Történelminek mondható a Katari Nagydíj első szabadedzése, hiszen a mezőny először gördült pályára a közel-keleti országban. Azonban a 28 fokos levegő és a 42 fokos aszfalt még nem volt reprezentatívnak mondható, mivel az időmérőt és a futamot is villanyfényben rendezik.
Elsőként Kimi Räikkönen hagyta el a bokszutcát, őt pedig a két Haas követte, majd egyre többen kezdték meg a tréninget. A gumiválasztás változatos volt, a keményeken kezdtek, de jó néhányan a közepeseket tették fel először, Esteban Ocon, valamint később Fernando Alonso pedig a lágyakon próbálkozott.
Az első körök után Max Verstappen állt az élre, aki 1:26.829 másodperccel nyitott a C1-es abroncsokon, 229 ezreddel megelőzve Charles Leclerc-t. A pálya azonban gyorsan javult, így hamarosan Daniel Ricciardo, majd Pierre Gasly vette át a vezetést, és Valtteri Bottas is közel került a holland pilótához.
Lewis Hamilton 3,34 másodperccel maradt el az Alpha Tauri versenyzőjétől, és arra panaszkodott, hogy nincs elég motorereje.
Verstappen aztán ismét gyorsabb volt minden addigi körnél, Bottas viszont nála is jobb tempóra volt képes, Lando Norris pedig őt is megverte 16 ezreddel, igaz, utóbbi a sárga oldalfalú gumikon autózott. A finn és a holland versenyző között 438 ezred volt a különbség, Hamilton lemaradása viszont még mindig 1,219 másodperc volt az 1. helyhez képest.
A körülmények természetesen továbbra is javultak, a gumikopás pedig nem volt olyan mértékű, hogy ennek ne legyen meg az eredménye. Verstappen 1:24.998-cal ismét visszavette a vezetést, amire Norris, Bottas és a többiek nem tudtak azonnal válaszolni Hamilton viszont jóval közelebb került a korábbiaknál, miután 362 ezredre csökkentette lemaradását, ami nem sokkal később ismét nőtt, miután legnagyobb riválisa megint javított, ezúttal 143 ezredet.
Innentől kezdve nem változott a sorrend az első szett gumikon, és 25 perc elteltével szépen lassan mindenkinek jöttek az új gumik.
Ezek a mezőny többségénél lágyakat jelentettek, ennek megfelelően a köridők rohamosan javultak.
Verstappent először Cunoda Juki taszította le a táblázat tetejéről, majd jött Bottas, aki 1:24.194-gyel kezdett a C3-asokon. A finn pilóta 315 ezreddel bizonyult gyorsabbnak Hamiltonnál, a Red Bull versenyzője viszont sokadszorra is visszavette a vezetést, ráadásul a különbség sem volt kicsi: a bajnoki éllovas 471 ezreddel verte meg a gyorsabbik Mercedest.
A hétszeres világbajnok aztán javíthatott volna, hiszen lemaradása csupán 233 ezred volt Verstappenhez képest, de az utolsó szektort elrontotta. Pár perccel később viszont ennél is jobban fájhatott a feje, miután csapata kihívta a bokszba, arra hivatkozva, hogy probléma van az autóval, miután az megrongálódott. A 36 éves versenyző az utolsó pár percre tudott visszamenni.
Ő, valamint Bottas és Verstappen viszont már nem javított, ellentétben Pierre Gaslyval, aki 34 ezreddel megelőzte a finn pilótát, így a 2. helyen végzett. A másik Alpha Tauri szintén biztatóan kezdte a hétvégét, hiszen Cunoda közvetlenül a Mercedesek mögött zárt. Őt Sainz, Leclerc, Pérez, Ocon és Norris követte az első tízben.
Az edzés részben arról is szólt, hogy a pilóták hozzászokjanak a pályához, és bár néhány alkalommal szélesre futottak, de a mezőny nagyobb hiba nélkül lehozta a gyakorlást, egészen a legvégéig.
Ekkor Mick Schumacher ment ki a kavicságyba a 7-es kanyarban, és kellett visszaevickélnie. A pályaszélesítés miatt Norris és Fernando Alonso járt pórul a leginkább, akiknek az autóját a 15-ös kanyar kerékvetője rongálta meg. Rajtuk és Hamiltonon kívül a két Aston Martin küzdött gondokkal: Lance Stroll nem sokkal félóra elteltével ment ki a bokszba, vélhetően hidraulikus problémák miatt, Sebastian Vettel pedig a pedálok környékén érzett valamit.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az első Forma-1-es Katari Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében. Az előttünk álló egy óra annak ellenére igen fontos lesz a csapatoknak és a pilótáknak, hogy az időmérő edzéssel és a versennyel ellentétben még nappali fényben, más hőmérsékleti viszonyok között rendezik, ugyanis először teszi tiszteletét az 5,4 km-es, 2004-ben épült, és többnyire a gyorsaságimotoros-világbajnokság által használt aszfaltcsíkon a mezőny, így aztán minden megtett kör kulcsfontosságú a tapasztalatszerzés miatt.
Hogy ezen kívül mit kell még tudni a nagy valószínűséggel F1-es futamnak először és utoljára otthon adó (jövőre a foci-vb miatt nem lesz verseny, 2023-tól pedig új helyszínre tér vissza a mezőny) pályáról, az alábbi előzetesünkből derül ki:
A brazíliai futam óta eltelt közel egy hétben sem unatkozhattunk, a Mercedes ugyanis benyújtotta a felülvizsgálati kérelmét Verstappen és Hamilton interlagosi csatájával kapcsolatban. A felügyelők tegnap ültek össze megvitatni, hogy egyáltalán újratárgyalják-e az esetet. Az erről szóló döntésük a mai nap folyamán várható.
Közben a mezőny több tagja is állást foglalt a történtekről. Volt, aki büntette volna Verstappent, míg más szerint el kellene már engedni az egészet, hiszen úgyis Hamilton nyert.
Már egy ideje nyilvánvaló, hogy teljesen felesleges előre megtippelni, hogy az adott pályán a Red Bull vagy a Mercedes lesz-e a gyorsabb, Valtteri Bottas és Sergio Pérez mindenesetre úgy véli, hogy a katari aszfaltcsík kicsit jobban kedvezhet az energiaitalosoknak, mint a Mercedesnek. Hamarosan közelebb kerülhetünk a válaszhoz.
A Sky Sports első szabadedzés előtti felvezető műsorában a korábbi F1-es pilóta Martin Brundle és a 2009-es világbajnok Jenson Button is azon az állásponton volt, hogy már nem kellene beleavatkozni a világbajnoki csatába. Előbbi szerint utólag nem kellene más döntést hozni, Button szerint pedig a brazil versenyen kellett volna azonnal Hamilton elengedésére utasítani Verstappent, most viszont már „tovább kell lépni.”
28 fokos a levegő, 42 fokos az aszfalt hőmérséklete, miközben hétágra süt a nap. Ezek a körülmények nem lesznek relevánsak a későbbiekben, viszont mindenkinek fel kell vennie a ritmust a legtöbbek számára ismeretlen pályán, így nem kell unalmas percekre készülni. Ezt alátámasztandó többen azonnal ki is hajtottak a bokszból.
Az előzetes szimulációk alapján 1:22.5 körül lehet a hétvége legjobb ideje majd az időmérőn, úgyhogy egyelőre ehhez érdemes viszonyatni. A 2007-es világbajnok 1:30.1 alatt ért körbe közepes gumin, majd Ricciardo közel egy másodperccel gyorsabb volt nála keményeken. Az ausztrál szerint a pálya „szórakoztató.”
A versenyigazgató jegyzetei alapján a 4-es, 12-es, 13-as, 14-es és az utolsó, 16-os kanyar kijáratán nem lehet majd a kerékvető mögé menni, különben azonnali köridő törlés az eredmény, a versenyen pedig 3 eset után jön a figyelmeztetés, majd a büntetés.
Az imént Verstappen állt az élre 1:26.829-cel kemény gumikon, míg mögötte Leclerc következik 229 ezreddel lemaradva közepeseken. Őt Norris, Bottas, Sainz és Gasly követi, Hamilton egyelőre nincs az első tízben.
