A Red Bull várta favoritként a szezon utolsó időmérőjét, a szabadedzések alapján ugyanis a bikások egy lépéssel a Mercedes (amelynél nem büntették meg az FP3 piros zászlós fázisa alatti előzésért Lewis Hamiltont) és két lépéssel mindenki más – többek között a Ferrari – előtt járt. A naplemente után kezdődő kvalifikáció jóval hűvösebb aszfalton kezdődött, mint amit eddig bármikor tapasztaltak a pilóták a hétvége során, így némileg ismeretlen pályán kellett próbálkozniuk először.
Emiatt a mezőny egy része nem is húzta az időt, már a Q1 első percében megjelent a négy leggyengébb csapat nyolc pilótája, a többiekre azonban tovább kellett várni. Az első körök után Cunoda Juki állt az élen a nyolc versenyző közül, ezután kezdtek el megérkezni a többiek a pályára.
Az élpilóták első gyors köreit követően Max Verstappen előnye 66 ezred volt Sergio Pérez előtt,
mögöttük Charles Leclerc, George Russell, Lando Norris, Lewis Hamilton és Esteban Ocon fért még be egy másodpercen belülre. Az első próbálkozásába belehibázó Carlos Sainz a második körével Pérez és Leclerc mögé jött fel.
Az időmérő első szakaszának hajrája előtt Sebastian Vettel, Mick Schumacher, Valtteri Bottas, Alexander Albon és Nicholas Latifi állt kieső helyen. Az utolsó percekre csak a két Ferrari maradt a bokszban, de nem forgott veszélyben a Q2-es helyük, noha szinte mindenki javított az addigi idején. Vettel mindössze 769 ezredre maradt el Verstappentől, de Csou Kuan-jü is bravúros kört autózott.
Fernando Alonso volt komoly veszélyben, végül azonban 52 ezrednek köszönhetően továbbjutott Kevin Magnussen kárára. A dán mellett Pierre Gasly, Bottas és a két Williams búcsúzott.
A mezőny szorosságát mutatta, hogy az első 13 helyezett egy másodpercen belül zárta a Q1-et, még ha az élcsapatoknál érezhető is volt, hogy maradt tartalék.
A második szakasz elején csak a két Mercedes hajtott a pályára és ők is használt lágyakon, ám a többiekre sem kellett túl sokáig várni. Egyik Ezüstnyíl sem autózott erős időeredményt, Russell 1:25,363-mal 409 ezreddel állt a fékproblémára panaszkodó Hamilton előtt, aki a folytatásban az idejével egészen a kilencedik helyig visszacsúszott, így kénytelen volt javítani.
A két Red Bull és a két McLaren kivételével mindenki használt gumikon autózta az első körét,
ez pedig a helyezésekben is látszódott, hiszen Pérez és a tapadást hiányoló Verstappen előnye tetemes volt a többiekhez képest, Norris pedig befért a két Ferrari közé a negyedik helyre.
A Mercedesek nem várták meg a hajrát és új abroncsokon már 5 perccel a Q2 vége előtt új gyors kört futottak, amely során Hamilton a második, Russell pedig a negyedik pozícióba lépett előre. Az utolsó percekben ismét a több autót kerülgetni kényszerülő Vettel autózott nagyszerű időt, bebiztosítva ezzel a Q3-at, majd a veszélyzónába visszazuhanó Leclerc és Norris is megmenekült,
Alonso azonban ekkor a századok rossz oldalán volt: 28 ezreddel kapott ki Ricciardótól és lett tizenegyedik. Mögötte Cunoda, Schumacher, Stroll és Csou esett ki az időmérő második szakaszában.
A Q3 elején Vettel és Ricciardo maradt a bokszban, a többiek közül a három élcsapat pilótái új gumikon futották meg az első gyors körüket. Verstappen hihetetlenül erős utolsó szektorának köszönhetően háromtizedes előnybe került, mögötte azonban elképesztően szoros volt az állás az első próbálkozások után: Sainz, Pérez és Leclerc 62 ezreden belül voltak, a két Mercedes lemaradása viszont a monacóihoz képest is 335 ezred volt.
Vettel Ricciardót megelőzte, ezzel kihozta a maximumot az időmérőjéből a kilencedik hellyel.
Az utolsó percekben mindenki javított, ám
Verstappent nem lehetett megelőzni és 228 ezreddel megelőzte Pérezt, további négy századdal Leclerc-t és további 15 századdal Sainzot.
A Mercedesek között három ezred volt Hamilton javára az 5-6. helyen, Norris pedig Ocont előzte meg néhány századdal.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik az Abu-Dzabi Nagydíj időmérője, vagyis az idény utolsó kvalifikációja! A hétvége eddigi eseményei alapján a Red Bull tűnik a pole pozíció első számú várományosának, de a Mercedes esetleg megszorongathatja őket. A Ferrari ellenben ezúttal esélytelennek tűnik.
Bár vétett a Nemzetközi Sportkódex ellen, a hétszeres világbajnokot nem szankcionálták, miután a piros zászló alatt megelőzte Kevin Magnussent. A sportfelügyelők azzal indokolták a döntést, hogy a brit versenyző mindent megtett a lassítás érdekében, de túl nagy volt a tempókülönbség a két autó között. Emellett Max Verstappen tavalyi zandvoorti esetét hozták fel precedensként, amelyet követően a Red Bull pilótája ugyancsak elkerülte a büntetést.
Már csak a Williamsnél vannak kérdések a jövő évi felállást illetően. Mint ismert, a grove-iak bejelentették, hogy Logan Sargeant lesz Nicholas Latifi utódja, amennyiben megszerzi a szükséges 40 pontot a szuperlicencére. Ehhez az első hétben kell végeznie az F2-es bajnokságban, ám ezt ma még nem biztosította be. Azonban így is örülhet, mivel az első nyolc már megvan neki. Ha nem kap büntetést holnap, akkor ez is elég lesz számára, vagyis akkor is elegendő szuperlicencpontot szerez, ha vasárnap fel sem áll a rajtrácsra.
A Scuderia Twitter-oldalán osztott meg egy videót, amelyben elbúcsúztatták a visszavonuló négyszeres világbajnokot. Mattia Binotto csapatfőnök és a német pilóta is mondott beszédet, majd megajándékozták a csapatnál hat évet töltő pilótát.
Szokásos galériánkat az alábbi fotóra kattintva tekinthetik meg.
---- separator ----gallery-content-type:3d18a6cc-0daf-4839-a8cf-0e10e8adeb3a---- separator ----Ocon nem értette, hogy miért van érvényben sárga zászló. Mérnöke közölte vele, hogy konkrétan miatta, mivel annyira lassan ment a pályán, hogy szinte megállt.
Elindult a Q1, és sorra rajzanak ki a pilóták a pályára, természetesen friss lágyakon.
A négyszeres világbajnok utoljára próbál meg továbbjutni a Q1-ből, hiszen a szezon végén visszavonul.
A japán versenyző 1:26.135-tel nyitott, 13 századdal megelőzve Schumachert. Mögöttük Stroll, Vettel, Gasly, Magnussen, Albon és Latifi a sorrend, a többiek viszont csak most jöttek ki, vagy éppen készülnek kijönni a garázsból.
Verstappen 66 ezreddel vezet Pérez előtt, mögöttük Leclerc, Russell, Norris és Hamilton a sorrend. A Mercedesek körét befolyásolhatta egy rövid sárga zászlós fázis is. Sainz a kör közepén elvette.
A holland pilóta megkérte csapatát, hogy ellenőrizzék a fejtámláját, mert szerinte eltört. Sainz eközben feljött a harmadik helyre, 336 ezredes hátrányban a címvédő mögött és 121 ezredes előnyben Leclerc előtt.
Mindössze 18 ezredes választja el a tizenötödik Strolltól. Rajta kívül egyébként két másik búcsúzó is veszélyben van, hiszen mögötte Schumacher, Bottas, Albon és Latifi a sorrend.
Alonso talán már biztonságban van a tizenkettedik helyen, hiszen 252 ezred választja el a közvetlenül mögötte lévő Magnussentől. A dán versenyzőnek, valamint Csounak és Strollnak viszont alighanem javítania kell, a kieső helyen lévőknél pedig mindez magától értetődik.
A négyszeres világbajnok a hatodik helyen jutott tovább, és már ebből is valószínűsíthető, hogy nem volt igazunk. Alonsónak javítania kellett, amit az első két szektorban nem tett meg, de a harmadik elég jól sikerült ahhoz, hogy tizenötödikként továbbmenjen. A múltkor pole pozíciót szerző Magnussen kiesett, mint ahogyan a mögötte végző Gasly, Bottas, Albon és Latifi is.
16. Kevin Magnussen (Haas) 1:25.834
17. Pierre Gasly (AlphaTauri) 1:25.859
18. Valtteri Bottas (Alfa Romeo) 1:25.892
19. Alexander Albon (Williams) 1:26.028
20. Nicholas Latifi (Williams) 1:26.054
A brit pilóta azt kérte számon a bikások egyik pilótáján, hogy túlságosan lassan halad annak érdekében, hogy helyet biztosítson magának a gyorskörére. Végül egyébként Verstappen és Pérez sem javított, így maradt a sorrend az élen.
Csak a Mercedesek gördültek pályára, mindketten használt lágyakon.
A hétszeres világbajnok kijelentette, hogy még mindig gondja van ezen a téren. Hogy pontosan hol van a baj, azt nem részletezte.
Az első szektor még Hamiltonnak sikerült jobban, de utána csapattársa volt a gyorsabb. Utóbbi végül 1:25.363-at futott, 409 ezreddel megelőzve a hétszeres világbajnokot.
Legalábbis ami az élcsapatokat illeti. A Ferrari ugyanis a Mercedeshez hasonlóan szintén használt gumikon küldte ki pilótáit, a bikások viszont az újak mellett döntöttek.
Verstappen a középső szektorban minden más csapat pilótájánál gyorsabb volt, de Pérez hozzá képest is űridőt rakott össze. Nagyrészt ennek köszönhető, hogy 443 ezreddel vezet csapattársa előtt, Sainz pedig már 62 százados hátrányban van.
A brit pilóta lila utolsó szektort autózott, így 355 ezredre feljött Pérez mögé. Russell a negyedik, az ő hátránya 521 ezredmásodperc.
Bár egyikük sem áll kieső helyen az utolsó próbálkozások előtt, a kilencedik, illetve a tizedik helyet foglalják el. Mögöttük Cunoda, Ricciardo, Stroll, Schumacher és Csou a sorrend, vagyis jelen állás szerint tőlük búcsúznánk.
A Mercedeseket leszámítva mindenki javított, és Alonso a tizedik helyen állt, amikor már csak Norrisra kellett várni. A brit pilóta azonban kiütötte a kétszeres F1-es világbajnokot, aki nem tűnt csalódottnak. Mögötte Cunoda, Schumacher, Stroll és Csou lett a sorrend. Vettel a nyolcadik helyen jutott tovább, Pérez maradt az élen.
11. Fernando Alonso (Alpine) 1:25.096
12. Cunoda Juki (AlphaTauri) 1:25.219
13. Mick Schumacher (Haas) 1:25.225
14. Lance Stroll (Aston Martin) 1:25.359
15. Csou Kuan-jü (Alfa Romeo) 1:25.408
A négyszeres világbajnok szerint a Red Bull versenyzője az utolsó kanyarban feltartotta őt, és ez tizedekbe került neki. Szerencséjére így is elegendő, 122 ezredes előnye maradt Alonsóval szemben.
Elindult a Q3, ahol eldől, kié lesz a pole pozíció. Ismét a két Mercedes jött ki elsőként, őket a Ferrarik követik, ugyancsak friss lágyakon. A Q2 végén nem ejtettünk szót róla, de a második próbálkozást már mindkét csapat versenyzői új lágyakon teljesítették.
A bikások minden bizonnyal szélárnyékozni szerettek volna, ám Verstappen autójával probléma adódott a garázsban, így a tervezettnél később ment ki.
Feltámadt a Ferrari, de a címvédő ellen ez sem volt elég: a holland pilóta elsősorban az utolsó szektorának köszönhetően 293 ezreddel vezet Sainz előtt, és további 35-tel Pérezzel szemben. Leclerc a negyedik, Hamilton és Russell pedig egyaránt nagyon lemaradt tőlük. Ocon már használt gumikon a hetedik, Norrisnak elvették a körét, míg Vettel és Ricciardo csak most jöttek ki.
Az utolsó F1-es időmérőjét teljesítő pilótának az élcsapatok ellen nincs esélye, de Ricciardót és Ocont sikerült megelőznie. Ennek következtében jelenleg a hetedik helyet foglalja el.
Vettelnek ls Ricciardónak véget ért az időmérő, a másik nyolc versenyző viszont visszatért a pályára. Hamarosan kiderül, hogy Verstappent le lehet-e taszítani az élről.
Verstappené a pole pozíció, annak ellenére, hogy szélárnyékkal segítette Pérezt. Leclerc megelőzte Sainzot, míg Hamilton hiába autózott lila első szektort, végül csak ötödik lett Russell előtt. Mögöttük Norris, Ocon, Vettel és Ricciardo lett a sorrend.
A visszajátszás alapján a 14-es kanyarban bicsaklott meg alatta a kocsi. Nem is javított az utolsó szektorban, és végül 684 ezred lett a hátránya Verstappennel szemben. Russellt 3 ezreddel előzte meg.
Utoljára a 2018-as Mexikói Nagydíjon sajátították ki az első sort, akkor Ricciardo indult a pole-ból, Verstappen mellőle.