A második szabadedzés leintése után leszakadt az ég Montrealban, és azóta többé-kevésbé szinte folyamatosan esett az eső, így csuromvizes aszfalton kellett kigurulniuk a pilótáknak az aszfaltra a harmadik gyakorláson. A hőmérséklet sem emlékeztetett júniusra: 11 fokos levegőben, 17 fokos pályán kezdődött meg az edzés.
A két Haas és a két Alfa Romeo ment ki azonnal a bokszutcából (természetesen esőgumikon), őket a Ferrari és az Aston Martin követte. Kevin Magnussen és Mick Schumacher maradt kint az elején "gyors" körre is, a dán 1:39,148-as ideje így sokáig az élen tartotta őt. Azt lehetett gondolni, hogy a többiek sem várnak túl sokat, hiszen az időmérőn is hasonló körülmények várhatóak, így ez az egy órájuk volt felkészülni rá – ám a négy csapathoz csak Cunoda Juki és Lewis Hamilton csatlakozott az első tíz percben.
Tizenöt perc után még mindig csak hat pilótának volt mért ideje, a Red Bull, a Williams és az Alpine pedig még egyik versenyzőjével sem tesztelte le a körülményeket. A vezetést megszerző, ám sokat csúszkáló Cunoda mellett az Aston Martinok voltak a legszorgosabbak, akik húsz perc után is még mindig a pályán voltak, miközben Sergio Pérez is kimerészkedett az aszfaltra.
Max Verstappen és George Russell még harminc perc után sem jött ki, addigra viszont már csak ők ketten maradtak a bokszban. Közben Carlos Sainz vette át a vezetést 1:35,858-cal, mögé a pénteken remeklő Fernando Alonso zárkózott fel.
Ekkor jött a hír, hogy Charles Leclerc-rel nemcsak 10 rajthelyes büntetést vállalt be a Ferrari, hanem gyakorlatilag mindent kicserélnek az erőforrásnál, így a rajtrács végéről fog indulni mindenképp. Emellett pedig Christian Hornert kérdezte a Sky Sports, a Red Bull csapatfőnöke szerint Verstappen kiengedését azért nem erőltették, mert a hétvége folytatásában ennél sokkal szárazabb körülményekre számítanak.
Végül azért a holland is kijött az aszfaltra (és a végén a fűre is), de amikor húsz perc volt hátra, már csak Leclerc, Pérez és Verstappen (a vb-összetett három dobogósa) állt mért kör nélkül. Az élre Sebastian Vettel került 1:35,821-gyel, majd az első három helyezett (Vettel, Sainz és Alonso) az átmeneti esőgumikat is kipróbálta – az Alpine spanyolja közel másfél másodpercet javított is az idején, ezt látva pedig a mezőny nagy része átváltott intermediate-ekre az utolsó percekben.
A hajrában Verstappen és Magnussen is megforgott, Sainz és Russell pedig elfékezte az autóját, de sérülést a húsz jármű egyike sem szenvedett a hatvan perc alatt. A harmadik edzést végül Fernando Alonso nyerte Pierre Gasly és Sebastian Vettel előtt, míg a három világbajnoki aspiráns csak a Red Bull utolsó perces javításának köszönhetően nem a mezőny legvégén zárt – a 22 órakor kezdődő időmérőig várhatóan jelentősen változó körülmények miatt garantálható, hogy a kvalifikáción teljesen más lesz minden.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan indul a Kanadai Nagydíj harmadik szabadedzése! A jelek szerint a gyakorlást esős körülmények között fogják megrendezni, ahogyan arra az alábbi videó is utal. Hogy a csapatok ebben a helyzetben mennyire fogják erőltetni a körözést, az valószínűleg attól függ, hogy az időmérőn milyen körülmények várhatóak. Az előrejelzések szerint pont a kvalifikáció előtt fog elállni, de ez nem jelenti azt, hogy a pálya addigra fel is szárad.
Bár hivatalos bejelentés nem érkezett, néhány csapatfőnök sokat sejtetően nyilatkozott a pilótakérdést illetően. Az Alpha Taurit irányító Franz Tost kijelentette, száz százalék, hogy Pierre Gasly 2023-ban is náluk fog versenyezni. Otmar Szafnauer szerint az ALpine akadémistájának, Oscar Piastrinak jövőre biztosan lesz ülése az F1-ben, Fernando Alonsóval pedig a nyár folyamán fognak tárgyalni a hosszabbításról. Továbbá úgy néz ki, hogy az ausztrál versenyző idén nem veszi át Nicholas Latifi helyét a Williamsnél, legalábbis ha hinni lehet Jost Capitónak, aki megerősítette, nem terveznek pilótacserét szezon közben.
Bár Dieter Rencken, a RacingNews365.com újságírója már reggel úgy értesült, hogy az FIA Kanadában még nem fogja büntetni a csapatokat a pattogás miatt, ezzel kapcsolatban egyelőre nem érkezett hivatalos megerősítés. Az alábbi cikkben összefoglaltuk, hogy a szövetség hogyan próbálja orvosolni a problémát rövid, illetve hosszú távon.
A japán pilótát erőforráscsere miatt a rajtrács végére fogják sorolni, vagyis bármit csinál, rontani már nem tud a helyzetén. Éppen ezért felmerül a kérdés, hogy összeszedi-e szándékosan ötödik megrovását a mai napon, ami automatikus tízhelyes rajtbüntetést érne. És hogy miért éppen a PSG védőjéhez hasonlítottuk? Nos, Ramos még a Real Madrid játékosaként kétszer is szándékosan tilttatta el magát a következő meccsről, mindkétszer egy Ajax elleni BL-mérkőzésen.
A nap talán legfontosabb híre, hogy a Ferrari kicserélte a monacói pilóta turbófeltöltőjét, aminek következtében tíz hellyel hátrasorolják őt a rajtrácson. Ennek következtében jelentősen csökkentek a győzelmi esélyei, ami nagyban hátráltatja őt a világbajnoki küzdelemben.
Elindult a harmadik szabadedzés, az eső még mindig esik. Éppen ezért nem meglepő, hogy a mezőny tagjai nem sietnek, de Magnussen és Bottas már elhagyta a garázst.
Magnussen és Bottas mellett csapattársaik, Schumacher és Csou gurultak pályára. A két Alfa Romeo viszont vissza is ment a bokszba, a Haasok viszont megkezdték mért körüket.
A maranellóiak mellett az Aston Martinok is a pályán vannak. A monacói versenyző már a kivezető körében megcsúszott, de sikerült megfognia az autót. Magnussen egyébként 1:43.014 másodperccel kezdett, 2,582 másodperccel megelőzve Schumachert, aki szintén hibázott, és borzasztónak titulálta a körülményeket.
A lassításon látszott, hogy Sainz korábban kiment a bukótérbe, amivel pár másodpercre sárga zászlót idézett elő, Magnussen pedig a füvön járt. A Ferrarik nem teljesítettek mért kört, miközben Hamilton szintén pályára gördült, de csak azért, hogy ő is rögtön visszamenjen. Vettel a negyedik, Stroll az ötödik helyen kezdett, de utóbbi köre nem mérvadó. Cunoda a második helyre jött fel az idő közben javító Magnussen mögött.
A harmadik szabadedzés alatt érkezett a hír, hogy a Ferrari nemcsak a turbófeltöltőt cseréli ki a monacói versenyző autójában, hanem a belső égésű motort, az MGU-H-t és az MGU-K-t is. Ennek következtében ő is a mezőny végéről lesz kénytelen rajtolni.
A négyszeres világbajnok már korábban is javított, most 1:39.041 másodperccel vette át a vezetést, 107 ezreddel megelőzve Magnussent. Stroll megelőzte Schumachert, Norris pedig mögé jött fel. Ricciardo jelenleg mért körön van, Pérez révén pedig a Red Bull is megkezdte a munkát.
A német versenyző 1:38.294-re módosította legjobb idejét, de az Alpha Tauri pilótája 32 ezreddel ezt is felülmúlta. Ricciardo a hetedik helyen kezdett, de utána megelőzte az Alfa Romeókat.
A mexikói pilóta nem fejezte be gyorskörét, amely az első két szektor alapján el is maradt az élmezőnyétől. Nem sokkal korábban Verstappent mutatták, ahogyan még a sisakja sincs rajta, és nyugodtan várakozik a garázsban.
A német pilóta autóját jelenleg vizsgálják néhányan. Bottas 1:37.909-cel átvette a vezetést, 234 ezreddel megelőzve Strollt, de mindketten visszatértek a bokszba, ezért jelenleg csak Sainz és Leclerc van a pályán.
A spanyol pilóta 1:35.858 másodperccel nyitott, 2,051 másodperccel megelőzve Bottast, miközben Leclerc visszament a bokszba, de csak átmenetileg. Eközben Gasly, az Alpine-ok és a Williamsek is pályára gördültek, így már csak Verstappent és Russellt nem láttuk körözni.
A címvédő az imént ült be az autóba, így vélhetően nem sokkal félidőt követően ő is pályára megy. Alonso a második, Gasly a negyedik pozícióba jött fel második próbálkozásával.
Legalábbis abban a tekintetben, hogy meyikük látogatja meg előbb az aszfaltcsíkot. A holland pilótára ugyanis még mindig várni kell, a Mercedes versenyzője viszont kijött. Hamilton szintén visszajött, Ocon felugroott a hatodik helyre, míg Albon megcsúszott a hajtűkanyarban, de sikerült megfognia.
Mindez azt jelenti, hogy a holland pilóta nem fejezte be mért körét, melynek során több apróbb hibát is elkövetett. A Mercedesek óvatosan kezdtek: Hamilton a 12., Russell a 13. helyen iratkozott fel az eredményjelzőre, majd a 9., illetve a 10. pozícióba jöttek fel ugyanebben a sorrendben.
A négyszeres világbajnok 1:35.821-et autózott, 37 ezreddel megelőzve Sainzot. Russell a negyedik, Hamilton a hetedik, míg Leclerc és a Red Bullok még mindig nem futottak mért kört.
A két spanyol pilóta nyitotta a sort, Sainz és Alonso is a zöld oldalfalú abroncsokat tette fel. Igaz, előbbi azonnal vissza is hajtott a bokszba, utóbbi viszont áthaladt a célvonalon, vagyis elkezdte a gyorskört.
Bár közel 2 és fél másodperccel elmaradt eddigi legjobbjától, valószínű, hogy a spanyol pilóta bőven gyorsulni fog az intermediate-eken. Vettel szintén felrakta a zöld oldalfalú abroncsokat. Eközben Verstappen visszatért extrém esőgumikon, Leclerc és Pérez viszont a bokszban tartózkodik.
A kétszeres F1-es világbajnok már előző körével is vezetett, jelenleg pedig 1:34.229-cel áll az első helyen, 1,302 másodperccel megelőzve az esőgumikon javító Strollt. Gasly és Bottas szintén feltette az intereket, Verstappen pedig vélhetően ugyancsak erre készül, hiszen megint nem jutott el addig, hogy befejezze mért körét.
Az Aston Martin versenyzője 338 ezreddel előzte meg Alonsót, de a pálya állapota annyira gyorsan javul, hogy nem kizárt, hogy hamarosan őt is letaszítják az első helyről. Miközben a többi kint lévő intereken van, Russellt és Albont a kék oldalfalú abroncsokon küldték vissza, igaz, utóbbit hamar visszahívták. Bár az időket látva az esőgumikon is lehet menni, hiszen Russell feljött a negyedik helyre.
Azonban ezúttal nem Schumacher, hanem Magnussen hibázott. A dán pilóta a 2-es kanyar mellett kötött ki a füvön, de az autója nem találta el a falat. Pár másodperc múlva szépen lassan elkezdett visszatolatni, és folytatta a körözést. A lassításon látszott, hogy keresztülment az 1-es kanyar bukóterében, majd a pályát keresztezve lement a fűre.
Hasonló helyen állt meg, mint Magnussen, de teljesen más módon. Az első kanyart még bevette, ám a 2-esben megpördült, és nem volt messze attól, hogy eltalálja a falat. Ez azonban nem történt meg, így folytathatta az edzést.
Véget ért a harmadik szabadedzés. Az elmúlt percek eseményei miatt nem volt időnk foglalkozni az állással, amit most pótolunk. Alonso 1:33.836-tal végzett az élen, 53 ezreddel megelőzve Gaslyt, és további 2-vel Vettelt. Mögöttük Ocon, Ricciardo, Norris, Russell, Pérez, Verstappen és Sainz lett az első tíz sorrendje, a Mercedes pilótája esőgumikon autózta meg legjobb körét. Hamilton a tizenötödik helyen végzett, Leclerc pedig mért kör nélkül fejezte be a tréninget.
Függetlenül az időmérőn uralkodó körülményektől ez a szabadedzés nem igazán volt mérvadó, hiszen az élmezőny tagjai nem törték magukat a jó időért. Ugyanakkor Alonso, Gasly vagy Vettel akár meglepetést is okozhat, amennyiben a kvalifikáció végéig megmaradnak ezek a körülmények. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval!