A Forma-1 történetében először rendeztek sprintfutamot, az eseményre a Brit Nagydíj hétvégéjén, Silverstone-ban került sor. Az első két pozícióból a világbajnoki tabella két éllovasa indulhatott, az élről a pénteki időmérő leggyorsabb pilótája, Lewis Hamilton várhatta a piros lámpák kialvását.
A verőfényes napsütésben kezdődő futamon nem volt kötelező a kerékcsere, így a mezőny tagjai egy gumiszettet használva tervezték megtenni a 17 körös távot. A pilóták nagy része közepes abroncsokon rajtolt, csupán Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen és a két Alpine próbálkozott lágyakon.
A rajtnál rögtön változott a sorrend, ugyanis Max Verstappen jobban jött el, mint Lewis Hamilton.
Hátrébb Fernando Alonso rajtolt óriásit, aki az 5. helyre jött előre. A rajt nagy vesztese Carlos Sainz volt, akit George Russell meglökött, emiatt lement a pályáról és jelentősen visszaesett. A két versenyző incidensét a futam után vizsgálják. Nyikita Mazepin megpördült, de ez a sorrend szempontjából nem sokat számított.
A holland pilóta ha nem is sokkal, de folyamatosan növelte előnyét, miközben hátrébb Lando Norris támadta Alonsót. Az első fordulat az 5. körben jött el, amikor Sergio Pérez a 7. helyről elvesztette az autóját a Chapelnél. A mexikói pilóta ugyan visszaevickélt a pályára és folytatni tudta a futamot, de visszaesett a 19. pozícióba. Nem sokkal később Norris megelőzte az Alpine-t a Village-ben.
A 9. körre Verstappen 2 másodperc fölé növelte előnyét, ám ezután Hamilton elkezdte csökkenteni lemaradását. Mindez azonban csak ideiglenesnek bizonyult, és a 12. kör végére a holland pilóta ismét 2 másodperccel vezetett.
Ezzel párhuzamosan az időközben Ricciardóval szemben is pozíciót vesztő Alonsót Vettel támadta,
míg az őket követő Russell mögött négyfős vonat alakult ki, a végén a visszazárkózó Sainzcal. A spanyol pilótának ezt követően sikerült megelőznie Pierre Gaslyt, ezt leszámítva viszont nem változott a sorrend.
Mint ahogyan az élen sem, hiába szóltak rá Verstappenre, hogy ne használja a keverékeket, és hiába érte utol őt Hamilton a végére. Így a holland pilóta nyerte a történelem első sprintfutamát, a hétszeres világbajnok és Bottas előtt, így ez a három pilóta 3, 2, illetve 1 pontot kapott, valamint ők indulhatnak az első három helyről a vasárnapi futamon. A Red Bull azonban nem örülhetett felhőtlenül, ugyanis 1 körrel a vége előtt Péreznek fel kellett adnia a versenyt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Forma-1 történetének első sprintfutamának élő közvetítésében! Olyan már volt, hogy szombaton tartották meg a nagydíjat, olyan azonban még nem, hogy egy rövidített, egészen pontosan 100 km-es sprintverseny döntsön annak rajtsorrendjéről. Az előttünk álló 17 körös viadalnak márpedig ez a tétje.
Van néhány dolog, amit érdemes előre tudni az előttünk álló sprintfutamról: a rajtsorrendet a tegnapi időmérő edzés döntötte el, ennek megfelelően Lewis Hamilton indul az élről, Max Verstappen pedig mellőle; aki nyer, az a statisztikákba pole pozíciósként kerül be, és nem futamgyőztesként; nem lesz pódiumceremónia és pezsgőzés; a versenyt mindenki olyan gumikeveréken kezdi, amilyenen akarja, és nincs kötelező kerékcsere; egy rendes verseny szabályai érvényesek, azaz ugyanúgy kaphatnak a versenyzők büntetést, mint a nagydíjon; az első három helyezett kap pontot 3-2-1 eloszlásban, a leggyorsabb körért pedig nem jár pont.
Noha hacsak nem lesz valami probléma vagy piros zászlós megszakítás, kerékcsere nélkül fogják teljesíteni a versenyzők a 17 kört, ám az, hogy milyen keveréken rajtolnak, még okozhat izgalmakat. Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke korábban úgy gondolta, hogy mindenki a közepes keveréket részesíti majd előnyben, de most már úgy véli, hogy főleg azok, akiknek az időmérő után maradt friss lágy gumija, azt is megkockáztathatják. Az biztos, hogy aki így dönt, az a rajtnál előnyben lesz.
Kifogástalan az időjárás Silverstone-ban, és ami fontos, hogy mivel másfél órával korábban kezdődik a sprintfutam, mint tegnap az időmérő, a hőmérsékletek is melegebbek, ami akár orvosolhatja az időmérőn alulkormányzottsággal küszködő Max Verstappen problémáit. A levegő hőmérséklete 27, a pályáé 49 fok.
Az F1 nem győzi hangsúlyozni, hogy most nem egy mininagydíjat, hanem tulajdonképpen egy kvalifikációt fogunk látni, csak most nem az óra, hanem egymás ellen küzdenek majd a pilóták a minél jobb rajthelyért. De azért senki ne aggódjon, a hangulat és a látvány teljesen olyan, mintha a Brit Nagydíj előtt állnánk, és a csapatok is úgy tekintenek erre, mint egy 400 km-esre bővített futam első 100 km-ére, amely után jön egy nap szünet.
A tegnapi nap egyik sztárja kétségtelenül a Williamst a 8. rajtkockába repítő George Russell volt, aki még soha nem szerzett pontot a grove-i istálló színeiben. Amennyiben sikerül a sprintfutamon az első tízben maradnia, erre vasárnapi is esélye lehet, de azért bizonyára jobban örülne, ha az előttünk álló 17 kör végén is az első tíz kapna pontot.
Christian Horner szerint bár türelmesnek kell lenniük, ha nem sikerül a rajt után elkapni Hamiltont, Verstappent nem olyan pilótának ismerhettük meg, aki ne akarná minden erejéve megnyerni a mai sprintversenyt és megszerezni a pole pozíciót vasárnapra.
Toto Wolff szerint mindenképpen igyekszik majd hátvédként is működni a harmadik helyről induló finn pilóta, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy mindketten magukért is versenyeznek, ezért nem lesz előre megbeszélt összejátszás Verstappen ellen.
Bejött, amit Mario Isola jósolt, tényleg vannak olyanok, akik megpróbálják a lágy gumit, viszont meglepetésre nem csak a hátrébbról indulók közül akad ilyen, hanem a harmadik pozícióból startoló Valtteri Bottasnak is feltették a piros oldalfalú Pirelliket. Rajta kívül Alonso (11.), Ocon (13.), és Räikkönen (17.) megy lágyon, a többiek mind közepes gumit használnak.
Percekre vagyunk már csak a rajttól, a felvezető kört mindenki sikeresen megkezdte. Az élről Hamilton kezd, mellőle indul Verstappen, a második sorból Bottas és Leclerc, utánuk Pérez és Norris, majd Ricciardo és Russell, végül Sainz és Vettel az első tízben.
Bottas lágy szettje egyébként használt, 3 kör van már benne.
Már az első kanyarba elsőként fordult a holland, mögötte Hamilton, Bottas, Leclerc a sorrend.
A Copse előtt megpróbálta körbeautózni a Red Bullt, de nem jött össze neki. Sainz közben balesetbe keveredhetett, mert visszaesett a 18. helyre.
Közben megmutatták a rajt ismétlését és kiderült, hogy Sainz összeért a Williamsszel és így csúszott ki, valamint az is, hogy Mazepin is megforgott, miután összeakadt Schumacherrel. Látszott az is, hogy Verstappennek már lángoltak a fékjei a rajt előtt, de aztán a menetszél eloltotta azokat.
Másodpercen belül van a holland mögött, miközben Bottas egy kicsit leszakadt, Leclerc a negyedik helyen pedig egyáltalán nem tudja tartani velük a lépést. Hátrébb hatalmas a csata Alonso és Norris között az ötödik helyért.
Schumacher és Mazepin ütközését nem vizsgálják.
A mexikói az ötödikről a hetedik helyre esett vissza, de tapad Norris és Alonso kettősére, úgyhogy még nincs minden veszve a számára. Verstappen közben 1,5 másodpercre leszakította Hamiltont, így utóbbi nem nyithatja a DRS-t.
A monacói a negyedik helyen halad, Alonso pedig a lágy gumikon 7 másodpercre van tőle. A spanyol rengeteget nyert a piros Pirellikkel, de kérdés, hogy meddig tartanak ki.
Óriási sebességnél repült ki a pályáról a gyors Chapel kanyarban, de szerencséjére nem csapódott a falnak, a gumikat viszont biztosan leírta. A 19. helyre esett vissza.
A jobbos Village-kanyarban bevetődött a spanyol mellé a McLaren pilótája és szépen kifékezte a kétszeres világbajnokot, aki így visszaesett a 6. helyre, és már Ricciardo támadja.
Russell és Sainz koccanását vizsgálják a felügyelők.
Azt mondta a rádióban, hogy Verstappen csak nyúlik el tőle (1,9 másodpercre van), ami ellen nem tud mit tenni. A közepes gumin egyelőre a Red Bull a jobb.
Hátrébb Sainz már a 13. helyre jött fel, Pérez pedig Schumachert megelőzve a 18. pozícióban halad.
Csak a futam után születik majd ítélet Russell és Sainz első körös koccanását illetően, így nem lehet majd biztosra venni, hogy a sprintfutam végeredménye lesz a holnapi nagydíj rajtrácsa.
Egy kanyarral később bújt be a spanyol mellé annál, mint ahol Norris megtette ezt, és bár az Alpine veteránja később még visszatámadott, végül be kellett sorolnia a 6. helyet átvevő ausztrál mögé.
A következő csata is Alonso és valaki között zajlik majd, a négyszeres világbajnok is utolérte ugyanis a lágy gumin egyre jobban szenvedő spanyolt. Sainz eközben Räikkönent megelőzve már a 12. helyen autózik, a második helyen Hamilton pedig megfutotta a leggyorsabb kört.
A Hangar-egyenes előtti gyors kanyarkombinációban rágógumiként nyúlt el az Aston Martintól, amely így az egyenesben nem tudta őt támadni. Vettelnek ráadásul már hátrafelé is kell figyelnie, mert Russell, Ocon, Gasly és Sainz is utolérte őket.
Kissé szemcsésedik a Mercedes és a Red Bull jobb első kereke is, de a Verstappentől 2 másodpercre levő címvédő nem adja fel, amit a rádión is jelzett, valamint azt kérte, adjanak neki egy kicsit nagyobb motorerőt.
Már Norrisszal szemben is szlalomozott az egyenesben, amiért a McLaren jelentette is őt, de továbbra is ezt a kemény védekezési módot választja, csak most Vettellel szemben. A német továbbra sem tud előzni, Alonso az egyenesek előtt nagyon odafigyel, hogy elszakadjon tőle. Közben Verstappené a leggyorsabb kör, 2,5 másodpercre leszakította Hamiltont.
Az Alonso mögötti vonatban történt a helycsere, Gasly elrontotta a célegyenes előtti kombinációt, Sainz pedig ezt kihasználva elvette tőle a 11. helyet.
Mérnöke szólt rá, hogy a féktáv alatt ne változtasson irányt, amit a spanyol csönddel nyugtázott. Az élen Verstappen előnye már 3 másodperc, úgy tűnik, Hamilton tényleg nem tud mit tenni.
Arra kérték a hollandot, hogy semmilyen kerékvetőre se menjen rá, vélhetően amiatt, nehogy defektet kapjon. Lehet óvatos, hiszen előnye 2,5 másodperc, és az utolsó kör következik.
A második helyről rajtoló Max Verstappen győzelmét hozta az F1 történetének első sprintfutama, azaz a holland pilóta megszerezte a pole pozíciót a vasárnapi nagydíjra. Mögötte az utolsó körben még leggyorsabb kört elérő Hamilton ért célba a második, Bottas a harmadik helyen.
Pérez az utolsó előti körben feladta a versenyt, miután csapata erre kérte.
Nagyot ment a kétszeres világbajnok a lágy gumikon és a 11. helyről indulva végül hetedik lett, maga mögött tartva Sebastian Vettelt.
Az első tíz sorrendje: Verstappen, Hamilton, Bottas, Leclerc, Norris, Ricciardo, Alonso, Vettel, Russell, Ocon.
Most azért érződik, hogy ez még nem a verseny volt, hiszen a rádióban nincs örömködés a Red Bull részéről, csak egyszerűen közölték Verstappennel, hogy szép munkát végzett és övé a pole vasárnapra.
Sergio Pérez megpördülése majd versenyfeladása azt jelenti, hogy holnap vagy a mezőny végéről, vagy ha hozzányúlnak az autójához (vélhetően ezért adatták fel vele a futamot), akkor a bokszutcából lesz kénytelen rajtolni, ami nagy csapás a Red Bullnak és Verstappennek a Mercedesekkel szemben, hiszen így taktikailag védtelenebb lesz.
Egészen elképesztő rajtot produkált a spanyol a 11. helyről, és fél kör alatt már az 5. volt úgy, hogy Norrist a külső íven autózta körbe a Copse-kanyarban. 39 évesen is hihetetlen dolgokra képes a kétszeres világbajnok.
Pódiumceremónia vagy pezsgőzés nincs, helyette babérkoszorút kapott a top3, és felpakolták őket egy nyitott teherautóra, amelyen mennek egy kört a szurkolók előtt, miközben Jenson Button interjúvolja őket.
Köszönjük, hogy velünk tartottak ezen a történelmi eseményen, és ne feledjék, holnap jön a fő attrakció, azaz a Brit Nagydíj. Tartsanak akkor is velünk, a viszontlátásra!