Verstappen belehibázott hatalmas körébe, Hamiltoné a pole Dzsiddában
2021. december 04. 17:21
Szinte teljesen azonos körülmények fogadták a pilótákat a Szaúd-arábiai Nagydíj időmérőjén, mint a pénteki második szabadedzésen. A levegő hőmérséklete 28, míg az aszfalté 31 fokos volt, mielőtt megkezdődött a kvalifikáció.
A Q1 elején a mezőny nagy része hamar pályára gördült, egyedül a Mercedesek maradtak bent a kelleténél egy kicsit tovább, de szűk 2 perc elteltével Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is elhagyta a garázst. Ahogyan az ilyenkor általában lenni szokott, a mezőny tagjai kivétel nélkül lágy gumikon próbáltak meg továbbjutni.
Az első próbálkozások során Max Verstappen három lila szektorral került az élre, 1:28.659 másodperces köre 477 ezreddel bizonyult gyorsabbnak Lando Norrisénál.
Bottas 61 százados hátrányban a 4. helyen kezdett, Hamilton és Sergio Pérez viszont még egy melegítő kör mellett döntött. A hétszeres világbajnok aztán mindhárom szektorban gyorsabb volt riválisánál, és összességében 193 ezreddel felülmúlta a Red Bull pilótájának idejét. Eközben többen is javítottak, így Bottas visszaesett a 11. pozícióba.
A finn versenyző aztán szintén gyorsult, így 6 százados hátrányban feljött a 2. helyre, Verstappent pedig Charles Leclerc és a két McLaren is megelőzte. Ekkor jött Carlos Sainz, aki második próbálkozása során mindenkinél gyorsabbnak bizonyult, így 136 ezredes különbséggel átvette a vezetést.
A Ferrari versenyzőjét aztán Verstappen taszította le az élről, de Bottas még nála is jobbnak bizonyult.
Az utolsó próbálkozások előtt a két Williams és Aston Martin, valamint a Nyikita Mazepin állt kieső helyen, és a köridők alapján úgy tűnt, hogy rajtuk kívül csak a meglepetésre 15. Mick Schumacher van veszélyben. A német pilóta ugyanis 7 tizeddel maradt el a közvetlenül előtte álló Kimi Räikkönentől.
Végül Schumacher helyett Russell jutott tovább, a nnémet versenyző pedig csak a 19. helyen végzett csapattársa előtt. Előttük Latifi, Sebastian Vettel és Lance Stroll volt a sorrend, Fernando Alonso pedig épphogy megúszta a kiesést.
A Q1-et végül Pérez zárta az élen 1:28.021 másodperccel, 36 ezreddel megelőzve Bottast. Utóbbinak azonban motorproblémái adódtak az etap végén, aminek következtében lelassult, de vissza tudott térni a bokszba.
A Mercedes versenyzője végül tudta folytatni a kvalifikációt.
A Q2 során pilóták többsége közepeseken próbálkozott, egyedül Russell választotta a lágyakat. Az első mért körök után Verstappen vezetett 1:27.953-mal Leclerc-t és Pérezt megelőzve, de a Mercedesek azt még gumimelegítésre használták.
Bottas a 2., Hamilton pedig csak a 4. helyre jött fel, ráadásul aztán Pérez is megelőzte őket. Sainznak a másik Ferrarival viszont nem ment ennyire jól: előbb elvették a körét pályaelhagyás miatt, majd megpördült, és az autó hátulja érintette a falat.
A megszokottakkal ellentétben sokan nem mentek be a bokszba új gumikért, hanem a pályán maradtak, így folyamatosan változott a sorrend. Hamilton feljött Verstappen mögé a 2. helyre, Pérez viszont megelőzte őket, így átvette a vezetést, a hétszeres világbajnokot pedig csapattársa is felülmúlta.
Ami a hátsó régiót illeti, 2 és fél perccel a vége előtt Ricciardo, Räikkönen, Russell, Alonso és Sainz állt kieső helyen.
Érdekes módon a Williams versenyzője a közepesekre váltott, míg honfitársa, Norris ennek az ellenkezőjét lépte meg.
Végül csak a kieső pozíciók sorrendje változott, miután Alonso megelőzte Russellt. Sainz ismét hibázott, így esélye sem volt, hogy javítson, ennek következtében maradt a 15. pozícióban. Hamilton végül javított, így 1:27.712-vel ő zárta az 1. helyen a kvalifikáció második szakaszát. Csapattársa, Bottas összeért Räikkönen autójával, miután utóbbi megelőzte honfitársát.
A Q3-ban a Mercedesek jóval hamarabb pályára gurultak a Red Bulloknál, ám Hamilton elrontotta az első próbálkozását, mivel a 11-es kanyarban hibázott. A Mercedes hátulja elindult, a címvédő ezt még megfogta, de így is lesodródott a pálya szélére. Ami Bottast illeti, a 32 éves versenyző 1:28.143-mal kezdett.
Csapattársa azonban a következő körében már nem hibázott, és 108 ezreddel átvette a vezetést. Verstappen viszont mindenkinél gyorsabbnak bizonyult, és riválisának is 382 ezredet adott. Pérez egy pillanatra feljött a 3. helyre, de ekkor Bottas javított, és 321 ezredes hátrányban feljött a 2. pozícióba.
Ekkor viszont még nem volt vége, ugyanis másfél perccel a vége előtt Hamilton 1:27.511 másodperccel átvette a vezetést,
Úgy nézett ki, hogy Verstappen erre is tud válaszolni, ám az utolsó kanyarban odaverte a falhoz az autó hátulját, így Hamiltoné lett a pole, Bottasé pedig a 2. pozíció. Verstappen mögött Leclerc, Pérez, Gasly, Norris, Cunoda, Ocon és Giovinazzi lett a sorrend.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Szép estét kívánunk! Az idény utolsó előtti időmérője következik Szaúd-Arábiában, az új, de nem hagyományos utcai pályán, Dzsiddában. Villanyfény, szélvészgyors tempó, beláthatatlan kanyarok, minimális bukóterek - mind-mind remek alkotóelem egy izgalmas, fordulatos szombat és vasárnap estéhez. Az alábbi linkeken olvashatják a nagydíjhétvége eddigi eseményeit, amely egy újabb fordulatot máris hozhat...
...Hamiltont ugyanis vizsgálják a sportfelügyelők, méghozzá egyből két incidensért: a harmadik edzésen nem lassított eléggé dupla sárga zászlóknál, leggyorsabb szektoridőt futott, valamint feltartotta Nyikita Mazepint is, akinek az ütközés elkerülése végett le kellett szaladnia a pályáról. 17 órakor jelent meg a felügyelőknél Hamilton, természetesen azonnal jelezzük, ha megjönnek a vizsgálat eredményei.
Az előző versenyen, Katarban a hollandot 5 rajthelyes büntetéssel sújtották a veszélyre figyelmeztető dupla sárga zászlók figyelmen kívül hagyása miatt. Rengeteg a vitás eset a világbajnoki riválisokkal, várjuk a csapatfőnökök nyilatkozatháborúját az ügyben, hogy kit miért kellene/nem kellene büntetni.
De nem jár érte büntetés, mert a meglévő keretből rakott be neki egy másikat a Mercedes, miután az edzés után benzinszivárgást találtak.
A képre kattintva megtekintheti galériánkat a mai napról, később szokás szerint bővíteni fogjuk további képekkel:
---- separator ----gallery-content-type:d1266760-6db1-43f6-859b-3fbf457d1cf1---- separator ----Az edzéseredményekből nehéz konklúziót levonni, főleg úgy, hogy a háromból csak kettőt rendeztek olyan körülmények közt, mint az időmérőt fogják. A mesterséges intelligencia a Mercedest hozza ki gyorsabbnak, de a Red Bull abban bízik, Verstappen zsenialitása megint megmutatkozhat.
Fejlemény nincs, viszont a Sky stábjában dolgozó egykori F1-es pilóták álláspontja az, hogy Hamilton vétsége nem hasonlít ahhoz, amiért Verstappent megbüntették két hete. Reméljük, még az időmérő vége előtt pont kerül az ügy végére.
