A Bahreini Nagydíj első szabadedzéséhez hasonlóan Abu-Dzabiban is nappal rendezik az első tréninget, miközben az időmérő és a futam napnyugtakor kezdődik és este ér véget, így a csapatok ezúttal is elsősorban tesztelésre használták az első 90 perces tréninget. Ennek még a szokásosnál is nagyobb a jelentősége, mert jövőre az autók nagyrészt változatlanok maradnak, tesztelési lehetőség viszont alig lesz a következő szezon előtt.
Ebből következően nem meglepő, hogy több csapat, köztük a Ferrari is látványos aerodinamikai mérőkeretekkel és egyéb, átmeneti alkatrészekkel kezdte meg a munkát, a Red Bull módosított padlólemezt szerelt Max Verstappen autójára, de
Christian Horner csapatfőnök megerősítette, hogy az alkatrész nem a 2021-es, kisebb leszorítóerőt generáló változat.
A legnagyobb figyelem természetesen Lewis Hamilton visszatérésére és Mick Schumacher bemutatkozására irányult. A brit pilóta csütörtökön délután érkezett meg Abu-Dzabiba, miután negatív lett a koronavírustesztje, így már az első szabadedzésen visszaülhetett a Mercedesbe, ezzel az is eldőlt, hogy George Russell a Williams színeiben folytatja a versenyzést.
A nagy igyekezet ellenére Hamiltonnak nem volt szerencséje, már az első etapja során fékprobléma merült fel az autóján, ezért mindössze 3 kört tett meg az első 45 perc során, mivel a bokszba visszatérve ki kellett cserélni az autóján a főfékhengert. Közben csapattársa, Valtteri Bottas sem ment sokat, kemény gumikon összesen 10, lágyakon 8 kört tett meg és 1:37.412-vel féltávnál az élen állt.
A brit pilóta kemény gumikkal folytatta az edzést, először jelentős hátránnyal a 6. helyre ugrott, miközben csapattársával integettek egymásnak a felvezető körök során. Hamilton később is kitartott a kemény gumik mellett, így nem meglepő, hogy a Mercedestől elvártnál gyengébb eredménnyel, az 5. helyen kezdte a hétvégét.
A hétszeres világbajnoknál is balszerencsésebb volt Daniel Ricciardo, aki már az első percek után kénytelen volt félreállni a Renault-val, ezért átmenetileg VSC-fázis volt érvényben, Sergio Pérez meglazult biztonsági övre panaszkodott, de így is jó tempót autózott a szabadedzésen, Alexander Albon pedig ismét megpördült, de utána lágyakkal a 4. leggyorsabb kört teljesítette.
A megszokottak szerint az eredményeket ezúttal is befolyásolta, hogy ki, mikor, milyen abroncsokkal volt a pályán.
Max Verstappen nem sokkal a félidő után 1:37.378-cal a leggyorsabbnak bizonyult, ez azonban bő 0,4 másodperccel elmaradt Valtteri Bottas tavalyi leggyorsabb körétől, amit az első szabadedzésen teljesített.
Ebből következik, hogy a 2. helyezett Bottas is lassabb volt tavalyi önmagánál, 0,034 másodperccel maradt le a Red Bull mögött, elsősorban az első szektorban. A 3. helyre a remek bahreini szereplése után lendületben maradó Esteban Ocon ért oda az egyetlen állva maradt Renault-val. Az első 10 helyezett között Hamilton és az Alpha Tauri két pilótája nem használta a lágy gumikat, a brit pilóta az 5. lett keményekkel, Danyiil Kvjat és Pierre Gasly a 8-9. pozícióba ért oda közepesekkel.
Érdekes lett volna megfigyelni a debütáló Schumacher szereplését a szintén tapasztalatlan Pietro Fittipaldival összevetve, a Haas viszont úgy döntött, hogy a brazil versenyző autója a 2021-es konfigurációban lép pályára, ennek következtében sokkal lassabb volt Schumacher autójánál. Ugyanez igaz Sebastian Vettelre is, aki az utolsó ferrari versenyén 2021-re tesztelt a csapatnak, ez is hozzájárult ahhoz, hogy az utolsó percekig sereghajtó volt, és végül 0,3 másodperccel lassabb volt a 12. helyezett Charles Leclerc-nél a 14. helyen.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik az idei utolsó F1-es hétvége hivatalos része, azaz jön az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzése. A rengeteg érzelmes pillanatot tartogató szezonzáróról írt előzetesünket az alábbi linken olvashatják:
A hétvége legnagyobb kérdése az volt, hogy a brit pilóta koronavírus-fertőzése után vissza tud ülni a Mercedesbe, vagy ismét George Russellnek kell helyettesítenie. Nos, a választ tegnap megkaptuk, ma pedig már a paddockban is feltűnt a hétszeres világbajnok.
A Forma-2 újdonsült bajnoka, egyben a Haas jövő évi pilótája egyszer már közel állt ahhoz, hogy autóba ülhessen egy F1-es hétvégén. Az Eifel Nagydíj első szabadedzésén még az Alfa Romeónál kapott volna lehetőséget, ám a rossz időjárás meghiúsította a terveket. Most Kevin Magnussen helyén vezethet, miközben a hinwili gárdánál Robert Kubica veszi át ideiglenesen Antonio Giovinazzi helyét.
A Williamshez visszatérő brit pilóta sisakfestésével az alapító családnak tiszteleg. A felülnézeti képből remekül látszik, hogy a versenyző a grove-i istálló konstruktőri világbajnoki címeiről emlékezik meg.
Louis Camilleri, a Ferrari vezérigazgatója lemond posztjáról és nyugdíjba vonul. Ez nagy meglepetésként érte az F1-es közvéleményt, és már meg is indultak a találgatások, hogy mi állhat a döntés hátterében.
A francia pilóta a három gyereke által készített sisakfestésben teljesítené pályafutása utolsó F1-es hétvégéjét, ám erre a bahreini balesete miatt nincs lehetősége.
Zöld zászló, ezzel megkezdődött az első gyakorlás. Többen rögtön a pályára gördülnek, egyedül a Mercedes nem küldte ki egyik pilótáját sem. Többek között Schumacher is kigurult az aszfaltcsíkra.
A maranellóiak autójának hátulján hatalmas aerodinamikai mérőkeret látható, ami a légáramlatokat méri. Ennek minden bizonnyal már csak a 2021-es szezonban lesz jelentősége.
Jelenleg négy versenyző rendelkezik mért idővel, akik közül a monacói pilóta autózta a legjobb kört. A Ferrari 1:42.903-mal kezdett.
Legalábbis az egyik, nevezetesen Bottas, aki 1:40.692-vel ugrott az élre, aminél persze még sokkal jobb is lesz a hétvégén. Hamiltonnak is van már mért köre, de az nem értékelhető. A brit pilótával közölték a rádióban, hogy túl nagy a féknyomás, ezért visszament a bokszba.
A finn pilóta elsőként a hétvége során először bement 1:40 alá, egészen pontosan 687 ezreddel. Leclerc szintén gyorsult, de hátránya így is közel 2 másodperc. Rajtuk kívül hivatalosan még négyen iratkoztak fel az eredményjelzőre, de Albon, Vettel, Ocon és Hamilton köre még ennyire sem mérvadó.
A finn pilóta 1:41.476 másodperccel kezdett a közepeseken, ezzel feljött Bottas és Leclerc mögé, de a mezőny még bőven gyorsulni fog.
A francia istálló azzal mond köszönetet az alkalmazottaknak és a szurkolóknak, hogy néhánynak a neve ott szerepel az autókon.
Mindkét pilótának erőforráselemeket cseréltek az autóban, ezzel mind a Racing Point, mind a Haas versenyzője átlépte a megengedett limitet, ezért mindketten a mezőny végéről indulnak.
Virtuális biztonsági autó van érvényben, mivel a Renault megadta magát, és félrehúzódott, valószínűleg váltóhiba miatt. Eközben Kvjattal is közlik, hogy probléma van az Alpha Taurival.
Legalábbis a rádiókommunikáció alapján, ugyanis az orosz versenyzővel közölték, hogy ismét nyomhatja. Ennek ellenére a kör végén bement a bokszba, meglátjuk, mikor jön vissza.
A holland pilóta a kemény gumikon előzte meg 2 tizeddel Bottast, így átvette a vezetést. Eközben Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports műsorában elmondta, hogy ennek az edzésnek leginkább 2021 szempontjából van jelentősége.
A Mercedes pilótája jelentősen javított, és lágy gumikon 1:37.412-es időt futott. Eközben Hamilton autóján még mindig dolgoznak, jó kérdés, hogy mikor mehet ki a pályára legközelebb.
Ugyan a mezőny nagy részének még nincs olyan ideje, amely mérvadó lenne, de tény, hogy a német versenyző több mint 2 másodperccel előzi meg alkalmi csapattársát. A hétszeres világbajnok fia jelenleg a 15. helyet fogalja el.
A Szahíri Nagydíj győztese ugyanakkor több mint másfél másodperccel marad el Bottastól a lágy keverékeken. Gasly a 4., míg Sainz az 5. pozícióba jött fel.
A Red Bull versenyzője rögtön visszaelőzte Pérezt a kemény abroncsokon, de hátránya még mindig 1 másodperc feletti. Eközben egyre jobban kiürül a pálya, jelenleg már csak Kubica van kint.
Ahogyan az ilyenkor megszokott, jelenleg mindenki a garázsban tartózkodik. Éppen ezért van idő megtekinteni az eddigi eseményekről készült legjobb képeinket. A galériát az alábbi fotóra kattintva lehet megnyitni.
---- separator ----gallery-content-type:6b20deb6-ac08-4f88-a5a4-703eab6d042c---- separator ----A Renault közleménye szerint az ausztrál pilóta az üzemanyagnyomást érintő probléma miatt állt meg. Büntetés szempontjából viszont nincs veszélyben, mert a pénteki erőforrást használta, amit majd kicserélnek.
Az elmúlt percekben senki nem volt kint, de ennek vége, ugyanis Latifi megtörte a csendet. Sőt, hosszabb várakozás után Hamilton is újrakezdheti a körözést, úgy látszik, a Mercedes orvosolta a fékhibát. A hétszeres világbajnok kemény abroncsokon próbálkozik.
A brit pilóta azt üzente, hogy örül, hogy visszatérhetett, és hálás a múlt héten kapott kedves üzenetekért. Nemsokára vélhetően megérkezik az első értékelhető köre is, viszont egy pillanatra lesodródott a pályáról.
A jövőre visszatérő spanyol versenyző a hétvégén a 2005-ös, világbajnok Renault-t viszi pályára. A közösségi médiában megosztott egy képet, amelyen az autóban látható.
A hétszeres világbajnok 1:39.958-cal kezdett, amivel pár pillanatig a 6. pozícióban állt, de aztán Kvjat megelőzte. Amikor csapattársa utolérte őt, intettek egymásnak. Időközben Pérez arra panaszkodik, hogy a biztonsági öve túlságosan laza.
A Red Bull közösségi oldalának kezelője megtalálta a hasonlóságot Hamilton délelőtti öltözete és az energiaitalosok 2015-ös autójának festése között. Utóbbit persze csak egy bemutató során használták.
A holland versenyző feltette a lágy abroncsokat, amivel 3 ezreddel előzte meg Bottast. Ocon a 3., míg Hamilton a 4. helyre jött fel, de utóbbi még mindig a kemény gumikon autózik.
A mezőny hátsó felében érdekes sorrend alakult ki. A 16. helyen álló Mick Schumacher például jobb idővel rendelkezik a 18. Vettelnél, míg a 13. pozícióban álló Russell az eggyel mögötte lévő Albont veri. Persze ez még csak az első szabadedzés, és vélhetően mind a Ferrari, mind a Red Bull pilótája fog még javítani.
A thai versenyző a sikán kijáratánál vesztette el az autót, és forgott meg. Szerencséjére az eset nem úgy végződött, mint két héttel ezelőtt Bahreinben és tudta folytatni az edzést.
Mindkét Mercedes friss kemény gumikon jött ki, de a köridőkből egyértelműnek tűnik, hogy versenyszimulációra álltak át. Albon eközben feljött a 4. helyre a lágyakon, de több mint 1 másodperccel marad el Verstappentől.
A Red Bull pilótája jelentette, hogy a hajtásban vannak kimaradások. Kérdés, hogy a csapat meg tudja oldani a problémát vagy idővel rosszabbá válik.
A Renault két akadémistája, Christian Lundgaard, valamint Csou Kuan-jü is ott van a helyszínen, melyek közül utóbbi részt vesz a keddi teszten. Korábban Callum Ilott és Robert Shwartzman is szerepelt a képernyőn, ők szintén ott lesznek a teszten.
10 perccel a vége előtt úgy néz ki, hogy többé-kevésbé végeredményt lehet hirdetni, ugyanis szinte mindenki hosszú etapon van. Vettel esetében kérdés, hogy akar-e javítani, miután a közepeseken hosszú idő után visszagurult a pályára.
Megérkezett a válasz az előző felvetésre, hiszen a négyszeres világbajnok javított, igaz, csak a két Williamset és a két Haast előzi meg. A német pilóta több mint 1 másodperccel marad el csapattársától.
Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke optimistán nyilatkozott a hétvégével kapcsolatban. A román származású szakember kijelentette, az elmúlt években jól mentek Abu-Dzabiban, így most is jó eredményt vár. Jelenleg Stroll a 6., Pérez a 7. pozíciót foglalja el.
A Ferrari pilótája közel 8 tizedet faragott le legjobb idejéből, de a táblázaton még így is csak a 14., most már Kubicát is megelőzi. Räikkönen ugyanakkor mindkét Ferrari előtt van..
Vége az első szabadedzésnek, és ahogyan az várható volt, Verstappen maradt az élen. Mögötte Bottas, Ocon, Albon, Hamilton, Stroll, Pérez, Kvjat, Gasly és Räikkönen az első tíz sorrendje. Leclerc a 12., Vettel a 14., Schumacher a 18. helyen végzett. Mi ezzel köszönjük meg mostani figyelmüket, legközelebb a 14 órakor kezdődő második gyakorlás előtt jelentkezünk percről percre közvetítéssel!