Hosszú késlekedés után léptek pályára a pilóták a szezon utolsó szabadedzésén Abu-Dzabiban, ahol szokás szerint nappal rendezik az első és a harmadik tréninget, ezért az nem reprezentatív az esti időmérő és a verseny szempontjából. Míg pénteken elsősorban tesztelésre használták az időt, szombaton már a helyosztóra kell készülni, ezért megérte várni, amíg csökkennek a hőmérsékletek.
Amint ez érezhetővé vált, megjelentek a pilóták a pályán, elsőként Nicholas Latifi, majd a pénteki tűzeset után újjáépített autóval szereplő Kimi Räikkönen hajtott ki, de kisvártatva megélénkült a forgalom, és mindenki időmérőszimulációkba kezdett.
Ennek köszönhetően természetesen a lágy gumiké volt a főszerep, de Lando Norris és Lance Stroll közepesekkel kezdte az edzést.
A hasonló programoknak és a rövid etapoknak köszönhetően ezúttal könnyebb értelmezni a sorrendet a szokásosnál, hiszen mindenki arra törekedett, hogy a lehető leggyorsabb kört futhassa. Max Verstappen gyorsan az élre állt, a Mercedesek már az 1:36.734-es körével sem tudtak mit kezdeni, sőt, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas ezúttal csak a mezőny sűrűjébe ért oda.
Ennél azonban érdekesebb, hogy a két Mercedes számottevő hátrányt szedett össze, ami több a megszokottnál, és bár nem valószínű, hogy jelentősen magasabb üzemanyagszinttel mentek a szükségesnél, az is valószínű, hogy nem a maximális teljesítményszinten járatták az erőforrást, amit az is alátámaszt, hogy az egyenesben maradtak el Verstappentől.
Verstappen leggyorsabb körei nem voltak tökéletesek, először az első és a harmadik szektorban gyorsult önmagához képest, de a középsőben nem, ezért a köridőn végül nem javított. Az utolsó percekben 1:36.251-re javított. Alexander Albon ismét jelentős, 0,5 másodperces lemaradásban van csapattársához képest, de ez most elég volt a 2. helyhez. A thai pilóta autóján a futóművet javítani kellett az edzés során, és a későbbiek során is érdeklődött, hogy minden rendben van-e, mert alulkormányzottságot tapasztalt.
Néhány pillanatra a Williamshez visszaküldött George Russell is megvillant, a mezőny egyik leggyengébb autójában is gyorsabb tudott lenni Verstappen leggyorsabb körének első szektoránál, de végül nem fért be a legjobb 10 közé.
Ígéretes tempóval zárta a szabadedzéseket a Renault, Daniel Ricciardo és Esteban Ocon a 3-4. helyezett lett Lando Norris előtt, aki az előző futam előtt kapott új motort, így nála valószínűleg nem kellett spórolni a teljesítményszintekkel. Hamilton, Lance Stroll, Carlos Sainz, Valtteri Bottas és Sergio Pérez zárta a képzeletbeli pontszerzők sorrendjét.
A Ferrarik ezúttal sem remekeltek, Charles Leclerc csak a 12. helyezett lett, Sebastian Vettel pedig mindössze a 14. helyen várhatja az időmérőt, így az olasz istálló autói kemény küzdelemre számíthatnak a Q3-ba jutás érdekében.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Abu-dzabi Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! Az idén utoljára gurul pályára a mezőny szabadedzésen, hogy a fennmaradó 60 percben a lehető legjobban felkészüljön az időmérő edzésre.
Legalábbis egy körön biztosan, a futammal kapcsolatban azonban még vannak kérdőjelek. Hogy miért, arról alább olvashatják szokásos elemzésünket!
Fernando Alonso tegnap pályára vitte 2005-ös világbajnok Renault-ját az Abu-dzabi Nagydíj helyszínén, és ha már ott volt, jól meg is hajtotta azt. 1:42 körüli ideje nem maradt el vészesen sokkal a mai autók tempójától, mindezt ráadásul a Pirelli extra kemény keverékű demo gumijain produkálta a spanyol. A V10-es motor hangja pedig...
Az idei utolsó versenyhétvége alkalmából módosított egy kicsit a fényezésén a világbajnok istálló, és felírta az autóira az összes alkalmazottja nevét, így köszönve meg nekik az éves munkát. Szép gesztus.
Ahogyan az a villanyfényes futamok esetében lenni szokott, a körülmények merőben eltérnek azoktól, amelyek között majd az időmérőt és a futamot rendezik, hiszen jelenleg süt a nap, a levegő hőmérséklete 24, a pályáé 37 fok. Mindkettő csökkeni fog az időmérőre.
Kezdődjön hát az év utolsó szabadedzése, zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén! Egyelőre senki nem merészkedett ki.
Szinte mindent ki kellett cserélni a 2007-es világbajnok autóján a váltótól kezdve a motoron át a hátsó felfüggesztésig a tegnapi tűzeset miatt, a kasztni azonban csodával határos módon nem sérült, jelentette Ted Kravitz, a Sky Sports riportere. A további meghibásodások vagy balesetek érzékenyen érinthetik az Alfát, lévén tartalék alkatrészből nem állnak már valami jól.
Nem sietik el a versenyzők, Bottas és Leclerc is csak az imént szállt be az autójába, 7 perc elteltével pedig továbbra sem hajtott ki senki a pályára.
Daniel Ricciardo most ült be a Renault-ba, de egyelőre még nincs rajta sisak. Vettelen már van, ő viszont még a helyét nem foglalta el az autóban. A 90-es évek időmérő edzéseire emlékeztet jelenleg az, ami történik, azaz pontosabban nem történik. Akkoriban minden pilótának 12 körre volt lehetősége a 60 perces kvalifikáción, és ha nem esett, a legtöbben annyira a végére hagyták, amennyire csak tudták, így nem volt ritka, hogy az első fél órában senki nem ment ki a pályára. Azért reméljük, hogy most nem kell ennyit várni.
Mint a régi szép időkben, most is a sereghajtó törte meg a csendet, Nicholas Latifi jelent meg a Williamsszel.
A két Haas, Kevin Magnussen és Pietro Fittipaldi is kimerészkedett, ők és a kanadai is lágy gumin vannak.
Cyril Abiteboul a többieknél később érkezett Abu-Dzabiba, így továbbra is 48 órás karanténját tölti, mielőtt beléphetne a paddockba. A tesztje negatív, de az országban ez a protokoll.
1:39.8-cal kezdett a Williams versenyzője, aki mögé Fittipaldi iratkozott fel 1:40.1-gyel, majd jött Magnussen 1:40.2-vel.
1:39.190-nel állt az első helyre az olasz, de nem sokáig lesz ott, mert jön a két Mercedes.
1:38.034-gyel kezdett a finn, miközben Hamilton valamiért elvette az első mért körében. Bottas mögé Ocon jött be a folyadékot és halvány kék füstöt eregető Renault-val, míg jelenleg Charles Lecelrc a harmadik 1:38.5-ös idővel.
Szép kezdés a thai-brit pilótától, lágyakon 1:37.536-ot ment és átvette az első helyet a szintén lágyakat használó finntől. Közben közepeseken Norris is bejött Bottas elé, most ő a második. Bottas mögött Ricciardo, Ocon, Vttel, Leclerc, Gasly a sorrend.
Lila utolsó szektort ment lágyakon a hétszeres világbajnok, de az első két szektorban elmaradt Albontól, így végül 25 ezreddel lassabb lett a köre. A második helyre azért odafért vele.
Lágyakon közel 4 tizedet adott a csapattársának a holland és 1:37.175-tel már ő az első. Jól mennek egyelőre a Red Bullok.
Több mint 8 tizeddel volt lassabb Verstappennél, de így is feljött az ötödik helyre, közvetlenül a közepes gumikon autózó Norris mögé. Vettel két tizeddel lassabb a monacóinál és egyelőre csak a 11. helyet foglalja el.
Lila első és egyéni legjobb középső szektor után az utolsó nem sikerült jól neki, 1:37.857-tel 3 tizedre Hamiltontól a csapattárs mögé zárkózott fel a negyedik helyre.
Érdekes, hogy a McLaren megosztotta a gumitaktikát és Norrist közepeseken futtatta, míg a spanyolt lágyon. Így is előbbi a gyorsabb, bár csak egy tizeddel, de ez három helyet jelent.
Az egyik Red Bull zavarhatta meg, aki bár félreállt előle, a finn elfékezte magát, majd a kanyar kijáratán is volt egy megingása. Itt veszített időt a legutóbbi gyorskörében.
1 tizedre zárkózott Verstappenre és feljött a második helyre, de nem sokkal utána érkezett a holland és több mint 4 tizeddel javított a korábbi idején, amivel jelenleg 1:36.734-gyel, közel 6 tizeddel vezet Hamilton előtt.
Egy visszajátszáson láthattuk, hogy a harmadik szektor elején csúnyán elfékezte magát. Ha ez a gyorsköre alatt történt, az némileg magyarázza az óriási lemaradását.
A képre kattintva megtekinthetik folyamatosan frissülő galériánkat az Abu-dzabi Nagydíj szombati napjáról.
---- separator ----gallery-content-type:df2a12b4-dfd5-45ed-983a-bc26776e97d8---- separator ----A két Mercedes és a két Williams fog elsőként időmérő-szimulációs kört menni, amihez friss lágy keverékű Pirellik kerültek az autókra.
Egyikük sem tudta megdönteni Verstappen idejét, Hamilton 1:37.012-vel továbbra is elmaradt tőle 278 ezreddel, Bottas 1:37.225-ös köre pedig 5 tizeddel rosszabb a holland idejénél. Hamilton a második, Bottas a harmadik jelenleg.
A négyszeres világbajnok is túl van lágy gumis időmérős körén, 1:37.728-cal előrejött a hatodik pozícióba.
Friss lágyakon a hetedik helyre hozta be a Williamst, mindössze 2 tizeddel Vettel mögé.
A Red Bullja első felfüggesztésén dolgozik nagy erőkkel a csapat, kérdés, hogy megjavítják-e időben ahhoz, hogy láthassuk még Albont ezen az edzésen.
A legutóbbi futamon a negyedik lett az időmérőn, most pedig mindössze 4 századdal maradt el Bottastól és feljött a negyedik helyre. Délután ismét nagyot mehet?
1:37.085-re módosította a legjobb körét, de még ezzel is 3 és fél tizedre van Verstappentől, aki Albonnal egyetelmben szintén kint van már friss lágy gumikon.
Lila első és harmadik szektort ment, a másodikban azonban becsúszott egy elfékezés. Így is csak 11 ezreddel maradt el a korábbi idejétől. Albon közben bejött Leclerc elé az ötödik helyre, lemaradása 459 ezred csapattársához képest.
Ez aztán a meglepetés, Ricciardo csak 143 ezreddel volt lassabb a hollandnál és átvette a második helyet, míg Ocon bejött mögé harmadiknak. Norris is nagyot ment a McLarennel, ő most a negyedik, Hamilton már csak ötödik. Mindez persze azt is jelentheti, hogy a két Mercedes nagyon letekert motorral megy.
Ahogy az előző posztban említettük, Hamilton már csak az ötödik, Bottas azonban még ennél is hátrébb csúszott és már csak a 8. helyet foglalja el. A 9. helyen álló Albon közben nagy alulkormányzottságra panaszkodik, ami elmondása szerint minden kanyarban jelentkezik. Nem jó előjelek az időmérő előtt...
Most összerakott egy lila középső szektort, amit megfejelt egy egyéni legjobb utolsóval és 483 ezredet faragott le a korábbi idejéből, amivel ismét nagyon ellépett a többiektől. Ricciardo és Ocon lemaradása 6-6, Norrisé és Hamiltoné már 7-7 tized.
Valami ilyesmit várna a Red Bull a thaitól, aki összerakott egy tűrhető kört és kialakította a teljes Red Bull uralmat a mezőny elején. Verstappentől mondjuk így is 5 tizedet kapott.
Menet közben leintették a szezon utolsó szabadedzését, amelyen Max Verstappen végzett az élen 1:36.251-es idővel. Mögötte Alex Albon zárt 5 tizedes hátrányban, őt a két Renault követte Ricciardo-Ocon sorrendben, majd jött Norris a McLarenben.
A két Mercedes gyanúsan hátul, csak a hatodik és a kilencedik helyen végzett, ami a tegnapi tempójukat látva arra engedhet következtetni, hogy vagy több üzemanyaggal mentek, vagy letekerték a motort. Ha egyik sem, az viszont igen érdekes időmérőt vetít előre.
A legtöbb pályán a bokszkijáratban tudnak minden szabadedzésen rajtot gyakorolni a pilóták, itt azonban a kijárat kialakítása miatt erre nincs lehetőség, így az edzések végén egy extra kör megtétele mellett a célegyenesben, a rajtrácson próbálhatják el előre az indulást.
Amikor feljött a negyedik helyre, úgy tűnt, hogy Leclerc megint jó lehet, végül azonban a 12. helyre csúszott hátra. Vettel csak a 14. lett. A Q3-ba jutás ismét nehézkes lehet a vörösöknek.
Mostanra megköszönjük a figyelmüket, legközelebb 13 óra 50 perckor, az időmérő edzés élő tudósításával jelentkezünk. Viszontlátásra!