Ahogy egyre jobban felveszik a ritmust és tisztul az igencsak poros pálya, úgy fognak egyre jobb köridőket elérni a pilóták, így egyelőre nincs nagy jelentősége annak, hogy ki vezet. Mindenesetre Ricciardo 1:26.727-tel visszavette az első helyet, de már Gasly vezet 1:26.233-al Sainz előtt. Verstappen így már csak a negyedik Bottas előtt.
Ezt jelentette legalábbis a hétszeres világbajnok a rádióban, majd ment egy 1:26.434-es kört, amivel feljött a negyedik helyre, úgyhogy olyan nagy gond azért nem lehet.
Verstappen eközben visszavette a vezetést 1:25.669-cel, ami 564 ezreddel gyorsabb Gasly és 765 ezreddel Hamilton idejénél.
1:25.215-tel vette át a vezetést a McLaren pilótája közpes gumin, Bottas pedig 16 ezreddel jött be mögé keményeken. Verstappen lemaradása 454 ezred.
Ment egy újabb gyorskört a holland, majd 1:24.998-nál állította be meg a stoppert, amivel több mint 2 tizedet adott Norrisnak. Lehet, hogy az 1:22.5-ös becslés nem fog bejönni, és ennél jóval gyorsabb köridőket is láthatunk majd.
Ment egy újabb gyorskört a holland, majd 1:24.998-nál állította be meg a stoppert, amivel több mint 2 tizedet adott Norrisnak. Lehet, hogy az 1:22.5-ös becslés nem fog bejönni, és ennél jóval gyorsabb köridőket is láthatunk majd.
Próbálgatják az ideális íveket és a kerékvetőket a pilóták, az imént Vettel, Ricciardo és Mick Schumacher is porolt egy kicsit. Mondjuk ehhez nem is feltétlenül kell lemennni az ideális ívről, elég csak behajtani a bokszba.
A holland 1:24.855-re szorította le a lécet az élen, riválisa pedig feljött a negyedik helyre, hátránya azonban 5 rized. Előtte Bottasé 376 ezred, a második helyezett Norrisé pedig 360 ezred.
A hétszeres világbajnok nem tartozik azok közé, akik sűrűn váltogatják a festéseiket, a katari hétvégére azonban megtette.
Az utolsó előtti kanyarban lovagolta meg az eléggé megbocsátó, ám a mögéjük helyezett magasítással azért így is veszélyes kerékvetőket a McLaren pilótája, amit az autó alján néhány légterelő elem bánt.
Button szerint csak a kerékvető felefestése vált fel, úgyhogy lehet, Norris mégis megúszta. A McLaren érdekében reméljük, hogy valóban csak festék volt.
Mindenki lejárta az első gumiszettjét, így jelenleg csak Leclerc és Alonso van kint, a többiek a garázsban pihennek. A kisebb szünetet kihasználva pedig megmutatjuk, hogy fest Juan Pablo Montoya a 2008-as Ferrariban, a kolumbiai ugyanis a Mugellóban rendezett Ferrari World Finals helyszínén kipróbálta a legutóbbi világbajnok Ferrarit, jóllehet, "csak" a konstruktőri címet sikerült megnyernie vele a vörösöknek.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere a Mercedestől származó információk alapján nem tartja kizártnak, hogy Hamilton autójában nem a brazíliai motor van, hanem a Törökországban beszerelt, mert a kevesebb futás miatt erősebb erőforrást az utolsó két versenyre tartogatja a csapat. Persze az is lehet, hogy ma még a régebbit használják, holnapra viszont beszerelik majd az újabbat.
Többen is felpakolták a piros oldalfalú Pirellit, ami ezen a hétvégén a C3-as keveréknek felel meg. Közülük eddig Ocon autózta a legjobb időt, ő Verstappentől 968 ezreddel elmaradva a hetedik helyre jött be.
Túl gyorsra sikerült az egyik jobbos kanyar a finnek, aki pályáról lecsúszva az utolsó pillanatban kerülte el a következő kanyar távolságát jelző Pirelli táblát. Közben Stroll fékhibát jelentett és visszagurult a bokszba, miközben hidraulikai folyadék folyt az autójából. Lehet, hogy az ő edzésének ezzel vége.
Mindketten lágy gumival tették ezt, a finn 1:24.194-et, a japán 1:24.648-at ment. Ricciardo az ötödik, Vettel a hatodik helyre jött be lágy gumin, Verstappen 1:24.855-ös köre keményeken még mindig elég a harmadik helyre.
Nagyjából így lehetett összefoglalni a két vb-aspiráns lágy gumis körét, jóllehet, Hamilton lassúsága is relatív. Verstappenhez és Bottashoz képest viszont az volt, előbbitől közel 8, utóbbitól 3 tizeddel maradt el 1:24.509-es körével, miközben Verstappen 1:23.723-at repesztett.
Csigatempóban gurult vissza a bokszba, mérnökével pedig arról beszélgetett, hogy az egyik kerékvetőn összeszedett valamilyen sérülést. A lassításból kiderült, hogy az utolsó előtti kanyarban ment szélesre és hatalmas tempóval darálta le az autó alját, ami után a motor elkezdett igen furcsa hangokat kiadni.
Egyéni legjobb első és abszolút legjobb középeső szektort ment, és 233 ezredre volt elmaradva a Verstappentől, az utolsó szektora azonban nagyon nem jött össze, egyszer lecsúszott a kerékvető mögé, majd az utolsó kanyarban megcsúszott és kiment a poros ívre, úgyhogy inkább elvette a gázt.
Az F1-es futamra átépítették a pályának ezt a részét, és létrehoztak az utolsó kanyar belső részén egy 90 fokos kanyart, amit a futamon versenytempóban fognak majd megpróbálni bevenni a pilóták, a sebességhatároló vonal ugyanis csak ezután van. Aki hibázik, az egyből a falban találhatja magát.
Ezt mondta mérnökének a rádióban, aki viszont azzal válaszolt, hogy különösebb probléma nincs az egyenesbeli tmepójával.
A spanyol pilóta a 14-es kanyarban került a Red Bull mögé, aki nem állt félre előre időben. „Elképesztő, amit Pérez művelt” – mondta a rádióban Sainz, majd a célegyenesben már ő nem nézett tükörbe, és majdnem Cunoda útjába kormányozta a Ferrarit. A japán ijedtében egy kicsit a műfűre is lement.
Azt jelentette, hogy a jobb lábánál érez valamit, majd szólt, hogy már átkerült a balhoz, ezért a mérnökével abban maradtak, hogy inkább menjen ki a bokszba, és megnézik, hogy mi lehet az.
Egy rövid időre ki is szállt az autóból, amíg a szerelők ideiglenes megoldásként meragasztották az első szárnyának a szélét, de már visszaült az. autóba, így még egyszer alighanem ki fog jönni.
A többieknél későbbre hagyta a lágy gumis köreit a francia, ez pedig meg is látszik az idején: 1:24.160-nal bejött a második helyre, 437 ezreddel Verstappen mögé. Csapattársa közben az utolsó kanyarban került bajba a kemény gumikon és csúszott ki az aszfaltozott bukótérbe.
A hetes kanyarba vitt be túl nagy tempót, majd rongyolt ki nyílegyenesen a bukótérbe. Onnan visszatérve nem kevés kavicsot hordott fel az ideális ívre.
Ennyi volt a nyitány Katarban, a pilóták lassan visszatérnek a garázsba. Verstappen végzett az élen 1:23.723-mal Gasly, Bottas, Hamilton és Cunoda előtt, míg Pérez csak hetedik lett a két Ferrari mögött. Az első tízbe Ocon és az edzés végére visszatérő Norris fért még be.
Vettelnek eközben ismét elszabadult valami a pilótafülkéjében, de beszorította a combja alá, hogy ne csapkodjon tovább..
Mostanra köszönjük a figyelmet, 14 óra 50 perckor jövünk vissza a második, immár villanyfényes gyakorlás élő közvetítésével. A viszontlátásra!