Fantasztikus csatában harcolta ki a győzelmet Verstappen
2022. június 19. 19:40
Max Verstappen behúzta a kötelezőnek tűnő győzelmet Kanadában, de ez a vártnál rögösebb úton jött össze neki, Carlos Sainz ugyanis nagyon megszorongatta, miközben a biztonsági autós fázisok mindkettejüket kizökkentették az eredetileg tervezett stratégiából. Charles Leclerc a rajtrács végéről az 5. helyre jött fel, a Mercedesekkel már nem bírt.
A kvalifikációval ellentétben a verseny száraz időben, napsütésben zajlott. A rajtnál Verstappen magabiztosan tartotta meg az 1. helyet, s bár az első két kört még Fernando Alonso zárta mögötte, egy körrel később Sainz érvényre juttatta erőfölényét a Ferrarival. A mezőny simán teljesítette az első kanyarokat, csak Kevin Magnussen autója sérült meg valahol, és a lifegő szárny miatt a versenyirányítás hamarosan szervizre kötelezte.
Az első nagy fordulatra szűk 10 kört kellett várni,
ekkor megállt Sergio Pérez Red Bullja a 11. helyről.
Az elrendelt virtuális biztonsági autós fázis az enyhe időveszteséggel vonzóvá tette a kerékcserét többeknek, az élmezőnyből Verstappen és Lewis Hamilton állt ki. A holland a 3. helyen, a brit a 6.-on folytatta, de mindketten hamar áthámozták magukat az előttük lévő Alpine-on.
Sainz nem a pályán, hanem saját bokszkiállásával vesztette el az 1. helyet a felzárkózó Verstappennel szemben, Mick Schumacher kiesése ugyanis újabb VSC-fázist okozott. A német ugyanott húzódott félre, ahol Pérez. Az Alpine érdekes módon még a pályán tartotta Alonsót, aki így visszacsúszott a 4. helyre, a frissebb gumin támadó Hamilton ellen esélye sem volt.
Verstappen kezdetben bő 10 másodperces előnye apránként fogyott Sainz előtt, a táv felére 8-ra csökkent.
Nagy kérdés volt, hogy a tervezettnél hosszabb második etapban az abroncsok bírják-e a terhelést a célig, vagy újabb kerékcserére lesz szükség.
Sainz mögött két Mercedes jött Hamilton-George Russell sorrendben, majd Ocon és a lassabb vetélytársakon fokozatosan átlépő Leclerc. A Ferrari monacói pilótája fennakadt az Alpine-on, majd a kerékcseréjét is elrontották, ezért további időt vesztett.
A 43. körben eldőlt a dilemma a Red Bullnál, Verstappen kiállt másodszor kerékcserére, és több mint 8 másodperces hátrányból vette üldözőbe az élre álló Sainzot.
De az érdekesnek ígérkező vadászat nemsokára teljesen új irányt vett és megint Sainz vált üldözővé, ahogy beküldték a biztonsági autót Cunoda Juki balesete miatt.
A japán versenyző a bokszutcából kihajtva egyszerűen nem tudott elfordulni a kanyarban és a falnak csúszott. Sainz kihasználta ezt és gumielőnybe került Verstappennel szemben.
A Safety Car a 70 körös táv 54. körében engedte útjára a mezőnyt. Sainz több alkalommal nagyon megközelítette a Red Bullt a hosszú egyenes végére, de bevetődéssel nem próbálkozott, Verstappen pedig bírta idegekkel a nyomást és megtartotta az 1. helyet a leintésig a nyakában loholó Ferrari ellen.
Leclerc közben megelőzte mindkét Alpine-t, a Mercedesekhez is közelebb lopózott, de őket már nem tudta megtámadni, így Hamilton állhatott még dobogóra.
Az üldözőbolyban több látványos csata zajlott, és a kisebb értékű pontszerző helyeket Valtteri Bottas, Csou Kuan-jü, Lance Stroll csípte el.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára elrajtol a Kanadai Nagydíj! Max Verstappen indul a pole pozícióból, és a címvédőnek óriási esélye nyílt arra, hogy növelje előnyét Sergio Pérezzel és Charles Leclerc-rel szemben, akik csak a mezőny második feléből kezdik meg a versenyt. A holland pilótát leginkább a harmadik pozícióból rajtoló Carlos Sainz szorongathatja meg, de ne feledjük, a második helyről startoló Fernando Alonsónak nincs akkora vesztenivalója, mint a körülötte lévőknek, így egy jó rajttal megviccelheti Verstappent, még ha csak ideiglenesen is. A hétvége pályán zajló eseményeinek összefoglalóját az alábbi linkekre kattintva olvashatják.
Az időmérő sztárja egyértelműen a kétszeres F1-es világbajnok volt, aki bő egy hónap híján tíz év után rajtolhat az első sorból. A 40 éves versenyzőt nyilvánvalóan segítették az esős körülmények, és bár az Alpine száraz pályán is egész jól muzsikált, nem számít arra, hogy a tavalyi Katari Nagydíj után ismét pezsgőzhet.
Amontreali aszfaltcsík neve Circuit Gilles Villeneuve, vagyis az F1 első kanadai sztárjáról nevezték el. Egészen pontosan átnevezés történt, miután a Ferrari akkori pilótája az 1982-es Belga Nagydíj időmérőjén életét vesztette egy borzalmas balesetben. A mostani mezőny tagjai rá emlékeztek.
Az olasz gumigyártó szerint a közepes-kemény stratégia a leggyorsabb, de a lágy-kemény nem sokkal marad el ettől a taktikától. Aki esetleg két kerékcserét akar végrehajtani, annak a közepes-kemény-lágy az ideális sorrend, de a Pirelli ezt egyértelműen lassabbnak tartja az előző kettőnél. Tekintve, hogy a tegbapi napot elmosta az eső, egy sima futam esetén senkinek nem kell tartania attól, hogy nem lesz friss abroncsa. Ha esetleg káosz lesz, akkor Leclerc-nél számíthat, hogy közepes és kemény gumikból is két szettel rendelkezik.
A McLaren több erőforráselemet is kicserélt a brit versenyző autójában, miután az időmérőn nem működött tökéletesen. Mindez azonban nem jár rajtbüntetéssel, mivel korábban használt alkatrészekről van szó.
Azt már az időmérő előtt tudni lehetett, hogy Leclerc és Cunoda mindenképpen a mezőny végéről rajtol, és a kvalifikáción eldőlt, hogy a japán pilóta lesz az utolsó. Azóta senkit nem szankcionáltak, így ezt leszámítva az időmérő végeredményének megfelelő a sorrend.
Nagy port kavart az FIA technikai direktívája, amellyel a pattogást akarták mérsékelni. Többen úgy vélik, hogy a Mercedes miatt vezették be az intézkedést, ám a brackley-iek csapatfőnöke ezzel nem ért egyet. Toto Wolff emiatt összeveszett néhány riválissal, és Adam Cooper szakíró helyszíni beszámolója alapján mindezt a Netflix kamerái is rögzítették.
A mezőny első fele kivétel nélkül a közepeseken indul. A többiek közül Bottas, Pérez, Norris, Stroll és Leclerc döntött a kemények mellett, a lágyakat senki nem választotta.
Verstapen remekül jött el, és bár mögötte lehetett volna előzés, végül senkinek nem jött össze az élmezőnyből. Ocon viszont megelőzte SChumachert, és feljött a hatodik helyre.
A német pilóta mellett Russell ment el a hajtűkanyarban. Pérez a 11., Leclerc pedig a 17. helyen fejezte be az 1. kört. Verstappen már több mint másfél másodperccel vezet.
A Ferrari pilótája fél másodperc környéki hátrányban követi honfitársát. Ne feledjük, hamarosan a DRS-t is bevetheti, és akkor jó esélye lesz a támadásra.
A 27 éves versenyző a hajtűkanyar utáni egyenesben előzte meg az Alpine pilótáját. Mostantól üldözheti Verstappent, de hátránya már 3 másodperc.
Rádióban közölték vele, hogy első szárnya minimálisan megrongálódott, amit a Mercedes hamar továbbított Russellnek. Hamilton DRS-en belül van Alonso mögött, de egyelőre nem tudott előzni.
Ugyanúgy előzte meg Magnussent, mint a dán pilóta csapattársát, vagyis a hajtűkanyarban bebújt mellé. Hátránya viszont már több mint 4 másodperc a hétszeres világbajnok mögött.
Hasonlóan járt, mint Cunoda Bakuban, hiszen fekete-narancssárga zászlóval kiállásra szólították fel az első szárnya miatt. Az előző körben Sainzé volt a leggyorsabb kör. Pérez továbbra is a 11., Leclerc a 15. helyet foglalja el.
Vettel és Gasly máris kereket cserélt, mindketten a keményekre váltottak. A jelek szerint tehát náluk gyorsan elhasználódott a közepes gumi, kérdés, mi lesz az élen haladókkal.
Pár pillanattal ezelőtt Sainz DRS-én belül volt, most 1,2 másodperc a hátránya. Magnussen kiállt, és az utolsó helyre jött vissza.
Pérez autója máris lelassult, a mexikói pilóta szerint "elveszítette a motort". A versenyirányítás virtuális biztonsági autót rendelt el, kérdés, hogy lesz-e valaki, aki kiáll ezalatt.
A két versenyző még az előző kör végén cserélt kereket, és a VSC miatt a szokásosnál jóval kevesebb időt vesztettek. Mindez azt jelenti, hogy Sainz, Alonso, Russell és Ocon a pályán maradt. A címvédő a 3., tavalyi riválisa a 6. helyre állt vissza.
A holland versenyző hátránya mindössze 4 másodperc Alonso mögött, aki 2,3 másodperccel követi honfitársát. Persze kérdés, hogy egy ennyire korai csere után kibírják-e a kemények a Red Bullon..
A hétszeres világbajnok Ocont utasította maga mögé az 1-es kanyarban, és mindössze 2,3 másodperc a lemaradása Russell mögött az ötödik helyen. Verstappen 2,3 másodpercre csökkentette lemaradását Alonsóval szemben, Sainz pedig ellépett honfitársától.
Alig több mint 1 másodperc a hátránya Alonso mögött. Leclerc egyébként az imént előzte meg Norrist, de még mindig csak a 12. helyen áll úgy, hogy még nem állt ki.
Verstappen közvetlenül mögé ért, és várhatóan a kör végén el fog menni mellette. Hamilton viszont egyelőre nem közeledik Russellre a frissebb abroncsokon.
A holland pilóta a szokásos helyen, a hajtűkanyar utáni egyenesben utasította maga mögé az Alpine-t. Hátránya jelenleg 5 és fél másodperc Sainzcal szemben, de ő azért minden bizonnyal nehezebb falat lesz.
A thai pilóta jelenleg a tizedik helyen áll, és feltartja Bottast. Mindez Leclec-nek is rosszul jön, ugyanis ő a finn versenyző mögé ragadt be. Norris és Stroll szintén közel vannak hozzájuk.
Bottasnak sikerült elmennie Albon mellett, és ezt a monacói pilóta is szinte azonnal megtette utána. Ennek következtében a 11. helyre jött fel.
Hamilton szerint nem fog tudni végigmenni ezeken a gumikon, és ez Verstappennek sem jelent jó hírt, ha így van. Sainzék egyelőre nem tapasztalnak kopást, ami nyilvánvalóan jó jel számukra.
A német pilóta leparkolt a pálya szélén, ezzel újabb virtuális Safety Cart előidézve. Ezt Russell és Ocon ki is használta, de a következő kör végén vélhetően Sainz és Alonso is jön.
Sainz a várakozásoknak megfelelően kiállt, honfitársa viszont meglepetésre kint maradt. A Ferrari versenyzője épphogy Hamilton elé jött vissza, Alonso mögött pedig csak 2 másodperc a hátránya.
A kétszeres F1-es világbajnokot Sainz és a mögötte haladó Hamilton is megközelítette. Hátrébb Leclerc elment Bottas mellett, így feljött a 7. helyre. A kemény gumikon még egyikük sem állt ki.
Az Alpine versenyzőjét másodszor előzte meg a Ferrari pilótája, ami persze nem meglepő az autók erősségét ismerve. A következő körben Hamilton is elmehet mellette, hiszen ő is frissebb gumikkal rendelkezik.
Ahogyan Sainz, úgy ő is a hajtűkanyar utáni egyenesben kerülte ki egykori csapattársát. A brit versenyző azonban leszakadt a Ferraritól, hátránya 2,8 másodpercre nőtt.
Pontosabban csak elhanyagolható különbséggel. Pedig papíron csökkentenie kellene a 9,2 másodperces távolságot, hiszen ő van frissebb abroncsokon. Hamilton hátránya már 3,5 másodperc vele szemben.
Bár most már jól látható különbséggel, egészen pontosan 2 tizeddel volt gyorsabb nála, ez aligha lesz elég ahhoz, hogy megelőzze. Persze a holland versenyző gumijai hamarabb elfogyhatnak.
A monacói pilóta utolérte az Alpine versenyzőjét. Eközben Sainz megfutotta a leggyorsabb kört, de ezzel is csak 2 tizedet hozott Verstappenen.
Még nem érte utol, de sokkal gyorsabb nála, úgyhogy ez pár körön belül várhatóan megtörténik. Az élen a helyzet változatlan, Sainz megint 2 tizeddel volt gyorsabb Verstappennél.
A spanyol pilóta a 7. helyre, 2 másodperccel Leclerc mögé jött vissza. Jelenleg úgy tűnik, hogy a stratégia nem vált be, de persze jelenleg ő rendelkezik a legfrissebb gumikkal.
A Ferrari pilótája szerint nem elég a tapadása a kanyarok kijáratánál, ami a kigyorsítást jelentősen hátráltatja. Mindezt igazolja, hogy most már körök óta be van szrulva Ocon mögé.
Mármint az élmenők között, hiszen Sainz szinte minden körben 2 tizeddel gyorsabb Verstappennél. Jelenleg egyébként 8 másodperc a hátránya, előnye pedig 6,8 Hamiltonnal szemben.
Ezúttal nem alakult ki a 2 tizedes különbség Sainz, illetve Verstappen legutóbbi köre között, sőt, ezúttal a címvédő volt a gyorsabb. Igaz, kevesebb mint 1 tizeddel, de ez neki jelen helyzetben bőven elég lehet.
A kanadai pilóta egyelőre nem állt ki, így a 9. helyet foglalja el. Mögötte Csou, Cunoda és Ricciardo is beragadt, utóbbi a lassú kiállásának is köszönhetően.
Mindezta rádión jelentette mérnökének. Mindezek ellenére nem sokkal volt lassabb Sainznál, és előnye továbbra is 8,1 másodperc az élen. Persze még a futam felénél sem vagyunk, úgyhogy könnyen lehet, hogy még ki kell állnia.
Továbbra is csak 3 tized környékén mozog a hátránya, de egyszerűen még megtámadni sem tudja riválisát. Ennek következtében sok időt veszít, és figyelembe véve, hogy még ki kell állnia, ez nagyon rossz hír számára.
Visszaállt a (valamivel kevesebb mint) két tizedes különbség a legutóbbi körben. A holland pilótának ez alighanem még bőven elég, de könnyen lehet, hogy a gumik nem fogják kibírni a végéig.
Mindezt Leclerc-nek jelentették, miután a monacói pilóta nem tud mit kezdeni Oconnal. Valószínűleg azt jelenti, hogy a tervezettnél hamarabb kihozzák. Ha most cserélne kereket, Vettel mögé, a 13. helyre esne vissza.
Legalábbis a kiállások szempontjából, hiszen Gasly már másodszor cserélt kereket. Persze ez nem is meglepő, hiszen Vettellel együtt ők voltak azok, akik először jártak a bokszban.
A spanyol pilóta ezúttal 207 ezreddel volt gyorsabb Verstappennél, és így 6,7 másodpercre csökkentette hátrányát. Leclerc azonban továbbra is Ocon mögött van, de még megtámadni sem tudta riválisát.
Egyelőre csak ugyanolyan mértékben csökkenti a különbséget, mint Sainz, de az ifjabbik brit pilóta hátránya nemrég 10 másodperc feletti volt, most viszont már csak 8. Persze tény, hogy tíz körrel frissebb gumikon van, mint csapattársa.
Ezúttal több mint fél másodperccel volt gyorsabb Verstappennél. Persze mielőtt messzemenő következtetéseket vonnánk le ebből, várjuk meg, hogy mi lesz a következő körökben.
A monacói pilótának véget ért a szenvedése Ocon mögött, mivel kihpzták, de a kerékcserében sem volt köszönet. A Ferrari szerelői ugyanis több mint 5 másodperc alatt végezték el a műveletet, így Ricciardo mögé, a 12. helyre esett vissza. Természetesen közepeseket kapott.
A holland pilóta ismét panaszkodott, és a Red Bull meg is hallgatta őt. A Red Bull szokás szerint gyorsan, 2,4 másodperc alatt végezte el a cserét, de ez sem volt elég ahhoz, hogy Hamilton elé jöjjön vissza. A holland pilóta ki is fakadt a rádióban, hogy csapata ezt így intézte.
A címvédő a hajtűkanyart követő egyenesben egyszerűen kikerülte a Mercedest. Hamilton ezután be is jött a nokszba, és Verstappenhez hasonlóan újabb keményeket kapott, és a 4. helyre jött vissza.
A két Mercedes kiállása között ezúttal nem volt akkora különbség időben. Mindez azt jelenti, hogy 7,3 másodperc a különbség a két csapattárs között, és lényegében nincs különbség a gumik frissessége között.
Az előző körben több mint 1 másodperc volt a különbség a címvédő javára. A leggyorsabb kört azonban nem ő, hanem Hamilton futotta meg, aki így még közelebb került a dobogós hely megszerzéséhez.
Könnyen lehet, hogy a spanyol pilótának nem lesz más esélye, bár Verstappen most csak 4 tizeddel volt gyorsabb nála. Eközben Leclerc megelőzte Csout, és feljött a 8. helyre.
Cunoda hibázott, és a falnak ment, ennek következtében behívták a biztonsági autót. Sainz természetesen azonnal kijött, ahogyan Ocon is. A spanyol pilóta visszaesett Verstappen mögé, de valamivel frissebb gumikon támadhatja.
Ocon az 5., Alonso a 6. helyen áll a kiállások után, viszont az előttük lévőkkel ellentétben a közepesekre váltottak. Ennek köszönhetően akár esélyük is lehet, különösen a Mercedesek ellen. Rajtuk kívül Russell is lehetőséget kapott, hogy Hamiltont megelőzve ismét felálljon a dobogóra.
A monacói pilóta a 7. helyen áll, és a biztonsági autónak köszönhetően utolérte az előtte lévőket. Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy 10 körösek a közepes abroncsai, miközben a körülötte lévők frissebb gumikon vannak. Vettel egyébként a 9., de a 32 körös keményeken nehéz lesz megtartania ezt a pozíciót.
A 12. helyen álló Magnussen, valamint Stroll, Gasly, Albon, Norris és Latifi megelőzte a biztonsági autót. Mindez azt jelenti, hogy az Aston Martin vélhetően a következő kör végén megy vissza a bokszba, újraindítva ezzel a versenyt.
Verstappen a sikánban indította újra a futamot, és a többiek szépen sorban követték. Senki nem tudott előzni, Hamilton viszont már most 1 másopderccel vezet Russell előtt.
A spanyol pilóta még tartja az 1 másodperc környéki különbséget, Russell hátránya viszont már 1,3 másodperc Hamilton mögött. Ne feledjük, DRS-t még a mostani kör végén sem lehet használni, hanem csak a következőben.
A Ferrari versenyzőjének lemaradása még mindig csak 8 tized, így a kör végén akár meg is támadhatja riválisát. A többiek viszont elléptek a mögöttük lévőtől, egyedül Alonso maradt közel Oconhoz.
Azonban nagyon közel került Verstappenhez, így megmaradt az esélye arra, hogy a következő körben ezt megtegye. 6 körrel frissebbek a gumijai, úgyhogy reális esélye van élete első F1-es győzelmének megszerzésére.
Leclerc elmet Alonso mellett, így ismét megérkezett Ocon mögé. Sainz viszont ezúttal sem tudta megtámadni, Verstappent, de még maradt 12 köre erre. Hamilton hátránya 1,6, Russellé 2,8 másodperc az előtte lévőhöz képest.
A sikán előtt egy pillanatra úgy tűnt, hogy akár be is vetődhet, de ennek alighanem ütközés lett volna a vége. Leclerc Ocont is megpróbálta megelőzni, de hibázott, ezért visszaadta a pályaelhagyással szerzett előnyét.
Leclerc feljött az 5. helyre, de hátránya 4,1 másodperc Russell mögött. Sainz viszont továbbra sem tud támadni, de még mindig rendkívül közel van Verstappenhez.
A spanyol pilóta ezúttal sem tudta eléggé megközelíteni Verstappent, aki még egy kört átvészelt. Leclerc csökkentette lemaradását Russell-lel szemben, jelenleg 3,3 másodperc a hátránya. Hamilton egyébként nincs messze az élen autózó párostól.
Már ha nem történik előtte semmi drámai, hiszen egyébként nincs esélye javítani, viszont nagy az előnye Russell előtt. Sainz ezúttal "csak" egy leggyorsabb körre volt képes, de ez semmit nem ért a Verstappen elleni harcban.
Az élen a helyzet változatlan, viszont a monacói pilóta továbbra is közeledik Russellre. Hátránya 2,7 másodperc, úgyhogy a végére akár utol is érheti a brit pilótát.
Hiába van DRS-en belül, a 8 tized egyszerűen nem elég a nyitás pillanatában. Verstappennek most már csupán 5 kört kell kivédekeznie, bár a szó szoros értelmében vett védekező manővert nem kellett végrehajtania.
A spanyol pilóta kijelentette, hogy ezen a hétvégén százszor gyorsabb volt csapattársánál. A csapatutasítás azonban jelenleg veszélyes, mert Bottas ott leselkedik mögöttük.
Könnyen lehet, hogy a 3., a 4., illetve az 5. hely eldőlt, hiszen a monacói pilóta megtorpant. Ha nem történik semmi drámai, akkor Hamkilton a 3., Russell a 4., Leclerc pedig az 5. helyen ért célba. Persze előttük és mögöttük is vannak izgalmak.
Azonban nem elég közel, és megint nem tudott bevetődni, legalábbis sok értelme nem lett volna. Két köre maradt a győzelem megszerzésére.
Az élen a helyzet nem változott, Sainz nem tudott támadni. Egy köre maradt, de a Kanadai Nagydíjak történetében már kétszer is volt változás az élen az utolsó körben.
A holland pilóta pályafutása során először nyert Kanadában, miután Sainz nem tudott mit kezdeni vele. Hamilton a Bahreini Nagydíj után ismét felállhat a dobogóra, miután Russellnek nem volt esélye ellene a biztonsági autós fázis után.
Ennek az az oka, hogy Verstappen nem hallja a rádiót. Ennek következtében mérnöke és a csapatfőnök, Christian Horner gratulált neki, de ő nem válaszolt nekik. Sainzot és Hamiltont szintén megdicsérték, előbbi csalódottnak tűnt, utóbbi egyértelműen boldog. A brit pilóta mögött Russell, Leclerc, Ocon, Alonso, Bottas, Csou és Stroll lett az első tíz sorrendje, a leggyorsabb kört pedig Sainz futotta meg. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és az első három nyilatkozatával!