Több kérdés is foglalkoztatta az F1-es közvéleményt a szezon utolsó előtti időmérője előtt. A legnagyobb természetesen az volt, hogy a Lewis Hamiltont helyettesítő George Russellnek sikerül-e megszereznie élete első pole pozícióját, vagy Valtteri Bottas hozza a kötelezőt, esetleg Max Verstappen borsot tör a Mercedesek orra alá. Ezen kívül azt is érdeklődéssel várhattuk, hogy a lerövidített bahreini aszfaltcsík igazolja-e a pilóták aggodalmait, és tényleg feltartások tömkelegét hozza majd az időmérő.
A Q1-et eltérő gumikon kezdték a csapatok, a két Mercedes és a két Alpha Tauri közepes gumikon jelent meg, míg Carlos Sainz egyenesen a kemény abroncsokat tette fel. Miután mindenki teljesített legalább egy mért kört, Max Verstappen vezetett 54.037-tel, mögötte Pérez, Ricciardo, Bottas volt az első négy sorrendje. Russell a hetedik pozíciót foglalta el, a két Ferrari pedig a kilencedik és a tizedik helyen állt Leclerc-Vettel sorrendben. A négyszeres világbajnok autójában elővigyázatosságból erőforrást cseréltek az időmérő előtt, de nem kapott büntetést, mert egy régebbi V6-ost szereltek be az autójába.
Az edzésrész végi rohamok előtt Sainz és Stroll is bejött Bottas elé, aki így visszacsúszott a hatodik pozícióba, Russell pedig a nyolcadik helyen állt. Ahogyan az várható volt, a továbbjutás bebiztosításának érdekében az utolsó perceknek már mindenki a lágy gumikon vágott neki, Bottas 53.904-re javítva visszavette az első helyet, miközben Russell is javított és felzárkózott Verstappen mögé. Az igazi csata azonban természetesen a továbbjutásért zajlott, végül pedig nem történt nagy meglepetés, sorrendben Kevin Magnussen, Nicholas Latifi, Jack Aitken, Kimi Räikkönen és Pietro Fittipaldi voltak a kiesők.
Nem sokon múlt azonban, hogy az egyik topcsapat autója ne vérezzen el majdnem, Alex Albon csupán a 15. helyen csusszant tovább, kevesebb mint egy tizedes előnnyel a már kieső Magnussen előtt.
Mindezt úgy, hogy a Red Bull ki sem küldte őt a végén, helyette teljes nyugalommal polírozgatták az autóját, miközben Albon a telemetriát tanulmányozta.
A továbbjutók sorrendje Bottas, Verstappen és Russell mögött a következő volt: Norris, Gasly, Pérez, Leclerc, Vettel, Ocon, Kvjat, Ricciardo, Sainz, Giovinazzi, Stroll. Az óriási tumultus végül elmaradt, mindenki odafigyelt, hogy ne tartsa fel a másikat.
A Q2-ben aztán jöhetett a szokásos gumipóker, a két Ferrari, a két Mercedes, a két Renault és Verstappen jött ki közepes gumin, míg a többiek a lágyakat részesítették előnyben. Noha öt autóval kevesebb volt a pályán, az első mért körök kezdetekor így is majdnem összehoztak egy feltartást a pilóták, Valtteri Bottasnak az egyes kanyar bukóterébe kellett lemenekülnie Carlos Sainz elől. Miután megúszta a hátrasorolásos büntetést, a finn a sárga oldalfalú Pirelliken repesztett egy 53,803-as kört, amivel 16 ezreddel előzte meg a második helyezett Russellt ,és 2 tizeddel a harmadik helyre besoroló Verstappent.
Bottas elsősége egészen addig tartott, amíg Pérez 16 ezreddel meg nem előzte őt a lágy gumikon, így ugyanakkora volt a különbség a mexikói és a finn között, mint Bottas és Russell között, ráadásul a Verstappen elé a negyedik helyre besoroló Stroll is csak 53 ezreddel maradt el a másik Racing Pointtól.
Ekkor kevesen hitték volna, hogy lehet fokozni az élmezőny szorosságát, de megjött Carlos Sainz és kettéválasztotta a két Mercedest úgy, hogy mindössze egy ezreddel előzte meg Russellt.
Némileg meglepő módon az első köreikkel az első tízbe sem kerülő Ferrarik a második próbálkozásukhoz is maradtak a közepes guminál, de mért kört csak Leclerc teljesített (54,004-gyek a hatodik helyre jött be), Vettel félbeszakította a gyorskörét és visszatért a bokszba. A négyszeres világbajnok ekkor 7 tizedes hátrányban Bottas mögött csak a 13. volt.
Az utolsó rohamra aztán már Vettel is lágyakon jött, de továbbjutni azokon sem tudott és maradt a 13. helyen. Ellenben Leclerc-rel, aki remek körrel elcsípte a hatodik helyet és mindössze 178 ezredet kapott a Q2-t 53,647-tel az élen záró Verstappentől.
A nagy blamát azonban nem Vettel, hanem Alex Albon kiesése jelentette, a thai-brit pilóta Christian Horner fejcsóválása közepette a 12. helyen zárt.
Nem lehetett büszke a teljesítményére Norris sem, miután saját hibájából csak a 15. pozíció lett az övé, miközben Carlos Sainz a negyedik helyen jutott tovább a McLarennel.
Albon, Vettel és Norris mellett Esteban Ocon (11.) esett még ki, valamint arra is fény derült, hogy az első tízből csak a két Mercedes kezdheti majd meg közepes gumikon a futamot. Bottas egyébként a harmadik, Russell pedig az ötödik helyen jutott tovább, de csak hajszál választotta el kettejüket.
A Q3-ban aztán természetesen már mindenki lágy Pirelliket tetetett fel, ezeken pedig Verstappen bizonyult kezdteben a leggyorsabbnak, 53,591-gyel besorolt az élre, ám az igazán nagy meglepetés az volt, hogy 22 ezreddel lemaradva tőle Leclerc, és nem az egyik Mercedes következett. „Ez a kör... ez a kör nagyon jó volt” – közölte lihegve a monacói az idei Ferrarival már-már csodaszámba menő teljesítménye után.
A jobbik Mercedes Bottas kezei között a harmadik helyen állt ekkor 169 ezreddel Verstappen mögött, míg Russell Bottastól is két tizedet kapott. Árnyalta azonban a képet, hogy a fekete autók elsőre használt gumikon jöttek ki, és ahogy feltették az új abroncsokat, Bottas nem kérdezett, hanem 53,377-tel átvette a vezetést. Russell 142 ezredes hátrányban bejött mögé. Mögöttük Verstappen, Leclerc, Pérez, Ricciardo, Sainz, Stroll, Gasly és az egyelőre köridő nélkül álló Kvjat volt a sorrend.
A mindent eldöntő tűzijáték azonban még hátra volt, de már Leclerc nélkül rendezték, a Ferrari ugyanis vélhetően az összes új gumiját elhasználta, így nem látták értelmét kimenni a végén. A két Mercedes jött ki elsőként Bottas-Russell sorrendben, majd úgy tűnt, hogy sem ők, sem a mögöttük érkező Verstappen nem tud javítani, de az utolsó szektorban egymás után szórták a lila szektoridőket. A finn ennek ellenére nem javított, Russell azonban igen, és mindössze 26 ezreddel maradt el a csapattársától. A Mercedesek ünneplésébe Verstappen rondíthatott volna bele, de 56 ezredes lemaradással végül csak harmadik lett. Leclerc maradt a negyedik, ami jelzi, hogy mennyire is jó volt az első köre, míg mögötte Pérez, Kvjat, Ricciardo, Sainz, Gasly és Stroll volt a sorrend.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat! Nemsokára kezdődik a Szahíri Nagydíj időmérője, ahol a rövid kör miatt várhatóan borzasztóan kicsi külölönbségek lesznek a pilóták között. A három szabadedzés alapján Valtteri Bottas és Max Verstappen pályázhat a pole pozícióra, George Russell némi hátrányban van hozzájuk képest. Az eddigi események összefoglalóit az alábbi linkeken olvashatják:
A pénteki nap után több pilóta is úgy vélekedett, hogy az átlagosnál több feltartásos eset várható. Az FIA szigorított a szabályokon, de ez csak a veszélyt csökkenti, a kis távolságokat önmagában nem oldja meg.
