Tömött lelátók előtt, kifogástalan, ámbár némileg hűvös időben kezdődött meg az 1985 óta első Holland Nagydíj első szabadedzése a tengerpart melletti Zandvoortban. A versenyzők nem is vesztegették sokat az idejüket arra, hogy elkezdjék a barátkozást a modern F1-es autóval mindannyiuk számára ismeretlen 4259 méter hosszú aszfaltcsíkkal.
A leginkább a szuzukai körre (ugyanaz az ember tervezte mindkettőt) hasonlító, nagyon technikás, számos helyen igen szűk és kavicságyas bukóterekkel övezett pályán mindössze néhány másodpercig kellett várni az első vezetői hibára: Cunoda Juki forgatta meg az autóját a 10-es kanyarban, de a pályán tudott maradni, így mehetett is tovább. Néhány perccel később Esteban Ocon is rontott, ő a 12-es kanyart fékezte el és szaladt ki az ott éppen aszfaltozott bukótérbe, majd Pierre Gasly csúszott meg és ment kis híján falnak a döntött hármas kanyarban.
A pilóták kivétel nélkül a közepes vagy a kemény gumikat részesítették előnyben az első etapra, a mezőny eleje kezdésnek 1:15-ös időket autózott, de hamarosan jött a hazai sztár Max Verstappen és első kemény gumis körével 1:13.045-öt repesztett, amivel 7 tizedet adott az eggyel lágyabb gumin második és harmadik helyen álló McLareneknek.
A szintén kemény gumikat használó két Mercedes közül Bottas kezdett jobban, néhány percre át is vette az első helyet Verstappentől, de a holland 1:12.850-nel válaszolt és visszaszerezte azt.
Régi-új helyszínről lévén szó a csapatok és a versenyzők is minél többet akartak körözni, hogy információt gyűjtsenek, ezért aztán igen rosszul jött nekik, hogy 16 perc elteltével Sebastian Vettel leparkolta az elfüstölő Aston Martinját a bokszutca kijáratánál. „Motorhiba" – jelentette a rádióban a korábban az MGU-K-val küzdő négyszeres világbajnok, majd az egyik pályabírótól elkért poroltóval megkezdte a füstölgő kocsi oltását.
Ezután perceken át nézhettük, ahogyan Vettel egyedül próbál boldogulni nem sok sikerrel, mire Michael Masi piros zászlóval leintette az edzést, hogy ellephessék a pályát a sárga ruhás segítők, Vettel azonban ezután is leginkább egyedül küzdött az oltókészülékkel.
Nem ment egyszerűen az autó elszállítása sem, mert mint kiderült, veszélyes volt hozzáérni a gyaníthatóan ERS-hibás kocsihoz, így az egyik Aston Martin-szerelőnek talpig védőruhába öltözve kellett megmérnie a feszültséget az autó különböző pontjain az áramtalanítás után.
Az egész procedúrának köszönhetően a 19. percben félbeszakított edzés csak az 55. percben indult újra, így a pilóták több mint fél órát veszítettekm és csak 6 percük maradt a körözésre.
Amikor a bokszutca végén végre zöldre váltott a lámpa, a megszakítás előtt nem sokkal élre álló Lando Norris vezetett 1:12.679-cel, 76 ezreddel Verstappen, 1 tizeddel Bottas és 183 ezreddel a negyedik helyre felkapaszkodó Hamilton előtt. De nem sokáig maradt ez így, ugyanis mindenki felpakolta a lágy gumikat, a versenyzők pedig már a bokszkijáratban lépésben haladtak, hogy helyet hagyjanak maguknak egy gyorskörre.
Végül Hamiltonnak jött ki a legjobban a lépés és 1:11.500-as körrel az első helyre állította a Mercedest, míg mögé Verstappen iratkozott fel 1:11.597-tel. Őt a két Ferrari követte Sainz-Leclecr sorrendben (ők is csak alig 1 tizeddel maradta le Hamiltontól), majd jött Bottas és a két Alpine. Sergio Pérez csak a 16. lett, Vettel mellett az edzés másik nagy vesztesének Cunoda bizonyult, aki a első percben bemutatott megforgása után valamilyen műszaki hiba miatt a bokszban rekedt és csak 3 kört ment.
Az utolsó percekben az időmérős körök során óriási volt a forgalom a pályán (gyorsköre során Verstappen is sorra kerülgette a többieket), Esteban Ocon és Lando Norris pedig kis híján egymásnak ment, amikor az Alpine versenyzője a 13-as kanyar előtt a körére készülve nem akarta elengedni a britet és ráhúzta a kormányt. Norris egy körrel később egyébként elfékezte magát ugyanott és kicsúszott a kavicságyba.
Emellett a célegyenes végén is volt egy kis csetepaté: Gasly előzte a féktávon Bottast, majd egy kicsit leszorította a külső íven, hogy aztán mellé Mick Schumacher bújjon be belülről.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik a Holland Nagydíj első szabadedzése! Verstappen hazai versenyének helyszínéről futamelőzetesünkben olvashat részletesen, alatta pedig a zandvoorti pálya történetéről tudhat meg többe.
A Forma-3-ban már megrendezték a szabadedzést, és rögtön felütötte a fejét egy probléma. A 12-es kanyar levágásával ugyanis folyamatosan hordták fel a kavicsot a pályára, aminek következtében meg is kellett szakítani a tréninget. Könnyen lehet, hogy ez az F1-es mezőnyben is okozhat gondot.
Természetesen honfitársainak kedveskedik a hazai futam alkalmából. A fejvédőn ezúttal nagyobb hangsúlyt kapnak a holland motívumok, a tetején például a zászló színei láthatóak.
Az alábbi fotóra kattintva megtekintheti a tegnapi napról készült galériánkat.
---- separator ----gallery-content-type:34ea5ea4-a225-4460-9bac-c69662b9c3c2---- separator ----Adam Cooper rutinos szakíró osztotta meg a Twitteren a zandvoorti aszfaltcsík kicsinyített mását. Nem csupán a pályát körülvevő homok lett élethű, hanem többek között felidézték René Arnoux 1982-es hatalmas balesetét is.
Az előzetes tervekkel ellentétben egyelőre nem engedélyezik a DRS használatát az utolsó, döntött kanyarban. Carlos Sainz azonban elárulta, a szabadedzéseken szerzett tapasztalatoktól függően ez még változhat.
Elindult az első szabadedzés, a két Ferrarival az élen jó néhányan máris pályára gurultak.
Cunoda már a kivezető körén megpördült, a mérőkerettel a kocsin autózó japán pilóta a 10-es kanyarban vesztette el az autót viszonylag lassú tempónál.
A Magyar Nagydíj győztese a 12-es kanyarban hibázott. Ami az állást illeti, jelenleg Sainz vezet 1:14.610 másodperccel, 66 ezreddel megelőzve csapattársát.
Ezt a német pilóta jelentette, mire a csapat megerősítette, hogy az MGU-K-val adódott gond. A négyszeres világbajnok visszagurult a bokszba, kérdés, mikor láthatjuk őt a pályán legközelebb.
Az Aston Martin versenyzője a rádióban mondta, hogy túl nagy a tömeg a pályán. Mindez eprsze nem véletlen, hiszen a szezon második legrövidebb helyszínéről van szó. Eközben Gasly fékezte el a 3-as, döntött Hugenholtzbochban, és elég közel volt a falhoz.
Az eredménynek egyelőre még nincs nagy jelentősége, de azért említsük meg, hogy a holland versenyző 1:12.850-nel állt az élre, amivel 171 ezreddel előzi meg a Mercedes pilótáját. Utóbbi csapattársa, Hamilton csak a 7. pozíciót foglalja el 408 ezredes lemaradással.
A televízión kereztül is érződik, hogy különleges helyszínről van szó, a helyszínről viszont talán még pompásabb látvány tárul az ember elé, amiről az alábbi kép is tanúskodik.
A négyszeres világbajnok ugyan visszajött a pályára, de első gyorskörének végén megállt a bokszutca bejárata előtt és kiszállt az autóból. Előtte még a rádión jelentette, hogy a motor hibásodott meg, vélhetően az MGU-K nem jött rendbe.
Viszonylag sokáig volt érvényben a sárga jelzés, de a versenyirányítás valószínűleg túl veszélyesnek ítélte az Aston Martin pozícióját, így megszakította a gyakorlást. Vélhetően csak néhány percig kell várakoznia a mezőnynek, mielőtt elviszik az autót.
Hiába veszik körül jó néhányan az Aston Martint, Vettelnek kellett szereznie egy poroltót, amivel megfékezheti a füstöt. Sajnos ezek a képek egy szomorú eseményre emlékeztetik az embert, hiszen Roger Williamson többek között a pályabírók tehetetlensége miatt vesztette életét az 1973-as Holland Nagydíjon.
Persze még a piros zászló előtt, a brit pilóta 76 ezreddel előzi meg Verstappent, Bottas és Hamilton pedig 100, illetve 183 ezreddel marad el a McLarentől. Hozzá kell tenni, hogy a 21 éves versenyző közepes abroncokon autózott, míg a másik három pilóta keményeken.
Még csak az első szabadedzésnél járunk, ám a lelátók már most tele vannak. A holland szurkolók tényleg kitesznek magukért Verstappen hazai hétvégéjén.
Úgy néz ki, félnek az áramütéstől, ezért igyekeznek biztosra menni. Kétségtelen, hogy ha ekkora ütés ér valakit, az akár életveszélyes is lehet.
Mindezt az FIA szóvivője erősítette meg a Racefansnek. Kijelentette, hogy akkor sem módosítanak az edzések után, ha a pilóták biztonságosnak gondolják az állítható hátsó szárny használatát az utolsó, döntött kanyarban.
Egyelőre még nem érkezett információ a folytatás időpontját illetően, ám a Mercedesnél már beindították a motort, ami jó jel lehet ebből a szempontból.
Végül pár percnél jóval több időt vett igénybe ez a folyamat, de most már az a lényeg, hogy összejött. Nemsokára folytatódhat a gyakorlás, de a versenyzőknek legjobb esetben is bő 10 percük lesz.
Mindketten 13 kört tettek meg a piros zászlóig. A vonatkozó ranglista végén pedig Mazepin, Vettel és Cunoda áll 8, 6, illetve 3 megtett körrel.
6 perccel a vége előtt ismét kinyitott a bokszutca, és folyamatosan jönnek ki a pilóták. Természetesen a lágy abroncsok is előkerültek.
Norrist és a bokszban maradó Cunodát leszámítva mindenki javított, ezután pedig a brit pilóta került az élre 1:11.500 másodperccel. Mindez 238 ezreddel jobb Bottas, és további 1 tizeddel Verstappen idejénél.
Verstappen és a két Ferrari is megelőzte Bottast, de a hétszeres világbajnokot egyikük sem tudta utolérni. A brit és a holland versenyző között 97 ezred volt a különbség.
A végére még maradt egy incidens: az Alpine versenyzője leszorította a McLaren pilótáját, aki le is csúszott a pályáról. A Magyar Nagydíj győztese vélhetően a mögötte haladó Red Bullt figyelte a mellé megérkező Norrist pedig nem látta.
Hamilton és Verstappent a maranellóiak pilótái követik Sainz-Leclerc sorrendben, mögöttük pedig Bottas, Alonso, Ocon, Giovinazzi, Stroll és Gasly lett az első tíz sorrendje. Pérez csak a 16. lett, amivel mindössze a két Haast, valamint a problémákkal küzdő Vettelt és Cunodát előzte meg. Mi ezzel szeretnénk megköszönni mostani figyelmüket, legközelebb a 3 órakor kezdődő második szabadedzés előtt jelentkezünk percről percre tudósítással!