A harmadik szabadedzés alapján Max Verstappen várhatta a legnagyobb esélyesként az Olasz Nagydíj időmérőjét, ám az már korábban biztossá vált, hogy a motorcsere miatti büntetése következtében semmiképpen nem ő indul a pole pozícióból a vasárnapi futamon. Sőt, mivel a másik Red Bullt, valamint Carlos Sainzot is hátrasorolják, Charles Leclerc lépett elő a rajtelsőség toronymagas favoritjává, mivel a Mercedesek igencsak gyengélkedtek a hétvége korábbi szakaszában (ráadásul Lewis Hamiltont szintén szankcionálják).
Mi a körülményeket illeti, az időjárás nem változott lényegesen az eddigihez képest. Az előrejelzéseknek megfelelően a levegő hőmérséklete 27, míg az aszfalté 38 fokos volt nem sokkal a kvalifikáció kezdete előtt.
Miután a bokszutca kijáratának megnyitásával elkezdődött a Q1, Lance Stroll azonnal elhagyta a garázst, és kisvártatva Cunoda Juki és a Haasok is követték őt,
hogy aztán szépen lassan benépesüljön a pálya. Közülük a japán pilóta kezdett a legjobban, aki 1:22.762 másodperces idejének köszönhetően 405 ezreddel megelőzte Kevin Magnussent, és további 896-tal a hibázó Mick Schumachert.
Ezt követően természetesen az élcsapatok pilótái is megkezdték az időmérőt. Közülük Sergio Pérez iratkozott fel elsőként az eredményjelzőre, a mexikói versenyző 1:22.085-tel vette át a vezetést. Meglepő módon Verstappen csupán 62 ezreddel szárnyalta túl ezt az időt, lehetőséget adva ezzel a Ferrariknak. Ezt ki is használták, és Leclerc 1:21.280-nal vette át a vezetést, 68 ezreddel megelőzve Sainzot, és még George Russell is befért a spanyol és a holland pilóta közé. Lewis Hamilton jóval gyengébben nyitott, hiszen az ő idejét még Lando Norris is felülmúlta.
8 perccel a Q1 vége az Alexander Albon helyére beugró Nyck de Vries volt közvetlenül a hétszeres világbajnok mögött, egy pozícióval megelőzve a másik Williamst vezető Nicholas Latifit. Igaz, akkor még nem mindenki teljesített mért kört: nem sokkal később Cunoda az ötödik, Fernando Alonso a hetedik, Esteban Ocon a kilencedik, Csou Kuan-jü a tizenegyedik helyre ugrott fel.
Verstappen azonban ekkor ismét próbálkozott, aminek meg is lett az eredménye,
és 358 ezreddel bizonyult gyorsabbnak Leclerc-nél, Pérez pedig feljött Sainz mögé. Ezzel pedig el is érkeztünk a végjátékhoz.
4 perccel a Q1 vége előtt Magnussen, Valtteri Bottas, Stroll, Schumacher és Sebastian Vettel álltak a veszélyzónában. Utóbbi egyébként kisebb technikai gondokkal küszködött, ezért foglalta el az utolsó helyet. A dán versenyző aztán hamarosan tizenegyedik helyet érő időt autózott, de pályaelhagyás miatt törölték a körét, így Daniel Ricciardo ekkor még nem sodródott a kiesők közé.
Ez nem sokkal később megtörtént, ám a McLaren versenyzője végül javított, és a tizenkettedik helyen zárta a Q1-et. Ennek következtében a hibázó Latifi, Vettel, Stroll, az ismét érvénytelen kört autózó Magnussen és Schumacher estek ki. A Williams versenyzőjével kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy 54 nagydíjhétvégével a háta mögött 2 századdal ugyan, de
kikapott az élete első F1-es időmérőjét teljesítő De Vriestől, akinek ráadásul az utolsó körét szintén törölték.
A Q2 elején egyáltalán nem sietett a mezőny, több mint 2 perc telt el, mire Pérez személyében az első versenyző elhagyta a garázst. A mexikói versenyzőt a Mercedesekhez hasonlóan és csapattársával, valamint a Ferrarikkal ellentétben friss lágyakon küldték ki.
Verstappen ennek ellenére 93 ezreddel gyorsabbnak bizonyult a mexikói versenyző 1:21.358-as körénél, de Sainz részben a szélárnyéknak köszönhetően 387 ezreddel felülmúlta egykori csapattársát. Leclerc elsőre elrontotta a Rettifilo-sikánt, így egy újabb melegítő kör után próbálkozott ismét. Bár az első két szektor után kifejezetten jól állt, az Ascariban megint bakizott, ezért 33 századdal elmaradt Sainztól. Hamilton az ötödik, Russell a hatodik legjobb időt autózta 830, illetve 869 ezredes lemaradással.
Ami a kiesőket illeti, Bottas, De Vries, Csou, Ricciardo és az érvényes kör nélküli Cunoda álltak az utolsó öt helyen a Q2 fináléja előtt. Az első négyet leszámítva egyébként mindenki visszatért a pályára, kivéve a japán versenyzőt, így a tizenötödik pozíció kérdése ekkor el is dőlt.
A következő biztos kieső De Vries volt, aki egy elfékezés után lesodródott a pályáról a Roggiánál.
Csou nem tudta őt megelőzni, ellentétben Ricciardóval, aki a nyolcadik pozícióban tovább is jutott. Mindezt Ocon kárára tette, aki így nem jutott tovább, ahogyan Bottas is kihullott. Gasly ugyan a tizedik helyen végzett, de nem lehetett teljesen nyugodt, mert csapata veszélyesnek tűnő módon engedte ki Lando Norris elé.
A Q3 elején az élmezőny tagjai közül csak Hamilton kapott használt lágyakat, a másik négy versenyzőből pedig Alonso volt az egyetlen, aki vadonatúj lágyakon próbálkozhatott. Az első próbálkozások során Sainz volt a leggyorsabb 1:20.584 másodperccel, 186 ezreddel megelőzve Leclerc-t, és további 89-cel Pérezt. Pérez lemaradása kereken fél másodperc volt csapattársa mögött, őt pedig Russell, Norris, Hamilton, Ricciardo és Gasly követte, Alonso pedig nem fejezte be gyorskörét.
A második próbálkozások után azonban Leclerc és Verstappen is megelőzte Sainzot. A monacói versenyző 145 ezredes előnyben végzett az élen, így önerőből is megszerezte a pole pozíciót. Pérez maradt a negyedik, Hamilton megelőzte Russellt, mögöttük pedig Norris, Ricciardo, Gasly és Alonso lett a sorrend, utóbbi nem tért vissza a pályára.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat az Olasz Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Pénteken a Ferrari a már a versenyre készülő Verstappen előtt végzett, a mai szabadedzésen azonban a holland tudott az élen zárni. A Mercedes fokozatos visszaeseést produkált, a középmezőnyben pedig az Alpine és a McLaren nagyot csatázott.
A belgiumi kvalifikációhoz hasonlóan ezt is izgalmassá teszik a rajthelybüntetések, amiben jelenlegi tudásunk szerint kilenc pilóta érintett:
Hamilton, Sainz és Cunoda a rajtrács végéről indul majd,
Schumacher, Magnussen és Bottas 15 rajthelyes büntetést kapott,
Pérez 10 rajthelyes büntetést kapott,
Verstappen és Ocon pedig 5 rajthelyes büntetést kapott.
Amennyiben a monacói szerzi meg a pole pozíciót a Ferrari otthonában – amire Verstappen és Sainz büntetése, valamint Russell hétvégi gyengélkedése miatt különösen jó esélye van –, akkor idén már nyolcadszor indulhatna az élről. Ezzel a saját, 2019-es rekordját is megdöntené, és a Ferrari 2004 óta nem látott számú rajtelsőségét is megszerezné – abban az évben Michael Schumacher szerzett 8 pole-t.
A hétszeres világbajnok mindenképp a mezőny végéről indul, ám Russell így sem kockáztatna azzal, hogy a csapattársa szélárnyékot adjon neki. Majd meglátjuk, próbálkozik-e vele a Mercedes, vagy sem. Noha eddig visszeső teljesítményt nyújt a csapat a hétvégén, a fiatal brit akár a pole-t is megszerezhetné, ha megpróbálkoznak vele és beválik a taktika.
Nyck de Vries a Mercedes vendéglátóegységében kávézott, amikor dél környékén megtudta, hogy Alexander Albon Williamsét kell vezetnie az Olasz Nagydíj folytatásában. Ez amiatt is különösen nehéz számára, mert pénteken még az Aston Martin beállításait kellett megszoknia. Noha a hollandtól nem várhatunk kiemelkedő időmérős teljesítményt, a vasárnapi futamra tovább gyakorolhat, ahol a büntetések miatt akár a legjobb tízből is rajtolhat.
A hétvége előtt kérdezett korábbi vagy jelenlegi ferrarisok szerint inkább előbbi – kérdés, hogy ezt idén is tudja-e bizonyítani Leclerc és Sainz.
Nem elég, hogy mindkét pilótájukat megbüntetik, még a Porschéval is megszakadt a tárgyalása a csapatnak, miután már nagyon közel voltak a megállapodáshoz – igaz, a hírek szerint a Red Bull akart kihátrálni az egyezségből.
A hétvégén megszokott időjárási körülmények, azaz 27 fokos levegő, 40 fokos aszfalt és szinte szélcsend fogadja a pilótákat a zöld zászló pillanatában.
Lance Stroll után a két Haas és Cunoda Juki hajtott a pályára az első két percben.
Az előbb említett négyeshez Sebastian Vettel, valamint a Red Bullok és a Williamsek csatlakoztak. Cunoda 1:22,762-vel vezet, három lila szektorral.
Az első szektorban legalábbis De Vriesé a legjobb idő, ahol a Williams egész hétvégén nagyon gyors volt. Végül a két Red Bulltól nyolc tizeddel lemaradva az 5. helyre érkezett meg.
Sainz, majd Leclerc vette át a vezetést, Verstappennel szemben közel háromnegyed másodperc az előnyük. Közéjük még Russell is bejött, 5 tizeddel áll a monacói mögött.
A mexikói a harmadik helyre kapaszkodik, kéttizedes hátrányban Leclerc mögé, majd jön Verstappen, aki 358 ezredes előnnyel az élre kerül. Hamilton jelenleg csak a 10., nem sokkal a javító De Vries előtt áll.
A két Haas és a két Aston Martin továbbjutása meglepetés lenne, mellettük jelenleg Bottas áll kieső helyen. Azonban Csou, Gasly, Ricciardo és a két Williams sem érezheti magát biztonságban. Az utolsó próbálkozások jönnek.
Magnussen javított és lépett előre, ám utólag elvették a körét; Schumacher pedig elfékezte a gumiját a pálya elején.
Latifi esik ki a két esélytelen csapat pilótái mellett, De Vries négy tizeddel előzte meg csapattársát.
A két élcsapat versenyzői a bokszban maradtak a hajrára, a kört javító Hamiltont pedig a két AlphaTauri és Csou is megelőzte. Közben kiderült, Latifi elfékezte az utolsó gyors körét, emiatt sem javított, De Vries körét pedig ugyan elvették, de így is kétszázadnyi előnye van a kanadaival szemben.
Mindketten dühösen kiabáltak a rádióban a kiesés hírére, de Magnussen csak a 19. és a négyszeres világbajnok is túl van az utolsó monzai időmérős körén.
Senki nem ment ki a pályára a Q2 első két és fél percében, aztán Pérez mégis megérkezett.
Pérez előremenekült, mögötte azonban Cunoda kivételével mindenki szinte egyszerre jött ki, és próbál helyezkedni a felvezető körben.
Verstappen használt lágyakon is egy tizeddel megelőzte Pérezt, mögötte pedig (a pályán) De Vries ment, és teljesített 1:22,471-es kört.
A spanyol 1:20,878-cal a hétvége eddigi legjobb idejét futotta, amivel 387 ezreddel Verstappen elé került. Csapattársa elrontotta az egyes kanyart, így javítania kell. Alonso pedig 1:22 alá be tudott kerülni, amire rajta kívül csak a három élcsapat pilótái voltak képesek.
A második körén is hibázott a monacói, de így is képes volt egy második időt autózni, ráadásul Verstappenhez és Sainzhoz hasonlóan használt lágyakon. Bottas, De Vries, Csou, Ricciardo és a mért idő nélküli Cunoda áll kieső helyen az utolsó körök előtt, a japán azonban könnyen lehet, hogy a bokszban is marad a büntetése miatt.
A Ferrarik és a Red Bullok a bokszban maradtak, ahogy Cunoda is, de ő más okból. Perceken belül kiderül, ki kapja a legjobb szélárnyékot, és ki tud bekerülni a Q3-ba.
A sor elején haladó De Vries ígéretes első szektor után hibázott, a közvetlen mögötte haladó Bottas pedig nem tudott javítani a 11. helyről.
Az ausztrál váratlanul jó kört ment, a 8. helyen került be a Q3-ba. Rajta és a három élcsapat pilótáin kívül Norris, Alonso és Gasly jutott még tovább.
Ocon ennyivel maradt el Gaslytól, így az Alpine franciája nem fog tudni segíteni Alonsónak a Q3-ban. De Vries 13. helye pedig a futamon top 10-es rajtpozíciót fog jelenteni, hiszen előle többen is mögé lesznek sorolva.
Verstappen, Pérez, Sainz és Hamilton büntetést fog kapni, így Leclerc, Russell, Norris, RIcciardo, Alonso és Gasly dönti el egymás között a pole pozíció sorsát. Elkezdődött a Q3.
A pályán belüli sorrendet illetően, ugyanis Norris és Ricciardo vezeti a sort, míg Hamilton és Russell jócskán lemaradva a többiektől egymást segítheti.
Sainz 1:20,584-es idejével az első, mögötte Leclerc hátránya 186 ezred, Verstappené 275 ezred, Pérezé pedig 775 ezred. Mögöttük Russell, Norris, Hamilton, Ricciardo, Gasly és Alonso a sorrend, a kétszeres világbajnok spanyol belehibázott az utolsó szektorába.
Elkezdődnek az utolsó gyors körök, Alonso vezetésével.
1:20,161-gyel az időmérőt is megnyeri a monacói, 145 ezreddel verte meg Verstappent.
Megvan az idei 8. pole, ráadásul valóban megnyerve az időmérőt, nem csupán a büntetéseknek hála.
Sainz, Pérez és Hamilton zár a 3-5. helyen, de mindannyian vissza fognak esni, így Russell indul a második helyről, Norris pedig a harmadikról.
Leclerc a futam esélyese, de két éve Gasly a 10. helyről nyert, tavaly Bottas a 19.-ről lett dobogós, úgyhogy semmi nem dőlt el az időmérővel, pláne Verstappen versenytempóját ismerve. Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk!