Kettős Red Bull-győzelmet és dupla Ferrari-drámát hozott a fordulatos imolai futam
2022. április 24. 14:32
A korábbi esőzések miatt nedves pályán kezdődött az Emilia Romagna Nagydíj Imolában. Az időjárás más szempontból is hasonlított a pénteki körülményekre: a levegő hőmérséklete 13, míg az aszfalté 19 fokos volt közvetlenül a rajt előtt.
Max Verstappen idén először kezdhette meg az élről a versenyt, miután a sprintfutamon legyőzte Charles Leclerc-t, mögülük pedig csapattársaik, Sergio Pérez és Carlos Sainz rajtolhattak. A nedves pálya miatt mindenki intermediate gumikon kezdett, de azt nem lehetett tudni, hogy később mire fognak váltani, hiszen az előrejelzések esőt jósoltak a verseny idejére.
A sprintfutammal ellentétben Verstappen ezúttal jól jött el, a Ferrari számára viszont rémálomszerűen alakultak az első méterek.
Leclerc-t Pérez és Lando Norris is lerajtolta, Sainzot pedig a másik McLaren, Daniel Ricciardo találta el hátulról. Mindketten kicsúsztak, ám az Ausztrál Nagydíjhoz hasonlóan a spanyol versenyző be is ragadt a kavicságyba. Az esetet végül versenybalesetnek minősítették, és természetesen beküldték a bizonsági autót.
Hátrébb Kevin Magnussen és George Russell nyert rengeteget, az 5., illetve a 6. helyre jöttek fel, miközben Ricciardo kiállt a bokszba a baleset miatt. Mick Schumacher ellenben nagyon sokat veszített, miután pár pillanatra keresztbe állt az autójával, és egészen a 17. pozícióig zuhant vissza.
Az újraindítás után az élmezőny rendben eljött, hátrébb viszont jött az újabb kiesés. A másik spanyol versenyző, Fernando Alonso autója ugyanis megsérült, miután a megcsúszó Schumacher Haasa eltalálta.
A kétszeres F1-es világbajnok előbb folyamatosan vesztette a pozíciókat, majd a bokszba hajtott, és feladta a versenyt.
Leclerc viszonylag hamar megelőzte Norrist, így legalább az egyik elveszített helyét visszaszerezte, ám ekkorra már 3 másodperc volt a hátránya Pérezzel szemben, akivel szemben csapattársa hasonló különbséget autózott ki. Mögöttük Magnussen és Russell vívott látványos csatát körökön keresztül A brit pilóta végül a 12. körben vitte dűlőre a dolgot, amikor az Altánál kifékezte riválisát. A Haas versenyzője ezután rögtön megkapta a nyakába Valtteri Bottast, aki a következő kör végén ment el mellette.
A 15. körre Verstappen már 6 másodperccel elhúzott Péreztől, ám rádión jelentette, hogy csúszkál az intermediate-eken. A pálya folyamatosan száradt, és a 17. körben Ricciardo ki is jött közepes abroncsokért. Őt többen is követték, többek között a 2. helyen autózó Pérez is. Ezt követően jött Verstappen, Leclerc és Norris is, és pár pillanatig úgy nézett ki, hogy a Ferrari versenyzője át fogja ugrani a mexikói pilótát. Ez tulajdonképpen meg is történt, de a melegebb gumikon Pérez gyorsan visszavette a 2. helyet.
Számukra simán alakultak a kiállások, nem úgy máshol. Bottas 8 másodpercet bukott a lassú kerékcserével, de így is vissza tudott térni a 6. helyre. Az Alpine pedig úgy engedte ki Esteban Ocont, hogy Lewis Hamilton éppen jött, és a két autó kicsit össze is ért, mert a hétszeres világbajnoknak nem maradt helye. A francia versenyzőt 5 másodpercre büntették meg veszélyes kiengedésért.
Hamiltonnak eddig amúgy is rémálomszerűen alakult a futama, hiszen a rajtnál ugyan javított pozíciót,
de a 11. helynél nem tudott előrébb keveredni. A bokszkiállások után viszont ismét visszaesett, és hiába autózott Gasly mögött közvetlenül, nem tudta megelőzni.
Ennek többek között az volt az oka, hogy a versenyirányítás sokáig nem engedélyezte a DRS használatát, hiába száradt fel a pálya. Emiatt Leclerc is elesett egy előzési lehetőségtől, ugyanis Pérez elfékezte magát, ezért a monacói pilóta utolérte őt, ám nem tudta maga mögé utasítani.