Az időmérő eredményétől függetlenül a Romain Grosjean helyére beugró Pietro Fittipaldi mindenképpen a mezőny végéről indul, miután autójában vezérlőelektronikát és energia-visszanyerő rendszert cseréltek, és mindkét komponensből átlépték a megengedett két darabot. Sebastian Vettel autójában motort kell cserélni, de a négyszeres világbajnok megússza büntetés nélkül.
Az időmérő egyik nagy kérdése, hogy a brit pilóta képes lesz-e megőrizni a mindenkori csapattársával szembeni veretlenségét. Robert Kubicát, illetve Nicholas Latifit zsinórban 36 alkalommal legyőzte, de Bottas mindkettőjüknél keményebb falatnak tűnik.
A Ferrarinál nem azonos beállításokkal megy a két pilóta, ugyanis Charles Leclerc kisebb leszorítóerővel fog rendelkezni csapattársánál. Mindenesetre ha bármelyikük javára nagy lesz a különbség, akkor ez lehet, hogy ennek a számlájára írható.
Bahreinben továbbra is kellemes az időjárás. A levegő hőmérséklete nem változott a harmadik szabadedzéshez képest, maradt 24 fok, a pályáé 29-ről 27-re csökkent.
Zöld zászló, megkezdődik a Szahíri Nagydíj időmérője. A két Haas máris a pályán, Magnussen és Fittipaldi is a lágyakon kezd.
Egyelőre a két Haasnak és a két Williamsnek van értékelhető köre, közülük a dán pilóta kezdett a legjobban. Mögötte Aitken, Latifi és Fittipaldi a sorrend,
A spanyol pilóta a fehér oldalfalú abroncsokon autózik, de így is átvette a vezetést. 55.334 másodperces ideje 18 századdal jobb Magnussenénél, aki mögé Räikkönen jött fel.
A mexikói pilóta vette át a vezetést 54.267-tel, de hozzá kell tenni, hogy a 2. helyen lévő Bottas és a 4. Russell is közepeseken autózik. Kettőjük közé Pérez csapattársa, Stroll jött be.
Verstappen azonnal az élre ugrott, 23 századdal megelőzve Pérezt. Ricciardo a 3., Albon az 5. pozícióban iratkozott fel az eredményjelzőre. Norris körét törölték, így a mezőnyben egyedüliként még nem rendelkezik idővel.
A McLaren pilótája a 4., a kanadai az 5. pozíciót foglalja el. A Mercedesek a 6. és a 8. helyen, de vélhetően nem kell aggódniuk a kiesés miatt.
A kiscsapatok közül Magnussen a 14., Aitken pedig meglepetésre a 15. pozíciót foglalja el. A kiesők között Gasly neve meglepetés, rajta kívül a két Alfa Romeo, Latifi és Fittipaldi van veszélyben.
A francia pilóta közepesről lágyra váltott, és rögtön közvetlenül Verstappen mögé, a 2. helyre ugrott fel. Räikkönen szintén javított, így Ocon és Aitken került kiesőhelyre.
A brackley-iek is lágyakon próbálkoznak, és ennek meg is lett az eredménye. Bottas vezet, Russell a harmadik. A finn pilóta már 54 másodpercen belül van.
Furcsa módon ért véget a Q1, hiszen a megszokottakkal ellentétben a mezőny nagy része a garázsban tartózkodott a leintés pillanatában. Ezen Albon bukhatott volna nagyot, de a 15. helyen éppen megúszta, mint ahogyan Giovinazzi is továbbment.
A Q1 kiesői
16. Kevin Magnussen (Haas) 54.705
17. Nicholas Latifi (Williams) 54.796
18. Jack Aitken (Williams) 54.892
19. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 54.963
20. Pietro Fittipaldi (Haas) 55.426
Miután eddig Russell csapattársa volt, első 15 időmérőjén rendre kikapott a másik Williamstől. Most viszont majdnem 1 tizeddel megverte Aitkent, aki szintén dicséretet érdemel, hiszen Fittipaldi mellett Räikkönent is megelőzte.
Pár pillanattal ezelőtt elindult az időmérő második szakasza. Egyelőre mindenki a garázsban várakozik.
Másfél perc elteltével a spanyol pilóta az, aki elsőként kigördül a pályára, majd mások is követik őt. Egyelőre a két Ferrari, a két Mercedes és Verstappen próbálkozik közepeseken.
A finn pilóta 53.803 másodperccel nyitott, de Russell csak 16 ezreddel maradt el tőle, ami már jobban fest a brit versenyző szempontjából. Verstappen hátránya már 2 tizednél is nagyobb.
Ugyan a mögötte lévő Mercedesekkel ellentétben lágyakon van, de az 53.787-es idő így is megsüvegelendő. Stroll a 4., Albon a 6., a két Renault a közepeseken 8., illetve 9. helyen áll.
Egyelőre Gasly, a két Ferrari, Norris és Giovinazzi van veszélyben, ennek ellenére Leclerc és Vettel újra a közepeseken jött ki. Így nehéz lesz továbbjitni, persze kérdés, hogy a lágyakon megérné-e...
Vettel nem fejezte be a körét, ellenben a monacói pilótával, aki 54.004-gyel a 6. helyre ugrott fel, többek között Verstappent is megelőzve. Sainz a 3., Ocon pedig visszacsúszott a 11. pozícióba.
A Q1-ben megúszták a káoszt, de most úgy néz ki, hogy a mezőny nagy része kijön a pályára. Ha mindenki elhagyja a garázsát, akkor a két autó közötti átlagos távolság 236,2 méter lesz, ami még mindig nem túl sok.
Az előbb említett forgatókönyv bekövetkezett, úgyhogy a pilótáknak nagyon oda kell figyelniük egymásra. Emlékeztetőül, Ocon, Gasly, Vettel, Norris és Giovinazzi van veszélyben.
A thai pilóta a 12., míg a négyszeres világbajnok a 13. pozícióban végzett. Verstappen szerezte meg az első helyet, de csak a Mercedesk jutottak tovább közepeseken. Az utolsó helyen végző Norris szerint túl korán engedték ki.
A Q2 végeredménye
11. Esteban Ocon (Renault) 53.995
12. Alexander Albon (Red Bull) 54.026
13. Sebastian Vettel (Ferrari) 54.175
14. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 54.377
15. Lando Norris (McLaren) 54.693
Elkezdődött a Q3, ahol eldől, hogy ki indul a pole pozícióból a Szahíri Nagydíjon. Egyelőre heten vannak a pályán, a közepeseken autózó Gaslyt leszámítva mindenki lágyakon.
Az első próbálkozások után Verstappen állt az élre, ami nem akkora meglepetés, ellentétben Leclerc teljesítményével, aki csupán 22 ezreddel maradt el a holland versenyző 53.591-es idejétől. Bottas a 3., Russell pedig a 4., 212 ezredes hátrányban csapattársához képest.
A Racing Pointok megint később jöttek a többieknél, Pérez pedig a 4. pozícióba jön fel, Stroll a 8., Kvjatnak pedig csapattársához hasonlóan a közepeseket tették fel.
Helyreállni látszik a világ rendje, Bottas 53.377-tel ugrott az élre, Russell 142 ezreddel maradt el tőle. Eközben Sainz úgy véli, a brit pilóta szándékosan adott neki szélárnyékot. Valószínűleg még mindenkinek lesz egy dobása, úgyhogy a sorrend változhat.
A 4. helyen álló monacói pilóta valamilyen oknál fogva pár perce kiszállt az autójából, és nem ült vissza. A többiek viszont a pályán, és most már az Alpha Taurik is lágyakon mennek.
Borzasztóan szoros lett a vége. Bottas nem tudott javítani, ellentétben Russell-lel, de ő sem eleget, és mindössze 26 ezreddel maradt el csapattársától. Verstappennek szintén kicsi, csupán 56 ezred a hátránya Bottashoz képest. Leclerc maradt a 4. helyen, Pérez az 5., mögöttük pedig Kvjat, Ricciardo, Sainz, Gasly és Stroll a sorrend.
A brit pilóta zsinórban 36 időmérő után kapott ki, így ebben a tekintetben maradt a dobogón Nelson Piquet-vel holtversenyben, ugyanakkor az újoncok között felállított rekordja vélhetően sokáig megmarad. A brit pilóta abban bízhat, hogy a másik hosszú szériája is megszakad, és a holnap 18:10-kor kezdődő futamon pontot szerez, akár egy dobogóval, esetleg futamgyőzelemmel. Mi ezzel köszönjük meg a figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal.