Izgalmasnak ígérkezett a Mexikóvárosi Nagydíj időmérője, hiszen a harmadik szabadedzésen a Mercedesek voltak a leggyorsabbak, de nyilvánvalóan a Ferrarit és a Red Bullt sem lehetett leírni. A levegő hőmérséklete 24, míg az aszfalté a magaslat miatt 49 fokos volt a kezdés időpontjában.
Miután kinyitott a bokszutca kijárata, a két Haas gurult először pályára, őket pedig a Williamsek és az Aston Martinok követték, a többiek viszont nem nagyon siettek. Közülük Alexander Albon volt a leggyorsabb az első próbálkozások során: a thai pilóta 1:20.859 másodperccel kezdett, 165 ezreddel megelőzve Mick Schumachert, és további 19-cel Kevin Magnussent.
Ekkor már az Alpine-okat és az Alfa Romeókat leszámítva mindenki a pályán volt, így az élmezőny tagjai is feliratkoztak az eredményjelzőre
. Közülük azonban csak ketten, Charles Leclerc és a hazaiak kedvence, Sergio Pérez autóztak érdemi időt: előbbi 1:19.505-tel állt az élre, utóbbi 903 ezreddel elmaradt tőle. A többiek legkésőbb a második szektorban lelassítottak, Max Verstappen például arra panaszkodott, hogy csúszkál.
Mindezek ellenére a címvédő 283 ezreddel átvette a vezetést. Leclerc mögött Lewis Hamilton, Carlos Sainz, illetve George Russell volt az élmezőny sorrendje, legalábbis addig, amíg Valtteri Bottas váratlanul fel nem tűnt a harmadik pozícióban. Pérezt többen is megelőzték, és 7 perccel a vége előtt mindössze a tizedik helyet foglalta el, de később javított négy helyet.
Az időmérő első szakaszának végjátéka előtt Schumacher, Albon, Sebastian Vettel, Magnussen, valamint Nicholas Latifi állt kieső helyen. A Haasok elég korán visszatértek a pályára, és mindketten hatalmasat léptek volna előre, ám a német versenyző körét pályaelhagyás miatt törölték. Csapattársa egyébként lassabb volt nála, de
így is a tizedik helyig kapaszkodott fel, amivel a születésnapos Lance Strollt taszította a veszélyzónába.
Ebből már lehetett sejteni, hogy óriási csata lesz a kiesés elkerüléséért, és így is történt. A legtöbbeknek sikerült javítani, ám végül csak a sorrendet tekintve volt változás a kiesők között: Schumachernek, Vettelnek, Strollnak, Albonnak, illetve Latifinek nem jött össze a továbbjutás. Az élen egyébként Hamilton zárt, 53 ezreddel megelőzve Verstappent, de utóbbi nem tért vissza az utolsó percekre.
A Q2-ben 2 és fél percig senki nem ment pályára, aztán a Mercedesek törték meg a csendet, majd a többiek is megjelentek. A brackley-i istálló eltérő stratégiát választott a riválisokhoz képest, ugyanis Hamiltont és Russellt új lágyakon küldték ki, ellentétben a Ferrari és a Red Bull pilótáival.
Az első próbálkozások után a Mercedesek álltak élre: hiába volt gyorsabb Russell Hamiltonnál a második és a harmadik szektorban is, összességében a hétszeres világbajnok javára alakult ki 13 ezredes különbség. Verstappen a középső szakaszon kapott rengeteget, így 382 ezreddel elmaradt tavalyi riválisától, ráadásul nem is a harmadik helyen állt. Azonban nem egy Ferrari vagy Pérez férkőzött be oda, hanem a megtáltosodó Bottas. Esteban Ocon is jól kezdett, hiszen megelőzte a Ferrarikat, mögötte, Leclerc, Norris, Sainz, Alonso és Ricciardo volt az első tíz sorrendje.
Pérez csupán a tizenkettedik helyen állt.
A mexikói pilóta előtt Cunoda Juki, mögötte Csou Kuan-jü, Pierre Gasly és Magnussen volt a kieső helyen állók sorrendje. A mexikói versenyző hamar visszajött, és rengeteget javított: 63 ezredre került Hamiltontól, ám ennek az volt az ára, hogy újabb abroncsot tett fel. Igaz, ezt nem sokkal később Verstappen és a Ferrarik is megtették, így nem került stratégiai hátrányba velük szemben.
Pérez felzárkózása után Ricciardo került kieső helyre, és nem is tudott elmozdulni onnan. Ahogyan a többiek sem, csupán annyi változás történt, hogy Csou megelőzte Cunodát. Ami az elejét illeti, Sainz a második, Verstappen a negyedik helyre jött fel,
és az első ötöt mindössze 63 ezred választotta el.
A Q3-ra Norrist és az Alpine-okat kivéve mindenki friss lágyakon jött ki, az említettek a legvégére tartogatták a vadonatúj gumikat. A lejobban Verstappen kezdett, aki 1:17.947-es idejének köszönhetően 132 ezreddel előzte meg Russellt, és további 15-tel Hamiltont. Utóbbi körét azonban pályaelhagyás miatt elvették, így Pérez került a harmadik helyre, megelőzve Sainzot, Bottast, Leclerc-t, Alonsót, Norrist és Ocont.
Verstappen végül javított, ahogyan a Mercedesek is, és végül 304 ezreddel győzte le Russellt, és további 5-tel Hamiltont. Pérez lett a negyedik, mögötte Sainz, Bottas, LEclerc, Norris, Alonso és Ocon lett a sorrend.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Mexikóvárosi Nagydíj időmérőjének élő közvetítésében! A szoros első, majd a Pirelli-tesztről szóló második edzés után az FP3 alapján azt lehet gondolni, hogy a Mercedes is jó eséllyel indul a mexikói rajtelsőségért. Ám a Ferrari és a Red Bull pilótái mindent el fognak követni ennek megakadályozása érdekében, pláne mert jelenlegi tudásunk szerint az élcsapatok pilótái nem kapnak büntetést a futamra.
A balesetező Leclerc a hibájáról, a csúszkáló Verstappen a pálya állapotáról, míg az eddig százszázalékos Russell a reményeiről is megszólalt. A pénteki eseményeket követő nyilatkozatokat gyűjtöttük össze a nap korábbi részében megjelent cikkeinkben.
A 2021-es költségkeretet átlépő energiaitalosok eltérő véleménnyel vannak az FIA büntetésének súlyosságáról, mint a riválisok.
Eközben az austini verseny után megbüntetett, majd sikeres fellebbezést benyújtó Alpine-pilóta is főszereplő volt a héten. A spanyol egyrészt Verstappent magasztalva kritizálta Hamiltont, másrészt megvédett egy bántalmazott versenybírót.
A harmadik szabadedzés alatt a ma 24 éves Lance Stroll 80,1 km/h-val haladt a bokszutcában, amivel egyetlen tizeddel lépte túl a megengedett sebességet. Ezért az aprócska, de mégis szigorúan vett szabálytalanságért egy 100 eurós bírság a kanadai ajándéka az FIA-tól.
Mióta 2015-ben visszatért a versenynaptárba a Mexikói Nagydíj, senki nem szerezte meg kétszer a pole-t. Sorrendben Rosberg, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Leclerc és Bottas indulhatott az élről, ez a változatos sorozat pedig most is jó eséllyel folytatódhat.
Ám a pole-ból rajtoló az elmúlt négy itteni futamon nem tudott nyerni, miközben a másodikként induló 1991 óta mindig az első kettőben zárt, úgyhogy nem biztos, hogy nagy előnyt jelent az első rajtkocka Mexikóvárosban.
Azt azonban szintén hozzá kell tenni, hogy nem teljesen lényegtelen a rajthely, ugyanis az itteni 21-ből 20 versenyen a top 4-ből induló közül került ki a későbbi győztes – az egyetlen kivétel Alain Prost, aki 1990-ben a 13. helyről rajtolva nyert.
Ahogy arról a futamelőzetesünkben is írtunk, eddig két szezonban (1997-ben és 2017-ben) volt olyan, hogy egymás után négy időmérő dőlt el egy tizedmásodpercnél kisebb különbséggel. Ez most a történelemben harmadszor is megtörténhet, ennek pedig ezen a rövid pályán és a közelmúlt kvalifikációi alapján jó esélye is van.
Majdnem 25 fokos a levegő és 50 az aszfalt hőmérséklete, az esélyesnek mondott csapadéknak pedig nyoma sincs, úgyhogy az eső nem fogja befolyásolni az időmérőt vagy annak hangulatát.
A két Haas hajtott ki elsőként a bokszutcából, amikor megkezdődött a 18 perces Q1.
A két Williams, majd a két Aston Martin követi Schumachert és Magnussent a pályára az első három percben.
Az első gyors kör még senkinek nem volt az igazi, miután nehéz felmelegíteni a gumikat, második próbálkozásra azonban 1:21,024-gyel a német az élen. Már csak a két Alfa és a két Alpine a bokszban.
Cunoda, Albon, Gasly, Schumacher, Magnussen, Vettel, Latifi és Stroll a sorrendje a nyolc, már gyors kört teljesítő pilótának, de most indul az órája a toppilótáknak.
Pérezt kilenc tizeddel megelőzve ugrott az élre, miközben Verstappen a tapadás hiányára panaszkodik a rádión.
Verstappen, Leclerc és Bottas(!) az első három, mögöttük Hamilton, Sainz, Russell, Ocon, Alonso, Norris és Pérez az első tíz sorrendje, miután mindenki teljesített már legalább egy gyors kört. Verstappen előnye nagyjából három tized Leclerc-rel szemben, de még Ocon is másodpercen belül.
Az első körén hibázó Pérez ugyanis hét tizeddel javított az eddigi idején, így a hatodik helyre felugrott és lényegében bebiztosította a továbbjutását.
Több mint egy másodpercet javított, ám kanyarlevágásért elvették a körét, így kieső helyen áll két és fél perccel a vége előtt. Stroll, Albon, Vettel és Latifi van még bajban az utolsó próbálkozások előtt.
Schumacher és Vettel ezredre azonos időt autózott, ám mindketten kiesnek, miután Csou az utolsó pillanatban sokat javított. Hamilton a végén az élre ugrott, ám úgy, hogy a Red Bullok és a Ferrarik nem jöttek ki a hajrára.
Albon nem értette, mi okozta a váratlan visszaesést azután, hogy a szabadedzéseken ígéretes volt a tempója. Schumacher, Vettel, Stroll, Albon és Latifi a kiesők.
Stroll pályafutása során 60. alkalommal esett ki az időmérő első szakaszában, amellyel immár egyedüliként második ezen a listán, amit Marcus Ericsson 71 Q1-es kieséssel vezet. A kanadai a háromrajthelyes büntetése miatt várhatóan az utolsó helyről indul a futamon.
Két és fél perc után senki nem jött ki a bokszutcából.
A két Mercedes után a két Alpha Tauri és a két Red Bull érkezett meg elsőként a pályára.
Név szerint Sainz, Ocon és Alonso, a többiek a pályán.
A két Mercedest 13 ezred választja el, Verstappen hátránya pedig 382 ezred Hamiltonnal szemben. Sokatmondó azonban, hogy Bottas is megelőzte a hollandot.
Leclerc két, Sainz egy melegítő kör után marad el több mint fél másodperccel a két Mercedestől, még Ocon is megelőzi őket.
Russell ráadásul úgy teljesített 1:18,565-ös időt, hogy utólag a fékekre panaszkodott a rádióban.
Az oka kevésbé lelkesítő a szurkolóknak, Péreznek ugyanis a 12. helyről kell javítania.
Pérez 63 ezreddel marad el Hamiltontól, így biztosan Q3-ba jut. Kivétel nélkül mindenki a pályán az utolsó perc előtt.
Ricciardo, Cunoda, Csou, Gasly és Magnussen áll kieső helyen, amikor már az utolsó köröket futják a pilóták.
bizony igen, így alakulhatott ki egy elképesztően szoros eredmény: Hamilton, Sainz, Russell és Verstappen az első négy helyen zárta a Q2-t, 14 ezreden belül!
Ezt gondolja Gasly, aki szerint tökéletes kört futott, ám a tapadás nem volt az Alpha Tauri oldalán. Mindössze 53 ezreden múlt Ricciardo továbbjutása, Alonso ennyivel volt jobb nála.
Nem a továbbjutók, hanem inkább az időkülönbségek miatt érdemes megjegyezni ezt a ritkán látható pillanatot.
A mezőny fele – Leclerc, Sainz, Ocon, Norris és Pérez – a pályán az első perc elteltével.
Ahogy az első két szakaszban, úgy ezúttal is a spanyol vár a legtovább a bokszutcában. A többiek azonban már kezdik az első gyors körüket.
Elképesztő, 1:18,153-as idővel Sergio Pérez került az élre, ám ezt ketten is felülmúlták: Verstappen, Russell és Pérez az első három. Ocon és Norris kivételével mindenki új lágyakon próbálkozott.
A második időt autózta a brit, ám elvették a körét a 3-as kanyar levágásáért. Verstappen, Russell, Pérez, Sainz, Bottas, Leclerc, Norris, Ocon és Hamilton az első kilenc, Alonso pedig most kezdi a gyors körét.
Alonso hetedik időt autózott és éppen egy másodpercen belülre került Verstappenhez képest. Azóta ő is csatlakozott a többiekhez a bokszban, így kezdődik meg az utolsó négy perc.
A mexikói a harmadik helyről elsőként kezdi majd meg a gyors körét.
A két Mercedes zárt mögötte. Alonso a bokszban maradt, és a többiek közül csak a csapattársa nem tudott javítani.
Öt ezred választotta el a két Mercedest a második helyért, Russell ráadásul belehibázott az utolsó körének a végébe. A Ferrarik szenvedtek, az 5. és a 7. hely az övék. A top tíz sorrendje: Verstappen, Russell, Hamilton, Pérez, Sainz, Bottas, Leclerc, Norris, Alonso és Ocon.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és a top 3 pilóta értékelésével hamarosan, a többi nyilatkozattal reggel jelentkezünk!