Max Verstappen rekordot döntött a hibátlan versenyzés után megszerzett mexikói győzelmével
2022. október 30. 20:51
A Mexikóvárosi Nagydíj az egész hétvégén megszokott napos, kissé szeles, 25 fok környéki körülmények között, kiváló hangulatban indult el. A mezőny nagy része kezdésnek új közepes keverékű abroncsokat választott, ám a két Red Bull és a két Ferrari – az első 12-ből egyedüliként – használt lágyakon kezdte meg a versenyt, ami jó húzásnak bizonyult, hiszen a rajtvonaltól távoli első kanyarba Max Verstappen fordult elsőként. George Russellt csapattársa és Sergio Pérez is megelőzte, a pályafutása 100. F1-es futamán elinduló Charles Leclerc pedig Carlos Sainz mögé zárkózott.
Noha az első körökben Verstappen elszakadt Lewis Hamiltontól, hamarosan a gumielőnyét kihasználva a brit tudta tartani az egy-két másodperces hátrányát, míg a mezőny hátuljában Fernando Alonso és Valtteri Bottas, valamint Pierre Gasly és Lance Stroll csatázott egymással. A két Ferrari hamar leszakadt Russellről is, körönként majdnem fél másodperccel nőtt a hátrányuk a mercedeses pilótával szemben.
Az első bokszkiállásokra a korábbinál alacsonyabb aszfalthőmérséklet miatt a vártnál többet kellett várni, a lágy gumik ugyanis mindenki autóján legalább 23 körig bírták. Ekkor Pérez egy lassú (5 másodperces) kiállás után kapott közepeseket, majd két körrel később Verstappennel is ugyanígy döntött a csapat. A holland ráadásul a két Ferrari elé tért vissza, majd Pérez is hamar áthámozta magát Leclerc-en. A monacói egy körrel korábban (a 29.-ben) cserélt kereket, mint Sainz és Hamilton – a Mercedes britje keményeket, a két Ferrari közepeseket kapott.
Russell bírta a legtovább az élmezőnyből, éppen féltávnál váltott kemény abroncsokra, így visszaállt az eredeti sorrend: Verstappen 7 másodperccel vezetett Hamilton, 9-cel Pérez és 16-tal Russell előtt. A Ferrarik lemaradása már bőven fél perc felett volt, és még a bokszkiállását sokáig (a 40. körnél is tovább) eltoló Alonso és Bottas is előttük autózott.
Hamilton és Russell is azt jelezte a rádióban, hogy a kemény abroncsokon jobban szenved, mint azt a közepeseken tette, így pedig nem tudtak közeledni a gumikímélő tempót autózó Verstappenre. Az első hat helyezett között megszilárdultak a különbségek, mögöttük azonban Esteban Ocon harcolt keményen Bottasszal, Daniel Ricciardo pedig Cunoda Jukival, utóbbi párosnál az ausztrál vakmerősége (amiért 10 másodpercre megbüntették) után a japán járt pórul, és az ütközés után csak néhány körön keresztül tudta folytatni a futamot.
Az utolsó tíz-tizenöt körben az volt a legnagyobb kérdés, hogy a Red Bullok (és a Ferrarik) bírják-e tartani a keményeken autózó Mercedesek tempóját. A szintén keményeken haladó Alpine-ok hirtelen tempóvesztése azonban inkább Hamiltonra és Russellre volt fenyegető, Alonso és Ocon mellett ugyanis könnyedén ment el Ricciardo. Alonsónak ráadásul a 65. körben a motorja is megadta magát, így virtuális biztonsági autós fázis következett, de alig fél perc után eltávolították az útból az Alpine-t, így folytatódhatott a verseny.
A hajrában ahelyett, hogy a Red Bull pilótái szenvedtek volna, Russell panaszkodott a rádióján arra, hogy nem tapadnak a gumijai, így pedig esélye sem volt arra, hogy Pérezt megelőzze a harmadik helyért – a leggyorsabb körért járó plusz pontot azonban megszerezte a brit.
Hamilton sem tudott közeledni Max Verstappenre, aki az idei 14. futamgyőzelmét aratta, amire még soha senki nem volt képes a Forma–1 történetében. Ráadásul ezzel az eredménnyel a Red Bull is beállította két saját rekordját: sorozatban a kilencedik győzelmet szerezték az energiaitalosok, és egymás után a 19. futamon állt fel legalább egy pilótájuk a dobogóra.
Az ötödik és a hatodik helyen a két Ferrari végzett Sainz, Leclerc sorrendben, a hetedikként célba érő Ricciardo a büntetése ellenére megtarthatta a pozícióját, mögötte pedig Ocon, Norris és Bottas szerzett pontokat.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Szép estét kívánunk kedves Olvasóinknak! 21 órakor indul a verseny Mexikóban, ahol Verstappen szerezte meg a pole pozíciót Russell és Hamilton előtt. Az időmérő eseményeit és a rajtrácsot alább olvashatják:
Toto Wolff csapatfőnök szerint Mexikó kínálja a legjobb esélyt a csapatnak az első győzelmére 2022-ben, de Russell azt mondta, ehhez a stratégiával kell felülmúlniuk a Red Bullt, a pályán szerinte nem tudják megelőzni Verstappent.
Latifi odaállt egy közös fotóra egy rajongóval, aki kicsit kifigurázta őt.
Ő lehet az első pilóta a történelemben, aki 14 futamot nyer egy szezonban. Most Michael Schumacherrel és Vettellel holtversenyben tartja a csúcsot, akiknek annak idején nem volt ennyi futama egy évben. A hollanddal kapcsolatos hír, hogy az egyik tudósító megjegyzései miatt határozatlan ideig nem nyilatkoznak a Red Bull tagjai a sportág első számú tévétársaságának, a Sky Sportsnak.
A Pirelli a két leggyorsabb stratégiaként egy- és két bokszkiállásos taktikákat jelölt meg.
Hosszú az út a rajtvonaltól az első kanyarig, a szélárnyéknak lesz hatása, Verstappennek nehéz lesz megőriznie az 1. helyet. Az előző években számos balesetet és pályalevágást láttunk itt.
Alonso a Sky-nak azt mondta, a 2. körtől már kímélni kell több alkatrészt a meleg miatt. A több mint 2200 méter magasan fekvő pályán ritka a levegő, ez rontja a hűtés hatékonyságát. A motorok és a fékek hőmérsékletét is folyamatosan ellenőrizni kell. A levegő 24, az aszfalt 43 fokos, 5 perc múlva indul a felvezető kör.
Pérez a 4. helyről indul, miután nem találta a ritmust az időmérőn. Egyelőre csak vágyálomnak tűnik, hogy a Red Bull azon lamentáljon, megnyeressék-e vele a futamot, ha Verstappen mögött haladna a 2. helyen.
Elővigyázatosságból Leclerc és Sainz autóján is kicserélték a DRS-t működtető kapcsolót, miután Leclerc-é besült a kvalifikáción.
A Red Bullokon és a Ferrarikon lágy, a Mercedeseken közepes gumi van, máris eltérő stratégiákat figyelhetünk. A táv 71 kör.
Kivédekezte a holland, Hamilton és Pérez a második egyenes végére megelőzte Russellt.
Megelőzte Bottast, így 6. Úgy néz ki, mindenki átvészelte baj nélkül az első kört.
Verstappen 1,5 mp-cel vezet Hamilton előtt, Pérez sincs még DRS-távolságra Hamiltontól. A gumitaktikával a Mercedesnek lesz annyi előnye, hogy jobban elnyújthatja az első etapját.
De összességében nagyjából maradtak a különbségek az első három helyezett között. Russell kicsit jobban leszakadt már Péreztől.
Bottas, Ocon, Norris, Cunoda vonatozik mögötte, de itt még DRS-sel is nehéz előzni. A csata a 7. helytől zajlik.
Vagyis övé jelenleg a leggyorsabb kör. Ricciardo keményen támadja Csout a 12. helyért.
A Haas pilótája valamiért a Williamsek mögé került, ő zárja a sort. Ricciardo és Gasly is közel állt az imént egy előzéshez, amiből még mindig alig láttunk.
Ricciardo a régi szép időket idézve bevetődött Csou mellé a célegyenes végén, végre egy előzés! Gasly ezt nem tudta megtenni Stroll ellenében.
Verstappen előnye 1,6 mp Hamilton előtt, Hamiltoné ugyanennyi Pérez előtt. A Ferrarik hiába mennek a lágy gumin, nem tudnak közelebb férkőzni Russellhez.
Stroll a tapadás hiányáról beszélt az angol f-betűs jelzőt használva. Gasly viszont továbbra sem tudja megelőzni.
A második egyenes végén befurakodott Stroll mellé, de kiterelte a pályáról, valószínűleg vissza kell adni neki a 15. helyet, különben büntetést kaphat.
A második egyenes végén befurakodott Stroll mellé, de kiterelte a pályáról, valószínűleg vissza kell adni neki a 15. helyet, különben büntetést kaphat.
Nagyon kiskanállal növelgeti, az előnye most haladta meg az 1,8 másodpercet. Pérez már több mint 3 mp-cel lemaradt Hamiltontól.
De ez nem zavarja meg abban, hogy 2 mp fölé növelje előnyét egy leggyorsabb körrel.
Az előbbi Stroll elleni manőverét szankcionálták 5 másodperces büntetéssel, viszont a pozíciót nem kell visszaadnia. A legnagyobb izgalmat az előző percekben Stroll és újabb üldözője, Albon szolgáltatta, de az Aston Martin versenyzője kijött kerékcserére.
A 13. Csou nyakára érkezett meg. Közben Alonso lélegzetvételnyi szünethez jutott a 7. helyen, most nem követik szorosan. Bizonyára többen úgy döntöttek, a hűtés miatt jobban leszakadnak az előttük lévőktől.
Az előnye még 2 mp fölötti Hamiltonnal szemben, de hamarosan jöhet az első kerékcseréje. Meglátjuk, a Mercedesek mennyivel maradnak kint tovább.
De nem Verstappen, hanem Pérez érkezett előbb. Lassú volt a kerékcsere, 5 másodpercig állt.
Már csak 1,6 másodperc volt az előnye Hamilton előtt, ideje volt kihívni. Hamilton azt mondta, az ő abroncsai rendben működnek.
A kerékcsere után gyorsan át kellene hámoznia magát a Ferrarin, meg is tette a célegyenesben.
Ami érthető a friss gumin, kérdés, mi lesz, miután a Mercedesek is megjárták a bokszutcát. Pérez mindjárt utoléri Sainzot.
A kemény gumin folytatja, ez egykiállásos stratégiát sejttet. Sem az ő kiállása, sem Sainzé nem sikerült jól.
Percek kérdése, és a pályán lévő leggyorsabb pilóta támadni fogja a 3. Hamiltont. Verstappen előtt tiszta a terep, az élen jelenleg Russell.
Nincs még kieső, a technika egyelőre mindegyik autóba bírja a gyűrődést, és a pilóták sem hibáznak nagyot. Verstappen előnye 6,7 mp Hamilton előtt.
Ő is átesett az egyetlen tervezett bokszkiálláson, a 4. helyen folytatja. Verstappen ismét az élen, az előnye 6,9 mp Hamilton előtt.
A rádión mondták neki, hogy a lágy gumis etapon nem volt baj a gumi állapotával olyan szempontból, hogy megközelítette volna az élettartama végét.
Ahogy tavaly láttuk, nagyon nehéz előzni Mexikóban, viszont most Pérez mellett szól, hogy egy fokkal lágyabb gumin megy, mint Hamilton.
A közepes keverékhez képest kevésbé elégedett a keményekkel, panaszolta. De a hátránya még mindig csak 7,9 mp Verstappentől.
Az 5. helyet vissza a spanyol a spanyoltól, mivel Alonso még nem járt a bokszban. Vettel nagyon sokáig bírta a lágy keveréken, az imént jött ki cserére.
Ahogy várható volt, a különbség most 9,5 mp közte és Hamilton között. Ocon lendületből elment a bokszból visszatérő Bottas mellett, ez valódi pozícióharc volt, korábban fordított volt a sorrend közöttük.
VIssza tudna térni a 4. helyre, akkora az előnye a Ferrarik előtt, és ez mutatja, mennyire nem érzi jónak a kemény gumit, Hamiltonhoz hasonlóan. Hollandiában bejött ez a húzás a Mercedesnél, most úgy látszik, nem annyira.
Csou feltartja Ocont, ez lehetőséget adhat a mögöttük haladó finnek a visszatámadásra. Verstappen előnye az élen lassan eléri a 10 másodpercet.
Most ő és Ocon vívja a legnagyobb csatát, a 8-9. helyen.
Alig haladja meg az előnye a 10 másodpercet, de kérdés, akarnak-e második kerékcserét vele, vagy megpróbálja a Red Bull teljesíteni a maradék távot ezen a szett gumin.
Pérez a 2., Hamilton az 5. helyre léphet előre jelen állás szerint, mivel a Ferrarik nagyon szürkék, a képernyőn is alig látjuk őket.
Ricciardo próbált bebújni Cunoda mellé, de nekiment az Alpha Taurinak, amely átpattogott a McLaren első kerekén. Cunoda visszajutott a bokszba, meglátjuk, mennyire sérült a felfüggesztés.
Tényleg annyira károsodott az autója, hogy nem tud tovább menni. Ő az első kieső, Ricciardo pedig számíthat büntetésre.
Hamilton rákérdezett, hogy a megfelelő gumikon megy-e, de a csapat arra számít, hogy Verstappen közepes gumijai elfogynak később. Már 20 kör sincs a célig.
Ez a 13. helyet jelenti a franciának. Az élen Verstappen előnye 11 másodperc fölé nőtt, Hamiltont változatlanul közelről követi Pérez.
10 másodperces időbüntetést kap az iménti ütközésért Cunodával:
Bottas mellett ment el, de ne feledjük, időbüntetést kapott.
Hamilton nem tud közelebb lépni hozzá, az előnye 12 másodperc fölötti. A 4. Russell egy kicsit közelebb került Pérezhez, a hátránya bő 5 mp.
Utolérte a 8. Ocont. Említsük meg, hogy Norris előtt megy az idén jobbára csak szenvedő ausztrál.
Ocon és Ricciardo is elszáguldott mellette, a spanyol hitetlenkedik az újabb műszaki hiba miatt. De egyelőre még versenyben van.
Megelőzte Ocont és már 7., vezeti a három élcsapat mögötti bolyt, kár azért az időbüntetésért. Meglátjuk, sikerül-e kiautóznia 10 másodperc előnyt Ocon előtt.
Nem tűnik úgy, hogy hamarosan bajba kerülne a gumikkal, már csak 8 kör maradt a célig.
Az előnye 5 másodperc Ocon előtt, a büntetés ellenére előtte végezhet. A McLarenen most vannak a lágy gumik.
Nem bírta ki a célig az autója, motorhiba. A McLaren így sok pontot hozhat az Alpine-on a konstruktőri 4. helyért vívott harcban. Most már Norris is pontszerző helyen áll, az előbb fékezte ki Bottast, Alonso kiesésével a 9. helyre lépett.
A fejét a szalagkorlátra hajtotta, mielőtt visszaindult a garázsba. Russell nem érti, hogy miért nem hívták ki a bokszba a rövid VSC-fázis alatt.
Most már nagyon pechesnek kell lennie, hogy ne legyen meg a 14. győzelme a szezonban. Ricciardo előnye meghaladta a 10 másodpercet Ocon előtt.
A leggyorsabb körért járó bónuszpontra hajtanak rá vele az ajándék kerékcserével. Ez a Ferrarira nézve elég szégyen, hogy ennyire lemaradtak. Gasly megelőzte Albont, de csak 11. Mindjárt kezdődik az utolsó kör.
A vártnál simábban, miután hiába cserélt jóval hamarabb kereket, mint Hamilton, a Mercedes leszakadt tőle. Pérez ismét dobogóra állhat hazai pályáján.
Russell 4., Sainz 5., Leclerc 6., Ricciardo a büntetés ellenére 7., Ocon 8., Norris 9., Bottas 10. Ezzel köszönjük a figyelmet, viszontlátásra!