Leclerc hatalmas drámája után Verstappen a problémái ellenére is nyert Barcelonában
2022. május 22. 14:37
Érdekesnek ígérkezett a Forma-1-es Spanyol Nagydíj, hiszen bár Charles Leclerc indult a pole pozícióból, sokan Max Verstappent tartották a futam esélyesének a Red Bull jobbnak ígérkező versenytempója miatt. Sőt, ezúttal a Mercedes sem tűnt teljesen esélytelennek a dobogós helyekért folytatott csatában.
Ahogyan eddig, úgy most sem könnyítették meg a körülmények a mezőny dolgát, sőt, a verseny napján az eddiginél is melegebb volt Barcelonában. A levegő hőmérséklete 36, míg az aszfalté 49 fokos volt a rajt előtt.
Ami a stratégiát illeti, a pilóták, illetve a csapatok túlnyomó többsége a lágy gumikra szavazott a rajtnál,
de az élmezőnyből egyedül Leclerc-nek volt lehetősége friss szetten indulni. Az egyetlen kivétel Lewis Hamilton volt, aki a közepeseken kezdett, vagyis nyilvánvalóan alternatív taktikával próbálkozott.
Leclerc és Verstappen nagyjából ugyanúgy jött el a rajtnál, így köztük nem változott a sorrend. Sainz azonban már nem indult ilyen jól, és Russell, valamint Pérez is elment mellette. Hamiltonnak sikerült megtartania a 6. helyét, ám később nagyon pórul járt.
A hétszeres világbajnok ugyanis összeért Kevin Magnussennel, aki ennek következtében a kavicságyba esett, majd ki kellett mennie a bokszba.
Ám a Mercedes pilótája sem járt sokkal jobban, ugyanis defektet kapott, így visszaesett az utolsó pozícióba.
Leclerc fokozatosan növelte előnyét, mögöttük viszont Pérez közel maradt Russellhez. A második dráma azonban nem velük, hanem Sainzcal történt, aki nemes egyszerűséggel megpördült, és a kavicságyban kötött ki. A spanyol pilóta vissza tudott jönni, de hátraesett a 11. helyre.
Itt azonban még nem volt vége, ugyanis két körrel később Verstappen is hibázott a pályának ugyanazon a pontján. A holland versenyző nem forgott meg, de így is pozíciót vesztett Russell-lel, illetve Pérezzel szemben. Rádióban azt mondták neki, hogy egy széllökés okozta a bajt. A címvédőnek ráadásul a DRS miatt is fájhatott a feje, ami nem mindig nyílt ki, amikor akarta.
Ahogyan az várható volt, a lágyak hamar elfogytak, és Sainz már a 11. körben kiállt közepesekért. Russell és a Pérezt időközben visszaelőző Verstappen három körrel később jött, a sorrend a kiállás után sem változott köztük. A holland pilóta a pályára történő visszatérés után ismét majdnem eldobta az autót, amikor agresszíven ment át a rázókövön.
Pérez a 18. körben cserélt gumit, és csapattársa mögé jött vissza, míg Leclerc az óriási előnye birtokában megtehette, hogy a 21. körig várt.
A Red Bull próbálta megoldani a DRS-problémát, ám hiába utasították Verstappent különböző műveletekre, az állítható hátsó szárny továbbra is hol működött, hol nem. A holland versenyző a 24. körben támadta meg először érdemben, és egy pillanatra úgy tűnt, hogy meg is előzi. A brit versenyző azonban a szabályosság határát súrolva kivédekezte a manővert, így maradt a második helyen. Pérez eközben egyre közelebb került hozzájuk, és kérte, hogy Verstappen engedje el őt, mert úgy gondolta, neki sikerülne az előzés.
A 27. körben bekövetkezett az újabb, eddigieknél is nagyobb dráma. Aleclerc magabiztosan vezetett, amikor a Ferrari minden előjel nélkül egyszer csak lelassult, és a monacói versenyző nem tehetett mást, mint hogy visszaevickélt a bokszba. Ezzel Russell vette át a vezetést, de csak átmenetileg.
Pérez ugyanis hamarosan megelőzte őt az 1-es kanyarban, így onnantól ő vezette a futamot. Verstappen időközben újra kiállt, és ezúttal is közepeseket kapott. A címvédő Bottas mögé, a 4. helyre jött vissza, ám a finn versenyzőt szokatlan helyen, a 12-es kanyarban hamar megelőzte, és üldözőbe vette Russellt.
A két 24 éves versenyző között a 37. körben már csak másfél másodperc volt a távolság,
ám Russell nem várta meg a támadást, hanem a kör végén kiállt újabb közepesekért. Egy körrel később Pérez is ugyanezt tette, így Verstappen közel 20 másodperccel vezetett előttük. Ekkor egyáltalán nem lehetett kizárni, hogy Russelléknek ez volt az utolsó kerékcseréjük, arra viszont nem volt esély, hogy a címvédő végigmenjen a lágyakon.
Időközben Sainz és Hamilton is visszazárkózott: a 47. körben előbbi az 5., utóbbi a 6. pozícióban haladt Bottas mögött, ám a spanyol pilóta 10, a brit pedig 19 körös közepeseken volt.
Mindezek ellenére mindketten közeledtek az Alfa Romeo versenyzőjére.
Ahogyan arra számítani lehetett, Verstappen a 44. körben kiállt, és közepeseket kapott. A holland versenyző Russell-lel szemben akkora előnyt autózott ki, hogy vissza tudott jönni elé, és csapattársával szemben is csak 5 és fél másodperc volt a hátránya.
Ezt elég hamar ledolgozta, és a 48. körben már 2 másodperc alá csökkentette. Ekkor szóltak Péreznek, hogy a címvédő más stratégián van és gyorsabb nála, ezért engedje el. Tekintve, hogy a kettős győzelem biztosnak tűnt, Pérez igazságtalannak titulálta az utasítást, ennek ellenére egy körrel később megtette, amit a csapat kért tőle.
Innentől kezdve nem volt kérdés Verstappen győzelme, csupán azért kellett imádkoznia, hogy kibírja a technika. Pérez az 54. körben ismét kiállt lágyakért, majd megfutotta a leggyorsabb kört. A holland pilóta diadalának és Leclerc kiesésének köszönhetően
átvette a vezetést a bajnokságban, jelenleg 6 pont az előnye riválisával szemben.
Russell magabiztosan bejött a harmadik helyre, mögöttük viszont volt némi izgalom. Sainz és Hamilton ugyanis időközben kiállt, ám a lágyakon újra utolérték Bottast, aki még mindig a közepeseket nyüstölte. Az 58. kör elején pedig gyors egymásutánban el is mentek mellette, így feljöttek a 4., illetve az 5. helyre. A hétszeres világbajnok azonban nem elégedett meg ennyivel, és a 60. körben az állva maradt Ferrarit is maga mögé utasította.
Itt azonban még nem volt vége, ugyanis mindkét Mercedes-pilótát arra figyelmeztették, hogy az egyenesek végén hamarabb emelje el a lábát a gázról, mint általában, különben kieshetnek. Russellnek ez az előnye miatt nem okozott gondot, ám Hamilton így elveszítette a 4. pozíciót Sainzcal szemben. Az 5. helyet azért megtartotta, mögötte pedig Bottas, Ocon, Norris, Alonso és Cunoda lett az első tíz sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Spanyol Nagydíj élő közvetítésében! Mintha új idény venné kezdetét, annyira megváltozott kívül-belül a legtöbb autó. Ennek ellenére az elmúlt két nap alapján ugyanúgy a Ferrari és a Red Bull csatája várható a győzelemért a Circuit de Barcelona-Catalunya pályán, a Mercedes azonban mintha közelebb került volna hozzájuk.
Azt, hogy az élről induló Leclerc vagy a mellőle rajtoló Verstappen jöhet-e ki győztesen a futamból, esetleg a Mercedes meglepheti-e a két gigászt, szokásos esélylatolgatásunkban elemeztük:
A vb-éllovas monacói egyelőre remekel Spanyolországban, egy körön verhetetlennek tűnt az egész hétvégén. A szabadedzések versenyszimulációi alapján azonban a Red Bull joggal reménykedhet, hiszen úgy tűnt, jobban tudnak alkalmazkodni a vasárnap várható körülményekhez.
A hétvége eddigi történéseit az alábbi linkeken olvashatják el:
A fejlesztések alapján ugyanis felvetődött a gyanú, hogy az Aston Martin gyakorlatilag egy az egyben lemásolta a Red Bull autóját. Az FIA a hét folyamán megvizsgálta, történhetett-e tiltott információcsere, eddig szankció azonban nem történt, amit a bikások igencsak nehezményeznek.
Az ügy kapcsán összegyűjtöttük, hogy az utóbbi évtizedekben, milyen hasonló botrányokkal szembesült a Forma-1, és azok a helyzetek miként lettek megoldva:
Az olasz gumiabroncsgyártó szerint a közepes-közepes-lágy stratégia a legjobb, de a lágy középső szakaszt is hasonlóan jónak titulálják. Az élmezőnyből új lágyakkal csak Leclerc rendelkezik, ami még az előnyére is válhat a futam hajrájában.
Összesen 278 ezer néző, azaz teltház és remek atmoszféra volt jellemző egész hétvégén, és már a pilótaparádé alatt is ezt lehetett tapasztalni. Nem csoda, hogy minden versenyző mosolyogva integetett ki a közönségnek a 13 órakor kezdődő eseményen.
Sainz és Alonso szurkolóiból természetesen nincs hiány, noha a két hazai kedvenc a rajtrács két végéről indul: Sainz a harmadik, Alonso pedig a rosszul sikerült időmérőt követő motorcsere után az utolsó pozícióból rajtolhat.
Még Miaminál is izzasztóbb körülmények várják a pilótákat – ahogyan az elmúlt két napon is –, bár legalább a páratartalom talán a tűrhető intervallumba esik.
A pálya hőmérséklete 49, a levegőé 36 fokos, a páratartalom pedig 8%-os.
Miután elhangzott a spanyol és a katalán himnusz vonós hangszereken, kiderült, hogy ki milyen abroncsokon nyit a futamon. Kissé meglepő módon a lágy garnitúra nagyjából egyeduralkodó lett, az élmezőnyből Leclerc az egyedüli, aki újakat rakatott fel (hisz csak neki maradtak ilyenek). Lewis Hamilton az egyetlen, akinek az autóján új közepesek vannak.
Három óra, így elindulhatott a mezőny a gumik bemelegítésére, hogy aztán nekivághasson a húsz pilóta a 66 körös futamnak. Emlékeztetőül a rajtsorrend: Leclerc, Verstappen, Sainz, Russell, Pérez, Hamilton, Bottas, Magnussen, Ricciardo, Schumacher, Norris, Ocon, Cunoda, Gasly, Csou, Vettel, Stroll, Albon, Latifi és Alonso.
Leclerc megtartotta az első helyet Verstappen előtt, Sainz viszont nem rajtolt jól, így Russell és Pérez is elment mellette. Magnussen optimistán ráfordult Hamiltonra, így a dán a kavicságyba került, Hamilton pedig bal első defektet kapott, így mindketten a mezőny végére estek, majd a bokszba gurultak.
A hétszeres világbajnok lágyakat, Magnussen közepeseket tett fel. Mick Schumacher csapattársa és Hamilton összeérését is kihasználva a hatodik helyre jött fel, rajta kívül a két Alpine szerzett számos pozíciót.
A címvédő hátránya picit több, mint egy másodperc Leclerc-rel szemben. Russell és Pérez harcol egymással, ők már közel 5 másodpercre vannak a monacóitól. A középmezőnyben Bottas Schumachert előzte vissza, míg Ocon Ricciardo mellett ment el.
A brit inkább kímélné a motort, és a bokszba hajtana, ám a csapat biztatja, hogy még nincs teljesen elveszve a pontszerzés. Ocon Schumachert is megelőzi, így már a hetedik.
Alonsóról és Vettelről van szó, az más kérdés, hogy a harc a 13. helyért zajlik. Végül a célegyenes végén az Alpine elment az Aston mellett.
Senkitől sem zavartatva megcsúszik a Ferrari hátulja, épp amire tegnap panaszkodott a spanyol. Sérülés nem történt, de mire visszatért a pályára, már csak a 11., a két AlphaTauri között autózhat tovább.
Próbálkozik az előzéssel a mexikói, egyelőre sikertelenül. Közben Sainz nem tud Cunoda elé kerülni.
Mi van ott? Ugyanabban a kanyarban, mint Sainz, rendkívül hasonlóan a holland is a sóderágyba sodródott, ő "csak" két pozíciót veszített, csapattársa mögé érkezett vissza. A rádión a szelet jelölte meg a címvédő, mint befolyásoló tényezőt.
Közel tíz másodperc a vb-éllovas előnye Russell-lel szemben, akit egyelőre hiába üldöz a két Red Bull. Pérez látványosan elengedte csapattársát, miközben Sainz, Gasly, Alonso és Csou is megjárta a bokszutcát közepesekért.
Nem tud közel maradni Russellhez, elmondása szerint az állítható hátsó szárny ismét nem működik jól. Kopnak a lágyak, többen is kijöttek a bokszba, hamarosan pedig mindenki érkezhet kerékcserére.
De ezúttal csak egy tizeddel volt gyorsabb a bikások csapata a cserénél, így a sorrend maradt. Leclerc, Pérez, és Vettel maradt a pályán a kezdeti gumikon, Ricciardo és Schumacher pedig lágyra lágyat kapott.
A mexikóival nyilván megvárják a monacóit, bár a hátránya 15 másodperc. Mögöttük a sorrend Russell, Verstappen, Bottas, Vettel, Ocon, Sainz, Norris és Cunoda az első tízben, igaz, Vettel hamarosan kiesik közülük.
Amikor épp igen, akkor rá tud menni Russell nyakára, komoly előzési lehetősége azonban még nem volt. Leclerc előnye a párossal szemben több, mint fél perc.
Végül kihívták a mexikóit, úgyhogy lassan Leclerc-t is hívni kell, ha nem akarnak biztonsági autós fázist kockáztatni a Ferrarinál. A középmezőnyben Vettel csúszik visszább, de egyelőre marad a pályán.
A holland frusztrációja érthető is, hiszen teljesen véletlenszerűen nyíilik a hátsó szárnya. Russell-lel szemben pedig így hiába van kis hátránya, nem tudja megelőzni. A monacói kerékcsereje simán zajlott, 6 másodperccel jött be a brit elé.
Mindenki volt már a bokszban, a két Aston mellett Schumacher, Ricciardo és Hamilton teljesíti a második periódust lágyakon. Verstappen garázsában közben őrült munka folyik, hogy rájöjjenek a probléma nyitjára.
A célegyenes végén – DRS-sel – bement a belső ívre Verstappen, Russell azonban keményen megtartotta a második helyet, a következő kanyarokban pedig Verstappen beletörődött ideiglenes(?) vereségébe. Hamilton eközben ismét a bokszban, közepeseken jött vissza a 18. helyre.
Mindez nyilván a Russell-Verstappen csatának is köszönhető. A monacói előnye 12 másodperc az élen, míg a mexikói 2 másodpercre jött fel a párosra. Mögöttük nincs változás: Bottas, Sainz, Ocon, Norris és Cunoda is messze van az előtte állótól.
Úgy fest, elromlott a Ferrari, teljesen lelassult, és mire a boksz bejáratához ér, elment mellette mindhárom rivális. Pérez közben szólt a rádióban, hogy ha Verstappen nyakára ér, szerinte meg tudná előzni.
Meg sem próbálnak hozzányúlni az autóhoz, ez motorprobléma lesz, így kiáll a monacói. Verstappent gyorsan behozzák a bokszba, hátha elé tudnak vágni majd Russellnek. A mezőny hátsó felében Gasly és Stroll kereke összeért, ami a kanadai megpördülését eredményezte.
Fél másodpercre van Russelltől a mexikói, miközben Verstappen a negyedik helyre jött vissza használt lágyakon.
Kihasználta, hogy frissebb a gumija, és elment Russell mellett a mexikói a célegyenes végén. Közben Verstappen leggyorsabb kört futott, és megelőzi Bottast, aki inkább nem harcol túlzottan. Mögöttük Sainz, Ocon, Norris, Cunoda, Alonso és Ricciardo a sorrend.
Pérez három másodpercre növelte előnyét a Mercedesszel szemben, akit kétszer ekkora különbséggel üldöz az óriási tempóban közlekedő Verstappen. Norris a bokszban, Csou pedig Leclerc-hez hasonlóan lelassult a pályán.
Sainz után Bottas is kijött a bokszba közepesekért, így megőrizte az előnyét a spanyollal szemben. Jelenleg az 5-6. helyen haladnak, de a most negyedik Ocon még biztosan jön egyszer kereket cserélni. Hamilton pedig már a hetedik helyen halad, így megérte rábeszélnie őt a csapatnak a folytatásra. Vettel, Norris és Alonso állnak még pontszerző helyeken.
Nagyon közeledett rá Verstappen, így inkább kihozták a britet, aki tíz körrel frissebb gumikon van ezáltal, mint a lágyakon haladó Verstappen. Erre reagált a Red Bull is, a mexikói is közepeseket kapott, és 4 másodperccel jött be Russell elé.
Ez azonban csak 17 másodpercet jelent, ami nem lesz elég, ha még egyszer kijön. Márpedig bizonyosan ki fog még. Sainz közben tapad Bottasra, Vettel pedig bírja még mindig a lágyakon a kilencedik helyen.
Már hat másodpercre ment el tőle a mexikói, Verstappentől 22 másodpercre van. A középmezőnyben Vettel, Alonso és Cunoda van nagyon közel egymáshoz a 9-11. helyen.
Lágyak kerülnek fel a Red Bullra, és a villámgyors kiállásnak is köszönhetően sikerült Russell elé jönnie a címvédőnek, körülbelül egy másodperccel. Pérez mögött 5 másodperc a hátránya.
Közel járt már a finnhez a Ferrari spanyolja, ám a csapat mégis kihozta őt, és a 7. helyre jött vissza. Ha nem jön újabb dráma, a legnagyobb kérdés az élen az lehet, hogy engedik-e harcolni Pérezt és Verstappent a győzelemért.
Hamar megtudtuk a választ: a mexikói fülére rászóltak, hogy engedje majd el a hollandot. Pérez nem tartja igazságosnak, de rábólintott, így mindjárt jöhet a helycsere.
Nem volt kérdés: az egyébként is gyorsabb címvédőt látványosan elengedte Pérez. Hamiltont közben kihozták az 5. helyről, így az Ocont közben megelőző Sainz veszi át a helyét. A spanyol hátránya 15 másodperc Bottashoz képest.
Verstappen egy másodperccel volt gyorsabb, mint bárki a mezőnyben, de a lágyakon autózó Hamilton végül még nála is jobbat ment, amivel Ocont is meg tudta előzni a hatodik helyért.
Nem sokáig lesz így, hiszen már most óriási tempót autózik a finnhez képest. A Red Bull pedig így majd bevállalhat Pérezzel egy kerékcserét a plusz pontért.
Russell simán elment Bottas mellett, akire Sainz is nagyon zárkózik. Pérezzel pedig a biztonság kedvéért már most reagálnak a Mercedesre, valamint Alonso is kijött a hetedik helyről.
Pérez és Russell között négy másodperc van, a mexikói viszont a leggyorsabb kör birtokosává lépett elő. Alonso a lassú kiállása után (valamint Cunoda is) megelőzte Schumachert, így a kétszeres világbajnok a kilencedik, és Norris is lőtávolon belül a spanyolnak. Még tíz kör.
A negyedik helyért harcoló Sainz és Hamilton is simán elment mellette, így már csak a hatodik. A finn panaszkodott is a rádión, hogy miért kellett ilyen hosszú etapot teljesíteniük.
Két hete ilyen még elképzelhetetlen lett volna, de a Mercedes nagyon könnyen előzte a Ferrarit. A két Red Bull mögött így a két Ezüstnyíl áll, őket Sainz, Bottas, Ocon, Norris, Alonso és Cunoda követi a pontszerző helyeken.
Verstappennel nem fognak kockáztatni, az első tízből pedig senki nincs bokszkiállásnyi előnyben a mögötte lévővel szemben, így szinte bizonyosan a mexikóié lesz a leggyorsabb körért járó pont.
Latifi előzte meg Magnussent, így a 16., és ami számára fontosabb, hogy a csapattársa, Albon is mögötte van. Bottas rendkívül lassú köröket megy, de Oconnal szemben elég lehet az előnye.
Mindkét pilótára rászóltak, hogy amikor nem muszáj, ne nyomják a gázt, mert nem fognak beérni a célba. Így Sainz el is ment Hamilton mellett, aki szót fogadott, és szinte csak gurul, amikor lehet.
Verstappen sorozatban harmadik futamgyőzelmével átvette a vezetést összetettben is, mögötte pedig Pérez zárt, így a konstruktőrök között is elsőként várják Monacót. Russell a harmadik helyet végül meg tudta őrizni.
Sainz megmentette a Ferrari versenyét a negyedik hellyel, Hamilton pedig végül csak egy helyet bukott, így ötödik lett. Bottas a hatodik, az Alpine nagyot javítva szombathoz képest a 7. és a 9. helyet szerezte meg. Norris 8. a McLarennel, és az AlphaTaurinak is jutott pont Cunoda révén.
Legalábbis a rádiózás alapján. Így várhatóan csak két dobogós lesz igazán boldog a pódiumon. Mostanra megköszönjük a figyelmüket, a reakciókkal és további friss érdekességekkel hamarosan jelentkezünk!