Az időmérő napján száraz körülmények, borús égbolt fogadta a mezőnyt Szuzukában, és a hétvége egyetlen ilyen edzésének végeredménye alapján Max Verstappen volt a favorit. A Red Bull címvédő pilótája meg is futotta a leggyorsabb kört, bár a végén a vártnál közelebb került hozzá Charles Leclerc és Carlos Sainz (sokáig utóbbi állt jobban a ferrarisok közül), össz-vissz 57 ezredmásodperc választotta el őket.
A sportfelügyelők azonban a kvalifikáció után vizsgálni fogják Verstappent,
mert gumimelegítés közben nem figyelt az érkező Lando Norrisra, akinek résen kellett lennie és a fűre menekült a baleset elkerülése érdekében.
Elég veszélyes jelenet volt.
Végül azonban a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) úgy döntött, hogy csak
egy megrovásban részesíti a holland pilótát, amely az első volt számára a szezonban, így megőrizheti az első rajtkockát.
Verstappen megnyeri a bajnokságot Japánban, ha nyer és megfutja a leggyorsabb kört, vagy a győzelme esetén nem Leclerc végez a 2. helyen.
Többen alulteljesítettek az egyes felvonásokban és hátrébb végeztek, mint vártuk: a Q1 kiesői közül a fékekkel küszködő Pierre Gasly, Kevin Magnussen és Lance Stroll tartozik ide.
Mick Schumacher ellenben jól reagált a pénteki balesete után és bejutott a Q2-be, ahogy Daniel Ricciardótól is szép eredmény idén a 11. hely. Utóbbi csupán három ezredmásodperccel maradt le a továbbjutásról Sebastian Vettel ellenében.
Jól szerepelt az Alpine, Esteban Ocon mindkét, Fernando Alonso az egyik Mercedes-pilótát előzte meg.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Japán Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Az időmérő favoritja az utolsó edzés végeredménye alapján Max Verstappen, de csapattársa, a Ferrarik és akár a Mercedesek még válaszolhatnak a hollandnak. Fernando Alonso szintén jó formát mutatott, akár meglepetést is okozhat. Kövesse velünk, hogy alakul a szuzukai időmérő!
Ébredésre két pilóta leigazolása vált hivatalossá: az Alpine és az AlphaTauri is szombat reggel jelentette be az egyik versenyzőjét a 2023-as szezonra.
Az első szabadedzés leintése után balesetező német pilótának szerencséje volt abban, hogy az általa kihagyott FP2 körülményei a hétvégén már várhatóan nem térnek vissza, ám így is a jövőjébe kerülhet az újabb autót összetörő hibája.
A német Auto Motor und Sport utánajárt, mi miatt lehet ennyire gyors a Red Bull az egyenesekben: a tavalyi Mercedeshez hasonló megoldás lehet a háttérben.
A harmadik edzésen Albont az egyik bokszkiállása után nem azonos szettből származó gumikkal küldte a pályára a Williams. Mind a négy abroncsa közepes keverékű volt, ám három a 202-es, egy pedig a 203-as számú szettbe tartozott, ezt a szabálytalanságot pedig 1000 eurós büntetéssel jutalmazta az FIA.
A monacói pilóta idei 10. pole-ját szerezheti meg, ennél csak Michael Schumacher ért el többet ferrarisként egy szezonban: 2001-ben 11 rajtelsőséggel zárt a német.
Ugyanakkor az elmúlt két szezonban éppen tíz pole-ja volt az idény végén az aktuális szezon legjobb szombati versenyzőjének: 2020-ban Hamilton, 2021-ben Verstappen zárt ennyivel.
Az eső valószínűsége csekély a kvalifikáció alatt, de a harmadik szabadedzéshez képest hűvösebb van: húsz fok alá csúszott a hőmérő higanyszála, és a pálya hőmérséklete is magasabb volt három órával ezelőtt.
Lengetik a zöld zászlót, a nézők rendkívül lelkesen veszik ezt tudomásul, pláne mert Cunoda is a pályára hajt Gasly és Latifi mellett.
Csak Norris csatlakozott egyelőre az előbb említett trióhoz, akik közül Cunoda kezd a leggyorsabban.
A két Mercedes is a pályán, az Ezüstnyilak közepes gumikat választottak. Közben a két Red Bull és a két Ferrari is kijött az élmenők közül.
A két Mercedes Cunoda mögé jött be, majd a két Red Bull került az élre: a holland három lila szektorral, 398 ezreddel előzte meg Pérezt.
Az ausztrál az ötödik helyre lépett előre Verstappen, Sainz, Leclerc és Pérez mögé, és csak 656 ezred a hátránya a hollandhoz képest. Majd érkezett a spanyol, aki Pérezt is megelőzte, és ezzel a negyedik.
A két Mercedes kieső helyen áll, úgyhogy muszáj lesz a lágyakon is kijönniük az utolsó percekben. Közben Gasly és Cunoda is a fékekre panaszkodott a rádióban, gond lehet az AlphaTaurinál.
Russell a hatodik, Hamilton a nyolcadik helyre lépett fel az új lágyakon.
A továbbjutó időt autózó Albon körét elvették, így egyelőre nincs mért ideje a Williams pilótájának. Két perc van a Q1-ből.
Alonso a két Red Bull-lal és a két Ferrarival együtt a bokszban maradt, a többiek az utolsó gyors körüket kezdik.
Cunoda az utolsó pillanatban javított, így azonban Gasly kiesett a Q1-ben a két Williamshez és Magnussenhez, valamint Strollhoz hasonlóan.
Sokszor járt már pórul a négyszeres világbajnok idén, ezúttal azonban 55 ezreddel Albon előtt végzett, így 15.-ként továbbjutott. A kiesők sorrendje Albon, Gasly, Magnussen, Stroll és Latifi.
A két pilótájuk indulhat ugyanis az utolsó sorból. Stroll a pályafutása során 59-edszerre esett ki a Q1-ben, nála csak Marcus Ericsson tette meg ezt többször – a svéd 71-gyel áll a rangsor élén.
Leclerc és Sainz használt lágyakon érkezik a pályára a zöld zászló pillanatában, őket egyelőre nem követi senki.
Ennyivel előzte meg Sainz Leclerc-t. A Red Bull két pilótája követte elsőként a Scuderia versenyzőit, azóta pedig már mindenki a pályán.
Verstappen átvette a vezetést szintén használt lágyakon, de Sainz egy tizeden belül van a hollandhoz képest. Ocon a negyedik, Pérez hibázhatott a körén.
Norris a lila első szektora ellenére gyenge kört ment és csak a 11., Ricciardo viszont Ocon mögött az 5. helyen áll, amire a szezon eddigi időmérőin nem volt példa. Norris, Vettel, Csou, Schumacher és Cunoda áll kieső helyen hat perccel a Q2 vége előtt.
Még a 12. helyen álló Vettel lemaradása is csak 639 ezred Verstappennel szemben, ami az FP3 és a Q1 alapján egyaránt meglepő. Verstappen, Sainz és Leclerc a bokszban maradt, a többiek kezdik az utolsó körüket.
Három lila szektorral, 421 ezreddel előzte meg csapattársát, aki mögé Ocon lépett fel.
Három ezred. Ennyi döntött Vettel és Ricciardo között a továbbjutásról a német javára. Alonso a második helyre jött fel, Russell pedig az utolsó pillanatban biztosította be a Q3-at.
Rengeteget javult a pálya, végül csak hatan előzték még meg a monacóit, így 9.-ként jutott a harmadik szakaszba. Ricciardo mellett Bottas, Cunoda, Csou és Schumacher esett ki a Q2-ben.
Négyszer nyert már itt a német, és ezúttal is remekel: kisebb csoda, hogy az Aston Martint a Q3-ba vezette. Legutóbb ő szerezte meg az első rajtkockát a Ferrarival, amivel egy ötös Mercedes-sorozatot szakított meg. Az utóbbi 20 szuzukai futamon egyébként a pole-pozíciót illetően nem ritka a megszakítás nélküli hosszú széria: egy hetes Ferrari-sikersorozat, egy négyes Red Bull-sikersorozat, majd egy ötös Mercedes-sikersorozat is következett az időmérőkön.
Nem lehetetlen előzni Szuzukában, de semmiképpen nem hátrány megszerezni az első sor valamelyik rajtkockáját: a 31 eddigi Japán Nagydíjból 15-ször nyert az élről induló, 11-szer pedig a 2. helyről rajtoló pilóta. Az elmúlt öt alkalommal ráadásul a top 4-ből indulók közül kerültek ki a dobogósok, úgyhogy tényleg sokat számít a rajtpozíció. Kezdődik a Q3!
„Végig nehéz feladatom volt a fékproblémával, az egészet pedig fokoztuk azzal, hogy forgalomba küldtek ki a garázsból. Megkérdeztem, nem várhatnánk-e még egy kicsit, de a forgalom közepébe engedtek ki. Jukival vártak még egy kicsit. Nem értem, miért. Az utolsó kísérletemnél gond volt a bal első fékkel, nem melegedett fel, és akármikor rátapostam a pedálra, blokkolt a kerék. Úgy érzem, jobban kezelhettük volna a helyzetet" – mondta a francia pilóta a Q1-es kiesése után.
Verstappen 1:29,304-es ideje messze a hétvége legjobbja, de a többiek is óriásit javultak. Leclerc, Sainz, Pérez, Alonso, Russell, Hamilton, Norris, Ocon és Vettel a sorrend az első próbálkozások után.
Verstappen a gumijait melegítette és nem figyelt a gyors körön lévő Norrisra, aki kénytelen volt a fűre hajtani az ütközés elkerüléséért. Hatalmas reflex és szerencse a brit részéről, akitől elnézést kért utólag a holland.
Hatodik időt autózott a német, aki már nem próbálkozik többet az időmérőn. Lehet, hogy visszaesik tizediknek, de rég volt ilyen elégedett a négyszeres világbajnok egy kvalifikáció után, aki mindenkinek megköszönte a támogatást a rádióban.
Leclerc javított, de egyetlen századdal elmaradt Verstappen eddigi vezető idejétől.
Verstappen nem javított, de nem is kellett neki: 10 ezreddel Leclerc-t, 57-tel Pérezt előzte meg.
Verstappen megcsúszott az utolsó körén és le is tört egy alkatrész az autóról, de ezek is belefértek a hollandnak. Pérez, Ocon, Hamilton, Alonso, Russell, Vettel és Norris zárja az első tízet.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk!