A Toszkán Nagydíj péntek délutáni edzése mozgalmasabb volt a délelőttinél, megtörtént az első baleset is Mugellóban Lando Norris révén. A McLaren versenyzője az időmérős sprintek elején csapta orral falhoz az autóját, miután az egyik kanyart szélesre vette és a hátsó kerekekkel megcsípte a füvet.
A piros zászlós megszakítás előtt egy darabig Valtteri Bottas vezette a rangsort 2,5 tizeddel megelőzve Max Verstappent, de Lewis Hamilton 3. helyére az volt a magyarázat, hogy a duóval ellentétben nem a közepes, hanem a kemény gumit használta. Őt követte Norris a Racing Pointok előtt, ám az említett baleset folytán nem tarthatta a pozícióját. Kicsit később Hamilton megelőzte azért Verstappent.
A lágy abroncson Bottas 1:17 alá vitte a szintidőt, Hamilton 2, Verstappen 2,5 tizeddel volt lassabb nála, ez biztató az izgalmakra nézve.
Kimi Räikkönen meglepően jó helyen végzett, 9. lett az Alfa Romeóval, megelőzve a délelőtti produkcióját megismételni nem tudó Charles Leclerc-t, akinek egy megpördülése is volt az egyik visszafordítónál. A 12. Sebastian Vettel lemásolta utóbbi mutatványát egyszer.
A versenyszimuláció élethű volt abból a szempontból, hogy egy ütközés is történt:
a bokszból kihajtó Sergio Pérez nem vette észre, hogy Räikkönen elfordult mellette az első kanyarnál, és kiforgatta a finnt.
Emiatt másodszor is előkerültek a piros zászlók.
A leintés utánra is maradt még látnivaló, Vettel alatt az utolsó körében egyik pillanatról a másikra megállt a Ferrari, a négyszeres világbajnok nem is tudott visszamenni vele a bokszba, le kellett parkolnia az utolsó szektorban. „Megállt a motor" – jelentette a német pilóta a rádióban.
Sokkal rosszabbul járt viszont a haasos Romain Grosjean, aki az első percekben belefutott egy hibába az akkumulátorral, és nem tudott már visszajönni a pályára.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Toszkán Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében! Az első gyakorláson Valtteri Bottas zárt az élen Max Verstappen és Charles Leclerc előtt, míg Lewis Hamilton csak negyedik lett. Van még idő a második tréning kezdetéig, addig is alább az első 90 perc összefoglalóját olvashatják.
Elképzelhető, hogy lesznek, akik már a mai nap után meg fogják érezni a mugellói pálya gyors és középgyors kanyarjai jelentette terhelés utóhatásait, hiszen nem egy kanyarban kell 5G-s vagy még ennél is nagyobb oldalgyorsulást elviselni a versenyzőknek. Hogy pontosan milyen kemény igénybevételnek vannak kitéve, azt az alábbi videó szemlélteti, amelyen Lewis Hamilton első edzésen futott egyik körének részlete látható az erőhatásokat szemléltető grafikával.
Carlos Sainz autóján az első szabadedzésen a Mercedesére hasonlító orrkú volt fent. Andreas Seidl csapatfőnök elmondta, hogy az elem egyelőre nem áll készen az éles bevetésre, de a következő 2-3 verseny valamelyikén remélhetőleg már a futamon is használni tudják majd.
A második F1-es szabadedzés előtt a hétvége első időmérőjét is megrendezték, a szombat délutáni első F3-as futamra a német Lirim Zendeli szerezte meg a pole pozíciót, míg a bajnoki esélyesek közül Logan Sargeant végzett a legjobb helyen, az amerikai második lett.
Zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, de senki nem ment ki, egyelőre az összes pilóta kivár.
29 fokos levegő és közel 45 fokos aszfalthőmérséklet várja a csapatokat ma délután, a nap pedig kitartóan süt. A hosszú etapokon mindez aligha fog ízleni az abroncsoknak.
Közel a mezőny fele megkezdte már a körözést, az első mért kör Kevin Magnussené volt, de hamarosan követték őt a többiek is. Egyelőre mindenki vagy a közepes, vagy a kemény gumin van kint, Lando Norris áll az élen előbbin 1:18.658-as idővel.
De csak ideiglenesen, a csapat ugyanis bőszen fújja zöld áremlásjelző folyadékkal a hátsó szárnyat a garázsban. A Racing Point kisebb fejlesztésekkel készült erre a hétvégére, ami idei egyetlen fejlesztési csomagjuk első része.
Vettel közepes gumin csak a negyedik időt autózta közel 1 másodperccel elmaradva Norris közepes gumis körétől, míg Leclerc keményeken a 9. pozícióba sorolt be. Továbbra is a McLaren pilótája áll az élen, őt Grosjean és Kvjat követi szintén közepes gumin.
Furcsa zajt észlelt és azt látta a kijelzőjén, hogy nem tölt az akkumulátora. A csapat arra kérte, hogy lassú tempóban térjen vissza a bokszba.
A monacói pilóta az utolsó szektor elején található balosban veszítette el az uralmat az autója felett, és négy keréken csúszva háttal kiment a bukótérbe. Szerencsére vissza tudott jönni a kavicságyból, majd egyből bement a bokszba az igencsak viseltes kemény abroncsokon.
Közepes gumikon 377 ezreddel javította meg Norris idejét a holland, aki így 1:18.281-nél állította meg a stoppert a közepes gumin. A McLaren mögé a két Racing Point sorolt be közepeseken, őket Albon követi szintén a sárga Pirellin.
Vettel közben azt mondta a mérnökének, hogy a gyorskör után nem elég egy hűtőkör, mivel a gumik ennyi idő alatt nem hűlnek vissza, ezért két hűtőkört megy.
A finn közepes gumikon 1:18.019-et ment, ami jócskán elmarad délelőtti, lágy gumis idejénél. Hamilton eközben kemény gumin kezdte meg a munkát, ennek megfelelően Bottas idejére nem volt veszélyes, de csapattársától 6 tizeddel elmaradva a 3. helyre azért odaért.
Norris arra panaszkodik a rádión, hogy az egyik leggyorsabb kanyarban, az első Arrabiatában folyamatosan leér a kocsi alja, ami amellett, hogy lassítja is azt, adott esetben akár hibázáshoz is vezethet.
Mindenki megtett a mezőnyben már néhány mért kört, az első 30 perc elteltével pedig Valtteri Bottas áll az élen immár 1:17.997-es körrel a közepes abroncsokon. Mögötte Verstappen, Hamilton, Norris, Pérez, Stroll, Ocon, Albon, Grosjean és Kvjat az első tíz sorrendje, a Ferrarik a 11. (Vettl) és a 18. helyen (Leclerc) tanyáznak. Egyelőre mindenki vagy közepes, vagy kemény gumin járt a pályán, a lágy gumis körök csak ezután jönnek.
Noha a 2. edzésen nem kell visszaadni egy szettet sem, most mégis mindenki szusszan egyet a lágy gumis időmérős körök előtt, amelyek nagy valószínűséggel eldöntik a második szabadedzés sorrendjét.
Elkezdődtek az időmérős körök a lágy gumin, folyamatosan javítanak a versenyzők, Bottas közepes gumis idejét azonban még senki nem döntötte meg. Vettel is javított a Ferrarival 1:18.498-ra, de ezzel a körrel Räikkönen 1:18.385-ös lágy gumis idejét sem múlta felül, ahogyan Leclerc sem az 1:18.400-as idővel.
Bottas mögé Ricciardo és Pérez zárkózott fel.
Nagy sebességnél, a hármas kanyar kijáratánál csípte meg a kavicságyat, majd a McLaren kitörő hátulját megfogta, de az ellenkormányzás kilőtte az ellenkező irányba. A nagy sebességű kicsúszás ellenére nem törte össze nagyon az autót, amely a jobb elejével találta el a betonfalat.
Az ausztrál 42 ezreddel maradt el lágy gumin Bottas korábbi idejétől, amivel jelenleg a második. Őt másfél tizeddel Pérez követi a harmadik helyen, aki szintén körbeért már a piros Pirelliken, ahogyan Lance Stroll is, aki csapattársától 264 ezreddel elmaradva a 8. helyen áll. Többek között a két Mercedes és a két Red Bull is adós azoban még lágy gumis körrel.
Vége a megszakításnak, a versenyzők újra a pályán, többek között a két Mercedes is kijött friss lágyakon.
Alább a McLaren pilótájának kicsúszását nézhetik meg. Nagy szerencséje volt, hogy a palánkkal párhuzamosan repült le a pályáról, különben nagy autótörés lett volna a vége.
Bottas és Hamilton is befejezte lágy gumis körét, a finn 1:16.989-cel új nem hivatalos körrekordot repesztett, amivel lila utolsó szektora ellenére Hamilton sem tudta tartani a lépést és 2 tizeddel elmaradva bejött a második helyre. A 3. pozícióba Verstappen sorolt be mindössze 246 ezredre Bottastól. A 4. helyre bejövő Albonnak ennél már jóval nagyobb, 982 ezred a hátránya. A két Red Bullt a két Renault követi Ricciardo-Ocon sorrendben.
Ennek bizony hatása lehet a francia hétvégéjére, a Sky Sports riportere ugyanis jelentette, hogy a Haas versenyzőjét már nem láthatjuk ezen az edzésen elektronikai hiba miatt. Grosjeannak műszaki hiba miatt az első edzés egy részét is ki kellett hagynia, a másodikon pedig lényegében egyáltalán nem körözhetett.
Hamilton arról beszélgetett a mérnökével, hogy érdemes-e második gyors kört is megpróbálni a lágy abroncsokon, mire Peter Bonnington közölte vele, hogy a második próbálkozások elég gyengék. A holnapi időmérőn tehát nem árt már a Q1-ben elsőre összerakni egy jó kört a továbbjutáshoz.
A sorrend mostantól nem fog változni, mindenki a versenyre készül már. Azok közül, akik kint vannak jelenleg, csak Vettel és Latifi nyüstöli a közepes gumikat, a többiek mind lágyon vannak.
Leclerc után Sebastian Vettel is bemutatott egy piruettet az SF1000-rel, ráadásul mindössze pár méterre onnan, ahonnan a monacói megpördült. A német a kanyar kijáratán veszítette el az uralmat az autó felett és csúszott ki a fűre, de folytatni tudta a körözést.
A képre kattintva megtekinthetik folyamatosan frissülő képgalériánkat a mai napról.
---- separator ----gallery-content-type:aa89e715-d981-426d-a84f-0d73b51f0fa7---- separator ----Megvan a nap következp kicsúszása, egyben az első ütközése. Räikkönen a célegyenesben érkezett mért körön, Pérez pedig a bokszutcából hajtott ki, de nem lassított le eléggé, hogy az első kanyarban elengedje az Alfa Romeót, helyette az első szárnyával nekiment Räikkönen autójának jobb hátsó kerekének, amitől a finn kipördült a kavicságyba. Szerencséjére nem ragadt benne, a Racing Point letörő szárnya miatti törmelékek eltakarításához azonban ismét félbeszakították az edzést.
A felügyelők az edzés után ki fogják vizsgálni az esetet.
13 perccel a vége előtt ismét kihajthattak a pályára a pilóták, hogy megtegyenek még pár kört a versenyre készülve.
Így ment neki Pérez Räikkönennek:
Nem darálta le a teljes első szárnyat az ütközésben a mexikói, de jelentős darabot elveszített belőle. Ő is kijött már az újraindulás után, de természetesen kapott egy új első szárnyat.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere azt mondja, hogy a csapatrádiók alapján a legtöbb versenyző az abroncsok túlmelegedésével küzd, illetve próbálja minél nagyobb tempó mellett minél alacsonyabban tartani a gumik hőmérsékletét.
Stroll 1:22.3-as, Pérez pedig 1:22.4-es átlagot megy jelenleg, miközben Bottasnál ez az érték 1:22.3. Ők hárman egyaránt a közepes abroncsokon vannak, miközben Hamilton keményeken 1:22.5-re képes.
Leintették a pénteki második gyakorlást, a pilóták pedig lassan visszaszállingóznak a bokszba. Az élen Valtteri Bottas zárt 1:16.989-es idővel csapattársa, Lewis Hamilton előtt, őket a két Red Bull követte Verstappen-Albon, majd a két Renault Ricciardo-Ocon sorrendben. Az első tizet Pérez, Gasly, Räikkönen és Leclerc tette teljessé, Sebastian Vettel a 12. helyen végzett.
Mára köszönjük figyelmüket, élő közvetítéssel legközelebb holnap 11 óra 50 perctől jelentkezünk, hogy beszámoljunk a 3. szabadedzés történéseiről. Viszontlátásra!