Hamilton az élen az időmérő előtt, Schumacher nagy balesetet úszott meg
2021. július 31. 11:49
Szórványosan felhős időben kezdődött a Magyar Nagydíj harmadik szabadedzése, ami bizonyos szempontból az időmérő főpróbájának tekinthető. A levegő 26, az aszfalt pedig 49 fokos, míg a páratartalom 59%-os volt közvetlenül a bokszutca megnyitása előtt.
Az első percekben nem volt nagy nyüzsgés a pályán, egészen pontosan csak a két Haas hagyta el azonnal a garázst. Mick Schumacher a lágy, míg Nyikita Mazepin a közepes keverékeken kezdett, ennek megfelelően a német pilóta jóval gyorsabb volt csapattársánál.
Igaz, az 1:22.804 és az 1:25.419 másodperc sem volt nevezhető mérvadónak.
Nem véletlen, hogy Cunoda Juki több mint 1 másodperccel előzte meg a Schumachert a sárga oldalfalú abroncsokon, Kimi Räikkönen pedig még nagyobb különbséggel volt gyorsabb a japán pilótánál a C4-eseken, aki nem sokkal később jelentősen javított. Carlos Sainz csupán 104 ezreddel verte meg Räikkönent, igaz, ő a közepes gumikon kezdte meg a körözést.
Lewis Hamilton bő 10 perc után gördült ki a pályára a lágy abroncsokon. A hétszeres világbajnoknak messze nem volt tökéletes az első gyorsköre, ezzel együtt az 1:18.587-es ideje elég volt arra, hogy 245 ezreddel megelőzze az időközben javító Sainzot. Miután bement a bokszba, a hétszeres világbajnok szólt, hogy egy tű van a jobb első felületén, amit az egyik szerelő gyorsan el is távolított. Nem ez volt az egyetlen szokatlan eset, hiszen
Nicholas Latifi tükre a silverstone-i hétvégéhez hasonlóan ismét elrepedt.
20 perc után aztán benépesült a pálya, és lassan mindenki kijött. Miután a többi pilóta is teljesítette első mért körét, Valtteri Bottas, aki 776 ezreddel volt gyorsabb csapattársánál. Max Verstappen nem sokkal maradt el a finn pilóta mögött, egészen pontosan 82 ezredet kapott tőle. Charles Leclerc bejött Sainz elé, Sergio Pérez viszont gyengén kezdett, igaz, aztán feljött a 4. pozícióba. A közepeseken futó Ferrarikat a szintén a sárga oldalfalú abroncsokon kezdő Pierre Gasly is megelőzte, de a monacói pilóta visszavette az 5. helyet.
20 perccel a vége előtt jöttek az újabb lágygumis körök, és Lando Norris megelőzte Hamiltont, míg Sainz még Verstappent is felülmúlta. Bottas szintén javított, amivel 442 ezredre növelte előnyét, míg Verstappen a kivezető köre után vissza is ment. Érdekes módon Hamilton más programon volt, ugyanis versenyszimulációt teljesített.
Ekkor azonban félbe kellett szakítani az edzést, ugyanis Schumacher a 11-es, vagyis az Alesi-kanyarban nagy sebességgel a falnak csapódott. A német pilóta hangjában érződött, hogy nagy ütés érte, de végül saját lábán hagyta el az autót. Az már más kérdés, hogy részt tud-e venni a kvalifikáción, hiszen a kocsi igencsak összetört.
A tréning 9 perccel a leintés előtt indult újra, és a mezőny megmaradt tagjai kivétel nélkül a lágy gumikon kezdték újra a körözést. Igaz, ez nem mindenkinek ment simán, ugyanis Antonio Giovinazzit akkor engedték ki, amikor Lance Stroll éppen a garázsa előtt ment el, és az olasz pilóta egy kicsit el is találta az Aston Martint. Látszólag egyik autó sem sérült meg, de a sportfelügyelők egészen biztosan vizsgálni fogják az esetet.
A tréning 9 perccel a leintés előtt indult újra, és a mezőny megmaradt tagjai kivétel nélkül a lágy gumikon kezdték újra a körözést.
Igaz, ez nem mindenkinek ment simán, ugyanis Antonio Giovinazzit akkor engedték ki, amikor Lance Stroll éppen a garázsa előtt ment el, és az olasz pilóta egy kicsit el is találta az Aston Martint. Látszólag egyik autó sem sérült meg, de a sportfelügyelők egészen biztosan vizsgálni fogják az esetet.
A köridők természetesen ebben a rövid időben is javultak. Verstappen 1:16.914-gyel vette át a vezetést, de csak addig, amíg Hamilton nem szárnyalta túl az idejét 88 ezreddel. Bottas nem tudott javítani, sőt, még a kerekeit is blokkolta, így maradt a 3. helyen. Mögöttük Sainz, Leclerc, Norris, Pérez, Ricciardo, Alonso és Stroll lett az első tíz sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Magyar Nagydíj harmadik, egyben utolsó szabadedzésének élő közvetítésében, amellyel kezdetét veszi a hungaroringi versenyhétvége második napja. A pénteket a két Mercedes zárta az élen, és mind Lewis Hamilton, mind Valtteri Bottas optimistán tekintett a hétvége hátralevő részére. Hogy mit lehetett kiolvasni a rekkenő hőségben, több mint 60 fokos aszfalton teljesített versenyszimulációkból, arról alábbi esélylatolgatásunkban olvashatnak.
Kétségtelenül a nap híre, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, valamint Stefano Domenicali találkozója után 2037-ig biztosítottá vált a Forma-1-es Magyar Nagydíj jövője, azaz még legalább 16 évig vendégül látja Magyarország a mezőnyt.
Noha szombatra és vasárnapra is 60%-kal jósolták az eső valószínűségét a Hungaroringre, a reggeli borús, felhős időjárás és éjszakai esőzés után mostanra kisütött a nap, noha a tegnapihoz hasonló melegnek egyelőre nyoma sincs, a levegő hőmérséklete 27, a pályáé 50 fokos.
Nem először és lehet, hogy nem is utoljára ünnepelte nálunk Fernando Alonso a születésnapját. A kétszeres világbajnok a Magyar Nagydíj csütörtöki napján lett 40 éves, Will Buxton, az F1 újságírója pedig élcelődött rajta egy kicsit, miután egy Renault Escpace-szel jön nap, mint nap a Hungaroringre, miközben Esteban Ocon egy Alpine sportautóval közlekedik. Lehet, hogy ez már a négy X-nek szól?
A Red Bull a tegnapi nap során a pályán is kipróbálta a holland pilóta autójában Silverstone-ban hatalmas becsapódást kiálló, azután Japánban megvizsgált erőforrást, majd a Hondával közösen úgy döntöttek, nincs akadálya annak, hogy a Magyar Nagydíj szombati és vasárnapi napján is azt használják.
Ahogyan már írtuk, remek az idő a Hungaroringen, az eső valószínűsége 10-20%-ra csökkent, jelenleg süt a nap, az aszfalt és a levegő hőmérséklete pedig folyamatosan melegszik, előbbié már 52 fok.
Autó egyelőre nem jött ki a pályára.
Röpke 20 másodpercet kellett csak várni, hogy megjelenjen az első fecske Nyikita Mazepin személyében, az orosz pilóta használt közepes gumin van, az őt nem sokkal később követő Mick Schumacher pedig használt lágy abroncsokon kezdte meg a munkát.
Nem zárt jó napot tegnap a Ferrari, amely a második szabadedzésen az első tízbe sem került be. Valószínűleg ez volt az oka, hogy az idei szezonban először a maranellóiak megszegték a "kijárási tilalmat", és akkor is dolgoztak az autókon, amikor az nem engedélyezett. Mivel azonban minden csapatnak van két jokere egy szezonra, és a vörösök csak az elsőt használták most el, nem kapnak büntetést.
A két Haasnak van még csak mért köre, Schumacher vezet 1:21.8-cal Mazepin előtt, és rajtuk kívül csak Räikkönen, Cunoda és Sainz van a pályán, de várhatóan hamarosan megélénkül a forgalom.
A japán pilóta új közepes gumikat használ, ami meg is látszik az idején, 1:20.790-nel 1,1 másodpercet adott Schumachernek, aki további két másodperccel előzi Mazepint.
Nem csoda, hiszen az Alfa Romeón új lágy gumik vannak, amelyeken a 2007-es világbajnok 1:19.547-et autózott első nekifutásra, ami 1,2 másodperccel jobb Cunoda körénél.
Közben az is kiderült, hogy a Ferrari mindkét pilótája autójában motort cserélt, ezért volt a túlóra, mert néhány paraméterrel nem voltak megelégedve. Sainznak és Leclerc-nek is ez a felhasználható harmadik motorja az idén a háromból, ami a szezon későbbi részében még gondot okozhat.
Már 54 fokos az aszfalt hőmérséklete, a csapatok pedig nem csak a lágy, hanem a közepes gumi túlmelegedésétől is jól láthatóan tartanak, mert az azokon teljesített mért körök előtt is nagyon lassú felvezető kört kérnek a versenyzőktől. Sainz az imént egy ilyen lassú kör után ment egy 1:19.443-as időt a sárga oldalfalú Pirelliken és átvette a vezetést.
A topcsapatok pilótái közül ő az első, akit láthatunk ma, méghozzá lágy gumin. Ahogy az várható volt, alig gurul a felvezető körén, hogy ne hevítse túl az abroncsokat.
Az időközben a vezetést 1:19.267-tel visszaszerző Räikkönent úgy is lenyomta közel 7 tizeddel, hogy tele volt apró hibákkal a köre, az utolsó kanyarba bemenet pedig nagyon megcsúszott és teljesen leesett az ideális ívről.
Mindössze 245 ezreddel elmaradva a második helyre jött fel a spanyol az után, hogy egy korábbi körben nagyon elfékezte a jobb elsőt a célegyenes végén. Ez mondjuk azt is mutatja, hogy milyen sok maradt Hamilton körében.
Egyelőre csak 7 pilótának van köre, Hamilton, Sainz, Räikkönen, Cunoda, Giovinazzi, Schumacher, Mazepin a sorrend jelenleg.
Szerencsére nem benne, hanem csak a felületén, amire a hétszeres világbajnok hívta fel a figyelmet, amikor megállt a garázs előtt. Az egyik szerelő leszedte azt a jobb elsőjéről, úgyhogy mehetett is tovább.
Sokkal jobb első kört ment lágyakon, mint riválisa, és 1:17.510-zel néhány ezred híján 7 tizedet adott Hamiltonnak, aki mögött jelenleg a két Ferrari áll Sainz-Leclerc sorrendben. Pérez eközben lágy gumin csak a hatodik, 1,6 másodpercre a csapattárástól.
Miután Silverstone-ban megtörtént vele, most ismét elrepedt Nicholas Latifi autójának egyik tükre, egészen pontosan a bal, amikor ráment a hármas kanyar kerékvetőjére. Alighanem ez valamilyen tervezéssel összefüggő dolog lehet.
Ez már inkább egy olyan kör volt, mint amilyenre a tegnapi nap alapján számítottunk a Mercedestől: Bottas 1:17.428-at ment a lágyakon és 82 ezredet adott Verstappennek.
Második lágy gumis mért körével a 4. helyre ugrott fel a mexikói, de több mint 8 tizedmásodperccel maradt el Bottastól, ami rengeteg, nem beszélve a csapattársához képesti több mint 7 tizedes hátrányról.
Nicholas Latifi a hetedik helyen tanyázik jelenleg 1:18.999-es körrel, 1,4 másodperccel elmaradva Bottastól. Ha még Russell lenne ilyen pozícióban, de a kanadaitól semmiképp sem számítottunk ilyesmire, még akkor is, ha csak szabadedzésről van szó.
A tegnapi edzést a hatodik helyen zárta az Alpha Taurival a francia, aki most közepes gumin is ugyanezt a helyet foglalja el, kerek egy másodperccel lemaradva Bottastól.
Közben Hamilton megtankolt autóval köröz lágy gumin a versenyre készülve. A pálya hőmérséklete már meghaladta a 60 fokot.
Mérnöke arra kérte Leclerc-t, hogy egy bizonyos kanyarban konstans tempóval haladjon aerodinamikai tesztelés céljából, hogy így össze tudják vetni a mostani adatokat a tegnapiakkal. A monacói pilóta viszont elrontotta, mert más helyen csinálta meg a tesztet. „Hülye vagyok, nem ismerem a kanyarszámokat, bocsánat” – mondta a mérnökének, aki megnyugtatta, hogy semmi probléma nincs.
A végén jön majd a tűzijáték friss lágy gumikkal és időmérőszimulációs körökkel, de most csak Norris, Gasly és Hamilton van kint, a többiek mind a garázsban ücsörögnek. De már nem sokáig.
Norris már le is tudta a saját lágy gumis gyorskörét és feljött vele a harmadik helyre, 2,5 tizeddel Vertsappen mögé. Ezután jött Sainz, aki ennél is jobbat ment: 1:17.497-tel csak 69 ezreddel volt lassabb Bottasnál, így átvette a második helyet.
A gyors Alesi-kanyarban törte nagyon össze a Haast, lehet, hogy az időmérőjének is annyi.
Hallatszott a hangján, hogy nagy becsapódást viselt el, miután a 11-es kanyarban elúszott az autója hátulja. Miután fújt egyet, bocsánatot kért a csapattól.
Schumacher még hozzátette a rádióban, hogy tudja, mit jelent ez. Ezzel alighanem arra utalt, hogy akárcsak az idei Monacói Nagydíjon (ott is összetörte a kocsit a 3. szabadedzésen), most sem fog tudni részt venni a kvalifikáción.
Kiemelték a Haast a bukótérből, és már motorhangok szűrődnek ki a garázsokból, úgyhogy hamarosan folytatódhat a szabadedzés.
Ennyi áll még az időmérős kört nem teljesítők rendelkezésére ahhoz, hogy menjenek egy lágy gumis sprintet. A legtöbben azonnal ki is jöttek.
Az Alfa Romeót kiengedték az Aston Martin útjába a bokszutcában, Stroll pedig a jobb hátsó kerékkel érintette is az Alfa első szárnyát, de nem törte azt le. Millimétereken múlt a nagyobb baleset. A kanadai szerint az autója nem sérült, a guminyomás rendben van.
Az edzés után vizsgálják az esetet.
1:16.914-es körével valamivel több mint 1 tizeddel megjavította Bottas korábbi, 1:17.055-ös idejét a holland, de érkezett mögötte Hamilton, és 1:16.826-os körével 88 ezreddel még ennél is gyorsabb volt.
Ez sem biztos, hogy az ő hibája volt (a bokszból a szerelő engedi ki, itt pedig a mérnöke jelez neki), de az utolsó előtti kanyar kijáratán csúnyán feltartotta Pierre Gaslyt, akinek szinte le kellett mennie a pályáról, hogy elkerülje az ütközést. A francia utána szét is tárta a kezét és bevárta az olaszt, hogy "megkérdezze" tőle, ez mégis mi volt.
A felügyelők jegyezték az esetet, ami még nem jelenti azt, hogy lesz is vizsgálat.
Nagyon igyekezett a finn, hogy javítson az idején, de erre a második szektorban szállt el minden esélye, miutén füstölő kerekekkel átvágtatott a 6-os és 7-es kanyar bukóterén.
Második gyorskörét futotta ezzel a lágy szettel a mexikói, akinek előző legjobbját azért sikerült majdnem megdöntenie, ami azt jelenti, hogy lehet még ebben. Nem is bánná a Red Bull, ha lenne, Pérez egyelőre csak a hetedik, a két Ferrari és Norris is bejött közé és Bottas közé.
Az utolsó kanyarban szaladt ki a bukótérbe a holland, miután megcsúszott alatta az autó, de amúgy sem tudott volna javítani.
Időközben véget ért a harmadik szabadedzés és minden autó visszatért a garázsba, így Hamilton megtartotta az első helyet Verstappen és Bottas előtt.
Ami némi meglepetés, hogy a Ferrarik életre keltek és Sainz-Leclerc sorrendben bejöttek a Mercedesek mögé. Őket Norris, Pérez, Ricciardo, Alonso és Stroll követi az első tízben, a további sorrend: Gasly, Ocon, Vettel, Cunoda, Räikkönen, Russell, Latifi, Schumacher és Mazepin.
Egy biztos, hogy a harmadik szabadedzésen látottak alapján nagyon kiélezett csatára van kilátás az élen a két Mercedes és Verstappen között, amibe az eső valószínűleg nem fog bezavarni, de a pályahőmérsékletek még megkeverhetik a képet, 60 fokról az edzés végére a felhők mögé bújó nap miatt ugyanis 51,5 fokra hűlt vissza az aszfalt. Ez persze még változhat, az azonban már biztosan nem fog, hogy 14 óra 50 perckor jelentkezünk ismét az időmérő edzés élő közvetítésével. Addig is a viszontlátásra!