Az utolsó pillanatban készült el a pálya, nem csoda, hogy maradtak hiányosságok. Egy újságíró arról számolt be, hogy az Alpine, a McLaren és az Aston Martin garázsának plafonjáról is hullottak le elemek:
Mármint nem italra. Ilyen az új dzsiddai pálya belülről egy tegnap fedélzeti kamerás körön:
A sárga zászlós incidensben felmentették, mert a felvételek alapján megmutatkozott, hogy semmilyen formában sem kapott sárga jelzést, sem zászlón, LED-panelen vagy a kormánykijelzőn.
Egy pillanatra véletlenül megnyomták a sárga jelzést aktiváló gombot, ezért lett kalamajka: a rendszer automatikusan jelzést küldött, hogy Hamilton sárga zászlós szektorban futott lila (legjobb) szektoridőt.
Bottasnál javában zajlik a motorcsere, fél órája sem maradt a szerelőknek, hogy végezzenek és pályára küldjék a Q1-ben a finnt.
A villanyfényes időmérő 18 órakor indul Szaúd-Arábiában:
Tegnap arra panaszkodott, hogy az esti körülmények közt nem tudta megfelelően felmelegíteni a gumikat a gyorskörre. Hamarosan kiderül, előreléptek-e ezen a téren. A levegő 28, az aszfalt 31 fokos jelenleg.
A mezőny mintegy fele máris pályára hajtott. Annak ismeretében nem meglepő, hogy bármikor megszakíthatják az edzést egy baleset miatt, nem árt egy biztonsági köridőt a zsebben tudni.
Ez ugyebár azért hírértékű, mert végeztek a motorcserével. Nem vesztett semmit, a többieknek sincs még eredménye.
1:28.6-od idővel nyitott, fél másodperccel gyorsabb Norris McLarenjénél és Sainz Ferrarijánál. Mindjárt kiderült, Hamilton mit tud elsőre.
Pérez feljött Verstappen mögé, de ez már csak a 3. helyet jelenti, Hamilton ugyanis 2 tizeddel megelőzte Verstappent.
A kiesőzónában Vettel és Stroll neve a meglepetés, az Aston Martin pilótái a 16-17. helyeken állnak, pedig az előző versenyen kifejezetten jól szerepeltek. Az autó túl nagy légellenállása a jelek szerint gondot okoz nekik. De még javíthatnak, 8 perc még van a Q1-ből.
Sainz überelte Hamilton idejét, 1:28.3 az új mérce. Bottas közben feljött 3.-nak, őt Leclerc követi a másik Ferrarival.
A 12. hely minden, csak nem nyugtató, el kell használnia még egy szett lágy gumit.
Az első 14 helyezettet alig 8 tizedmásodperc választja el egy igen hosszú pályán, ez érdekes. Pérez közben javított és az 5. pozícióba lépett.
Amiért az utolsó edzésen akadályozta Mazepint. Ez annyiból rossz hír neki, hogy kettőnél jár, és ha az utolsó két nagydíjon begyűjt még egyet, akkor büntetést kap. A Mercedesre 25 ezer eurós pénzbírságot szabtak ki a hiányos kommunikációért.
Az utolsó percekben is, a kis különbségek miatt senki sem érezte biztonságban magát, valamint mindig lehet mit tanulni. Verstappen 3., de egy újabb próbálkozását megakasztotta a hatalmas tumultus.
A mezőnyt szokás szerint a Haasok zárják a szokásos Schumacher-Mazepin sorrendben, de az utolsó előtti rajtsorból az Aston Martinok indulnak. Rajtuk kívül Latifi esett még ki, az élen Pérez végzett Bottas előtt, de nyilván Hamilton és Verstappen sem lőtte még el az összes puskaporát.
Valami nem stimmel a frissen beszerelt motorral, gyújtásproblémára panaszkodik. Nagy érvágás lenne a Mercedesnek stratégiailag, ha holnap nem lehetne ott az emberük Hamilton közelében.
Az edzéseken sem történt feltűnően sok, de most fogják igazán feszegetni a határokat a versenyzők. Elindult a Q2.
Még Racing Point néven indult az Aston Martin, amikor a 2019-es Magyar Nagydíj időmérőjén egyik autójuk sem élte túl a Q1-et.
Russel kivételével mindenki a tartósabb abroncson érkezik, hogy a Q3-ba bejutva azokon rajtolhasson és hosszabb első etapot futhasson. De az is megjelenhetett a döntésben, hogy ezt a keveréket könnyebb felmelegíteni, mint a lágyakat.
Az élen álló holland átvágtatott a bukóteren, ami megmentette a megforgó Sainzot is.
Verstappen 2 tized előnnyel vezet Pérez előtt, a gyújtásprobléma után visszatérő Bottas 3., Leclerc 4., Hamilton 5.
A megpördülésnél Sainz lekoccolta a palánkot a hátsó légterelővel, ami megsérült. Csak a 15. helyen áll, 5 perc van hátra a Q2-ből.
Második, a hátránya 115 ezred Verstappentől. A közepes gumik a jelek szerint jobban ízlenek a Red Bullnak, Hamilton pár perce a tapadás hiányára panaszkodott.
A következő középcsapat, amely a vártnál rosszabb eredménnyel zárhatja az időmérőt, az Alpine lehet, mindkét autójuk kieső helyen áll, egy-egy Williams és Alfa Romeo is megelőzi őket.
Nincs sok jelentősége, de Pérez az élre állt 7 ezredet verve Verstappenre, Bottas pedig Hamiltont előzte meg. Négyőjüket 122 ezred választja csupán el.
Visszatért a pályára, de a gyorskörén megcsúszott, a 15. helyen fog végezni. Felhívjuk közben a figyelmet az Alpha Taurira, Cunoda és Gasly az 5-6. helyen 4 tizeden belül van a Red Bullokhoz.
Majdnem azt írtuk, hogy öreg rókák: Ricciardo 11., Räikkönen 12., Alonso 13. lett, bár a finntől ez kifejezetten szép teljesítmény az Alfa Romeóval. Csapattársa, Giovinazzi tovább is jutott a Q3-ba. Russell és Sainz szintén kiesett, a williamses búcsúja nem meglepetés.
Nem egymással ütköztek, de mindketten megrongálták picit az autót: Giovinazzi az egyik kanyarkijáratnál súrolta a falat, Räikkönen pedig nagy tempónál minimálisan összeért a poroszkáló Bottas autójával, utóbbi elég veszélyesen nézett ki.
A telemetriai adatok alapján a gyors visszafordítónál, a 13-as kanyarnál Hamilton 0,06 másodperccel volt gyorsabb Verstappennél, mert egy hajszállal korábban fékezett és gyorsított ki nála. Hamilton volt a leggyorsabb a Q2-ben, de most jön a döntő felvonás.
Megint a lágy gumik vannak az autókon, lehet, hogy ez a Mercedesnek fog kedvezni a Red Bull ellenében.
Pici hiba a címvédőtől. Bottas egy gyengébb körrel nyit, a Red Bullok most járnak a kivezető körön.
1 tizedet vert Bottasra, de Verstappen a Q2-ben jobb időt futott, és most is gyors körön érkezik...
1:27.653, közel 4 tizeddel gyorsabb Hamiltonnál, aki elé Bottas is befért. De a címvédő elrontotta az első körét, egy újabb garnitúra gumival viszont még lesz esélye visszavágni.
A következő sprintre, a csapaton keresztül Péreztől. A mexikói jelenleg 4., egyébként kis lemaradással a Mercedesek mögött.
1:27.511 Hamiltontól, Verstappennek legalább 142 ezredet kell gyorsulnia a pole-hoz. Lássuk!
Már több mint 2 tized előnnyel járt Hamilton előtt, amikor az utolsó kanyarnál nekiment a falnak, a Mercedesé az első rajtsor! Bottas ugyanis szintén gyorsult.
Vajon megúszta épségben a váltó az ütközést? Verstappen több kanyart kicentizett, az utolsó kanyarban azonban túllőtt a célon.
Verstappen szomorúan, magányosan baktak vissza a célegyenesbe. Az apja elég dühösen csapkodott a garázsban, a csapatvezetés érzelmi reakciói is intenzívek voltak.
Ez a 4. rajthelyről döntött, mögülük Gasly, Norris, Cunoda, Ocon és Giovinazzi indulhat. Ezzel megköszönjük a figyelmet, az este folyamán érkezünk a drámai fináléval kapcsolatos reakciókkal!