Mindössze néhány nappal a drámai eseményeket hozó Bahreini Nagydíj után újra pályára lépett a Forma-1 mezőnye, ráadásul ugyanazon a helyszínen, de a múlt hetitől eltérő nyomvonalon, a Szahíri Nagydíj első szabadedzésén. A pilóták korábban sohasem versenyeztek az idei szezon legrövidebb és egyik leggyorsabb pályáján, ami szokatlan kihívás elé állítja őket.
Elsősorban azért, mert az aszfaltcsíkon a teljes mezőny tagjai igen szorosan haladnak egymáshoz képest, a várakozásoknak megfelelően már az első tréningen gyakran kerülgették egymást, és a köridők terén már az első 90 perc során lementek a lélektani 55 másodperces határ alá.
A nagy átlagsebesség ellenére a csapatok nem választottak szélsőségesen alacsony leszorítóerőt,
a spái konfigurációkhoz hasonló szárnyállásokkal mentek, inkább a futómű terén kényszerülnek alkalmazkodni a körülményekhez, mert a pálya máskor nem használt, középső szektora nagyon ráz, ezt a gyakran szikrázó autók is illusztrálták.
A tréningen a legnagyobb figyelem Lewis Hamilton helyettesére, George Russellre irányult, aki a Williamsből a világbajnok Mercedesbe ülhetett a hétvégére. Russell az első negyedóra után jelent meg a pályán, rögtön egy hosszú, 19 körös etappal kezdett lágy gumikon, a továbbiakban pedig időmérő-szimulációkat is futott.
Többször is egyeztetett az egyébként Hamiltonnal dolgozó Peter Bonningtonnal különböző beállításokról, visszajelzéseket adott a kormányán megjelenő információkról, majd jelezte, hogy kényelmetlenül ül az autóban, elsősorban a vállánál van szüksége módosításokra. Az is látható, hogy Russell feje a szokásosnál magasabban van, ami a hűtés és a légáramlatok szempontjából nem előnyös.
A brit fiatal ennek ellenére gyorsan felvette a tempót, az edzés nagy részében az élmezőnyben autózott és végül az élen zárta a tréninget, miközben rutinos csapattársa, Valtteri Bottas láthatóan küszködött az autójával. Bottasnak akadtak ígéretes részidői, de nem igazán tudott összerakni teljes köröket, miközben a Red Bullok, Max Verstappen és Alexander Albon révén lőtávolon belül maradtak a Mercedesekhez képest.
Bottas, Albon, Leclerc valamint a két újonc, Pietro Fittipaldi és Jack Aitken is látványos hibákat követett el az edzés során, de komolyabb baleset egyik kicsúszásból sem alakult ki, viszont a thai pilóta és brazil ellenfele tönkretett egy-egy gumiszettet. Aitken egy elengedés során is nehéz helyzetbe került, amikor a mellette elszáguldó Lando Norris elfékezte magát, és
csak azért nem ütközött Sergio Pérez autójának, mert a mexikói pilóta észrevette őt és inkább elhagyta a pályát.
Törmelékek és a pálya állapotának ellenőrzése miatt előfordultak VSC-fázisok, de komolyabb incidens a fentieken kívül nem történt az edzésen, ez részben szerencsés is, tekintettel arra, hogy Pierre Gasly autóján meglazult a jobb oldali visszapillantó tükör és a francia pilótának kézzel kellett tartania azt, amíg visszaért a bokszba.
A papírformának megfelelően a mezőny két leggyengébb csapatának autóit használó Fittipaldi és Aitken a sor végén zárta az első szabadedzést, a hátrányuk nagyságrendileg 0,3 másodperc volt a mezőny utolsó, rendszeres tagjához, Nicholas Latifihez képest és 1 másodperc a mezőnyből hiányzó Romain Grosjean csapattársához, Kevin Magnussenhez viszonyítva.
A fiataloknak viszont a nyers tempó mellett gyakorlati feladatokkal is foglalkozniuk kellett, Aitken például a bokszkiállásokat is próbálgatta, mert a tesztelésekkel ellentétben ezúttal e téren is meg kell majd állnia a helyét.
A rövid és tempós pálya ellenére a középmezőny elsőre nem tudott igazán közel kerülni a két élcsapathoz, a „B liga” legjobbjai ezúttal az Alpha Taurik lettek, Danyiil Kvjat és Pierre Gasly viszont már nagyságrendileg fél másodperces hátrányba került Russellhez képest.
Nem remekeltek a konstruktőri világbajnokság 3. helyéért harcoló csapatok sem, Esteban Ocon a 7. helyezett lett a 9. helyezett Daniel Ricciardo előtt, a Ferrari elsőre nagyjából ugyanazt hozta, amit a múlt héten Sebastian Vettel 8. helyével és Charles Leclerc 10. pozíciójával, a Racing Pointok és a McLarenek pedig nem fértek be a legjobb 10 helyezett közé.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat! Nemsokára elindul a Szahíri Nagydíj első szabadedzése, és megkezdődik a sokak által várt hétvége hivatalos része. Az elkövetkezendő napok már csak a pálya vonalvezetése miatt is izgalmasnak ígérkeznek, amire a pilótacserék még egy lapáttal rátettek. Előzetesünket az alábbi linkre kattintva olvashatják.
Romain Grosjean balesete miatt Pietro Fittipaldi lesz Kevin Magnussen csapattársa ezen a hétvégén, míg a koronavírusos Lewis Hamiltont George Russell pótolja, a Williamset pedig Jack Aitken fogja vezetni. A legnagyobb érdeklődés valószínűleg Russell teljesítményét fogja övezni, a kollégák mindenesetre optimisták a szereplésével kapcsolatban.
Romain Grosjean múlt heti horrorisztikus balesete után bicegve és bekötött kézzel ugyan, de visszatért az F1-es paddockba. A francia pilóta találkozott az őt megmentőkkel, és felidézte a tűzből való menekülését, miközben Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo továbbra sem ért egyet azzal, hogy rengetegszer visszajátszották a bukást.
Nemrég ért véget a Forma-2-es szabadedzés, ahol a pilóták rengeteget panaszkodtak a 6-os és a 7-es kanyarra, mivel az autók nagyon rázkódnak azon a szakaszon. Meglátjuk, hogy az F1-es versenyzőknek mi lesz a véleményük.
Az első szabadedzés még naplementében fog megkezdődni, ám mivel jóval később rendezik, mint múlt héten, kis idő elteltével be fog sötétedni az égbolt, így most valószínűleg hasznosabb lesz a csapatoknak, mint a Bahreini Nagydíj első gyakorlása.
Akik esetleg még nem láttak egy kört fedélzeti kamrából a külső vonalvezetésen, azok most Mick Schumacherrel megismerkedhetnek az aszfaltcsíkkal, különösen az F1-ben még soha nem használt középső résszel. Ami az F1-eseket illeti, a köridők bőven 1 perc alatt lesznek.
Ahogyan múlt héten, úgy most is kellemes a hőmérséklet, hiszen azon a környéken decemberben sincs annyira hideg. A levegő 26,2, míg a pálya 30,1 fokos.
Elindult az első szabadedzés, többen máris a pályára merészkednek. A gumiválasztás változatos, de a legtöbben a keményeken próbálkoznak.
Egyelőre úgy néz ki, hogy aki kiment, csak egy installációs kört teljesített, köztük a két újonc, Fittipaldi és Aitken. Ugyanakkor Bottas már vissza is jött a pályára, úgyhogy elképzelhető, hogy tőle látjuk az első köridőt.
Sőt, virtuális biztonsági autó van érvényben, de csupán tesztelték, hogy minden megfelelően működik-e, senki nem keveredett bajba.
Végül nem Bottas, hanem a spanyol pilóta produkálta a hétvége első idejét, de az 1:05.631 másodpercnél még bőven lesz jobb. A spanyol pilóta megkérdezte ménökét, hogy a 4-es kanyarnál balra kell-e fordulni, és itt kell-e letérni a megszokott vonalvezetésről.
Sainz 56.631 másodpercet autózott, amivel megdöntötte Niki Lauda rekordját, és immáron övé a Forma-1 történetének időben legrövidebb köre. A néhai osztrák pilóta az 1974-es Francia Nagydíjon 58.79-cel szerezte meg a pole pozíciót, és máig ő tartotta a csúcsot. Sainz után Norris is megjavította az eddigi rekordot, jelenleg 452 ezreddel marad el csapattársától.
Ugyan a képen látható állapotnál már előrébb tartanak a készülődésben, de még Verstappen és Albon sem járt a pályán. Mellettük a Ferrari is várakozik.
A Hamiltont helyettesítő brit pilóta is kiment a pályára, meglátjuk, hogy teljesít-e mért kört. Biztosan nem lesz kényelmes neki, hiszen az autót a nála jóval alacsonyabb honfitársára szabták, a képernyőn is látszik, hogy nagyon magasan van a feje.
Russell 58.951-gyel, az 5. pozícióban kezdett, de nem sokkal később Ricciardo került az élre, így a lágy gumikon autózó brit versenyző visszaesett a 6. helyre. A Renault pilótája egyébként 56.194-gyel vezet, 436 ezreddel megelőzve Räikkönent.
Sőt, Leclerc rögtön a 2. helyre jött fel a lágy abroncsokon, míg Vettel a 6. pozícióban iratkozott fel az eredményjelzőre. Albon szintén kigurult a garázsból, így már csak Verstappenre várunk.
Ricciardo javított, de aztán jött a finn pilóta, és 55.154 másodperccel az élre ugrott. Kvjat a 3., Russell a 4., őt pedig a két Ferrari követi Vettel-Leclerc sorrendben.
A mezőnyből utolsóként Verstappen is kigördült a pályára, és lágy abroncsokon rögtön a 2. helyet szerezte meg, igaz, lemaradása közel fél másodperc Bottashoz képest. Gasly feljött Kvjat mögé, Russellt pedig Ocon is megelőzte.
Pár másodperc erejéig sárga zászló volt érvényben, mert Leclerc szélesre futott. A Ferrari pilótája vissza tudott jönni, bízhat benne, hogy az autó padlólemeze nem sérült meg.
A holland pilóta lemaradása 196 ezredre csökkent Bottasszal szemben. Albon eközben feljött a 6. helyre, Russell a 8., míg a két Ferrari közvetlenül mögötte áll.
Az első szabadedzés első félórájából nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, de a középcsapatok közül egyelőre a Renault és az Alpha Tauri tűnik a legjobbnak. Ricciardo a 3., Kvjat a 4., Ocon az 5., míg Gasly a 7. helyet foglalja el. Utóbbinak ekzben a jobb oldali tükre meglazult.
A olland pilóta problémát fedezett fel a fékekkel kapcsolatban, amit a csapattal is közölt. A rádióban azt a választ kapta, hogy ők is látják, de a megbízhatóság szempontjából semmi gond nincs.
A német pilótától megszokhattuk, hogy gyakran változtatja fejvédőjének festését, ezúttal a kék szín kapott a szokásosnál nagyobb szerepet.
Féltávhoz közeledve mindenki visszament a bokszba, hiszen ilyenkor kötelezően le kell adni egy lágy szettet. Eközben ismét virtuális biztonsági autó van érvényben, és a pályabírók be is mentek a pályára.
Az üres pálya remek alkalom, hogy megtekintsék galériánkat, ami a későbbiekben tovább fog frissülni. A galéria az alábbi képre kattintva nyílik.
---- separator ----gallery-content-type:ac32fd9f-bf71-4716-bf0a-e563353a04be---- separator ----Az utolsó négy helyet a Williams és a Haas autói foglalják el, azon belül is a két újonc van hátrébb. Aitken közel 3, míg Fittipaldi 9 tizeddel marad el az előttük álló Magnussentől.
Lassan újra benépesül az aszfaltcsík, jelenleg a két McLaren és Fittipaldi van kint. A kétszeres világbajnok unokája rögtön meg is előzte Aitkent.
Egyre többen jönnek vissza a garázsból, és a mezőny nagy része lágyakon próbálkozik. A két McLaren javított, Sainz jelenleg a 6., míg Norris a 8. helyen áll.
Sokan javítottak, többek között Gasly, aki feljött a 2. helyre. Nem sokkal később viszont Russell és Ocon is megelőzte őt. Előbbi Bottas elé, utóbbi mögé jött be, a két Mercedes között most 124 ezred a különbség.
Fittipaldi nagyon csúnyán elfékezte a bal első gumit, míg Aitken megcsúszott, és 90 fokban keresztbe állt a pályán. Utóbbi miatt sárga zászlót is lengettek, de aztán tudta folytatni.
A finn pilóta vélhetően azzal a szándékkal kezdte meg mért körét, hogy visszaveszi a vezetést, azonban a forgalom miatt jobbnak látta, hogy lassít. A következő körben persze ismét próbálkozhat.
A kilencszeres futammgyőztes közvetlenül az eredeti vonalvezetésre történő visszatérés előtt csúszott ki a pályáról, így közel 1 másodperccel maradt el ideiglenes csapattársa idejétől.
A holland pilóta 54.848-cal ugrott az élre, 182 ezreddel megelőzve Russellt. Kvjat bejött a két Mercedes közé, Bottas pedig egyelőre nem kísérelt meg egy újabb gyorskört.
Az orosz pilóta Russell idejét is túlszárnyalta, és 11 ezred híján az 55 másodpercet is elérte. Csapattársa sem teljesít rosszul, Gasly egyelőre a két Mercedes mögött az 5. helyet foglalja el.
A finn pilótának ezúttal sikerült javítania, és csapattársát, valamint Kvjatot túl is szárnyalta. Verstappenhez is közel került, de 2 századdal elmaradt az idejétől.
Egy perc erejéig Albon állt az élen, aki 37 ezreddel előzte meg csapattársát, de aztán jött Russell, és 54.546-tal visszaállt az élre. Verstappen javított, és feljött a 2. pozícióba, de 176 ezreddel így is elmarad a beugró pilótától.
Pár másodperc erejéig sárga zászló volt érvényben, miután a thai pilóta megpördült a 2-3-as kanyarban. A Red Bull versenyzőjének szerencséje volt, hogy nem ütközött neki a falnak.
A brit pilóta még korábban jelentette, hogy beszélniük kell az ülésének a beállításairól, mert a vállai nem férnek el. Eközben Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke a Sky Sports műsorában kijelentette, a forgalom menedzselése az időmérőn és a versenyen is nagy kihívást jelent. Sainz autóját pedig javítani kell, mert keresztülhajtott egy buckán.
A második szabadedzés után többet fogunk tudni, de jelenleg úgy néz ki, hogy a középmezőny erősorrendje szinte a konstruktőri tabella fordított sorrendjének felel meg. A McLaren és a Racing Point egyelőre szenved, míg az Alpha Tauri szárnyal.
A köridőkből ítélve Russell és Bottas is versenytempóra állt át, így kettőjük között már nem változik a sorrend. A Red Bullok a garázsban vannak, más pedig talán nem veszélyezteti a brit versenyző elsőségét.
Ezúttal nem a kényelemre, hanem arra panaszkodott, hogy az autó nem tökéletes, amikor visszavált 1-esbe. Ha ez komolyabb gondot is jelent, a Mercedesnek vélhetően lesz ideje megoldani a következő két és fél órában.
Nagyon úgy néz ki, hogy a szokásoknak megfelelően az egész mezőny versenyszimuláción van, így szinte biztos, hogy Russell marad az élen. Mögötte Verstappen, Albon, Bottas, Kvjat, Gasly, Ocon, Vettel, Ricciardo és Leclerc az első tíz sorrendje. Az utolsó két pozíciót Fittipaldi és Aitken foglalja el.
A finn pilóta az 1-es kanyarban blokkolta a kerekeit, és ez már nem az első rontás, amit látunk tőle a mai napon. A 31 esztendős versenyzőnek össze kell kapnia magát, mert egyelőre Russell versenytempó tekintetében is valamivel jobban áll nála.
Véget ért a Szahíri Nagydíj első szabadedzése, és Russell máris az élen végzett. Ahogyan az várható volt, az első tíz sorrendje az utóbbi percekben nem változott, így a középcsapatok közül az Alpha Tauri lehet a legoptimistább, de a második gyakorláson változhatnak az erőviszonyok.
A finn pilótának még nem kell pánikolnia, hiszen még csak az első szabadedzésen vagyunk túl, viszont ha Russell a következő gyakorláson is megveri, akkor már azért kezdhet aggódni. Mi most megköszönjük a figyelmüket, percről percre közvetítéssel nem sokkal a 18:30-kor kezdőd második szabadedzés előtt jelentkezünk.