Ezt követően az élmezőnyben folyamatosan nőttek a távolságok. A 36. körre Verstappen már 11 másodpercre növelte előnyét, és nem sokkal később Hamiltont is lekörözte. Szépen lassan Pérez is elhúzott Leclerc-től, aki pedig Norrisszal szemben közel 20 másodperces különbséget alakított ki.
A futam végéhez közeledve Leclerc úgy döntött, hogy kiáll lágyakért.
Lehetséges, hogy a Ferrari elszámolta magát, ugyanis Norris mögé jött vissza, de hamar visszaszerezte a 3. pozíciót. Ezt követően jött a két Red Bull is, de a monacói pilóta nagyon közel került Pérezhez.
Ekkor jött a Ferrari második drámája ezen a versenyen, ugyanis az 53. körben Leclerc megpördült, és nekicsúszott a falnak. Bár a versenyt tudta folytatni, be kellett mennie a bokszba, és jelentősen visszaesett. Végül az első pontjait begyűjtő Sebastian Vettelt, valamint Cunoda Jukit meg tudta előzni, így a 6. helyen ért célba.
A két Red Bull így senkitől sem zavartatva ért be a célba, ráadásul Verstappen a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, megszakítva Leclerc sorozatát. Bár a végére elkezdett egy kicsit szemerkélni az eső, ez nem okozott problémát. A holland pilóta ezzel 27 pontra csökkentette hátrányát riválisával szemben. Az ajándék dobogót Norris gyűjtötte be, mögötte Russell, Bottas, Leclerc, Cunoda, Vettel, Magnussen és Stroll lett az első tíz sorrendje. Hamilton maradt Gasly mögött, így csak a 14. lett.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Emilia Romagna Nagydíj élő közvetítésében! Az év első sprintfutamán vagyunk túl, az ottani végeredmény pedig meghatározta a mai rajtrácsot, így az első két sorban felváltva állhat fel a Red Bull és a Ferrari, mögöttük pedig a McLaren következik.
Azt, hogy az élről induló Verstappen vagy a mellőle rajtoló Leclerc jöhet ki győztesen a futamból, szokásos esélylatolgatásunkban elemeztük:
Már az első szabadedzés is azt mutatta, hogy megmarad a két csapat fölénye Imolában is, a sprintfutamon pedig egyértelművé is vált mindez. A McLaren előrébb lépett, míg a Mercedes visszább.
A hétvége eddigi történéseit az alábbi linkeken olvashatják el:
Imolában sárga veszélyjelzés van érvényben, az eső pedig gyakorlatilag megállás nélkül esik kisebb-nagyobb mértékben, bár nagyjából fél órája mintha elállt volna a csapadék. Így tehát a pénteken tapasztalt körülményekre van kilátás a futamon is, az akkori piros zászlók, megpördülések és csúszkálások alapján az izgalom garantálható!
A parádén nem látszódtak ki a versenyzők az esernyők alól, kettő óra körül azonban alábbhagyott az eső.
A pálya hőmérséklete 19, a levegőé 12 fokos, a páratartalom pedig rendkívül magas: 89%-os.
A hétszeres világbajnok a kivezető körén jelezte elégedetlenségét, a csapat szerint azonban a rajtra készen lesz a Mercedes.
De a Scuderia otthonában aligha meglepő, hogy a teltházas nézőtéren leginkább ágaskodó lovas zászlók lobognak az esernyők mellett.
Az olasz himnuszt követően színesre festették az eget a repülőgépek.
A tegnapi nap egyetlen kiesője, az első körben Gaslyval ütköző Csou a boxból rajtol, miután számos dolgot kicseréltek az Alfa Romeón, de ő is átmeneti esőgumikon van. Hamilton az egyedüli, aki használt gumit tett fel, a többiek újakat.
Mindenki óvatosan lőtt ki a rajthelyéről, de egyelőre nem látszik senkinél probléma. Emlékeztetőül az első tíz: Verstappen, Leclerc, Pérez, Sainz, Norris, Ricciardo, Bottas, Magnussen, Alonso és Schumacher.
A helyszínen igencsak járatos Alpha Tauri esőre számít a futam ideje alatt, jelentették Gaslynak a felvezető kör elején.
Eddig Red Bull-álom: a monacóit Pérez és Norris is megelőzte az első kanyarig, Sainz pedig Ricciardóval ütközött, a spanyol a kavicságyban ragadt. Magnussen az 5., Russell a 6. helyig jött előre.
A versenybaleset miatt kieső Sainz rossz helyen adta meg magát, úgyhogy beküldik a safety cart. A Bottas által meglökött Ricciardo tovább tudott menni a Sainz-cal történő ütközése után.
Hamar eldőlt, hogy Ricciardo nem fog büntetést kapni, de a felvételek alapján ez nem is meglepő.
Ricciardo kivételével mindenki kint maradt a pályán, egyelőre még nem áll készen a pálya a száraz gumikra. Verstappen, Pérez, Norris, Leclerc, Magnussen, Russell, Bottas, Alonso, Vettel és Cunoda az első tíz.
Az ötödik kört már safety car nélkül kezdik a pilóták.
A Red Bullok elhúztak a brittől, mögöttük nagy csata zajlik, de előzés nincsen az első hétben. Alonso azonban a 11. helyig csúszott vissza.
Lyukas az Alpine oldala, valakivel összeérhetett. Hamilton is elment mellette, és már csapattársa, Ocon üldözi.
A célegyenes végén elment Norris mellett a vb-éllovas, de 6 másodperccel van Pérez mögött. Alonso közben begurult a bokszba, és feladja a futamot.
Megfutotta a leggyorsabb kört, és zárkózik Pérezre. Közben kiderült, hogy Alonso autójában még a rajtnál tett kárt Schumacher. Ehhez képest sokáig bírta a spanyol.
A Mercedes üldözi a Haast az 5. helyért, egyelőre sikertelenül. De ők ketten vannak a legközelebb egymáshoz az egész mezőnyben.
Előzgették egymást Magnussennel, ám végül elöl maradt a Mercedes britje, a dánra pedig Bottas is veszélyes. Latifinak közben jelentik, hogy tíz körön belül esőt várnak. Verstappené a leggyorsabb kör.
Bottas is elment mellette, a Haas nem bírja a tempót. Lassan nyílik a kerékcsere-ablak: komoly döntés mindenkinek, hogy bevállalják-e a slicket, vagy hisznek abban, hogy mindjárt elkezd esni az eső.
Pérezre mindjárt megérkezik a monacói, a csúszkálást jelentő Verstappen előnye közel hét másodperc. A képen Russell és Magnussen korábbi csatája látható.
Ha jön egy biztonsági autós fázis, akkor mindenképpen. Ricciardo pedig minden mindegy alapon fel is tette a közepeseket, úgyhogy minden szem rá szegeződik.
A szektoridők alapján megérheti száraz pályás gumikra szavazni. Vettel, Gasly és Albon követi is az ausztrál stratégiáját.
Verstappen, Leclerc és Norris még nem, de rajtuk kívül mindenki jön be, nagy a káosz a bokszutcában.
Az üzemmeleg gumikon viszont vissza tudott előzni a mexikói, de a Ferrari tapad rá. Nem meglepő módon Ricciardóé a leggyorsabb kör, Ocont pedig vizsgálják, amiért a bokszban ráengedték Hamiltonra. Bottas kiállása szörnyűre sikerült, de ez helyezésben nem érződik.
Harmadtávhoz érve folyamatosan változik a leggyorsabb kör gazdája, mióta mindenki közepesekre váltott. A képen Ocon és Hamilton találkozója, amiért a francia 5 másodperces büntetést kapott.
Verstappen előnye nyolc másodperc közelében, de 1:21,877-tel Pérezé a leggyorsabb kör, akihez képest Leclerc másodpercen kívülre esik.
Cunoda, Stroll, Ocon és Albon mind egy másodpercen belül egymáshoz képest.
Leclerc megérkezett a mexikói nyakára, aki csak ebben a körben két másodpercet veszített egy elrontott, "sikánátvágós" kanyar miatt. A képen Schumacher kicsúszása néhány körrel ezelőttről, jelenleg a német körhátrányban az utolsó.
A bokszkiállás óta közel megy a franciához, de megelőzni nem tudja a 13. helyért.
Az ausztrál harmadszor a bokszban, de ha nem kezd el esni az eső (aminek egyre kisebb az esélye), akkor többször már nem fog jönni.
Túl vagyunk a féltávon, a címvédő folyamatosan növeli az előnyét gyorsabbnál gyorsabb körökkel, legutóbb 1:20,550-et ment.
Úgy döntöttek a versenyasztalnál, hogy elég száraz ahhoz a pálya, hogy engedélyezzék az állítható hátsó szárnyat. Ez egyelőre a legjobb tíz helyezettet nem érinti, ott mindenki másodpercen kívül az előtte menőhöz képest.
Gasly és Hamilton tud profitálni a DRS bevezetéséből, Albon kárára. Egyelőre azonban bírja tartani a lépést a thai.
A brit szempontjából a gond az, hogy egy körrel kevesebbet teljesített, így kettejük között el fog maradni a csata.
Pérez már két és fél másodperccel előzi a monacóit. Verstappen elment Hamilton mellett, aki így messze került Gaslytól.
Verstappen elment Gasly és Ocon mellett is, így újra összeállt a hármas boly. Rajtuk kívül Vettel, Magnussen és Cunoda harca tűnik a legérdekesebbnek a hetedik helyért.
Még húsz kör van, amit nem biztos, hogy jó iramban végigbírnak a közepesek. Lassan tehát elkezdheti újra meglátogatni a bokszutcát néhány pilóta.
Az első három helyezett után a finn tempója a legjobb, hamarosan megérkezhet Russellre az ötödik helyért. Hamilton továbbra sem tudja előzni Gaslyt, mert a francia is nyithatja a hátsó szárnyát Albon miatt.
A japán most Bottasnál is gyorsabb, és éppen Magnussent előzte meg. Ráadásul máris megrohamozza a négyszeres világbajnok Vettelt a hetedik helyért.
Kihozták a monacóit lágyakért, és nem tud visszajönni Norris elé a harmadik helyre. Reagál-e a Red Bull?
A mexikóival bizony reagálnak a bikák. Leclerc elment Norris mellett, és visszavette a harmadik helyet, Pérez mögött kevesebb, mint két másodpercre van.
Egy esetleges biztonsági autós fázissal pórul járhatna a holland, így inkább kihozták őt is a bokszba lágyakért. Előnye közel 15 másodperc így is Pérez előtt.
De neki volt lehetősége a leginkább felmelegíteni a gumikat, úgyhogy mindjárt jöhet a Red Bull válasza. Pérez pedig próbál menekülni a monacói elől.
Megcsúszott a vb-éllovas a kanyarban, az orrkúpja meg is sérült, így ki kell jönnie a bokszba. A nem éppen rövid csere után kilencediknek jön vissza a pályára.
Cunoda megelőzte Vettelt, így hatodik, Leclerc hátránya pedig kilenc másodperc a japán mögött nyolc körrel a vége előtt, tehát legfeljebb az elérhető számára. Ha nincs komolyabb gondja a Ferrarinak.
Egy másodpercen belülre került a finn, Leclerc pedig elment Magnussen mellett, és üldözheti Vettelt.
Öt körrel a vége előtt Bottas megtámadta Russellt, Leclerc pedig Vettelt, de egyelőre csak utóbbi tette sikeresen. Verstappen, Pérez, Norris, Russell, Bottas, Cunoda, Leclerc, Vettel, Magnussen és Stroll az első tíz jelenleg.
Bottas továbbra sem tud bevetődni a brit mellé. Verstappen eközben legfeljebb a leggyorsabb kör elvesztése miatt aggódhat, Leclerc ugyanis nagyon akarja elérni Cunodát.
Gumielőny, motorelőny, és minden Leclerc mellett szólt, aki nem adott esélyt a japánnak. Így már a hatodik a monacói, az utolsó kör kérdése pedig csak a Russell-Bottas párharc lehet.
Verstappen megőrizte a leggyorsabb kört is, Pérez és Norris is boldog lehet mögötte. Russell megőrizte a negyedik helyet Bottasszal szemben, Leclerc pedig megmentette legalább a hatodik helyet.
A 2016-os Maláj Nagydíj óta ez az első alkalom, hogy a Red Bull zár az első két helyen egy futamon. A dobogósok mögött tehát Russell, Bottas, Leclerc, Cunoda, Vettel, Magnussen és Stroll a pontszerzők sorrendje, tehát az Aston Martin is elkezdte a szezont.
11 pontra jön fel a Ferrarira a konstruktőrök versenyében, összetettben pedig Leclerc-Verstappen-Pérez a sorrend, a monacói előnye 27 pont maradt a címvédő előtt.
Mostanra megköszönjük a figyelmüket, a reakciókkal és további friss érdekességekkel nemsokára jelentkezünk!