózó Renault még nem állt ki cserére, ezért Albon, Sainz, Gasly és Norris is beszorult mögé. A Racing Pointok szintén kint vannak még, mint ahogyan a Ferrarik is.
A szezon előtt a Mercedes feketére festette autóját, ami most Bottasnak nem tetszik, mert túl meleg van a pilótafülkében. A finn pilóta másfél másodpercre van Verstappentől.
Kereket cserélt a Racing Point is. Hátrébb Magnussent Ocon, ALbon és Sainz is megelőzte, mielőtt a Haas a kiálláls mellett döntött.
A McLarennek sikerült elmennie a Red Bull mellett, amivel feljött a 10. helyre. Eközben a két Ferrarit egyszerre hozzák, valamint Pérez is kiáll a másik Racing Pointtal Utóbbi Strollhoz hasonlóan közepeseket kapott, mint ahogyan Leclerc is, Vettel pedig lágyakon van.
A Racing Point Sainz mögé engedte ki pilótáját, de hamar sikerült megszereznie a 6. helyet, és fél másodpercre van lemaradva Strolltól. Leclerc a 12., Vettel a 14. helyre jött vissza.
Pérez közvetlenül Stroll mögött van, Leclerc pedig Norrist rámadná, de egyelőre nem tudott elmenni mellette. Ellentétben Albonnal, aki Ocon megelőzésével feljött a 8. pozícióba.
A holland pilóta jelenti, hogy a 4-es kanyarban egyre sötétebb az égbolt. Gasly megelőzte Ocont, így feljött a 9. helyre.
A monacói pilóta kívülről bújt volna be Norris mellé, aki kiszorította a pályáról. Vettelnek a rádión jelentik, hogy az 50. körben megérkezhet az eső.
Az utolsó szektorban ráment a rázókőre, és megpördült. A motor leállt, de pár másodperc múlva sikerült újraindítania. Az utolsó helyre esett vissza, és ki fog menni a bokszba.
A holland pilóta egyre jobban leszakad Hamiltontól, ellenben Bottas másfél másodpercre megközelítette. A Mercedes szerint nem sok esély van az esőre.
A Ferrari szerelői egyelőre nem tudják megjavítani a problémát, és be is tolják a garázsba Leclerc-t. Albon ismét a bokszban járt egy másik közepes szettért.
A másik Red Bull is kiállt, úgy néz ki, ezúttal ők szanvednek jobban a gumikkal. A holland pilóta szintén közepeseket kapott, közel 20 másodperccel Bottas mögé jött vissza.
A spanyol versenyzőnek sikerült maga mögött tartania riválisát, így megőrizte 9. helyét. Időközben Stroll és Gasly is kiállt, a kanadai pilóta lágyakat kapott.
A finn pilóta 12 másodpercre van lemaradva csapattársától, míg Verstappen hátránya további 18 másodperc.
A McLaren piótája teljesítette második kiállását, közepes gumikat kapott, és a 11. helyre jött vissza. Így Kvjat került az 5. helyre, de ő csak egyszer állt ki.
Igaz, hogy még csak egyzer állt ki, de Kvjat kerékcseréjével feljött az 5. pozícióba. Pontszerzésre azonban nincs sok esélye, mert a kerékcsere után nagyon vissza fog esni.
A McLaren DRS-távolságon belül van az Alpha Taurihoz képest, de még nem tudott támadni. A két versenyző a 9. és a 10. helyen áll.
A finn pilótát most hozta ki a Mercedes, de Verstappennel ellentétben lágyakat kapott. A Mercedes egyértelműen a kettős győzelemre hajt, Bottas hátránya jelenleg 7.2 másodperc.
Bár nem sokkal korábban arra utasították, hogy maradjon kint, végül mégis bejött, és közepeseket kapott. Előnye majdnem 10 másodperc Verstappenhez képest.
A mexikói pilóta figyelmen hagyta a kék zászlót, vélhetően még Hamilton kiállása előtt. Vettelt megkérdezték, hogy végig tud-e menni ezeken a gumikon, amire azt felelte, hogy ő ugyanezt kérdezte korábban.
Rádión azt mondta, hogy nincs vesztenivalója, amiben igaza van, mert kiállás esetén valószínűleg nem szerezne pontot. Jelenleg még mindig az 5., 3 másodperccel Stroll előtt.
Érdekes lesz a vége, mivel Pérez büntetést kapott. Bár az imént több mint 1 másodpercet adott Vettelnek, úgyhogy most 6.8 másodperc az előnye a német pilótával szemben.
Ugyanazért, amiért Pérez. A lassításokból kiderült, hogy a mexikói pilóta valóban Hamiltont tartotta fel.
A kanadai pilóta gyorsan utolérte riválisát, és a célegyenes végén meg is előzte őt, így feljött az 5. helyre. Hátránya 5.3 másodperc csapattársához képest, úgyhogy könnyen lehet, hogy a 4. helyet is megszerzi.
A finn pilóta az elmúlt körökben nem sokat közeledett, így ha Verstappennel nem történik valami, akkor nem valószínű, hogy utolérheti.
A célegyenes végén előzte a Haast, aki irányt változtatott, amikor már nem bztos, hogy kellett volna. Nem sokkal később Russell mellett is elment.
A német pilóta így a 7. helyre esett vissza, de nem biztos, hogy azt meg tudja tartani, hiszen a hátralévő körökben Albon is utolérheti.
Már csak másfél másodperc a hátránya Vettellel szemben, úgyhogy várhatóan nemsokára meg fogja támadni. Ne feledjük, a Ferrari pilótája csak egyszer cserélt kereket.
A Red Bull pilótájának nőtt a hátránya, az izgalmas csata így inkább Gasly és Norris között fog zajlani a 9. helyért. Emellett Pérez két helyet is bukhat a végén, mivel nemcsak Stroll, hanem Sainz is 5 másodpercen belül végezhet hhozzá képest.
A finn pilóta még az előzp körben futotta meg a leggyorsabb kört, hátránya pedig 5 másodpercre csökkent Verstappenhez képest. Ennek ellenére a Mercedes inkább kihozza, hogy biztosan az övé legyen a legjobb köridő.
A francia pilóta visszaesett a 19. helyre.
Lewis Hamilton nyerte a Spanyol Nagydíjat úgy, hogy minden körben vezetett. Verstappen a 2., Bottas egy újabb leggyorsabb körrel a 3. pozícióban zárt. Pérez ugyan a 4. helyen zárt, de a büntetés miatt Stroll megelőzte. Mögöttük Sainz, Vettel, Albon, Gasly és Norris egészítik ki az első tízet.
Pályafutása 88. futamgyőzelmét aratta, amivel 3-ra megközelítette Michael Schumacher rekordját. Ezzel köszönjük egész hétvégés figyelmüket, most egy hét szünet következik, aztán Belgiumba látogat a mezőny. Nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal.