Hamilton autója megállt, a két Ferrari végzett az élen a Holland GP második edzésén
2021. szeptember 03. 14:50
A Forma-1 második szabadedzésén az első gyakorláshoz hasonlóan napfényes időjárás fogadta a mezőnyt, ám mindi a levegő, mind az aszfalt hőmérséklete nőtt: előbbi 21, utóbbi 35 fokos volt a tréning tervezett kezdetén. Azért tervezett, mert a 3 órás időponthoz képest 5 perccel csúszott a bokszutca megnyitása, azonban ennek okát nem tudni.
Másfél percen belül mindenki kigurult a pályára, kivéve azt a Sebastian Vettelt, aki az első szabadedzés motorhiba miatt ért véget idő előtt, mostanra pedig erőforrást cseréltek nála. Ami a gumiválasztást illeti, a két McLaren, illetve Williams, valamint Pierre Gasly és Fernando Alonso a keményeken, a többi pilóta közepeseken kezdett.
Az első gyorskörök után a két Mercedes került az élre: Valtteri Bottas 1:11.664 másodperccel nyitott, 247 ezreddel megelőzve Lewis Hamiltont. Utóbbinak azonban nem sokáig tartott a tréning, ugyanis 5 perc elteltével megállt a pálya szélén, miután kijelentette, hogy nincs motorerő az autójában. A gyakorlást félbeszakították, de a mentés ezúttal nem tartott olyan sokáig, mint Vettel esetében, így hamarosan újraindult a körözés.
A piros zászlós időszak befejeztével már a német pilóta is elhagyta a garázst, Nicholas Latifi viszont csak pár perccel később tette meg ugyanezt. Az Aston Martinra közepes abroncsokat tettek fel, a többiek pedig nem cseréltek gumit. Az egyetlen kivétel pont a kanadai versenyző volt, aki lágyakat kapott.
A hazai pályán autózó Max Verstappen a piros zászló előtt nem teljesített értékelhető kört, a megszakítást követően viszont 29 ezredre feljött Bottas mögé,
Hamiltont pedig Esteban Ocon is rögtön megelőzte, majd Charles Leclerc is megtette ugyanezt.
20 perc elteltével szépen lassan felkerültek a lágy gumik a kocsikra, ennek megfelelően a köridők jelentősen javultak. Bottas több mint 3 tizedet gyorsult, ám Ocon nála is jobban teljesített, így 1:11.074 másodperccel átvette a vezetést.
Verstappen csak pár perccel később kezdte volna meg a gyorskörét, ám szinte pontosan a gyakorlás félidejénél Nyikita Mazepin a 11-12-es kanyarkombinációban eldobta a Haast, és bár nem törte össze, beleragadt a kavicságyba, így ismét le kellett állítani az edzést.
Az újraindítás után a holland versenyző ismét nekiveselkedett, és ugyan javított addigi legjobbján, az első két szektorban lassabban ment, mint a piros zászló előtt. Mindez ideiglenesen a 3. pozícióra volt elég, ám kisvártatva jött a két Ferrari, és előbb Leclerc vette át a vezetést, majd Carlos Sainz jött be közvetlenül mögé.
Ezzel ki is alakult a végeredmény, ugyanis a pilóták innentől kezdve a versenyszimulációt teljesítették.
A monacói versenyző 1:10.902 másodperccel végzett az élen, 154 ezreddel megelőzve csapattársát, és további 18-cal Ocont. Mögöttük Bottas, Verstappen, Alonso, Gasly, Norris, Giovinazzi és Vettel lett az első tíz sorrendje. A hátralévő időszakban nem történt semmi, amiért meg kellett volna szakítani a tréninget, így az utolsó 15-20 perc rendben lezajlott.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Holland Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében! A versenynaptárba 1985 után visszatérő zandvoorti pálya első pénteki gyakorlásra igencsak csonkára sikeredett Sebastian Vettel autójának műszaki hibája miatt, aminek köszönhetően 37 percen át piros zászló volt érvényben. Ezért aztán mindenki bízik benne, hogy a második 60 perc zavartalanul telik majd, de a vezetői hibákat nagyon büntető pálya miatt korántsem biztos, hogy nem kell majd megszakítani az edzést.
Az első szabadedzésen fellépő, a tréning nagy részére piros zászlót érvénybe léptető megállása után az Aston Martin motort cserélt Sebastian Vettel autójában. A négyszeres világbajnoknak egyelőre egy korábbi erőforrást szereltek be, ám ha szombatra teljesen új motort kell neki, az már büntetést jelent a versenyre, lévén az lesz az idei negyedik V6-osa. A csapat egyelőre csak reménykedik benne, hogy a második tréningre össze tudják rakni az AMR21-est.
Az első szabadedzés végén Esteban Ocon kis híján nekiment Lando Norrisnak, miután ráhúzta a kormányt a hátulról érkező McLarenre. A felügyelők be is idézték a versenyzőket, majd figyelmeztetésben részesítették a franciát, aki így megúszta büntetés nélkül az esetet.
Az első szabadedzésen a 60-ból mindössze 23 percen át volt szabad a pálya annak köszönhetően, hogy a maradék időben Sebastian Vettel Aston Martinját kellett menteni. Az edzés elején MGU-K problémával küzdő négyszeres világbajnok a bokszbejáratban állt félre, majd saját maga kezdte el oltani az autót, mert a versenyirányítás nem adott utasítást erre a pályabíróknak, akik addig nem avatkozhattak közbe.
Miután pedig megkapták erre az engedélyt, nem érhettek a kocsihoz, mivel az ERS-státuszt jelző lámpa zöld helyett sárgán világított rajta. Ez azt jelenti, hogy az autó potenciálisan veszélyes (ezen kívül egy fokozat, a piros jelzés van még, de Vettelnek azt mondta a csapat, hogy nincs veszély, ezért is nyúlt többször az autóhoz, miután kiszállt belőle.) Mindez azt jelentette, hogy végig kellett menni az ilyenkor kötelező folyamaton. Ez, a pálya takarítása, valamint az FIA által „biztonsági rendszer-problémának" titulált gond elhárítása vett igénybe ennyi időt.
Na persze nem szó szerint, hiszen Michael Schumacher 1991-es fejvédője nem menne át a jelenlegi FIA-teszteken, de Mick továbbra is édesapja korabeli sisakfestését viseli saját, korszerű bukóján. Lehet, hogy azért döntött így, mert Spában lényegében nem versenyzett ezzel a dizájnnal?
Noha ez a fotó 13 perccel ezelőtt készült, az autó állapotából ítélve szinte biztos, hogy Vettel csak késve tudja majd megkezdeni a második edzést.
Most kellett volna elkezdődnie a második szabadedzésnek, de a versenyirányítás üzenete szerint csak késve fog ez megtörténni. Mindenki megnyugodhat, nem esik, úgyhogy fogunk látni autókat!
Egyelőre nem tudni, hogy mi ennek az oka, de gyaníthatóan a nemrég véget ért Forma-3-as időmérő edzéshez van köze.
15:05-kor indul a 60 perc, az edzés pedig 16:05-ig tart majd, azaz ezt az 5 percet nem bukják el a csapatok, akik már így is sokkal kevesebbet készülhetnek, mint amire számítottak.
Nincs további késlekedés, 15:05-kör elindult a 60 perces tréning, ennyi ideje van még hátra a csapatoknak a mai napból a beállítások tökéletesítésére. A pilóták tömött sorban jönnek ki a pályára, senki nem akar egyetlen további percet sem elvesztegetni.
Csak a két McLaren, a két Williams és Alonso jött ki kemény gumin, mindenki más közepest használ. Ahogyan az várható volt, Vettel nem tudta időben megkezdeni a körözést, rajta kívül viszont mindenki a pályán van.
1:11.664 a finn első köre, amitől csapattársa 247 ezreddel maradt el. Verstappen lila első szektorral kezdett, de aztán elvette, most van gyorskörön.
Nem tartott sokáig, mindössze 5 perc telt el a kezdés óta, és máris félbe kellett szakítani az edzést. „Nincs motorerő” – jelentette a hétszeres világbajnok a rádióban.
Az első szektorban már csak gurult a Mercedes, de Hamilton nem állt meg vele azonnal, csak jó néhány kanyarral később. Már kiszállt, az autót pedig a pályabírók letolták a korlát mögé. A hétszeres világbajnoknak ennyi volt a második szabadedzés.
Az orvosi autó visszahajtott a korlát mögé parkolt kocsihoz, majd Hamilton kiszállt, odasérált a W11-eshez, belenézett, majd széttárta a kezét. Egy biztos, nem az uzsonnáját hagyta az anyósülésen.
Nagyjából 8 perc esett "csak" ki ezúttal, az imént azonban zöldre váltott a bokszutca végi lámpa és mindenki újra a pályára hajthatott. A sorrend Bottas, Hamilton, Leclerc, Sainz, Ocon, Giovinazzi, Stroll, Pérez, Schumacher, Norris az első tízben.
Az imént az Aston Martin világbajnoka is csatlakozott a többiekhez közepes gumikon, így mondhatni nem maradt le semmiről a motorcsere miatti késlekedést követően.
Első értékelhető körével 1:11.693-at ment a holland, amivel 29 ezredet kapott a finntől. Közben Mazepint Pérez tartotta fel, amit az orosz „ez nem volt cool, haver" üzenettel nyugtázott.
Az első edzésen és most sem villog a mexikói, aki jelenleg csupán a 10. pozícióban van, kereken egy másodpercre Verstappentől. A holland azóta egyébként ment még egy gyors kört, de nem tudott javítani, az utolsó előtti kanyar kijáratán pedig egy kicsit a kavicságyat is megcsípte.
Nincs vesztegetni való idő, az időmérőre is készülni kell, így Bottas autóján már a piros Pirellik vannak. Ő az első, aki délután gyorskört megy ezekkel, de már Ocon is kihajtott a bokszból egy lágy szetten.
1:11.353 a finn pilóta első lágy gumis köre, ami már első ránézésre sem volt az igazi, így Ocon meg is döntötte azt közel 3 tizeddel, miután 1:11.074-et repesztett.
Egyre többen jönnek lágy gumis kört, a francia az imént 1:11.648-at ért el velük, ami egyelőre a harmadik pozícióra volt elég. Már Verstappen is kint lágyakon.
Úgy tűnik, hogy a lágyakban két kör is van, miután Ocon és Bottas is ment még egyet, de csak utóbbinak sikerült javítania, mégpedig 1:11.132-re, amivel továbbra is az Alpine mögött van, noha csak 58 ezredre.
A 11-es kanyarban hibázott az orosz, tönkretéve ezzel többek között Verstappen lágy gumis körét is.
A rádióban azt mondta, simán csak túl nagy tempót vitt be a 11-es kanyarba, amitől elúszott az autó hátulja, ő pedig elásta magát a kavicságyban.
„Ez őrület, egyszerűen nem lehet megtenni egy kört” – füstölgött a holland a rádióban, miután félbe kellett szakítania lágy gumis gyorskörét. De ez van, mivel szűk a pálya és a legtöbb bukótere nem aszfaltozott, egy hiba és jöhet a megszakítás.
Nem volt túl hosszú ez a megszakítás, már újra mindenki a pályán, Verstappen pedig elment egy újabb lágy gumis körre.
Saját korábbi idején is csak az utolsó szektorban tudott javítani, összességében pedig közel két tizeddel elmaradt az Alpine-től, és Bottas mögé, csak a harmadik helyre jött be.
Már az első edzésen sem tűntek rossznak a vörös autók, most pedig még jobbak, Leclerc ugyanis 1:10.902-vel átvette az első helyet, Sainz pedig 154 ezredre tőle bejött a második helyre.
Senki nincs már olyan körön, amivel javítana az idején, és mivel már csak negyed óra van hátra az edzésből, mindenki gyorsan elkezd megtankolt autós etapokat futni.
A sorrend jelenleg: Leclerc, Sainz, Ocon, Bottas, Verstappen, Alonso, Gasly, Norris, Giovinazzi és Vettel az első tízben, és valószínűleg ez is marad.
Hat körös lágy gumikon a 12. pozícióba kapaszkodott fel a japán 1:12.096-tal, de így is több mint 5 tizedre van a hetedik helyen álló csapattársától.
321 km/h-val Mick Schumacher érte el eddig a csúcssebességet a célegyenesben, mögötte Cunida és Alonso áll 314-gyel. Gyanús, hogy a német pilóta nem kis szélárnyékot kapott ehhez.
Hamiltont, Mazepint és Räikkönent leszámítva minden versenyző szorgosan rójja a megtankolt autós köröket. Előbbi két pilótát természetesen már nem láthatjuk, de a 2007-es világbajnokot gyaníthatóan még igen.
Esteban Ocon belső kamerás felvételén lászott a nehézségi erőket mutató grafikon, amelyről a pálya leggyorsabb (6-os) kanyarjában 4,4 g volt leolvasható. Mindez kevés üzemanyaggal simán 5 g fölé kúszik.
A ma reggeli F3-as szabadedzést már megállították amiatt, mert a 12-es kanyarban sok kavics került a pályára, de itt remélhetőleg már kihúzzuk a hátralevő perceket. Az imént Bottas csúszott meg a kavicson és vert fel azokból jópárat.
Lágy gumikon köröz a holland jelenleg és az F1 grafikája szerint 1:14.9-es átlagot megy.
Ted Kravitz jelentette ezt a Sky Sportson, de egyelőre a csapat is csak annyit tud, hogy abnormális viselkedés lépett fel, azt nem, hogy károsodott-e például a motor és ki kell-e cserélni.
Lepörgött közben az óra, a pilóták pedig befejezték a körüket, most pedig már rajtot gyakorolnak a célegyenesben. A mi közvetítésünk is véget ér, Ferrari elsőséggel zárult tehát a nap, miközben a Mercedes lépéshátrányba került Hamilton műszaki hibája miatt. Legközelebb holnap jelentkezünk 11 óra 50 perctől, a harmadik szabadedzés élő közvetítésével. A viszontlátásra!