Az egykörös tempó tekintetében pénteken Ferrari-fölényt láthatott a Le Castellet-i közönség, így a harmadik szabadedzésen az volt a kérdés, hogy a Red Bullnak sikerül-e felzárkóznia Charles Leclerc-re és Carlos Sainzra. Néhány fokkal hűvösebb időjárás várta a pilótákat az eddig tapasztaltakhoz képest szombaton kora délután, azonban a levegő így is 30, az aszfalt pedig 50 fok közelében járt.
A Francia Nagydíj első napján gyengélkedő Sergio Pérez gurult először a pályára a közepes abroncsokon, a kezdőideje azonban nem sokáig volt elég az első helyre, csapattársa, Max Verstappen ugyanis 1:32,837-tel került az élre hasonló gumikon. A Mercedes Lewis Hamiltonnal a lágyakon, George Russell-lel a keményeken kezdett; a két csapaton kívül az Alpine és az Aston Martin küldte ki mindkét pilótáját az tíz percben.
A két Red Bull mögé Esteban Ocon került, Hamilton pedig a gumielőny ellenére több, mint másfél másodpercet kapott a 29 ezredet javító Verstappentől, amit a csapat az egyenesbeli lemaradással magyarázott. A Ferrari és a Williams versenyzői mellett Mick Schumacher várt a legtovább, ám tizenöt perc elteltével Leclerc és Sainz is kipróbálta magát az aszfaltcsíkon.
Sainz lágyakon fel is kapaszkodott a második helyre, Leclerc-rel viszont a kemény abroncsokon a versenyre készült a Ferrari. A következő körökben azonban mindkét versenyző hibázott és lecsúszott a pályáról, a monacói ráadásul meg is pördült a bukótérben, de nem sérült meg az autója – egy szett kemény keverékű abroncsot azonban teljesen elhasznált.
A gyakorlás második felének elején a versenyszimulációra átálló Red Bull, valamint Sainz mögött a hazai közönség előtt versenyző Pierre Gasly jött fel a negyedik helyre, a Mercedesek pedig huszonöt perccel a vége előtt a lágy gumik használata ellenére is a 10. és a 13. helyen álltak. Hamilton és Russell aztán az idejükön sokat javítottak, miközben (a hetekben pszichológushoz) fordult Cunoda Juki háborodott fel a forgalmon.
Miután Leclerc-nek is felrakta a lágy abroncsokat a Ferrari, a monacói is rengeteget javult (majd a következő gyors körében hibázott), ám Verstappentől egy tizeddel lemaradt; eközben pedig a két Williams autózott top 10-es időt. Sainz aztán 182 ezreddel átvette a vezetést, ezt viszont nem hagyta szó nélkül a Red Bull, és Verstappent az utolsó percekre visszaküldték lágyakon, a holland pedig 0,354 másodperccel visszavette az első helyet. Ez a különbség meg is maradt az élen (miután a címvédőt feltartották az utolsó körén), Pérez viszont hiába töltötte a legtöbb időt a pályán, időben nagyon messze járt a legjobb háromtól. A hajrában még Fernando Alonso jött fel közvetlenül a három élcsapat mögé, mögötte Albon, Norris és Cunoda végzett még a legjobb tízben az időmérő előtt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Francia Nagydíj harmadik szabadedzése! A második gyakorlás előtt azt a kérdést tettük fel, hogy szoros marad-e a csata a Ferrari és a Red Bull között, ám a maranellóiak aztán nagyon elléptek, legalábbis egy körön. Így most adódik a kérdés, hogy a bikásoknak, esetleg a Mercedesnek sikerült-e olyan beállításokat találniuk, amelyekkel megközelíthetik Carlos Sainzot és Charles Leclerc-t. Az eddigi tréningek összefoglalóját az alábbi linkekre kattintva olvashatják.
A szokásoknak megfelelően a közönség szerencsésebb tagjai autogramot szerezhettek a pilótáktól. A hétszeres világbajnokot hatalmas ováció fogadta, és a Mercedes Twitter-fiókjának kezelőjéhez hasonlóan mi is óvatosságra intjük a videó elindítása előtt azokat, akik fülhallgatót használnak.
A spanyol pilóta szinte biztosan elszólta magát a tegnapi sajtóbeszélgetésen, és a Ferrari alighanem előbb-utóbb bejelenti, hogy Sainz autójában más alkatrészekből is átlépik a megengedett limitet, ami a 27 éves versenyző teljes hátrasorolásával jár. Ő és Leclerc egyaránt elégedett volt az egykörös tempóval, ám mindketten kiemelték, hogy a hosszú etapokon még van hova fejlődniük.
A monacói pilóta rövid videós bejelentkezésében kiemelte, hogy borzasztóan meleg van, ezért ő hidegvizes fürdőt vett. Arra az esetlegesen felmerülő kérdésre is választ kapunk, hogy milyen hideg a víz, egészen pontosan 14,8 fokos.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke állítja, a Belga Nagydíjtól életbe lépő szabályokat egy bizonyos csapat miatt hozták, egy meg nem nevezett kollégája pedig odáig ment, hogy a 2023-as vb-címet már most oda lehet adni a Mercedesnek. A McLarent irányító Andreas Seidl ellenben üdvözli a változásokat.
Vagy inkább helyesebb megfogalmazás, hogy kevésbé meleg. A levegő hőmérséklete 28, az aszfalté 49 fokos, de utóbbi alighanem nőni fog a nap folyamán.
Elindult a harmadik szabadedzés, és a tegnap gyengélkedő Pérez máris pályára gurult a közepeseken.
Az első három versenyző három különböző keveréken kezdett. Jelenleg már hatan vannak kint, a két Red Bull közepeseket, Magnussen lágyakat, míg Russell és az Aston Martinok keményeket tettek fel, de a silverstone-i istálló pilótái csak egy installációs körre jöttek ki.
Általában a Red Bull, azon belül is főleg Verstappen szokta későn megkezdeni a munkát a szabadedzéseken, de most fordult a helyzet, ami vélhetően a tegnapi eredményekre vezethető vissza. Sainz még fel sem vette a sisakját, igaz, az ő esetében előfordulhat, hogy az esetleges erőforráscsere is szerepet játszhat.
Pérezé volt az első mért kör, de 1:33.628-as idejénél csapattársa 791 ezreddel gyorsabb volt. Rajtuk kívül Ocon és Magnussen iratkozott fel az eredményjelzőre, előbbinek 1,622, utóbbinak 1,931 másodperc a hátránya. Időközben egyébként Hamilton és Alonso is elhagyta a garázst lágy, illetve közepes abroncsokon.
Verstappen két lila és egy sárga szektorral 1:32.808-ra módosította a leggyorsabb kört, 497 ezreddel megelőzve Pérezt. Hamilton csak a negyedik pozícióban kezdett, 1,784 másodperccel lemaradva a címvédőtől.
Legalábbis abban az értelemben, hogy Hamilton kiment, Russell pedig lágyakon visszajött a pályára. Könnyen lehet, hogy hamarosan az ifjabbik brit pilóta is teljesíti első mért körét.
A brit pilótával még egy korábbi rádióbeszélgetést játszottak ba, amelyben közölték, hogy 1, másodperccel marad el Verstappentől. Erre annyit válaszolt, hogy "1,7? Jézus!"
Azonban az ő hátránya is 1,440 másodperc, ráadásul még Bottas és Alonso is megelőzi. Eközben a két Ferrari is pályára gördült, de míg Sainz a lágyakon, addig Leclerc a keményeken kezd.
409 ezred a hátránya, de ne feledjük, a holland pilóta kétszer próbálkozott eddig. Hamilton időközben megelőzte Russellt, kettejük közé pedig Leclerc jött be a keményeken.
Pontosabban Magnussennel fog harcolni az utolsó hely elkerüléséért, ugyanis mindkettejük autójába új belső égésű motort, MGU-H-t, MGU-K-t, valamint turbót szereltek.
Pérez már az ötödik körét teljesíti, de a jelek szerint versenyszimuláción van, ahogyan vélhetően Verstappen is. Sainz ellenben próbál javítani a lágyakon.
A monacói pilóta meg is pördült, csapattársa csak szimplán szélesre futott, de ennek következtében nem fejezte be gyorskörét.
Hamilton a kilencedik, Russell pedig csak a tizenkettedik helyen áll. Persze nem tudni, hogy milyen motorüzemmódban, illetve üzemanyagszinten mennek, de ez eddig egyáltalán nem tűnik biztatónak a Mercedes számára.
Ted Kravitz, a Sly Sports riportere jelentette, hogy a spanyol pilóta autóján hátsó felfüggesztést iscseréltek. Sainz egyébként azóta sem tudott javítani, igaz, miutám hibázott és bement a bokszba, nem is próbálkozottn
A brit pilóta feljött a harmadik helyre, hátrányát pedig 447 ezredre csökkentette. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a hétszeres világbajnokkal (és Sainzcal) ellentétben Verstappen a közepeseken autózta meg a leggyorsabb kört.
A monacói versenyző nyolc kört tett meg a keményeken, most pedig lágyakon tért vissza. Valószínű, hogy gyorskörre készül, ahogyan Sainz is újból próbálkozik, és ezek az idők már sokat elárulhatnak a valós esélyekről az időmérőt illetően.
Leclerc 101, míg Sainz 364 ezredes hátrányban van vele szemben. Hozzá kell tenni, hogy a holland pilóta ideje nem éri el Sainz tegnapi legjobb körét, úgyhogy a Ferrariban elméletileg még van tartalék.
A brit pilóta a hatodik helyre, Pérez mögé jött fel a friss lágyakon. A Williamsek szintén sokat javítottak, hiszen Albon a hetedik, Latifi a tizedik pozícióba ugrott fel, de esetükben ez szinte biztosan nem a reális helyezés.
A spanyol pilóta két lila és egy sárga szektornak köszönhetően 182 ezreddel felülmúlta Verstappen idejét. Csapattársa már a pálya elején hibázott, ezért inkább elvette. Verstappen és Pérez az imént jött ki friss lágyakon, úgyhogy tőlük várható javítás.
A címvldő két lila és egy zöld szektort autózott, aminek köszönhetően 354 ezredes előnyben ismét ő áll a lista élén. Leclerc 22 ezreddel elmaradt egyéni legjobbjától, majd kijelentette, hogy ezeknek a gumiknak végük van.
Bár javított, de csak minimális mértékben, és lemaradása 1,021 másodperc csapattársával szemben. Ha a mexikói pilóta nem találja meg a formáját, az Sainz büntetésével együtt nagy lehetőséget ad a Mercedesnek a dobogóra.
Stroll a tizenkilencedik, Vettel pedig a huszadik helyet foglalja el. Hozzá kell tenni, hogy utóbbi nem autózott a lágyakon, de könnyen lehet, hogy ennek egy műszaki hiba az oka, mert már jó ideje nem jött ki.
Véget ért a harmadik szabadedzés. Nem sokkal korábban Albon lesodródott a pályáról, ami miatt pár pillanatig sárga zászló volt érvényben.
Vélhetően nem ezen múlott, hogy a holland pilóta nem tudott javítani, mert már az első két szektorban sem gyorsult. Mindenesetre ezzel együtt is ő végzett az élen, 354 ezreddel megelőzve sainzot, és további 283-mal Leclerc-t. Mögöttük Hamilton, Pérez, Russell, Alonso, Albon, Norris és Cunoda lett az első tíz sorrendje. Stroll egyébként a legvégén megelőzte Schumachert.
Nagyon eltérő képet mutatott a második és a harmadik szabadedzés az egykörös tempót illetően. A Ferrari tegnapi fölénye mostanra teljesen eltűnt, kérdés, hogy ez minek köszönhető, esetleg letekerték-e a motort. Azt nem ígrjük, hogy azoros lesz a kvalifikáció, de az biztos, hogy most nehéz megjósolni, hogy ki szerzi meg a pole pozíciót. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval!