A 2020-as szezon utolsó időmérő edzésén gördültek pályára az autók az arab naplementében, hogy eldöntsék az Abu-dzabi Nagydíj rajtsorrendjét. A harmadik szabadedzés a Red Bull fölényét hozta, a kvalifikáció esélyesei mégis az utolsó gyakorláson valószínűleg magukat szándékosan visszafogó Mercedesek voltak.
1:34.779. Ez volt a tavalyi pole pozíciós idő, amelyet akkor Lewis Hamilton ért el. Ennek a körnek egyelőre nem kerültek a közelébe az idén, 1:36.251-gyel Verstappen jutott hozzá a legközelebb a harmadik szabadedzésen, az időmérőn azonban már várható volt, hogy akár új körrekord is születik. És hogy mennyire volt fontos az első rajtkocka megszerzése? A legutóbbi öt Abu-dzabi Nagydíjat az nyerte, aki az első helyről indult. Pusztán ennyire.
Három pilótának alapból nem volt esélye a pole-ra (na nem mintha amúgy túl sok lett volna), Sergio Pérez, Kevin Magnussen és Charles Leclerc ugyanis büntetésnek néztek elébe, előbbi két pilóta motorcsere miatt mindenképp a rajtrács végéről, utóbbi pedig Pérez bahreini kilökése miatt az időmérőn elért eredményéhez képest három hellyel hátrébbról kezdheti majd csak meg a vasárnapi versenyt.
Több pilóta is búcsúzott valamitől, vagy valakitől. Kevin Magnussen és Danyiil Kvjat nagy valószínűséggel élete utolsó F1-es időmérőjén vett részt, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz és Sergio Pérez pedig csapatát hagyja el. Utóbbinak szerződése sincs jövőre, de az esetében meglepő lenne, ha legkésőbb 2022-re nem találnak magának ülést.
A top csapatoknak a Q1 még csak bemelegítés volt, Lewis Hamilton azonban úgy kezdett, mint aki már a polc-ért megy: első mért köre végén csúnyán átvágtatott a 20-as kanyar külső hurkakerékvetőjén. Amellett, hogy azonnal törölték a körét, még azért is aggódhatott, hogy nem sérült-e meg a Mercedese. Nem csak Hamiltonnak indult azonban nehézkesen a kvalifikáció, Verstappennek az elé kiengedett Latifi miatt kellett fékeznie a bokszutcában, majd arra panaszkodott, hogy egy kicsit meg is rongálta a gumiját. Az esetet az edzés után vizsgálják.
Ami a tempót illeti, Bottas rögtön a hétvége legjobb idejével, 1:35.699-cel kezdett a lágy gumikon, mintegy bizonyítva, hogy a harmadik szabadedzés nem a világbajnok istálló valós tempóját tükrözte. A finn mögött Verstappen, Pérez, Albon, Stroll, Sainz, Leclerc, Hamilton, Ricciardo és Ocon volt a sorrend, amikor mindenki kiment lecserélni az első szett gumijait a Q1 hajrája előtt.
Hátrébb eközben Sebastian Vettelt az a veszély fenyegette, hogy a Q1-ben búcsúzik élete utolsó ferraris időmérőjén, lévén csak a 14. helyen állt, bár előnye 1 másodpercre rúgott a már kieső Kevin Magnussen előtt.
A négyszeres világbajnok végül megúszta, a kiesők ebben a sorrendben Antonio Giovinazzi, Kimi Räikkönen, Kevin Magnussen, George Russell, Pietro Fittipaldi és Nicholas Latifi lettek, utóbbit pedig az a megszégyenülés érte, hogy a végén nem is tudott mért kört autózni, mert az utolsó kanyarból kigyorsítva megforgatta a Williamst.
A korábban hibázó Hamilton egy második friss lágy szettel megautózta a Q1 legjobb idejét (1:35.528) és 171 ezreddel megelőzte a végén csak használt szetten pályára hajtó Bottast. Mögöttük Leclerc, Verstappen, Norris, Pérez, Albon, Kvjat, Stroll, Sainz volt az első tíz sorrendje. Vettel a 12., a két Renault a 13. és 14. lett.
Verstappen, Pérez, Albon, Stroll, Sainz és Ricciardo nem jött a Q1 végén, így Bottas mellett ők is megspóroltak egy lágy gumiszettet.
A Q2-re a két Mercedes, a két Ferrari, a két Red Bull, a két Renault és Carlos Sainz jött ki közepes gumikon, hátha összejön a továbbjutás a verseny szempontjából kedvezőbb keveréken. Hamilton kezdett az élen 1:35.466-tal, mögé Bottas jött be 61 ezreddel lemaradva, míg a két Mercedest Norris követte lágy gumin. Verstappen csak az ötödik helyre ért oda a hozzá hasonlóan közepeseket használó Sainz mögé, míg Albon elrontotta a 20-as kanyart, ami miatt törölték az idejét.
Sainz és Verstappen mögött Leclerc volt a legjobb a közepeseken a lágyakon hatodik időt autózó Gasly mögött, miközben Vettel éppen, hogy befért az első tízbe, 6 tizedre lemaradva csapattársától. A Renault-k szintén nem villogtak a sárga Pirelliken, Ricciardo tizedik helyre elegendő idejét törölték pályaszélesítés miatt, Ocon pedig csak a 11. helyen állt.
Nem meglepő módon a Q2 hajrájára a két Renault, valamint Vettel és Albon is lágy gumira váltott, miközben Leclerc és Albon egy friss közepes szetten próbálkozott tovább. A két Mercedes lágyakon jött ki, de az ő esetükben ez csak azért történt, hogy futhassanak egy biztonsági kört, amelynek a végén úgyis elveszik a gázt, ha biztosnak látszik a továbbjutás.
Végül így is történt, Hamilton és Bottas nem javított, mögöttük a többiek azonban igen. Verstappen a harmadik helyre jött előre a közepes gumikon, mögé Albon sorolt be lágyakon, majd következett Norris az ötödik és az ismét szenzációs kört összerakó Leclerc a hatodik helyen. Az első tizet Stroll, Sainz, Kvjat és Gasly tette teljessé, míg a Renault-k nem kis meglepetésre nem jutottak tovább a lágy gumin, Ocon lett a 11., Ricciardo a 12. Sebastian Vettel utolsó ferraris időmérője csalódással ért véget, a négyszeres világbajnok Leclerc-től 7 tizedet kapva csak a 13. lett, csupán a köridejét pályaelhagyás miatt elveszítő Giovinazzit, valamint a büntetése miatt a Q2-ben mért kört sem futó Pérezt előzte meg.
A mindent eldöntő Q3-ban Bottas kezdett a legjobban, 1:35.415-tel ő vitte be az első ütést Hamiltonnal szemben, aki 135 ezreddel ment lassabb kört a csapattársánál, ráadául a finntől mindössze 1 tizedet kapó Ferrari is megelőzte. Jóllehet, a hétszeres világbajnok alatt nagyon megcsúszott a Mercedes az első hátsó egyenes előtti hajtűt megelőzően, amivel simán otthagyott annyit, amennyi az első helyhez kellett.
A második Mercedes mögött Albon, Sainz, Norris, Stroll, Leclerc, Kvjat, Gasly volt a sorrend az első mért körök után.
A finálébanúgy tűnt, hogy nincs kegyelem Hamilton részéről, a világbajnok két lila szektorral nyíitott, de csak 83 ezreddel javította meg Bottas korábbi idejét, úgyhogy jött a finn és visszavette tőle az első helyet. A csattanó azonban nem az övé, hanem Max Verstappené volt, aki tökéletes körrel mindkét Mercedest megelőzte, és 1:35.246-tal a pole pozícióba állította a Red Bullt A holland ezzel a szezon utolsó versenyén törte meg a Mercedes hegemóniáját, az idén ugyanis először fordult elő, hogy nem ők szerezték meg az időmérőn az első helyet
Hamilton mögé Lando Norris ért oda a McLarennel, őt Albon, Sainz, Kvjat, Stroll, Leclerc és Gasly követte az első tízben.
„Nagyon boldog vagyok. Elég trükkös időmérő volt, olyan sok kanyar van, ahol hibázni lehet, de szerencsére minden összejött az utolsó körben. Mindenkinek hosszú volt ez a szezon sok versennyel egymás után. Jó utolsó időmérő volt ez az egész csapatnak, örülünk neki. Kicsit frusztráló volt az egész szezonban a Mercedesek mögött lenni, de egyre közelebb kerültünk, a mai napnak pedig nagyon örülük” – értékelt Verstappen.
„Láttuk a harmadik szabadedzésen, hogy a Red Bull és különösen Max elég gyors. A fő gond az volt, hogy nem tudtuk rendesen működésre bírni a lágy gumikat. Valamennyit fejlődtünk, de nem hiszem, hogy mindent kihoztunk az egykörös tempónkból, és magával a körrel sem voltam teljesen elégedett. Az egyensúly nem volt tökéletes. Kicsik voltak a különbségek, holnap azonban új nap jön” – összegzett Bottas.
Egyértelműen nehéz hétvége volt, nehéz volt újra felvenni a ritmust. Még ha csak két hetet is hagytam ki, úgy éreztem, hogy elveszítettem a lendületem, és nagyon szenvedtem az egyensúllyal ezen a hétvégén.
– nyilatkozta Hamilton. – De így is mindent beleadtam és gratulálok Maxnak. Nagyszerűen zárt le egy számára nagyszerű évet. Mindig jó az első helyről indulni, de ez még izgalmasabbá teszi a versenyt. Izgatott vagyok, hogy miként tudok holnap visszavágni."
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes délutánt kívánunk Kedves Olvasóinknak! Abu-Dzabiban már esteledik, hamarosan kezdődik a szezon utolsó időmérő edzése, amelyen a Mercedesek az esélyesek, de a harmadik szabadedzésen letekerték a motorjaikat, remélhetőleg ez így is marad, és a vártnál szorosabb lehet a küzdelem. Pénteken úgy nézett ki, hogy nehéz lesz megállítani a világbajnok istálló autóit, de a harmadik szabadedzésen nem nagyon igyekeztek.
A Williams örömmel visszafogadta tehetséges pilótáját, miután a Szahíri Nagydíjra kölcsönadták George Russellt a Mercedesnek, de a csapatfőnök bevallotta, szívesen látták volna azt is, ha a brit versenyző az élcsapat autójában marad.
Felsorolni is nehéz, annyi pilóta használ egyedi sisakfestést a hétvégén, köztük Lando Norris is, akinek egy Vazarely nevű művész készítette a fejvédő mintáját, de Saiff Vasarhelyi nem összekeverendő Vásárhelyi Győzővel, vagyis Victor Vasarelyvel.
Ma és holnap a két Mercedesen a csapat két F1-es üzemében dolgozó szakemberek nevei láthatók, ezért áthelyezték a Niki Laudára emlékeztető piros csillagot is.
A brit pilóta jelenlétében nem szabad őrizetlenül hagyni a belépőkártyákat.
Leclerc három rajthellyel hátrébb indul majd a mai eredményénél Pérez múltkori kilökése miatt, Magnussen és Pérez motorcserék miatt kerül a mezőny végére. Ez befolyásolhatja az időmérős taktikákat is.
Pénteken rengeteg kört töröltek pályaelhagyás miatt, a harmadik szabadedzésen ez már nem volt probléma, de a kiélezett időmérőn ismét helyezések múlhatnak azon, hogy kik vezetnek a legpontosabban.
Charles Leclerc a Sky Sports műsorában azt mondta, a lágy gumik csak az első két szektorban jobbak a közepeseknél, a harmadik szektorra túlmelegednek, ezért lehet, hogy a közepes lesz a legjobb időmérős gumi. A futamon ez egyértelmű, aki csak teheti, nem akar majd a lágyakkal rajtolni.
Elindult az időmérő első harmada, a két Haas lépett pályára elsőként. Az aszfalt 29, a levegő 23 fokos, a célegyenesben ellenszél van.
A Sky Sports műsorában hívták fel a figyelmet arra, hogy idén a Honda az egyetlen gyártó, amelynek motorjai büntetések nélkül kibírták a szezont. Meglepő, hogy a többiek mérlege romlott e téren, hiszen a megszokott 20-21 helyett csak 17 versenyhétvégét rendeztek idén.
A pilóták a piros jelzésű lágy abroncsokat kapták a Q1-re, e téren nincs eltérés egyelőre. Ez azonban nem jelenti azt, hogy mindenkinek egyenlő esélyei vannak, Max Verstappen például már a bokszutcában elfékezte magát, amikor a gyors sávban haladva kiengedtek elé autókat.
Bottas a leggyorsabb 1:35.699-cel, Hamilton kiszélesítette az utolsó előtti kanyart, ezért törölték a körét, ami a 2. helyre lett volna jó. Ennél is aggasztóbb lehet a számára, hogy csúnyán megütötte a padlólemezt.
A sportfelügyelők az időmérő után megvizsgálják Nicholas Latifi és Max Verstappen esetét, a kanadai pilótát pont a holland elé engedték ki a bokszutcában. Verstappen első köre nem sikerült jól, 0,7 másodperccel lassabb Albonnál.
A brit pilóta egy töltőkör után újabb mért kört teljesített, egyelőre a 7. helyezett 0,97 másodperces hátránnyal.
A Red Bull pilótája is lement 1:36 alá, 1:35.993-as köre 0,294 másodperccel gyengébb az eddigi leggyorsabb körnél. A rádión azt mondta, beszorult a keze a pilótafülkében, ezért nem sikerült jól a köre, de valószínűleg még az első próbálkozásra gondolt.
Egyelőre a szokásos nevek szerepelnek kieső helyen, de Räikkönen, Magnussen, Fittipaldi, Russell, Latifi és Giovinazzi mellett a 14. helyezett Vettel sem érezheti magát biztonságban.
A mezőnyben mindenki új lágy szettel próbálkozik az utolsó percek során, kivéve Valtteri Bottast, aki az 1. helyen megengedheti magának, hogy ne fusson új leggyorsabb kört.
A brit pilóta új gumikon abszolút leggyorsabb volt az 1-es szektorban, ez arra enged következtetni, hogy nem sérült meg az autójának padlólemeze, amikor átugratott a kerékvetőn. Ráadásul, 1:35.528-cal átvette a vezetést is.
George Russell továbbra is fenntartja veretlenségét csapattársával, Nicholas Latifival szemben az időmérőkön, a kanadai pilóta utolsó lett, miután megpördült az utolsó körében. A további kiesők:
16. Kimi Räikkönen
17. Kevin Magnussen
18. George Russell
19. Pietro Fittipaldi
20. Nicholas Latifi
A várakozásoknak megfelelően a két Mercedes, Leclerc, Verstappen, Albon, Sainz, Vettel, Ricciardo, Ocon közepessel lépett pályára, Norris kitart a lágy mellett.
Az első és a harmadik szektorban Bottas volt a leggyorsabb, a középsőben viszont Hamilton, a brit pilóta összességében 1:35.466-tal az élen kezdte a Q2-t, Bottas hátránya 0,061 másodperc. Egyelőre Norris a 3. helyezett lágyakkal.
A Q1-et valahogy átvészelte Albon anélkül, hogy töröljék a körét, a Q2-t már nem sikerült, a Red Bull pilótájának így csak egy dobása lesz, hogy továbbjusson. Vajon megkockáztatják közepessel vagy ismét váltaniuk kell a versenyen kedvezőtlenebb lágyakra?
Az első mért körök után Vettel a 10. helyezett a Ferrarival, ráadásul közepes keverékű gumikon, de Albon, Ricciardo és Pérez még nem rendelkezik idővel, úgyhogy nem fest jól a helyzet a német pilóta számára.
Norris, Gasly, Kvjat és Stroll szerepel a legjobb 10 között lágy gumikkal, vagyis mindkét Alpha Tauri be akar jutni a Q3-ba, azon az áron is, hogy a futamon várhatóan rosszabb lágyakon kell indulniuk.
Az eddigi tempója alapján a Ferrari színeiben utoljára versenyző pilótának csak a piros jelzésű abroncsokkal lehet esélye, hogy bejusson a Q3-ba. Albon, Ocon, Giovinazzi és Ricciardo is lágyakkal próbálja elkerülni a kiesést.
Nem sikerült a továbbjutás, Vettel lágyakkal sem fért be a legjobb 10 közé a Ferrarinál töltött utolsó időmérőjén, de legalább szabadon választhat gumit a vasárnapi futamra.
11. Esteban Ocon
12. Daniel Ricciardo
13. Sebastian Vettel
14. Antonio Giovinazzi (törölt kör)
15. Sergio Pérez (idő nélkül)
A német pilóta rezignáltan azt mondta a rádión, mindent beleadott, de nem volt több a körében. Mérnöke megköszönte az erőfeszítést.
A két Mercedes, Verstappen és Leclerc közepessel jutott tovább, a többiek lágyakkal rajtolnak majd. Ez az első métereken kedvezhet az üldözőknek, de már a futam elején az élcsapatok felé billenhet a mérleg nyelve a gumihasználat terén.
A forgalomtól már kevésbé kell tartani, a Racing Point mégis jó előre kiküldte Strollt a pályára, de a többiek sem várnak sokat, hiszen már csak bő 10 percük van, hogy eldöntsék, milyen sorrendben indulhatnak az első 10 rajtockáról.
A két Alpha Tauri és Norris használt lágyakkal ment ki, nekik szükséges rossz az első etap, az utolsó próbálkozásuk során várhatóan jobb eredményt érnek majd el.
Az első mért körök után Bottas 1:35.415-tel vezet, Hamilton 1:35.550-et tudott, de a 0,135 másodperces résbe Verstappen is befért 1:35.519-cel.
Alexander Albon meglepően jó első kört teljesített a Q3-ban, egyelőre ugyan csak a 4. helyezett, de 1:35.571-et ért el, ami 0,156 másodperccel lassabb csupán Bottas legjobbjánál. A további sorrend: Sainz, Norris, Stroll, Leclerc, Kvjat, Gasly.
Bottas Q3-as első köre alig jobb Hamilton legjobb Q2-es eredményénél, a brit pilótától várható még gyorsulás, mert nagyon megcsúszott az első mért körében, de úgy tűnik, a körülmények romlanak az este beálltával.
A brit pilóta óvatosan megy a felvezető körén, és meglepte, hogy Gasly megelőzte őt a külső ívről. Ez nem ideális a mért köre előtt.
Wolff azt kérte Bottastól a rádión, hogy adjon bele mintent, amit csak tud, és ez jól jöhetett Hamilton ellen: a brit pilóta 1:35.332-vel gyorsult, de csak a 3. helyezett lett az 1:35.271-et futó Bottas és a slusszpoént hozó Verstappen mögött. A Red Bull pilótája idén először rajtolhat az élről az 1:35.246-os körének köszönhetően!
A hibrid korszak 2014-es kezdete óta ez az első alkalom, hogy nem a Mercedes egyik autója indul az élről az Abu-dzabi Nagydíjon. A sort Max Verstappen törte meg a Red Bull-Hondával.
A csapatfőnök a Sky Sportsnak azt mondta, Verstappen saját magának köszönheti a pole pozíciót, egyik szektorban sem volt a leggyorsabb, de következetes tempóval az övé lett a legjobb kör.
Verstappen pole pozíciója és a Mercedesek sorrendje révén mindenkinek van miért küzdenie az élmezőnyben a vasárnapi Abu-dzabi Nagydíjon. A további sorrend: Norris, Albon, Sainz, Kvjat, Stroll, Leclerc (+3 hely), Gasly.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, hamarosan jelentkezünk további hírekkel!